Fire tips til hel og halv

Fire tips til hel og halv


Den 2. april arrangeres Langfredagsmaraton av den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge. Her er et par råd å ta med seg til langløpet.

Kun uker etter at Norge stengte ned for akkurat ett år siden, ble Runner’s World Challenge etablert som et tiltak for å holde humøret oppe og få kroppen opp fra den nye hjemmekontortilværelsen.

Siden da har drøssevis av virtuelle løp og månedlige utfordringer blitt arrangert, og over 15 000 løpere har meldt seg på, løpt, nådd sine mål og plukket opp fine medaljer i postkassa.

Nå feirer løpsserien ett år, og markerer det med å arrangere RWCs første løp på nytt: Langfredagsmaraton.

Her er noen tips fra RWC til deg som skal løpe halvmaraton eller maraton den 2. april.


1) Det skal ikke gjøre vondt fra start

Både halvmaraton og maraton er relativt lange løp. For at opplevelsen skal bli så god som mulig, gjelder det å ikke starte for fort. Hørt det før?

På halvmaraton kan du gjerne ligge å cruise i en passe anstrengt og kontrollert terskelfart frem til 16–17 kilometer. På de siste fem kilometerne kan du begynne å pushe litt. Se på det som en lang sluttspurt med en kontrollert transportetappe i forkant.

Mange sier at maraton ikke starter før ved 30 kilometer, og det stemmer nok på mange måter. Har du en god treningsbase i bånn, bør de første tre milene gå relativt greit.

De siste 12 kilometerne gjelder det å koble inn hodet, grave dypt og hente frem alt du har av motivasjon. En drøy mil er jo ingenting mot en hel maraton. Men kommer veggen tidligere på grunn av overvurdering av egen form fra start, ja, da blir det tøft.

Uansett hvilken distanse du velger, gjelder dette: Vær realistisk og gå for jevn, kontrollert fart med mulighet for en negativ splitt. Høres jo fantastisk enkelt ut!


2) Når det butter

Alle løpere har ulike verktøy de graver frem når det butter som verst mot slutten av et langt løp. Det kan være selvsnakk i form av heiarop (kom igjen, dette klarer du!), eller mer formanende befalinger (skjerp deg, få opp farten nå!).

Andre tyr til mer metaforiske mantraer som skal hjelpe på holdningen og steget (travhest, tiger, gaselle …), mens andre tenker på familien som venter ved målstreken eller burgeren de skal ha til middag.

Et annet klassisk triks er å sette på favoritt-spillelista for et ekstra kick.

Finn ut av hva som trigger deg og bruk det for alt det er verdt! Samme hva du tyr til, så lenge det bidrar til at du kommer deg i mål. Her er noen ytterlige grep du kan tenke over:


3) Hvor har du hodet ditt?

Og da mener vi ikke det mentale, men den fysiske posisjonen til hodet når du løper. Mange løpere har en tendens til å bikke hodet bakover når de blir slitne, det siger liksom mer og mer bak mot skulderbladene. Dette vil faktisk påvirke hele steget ditt. Overkroppen følger etter og gjør at du havner mer bakpå, hvilket igjen fører til at steget kan bli sittende og føttene treffer bakken foran deg og ikke under deg.

Tenk over dette når det går trått – hvor har du hodet ditt? Rett opp hodet og skyv haka litt bakover, slik at nakken og bakhodet danner en rett strek fra ryggen din. La overkroppen følge på, slik at du finner tibake til det naturlige fallet fremover som kroppen helst bør ha for å løpe så effektivt som mulig.


4) Frekvens, frekvens, frekvens

Kort kontakttid i bakken er et must. De beste maratonløperne i verden har en kontakttid på 0,16 sekund!

Men det er akkurat som asfalten suger kroppen til seg etter et visst antall kilometer. Da kan det hjelpe å være bevisst nettopp dette.

Gjør du et forsøk på å øke stegfrekvensen når det går som seigest, vil du automatisk få et mer effektivt steg og komme mer «ovenpå» eller frempå i steget. Ikke minst vil du få en liten variasjon i bevegelsesmønsteret – en kjærkommen endring etter mange kilometer i samme tralten.

Tenk «lett og rask», «lett på foten», «kort kontakttid», «øk frekvensen» – vi lover, det bidrar til å holde deg skjerpet for en stakket stund, og det bidrar til økt fremdrift.

Lykke til med langløpingen i vår!


Barneløp 3 km

Langfredagsmaraton tilbyr også en barnedistanse på 3 km. Få med hele familien på påsketur!


Oslo Løpsfestival søker ambassadører

Oslo Løpsfestival søker ambassadører


Runner’s World er stolt arrangør av årets store nyhet – Oslo Løpsfestival. Nå søker den smittevernvennlige løpsfestivalen to engasjerte ambassadører som kan bidra til å spre løpeglede.

Oslo Løpsfestival består av åtte Oslo-baserte løp som går over sommerhalvåret 2021. Løpsfestivalen legger til rette for covid-tilpasset løpemoro, utforsking av hovedstaden – og ikke minst, etterlengtet konkurranseløping!

Med solcelledrevne tidtakingsbokser settes åtte forskjellige løp opp, rundt om kring i hovedstaden. Her kan du booke en tid, når som helst på døgnet, og stille til start.

Søker to ambassadører

Runner’s World og Oslo Løpsfestival søker nå etter to engasjerte ambassadører som kan fronte løpsfestivalen og bidra med å spre løpeglede.

Vi søker deg som identifiserer deg med ordet løpeglede! Du trenger ikke være den raskeste eller den mest spesialiserte løperen. Oslo løpsfestival byr på variasjon i både distanse og terreng, og nettopp dette ønsker vi at skal gjenspeile deg som søker.

Det er et ekstra stort pluss om du som søker liker å inspirere andre med løpingen din, gjerne gjennom sosiale medier.

Puma er med som sponsor av Oslo Løpsfestival, og sammen med Puma skal vi lage en video-serie bestående av tre episoder, hvor vi blir kjent med løpsfestivalen, Oslo og ikke minst ambassadørene. Du må derfor være komfortabel med å være foran kameraet.

Som ambassadør får du gratis festivalpass til Oslo Løpsfestival og bekledning og sko fra Puma.

Søknadsfristen varer kun til 20. april, så hiv deg rundt og søk her!

Årets store nyhet: Oslo løpsfestival

Årets store nyhet: Oslo løpsfestival


Åtte løp, åtte forskjellige distanser, åtte steder i hovedstaden. Elektronisk tidtaking og små puljer med start gjennom hele døgnet. Det beste av alt: Dette er IKKE et arrangement som blir avlyst i siste liten.

Runner’s World er superstolte over å kunne presentere et etterlengtet løpstilbud til konkurransesultne løpere.

Oslo Løpsfestival består av åtte Oslo-baserte løp som går over sommerhalvåret 2021. Du velger selv om du vil delta på ett, flere eller alle løp.

Løpsfestivalen legger til rette for covid-tilpasset moro, utforsking av hovedstaden – og ikke minst, etterlengtet konkurranseløping!

NB! Begrenset antall festivalpass, så vær tidlig ute med å sikre deg tilgang til løpsmoro gjennom hele sommerhalvåret.

Smittevernvennlig løp

Det geniale ved Oslo Løpsfestival er at det plasseres ut solcelledrevne tidtakingsbokser ved start og mål for hvert løp. Hvert løp «varer» i 16 dager. Det vil si at løypen med tidtakingsbokser er å finne på ett sted i 16 dager, før det flyttes til neste sted.

Puljene er små, men mange. Du kjøper først et startnummer med integrert tidtakingschip, og booker deretter tidspunkt for når du vil løpe. Du kan løpe når på døgnet du vil, også på natta, om det er å foretrekke.

I stedet for å samle mange løpere i startområdet, spres de dermed utover alle døgnets tider og over mange dager.

Første løp i Oslo Løpsfestival går langs Frognerkilen. Alle foto: Ian Corless

Festivalkalender

  • 30. april–16. mai: Kom i gang! 5 km langs Frognerkilen
  • 21. mai–6. juni: Toppfart! Alnaelva ned, 7 km
  • 11. juni–27. juni: Variert terreng! Bogstadvannet rundt, 10 km
  • 2. juli–18.juli: Kupert moro! Nøklevann rundt, 10 km
  • 23. juli–8. august: Langtur! Halvmaraton TBA, 21,1 km
  • 13. august–29. august: Syrefest! Korketrekker’n opp, 4 km
  • 3. september–19. september: Vakker langtur! Maridalsvannet rundt, 13 km
  • 24. september–10. oktober: Finale! Hovedøya rundt, 5 km

Individuelt eller som et lag

Du kan velge å delta alene (Solo), eller i lagkonkurransen som en Duo eller Trio. Deltar du eller laget ditt på minimum fem løp, er dere med i sammenlagtkonkurransen om å bli Oslos raskeste.

Selv om du deltar som en del av et lag, havner resultatet ditt også automatisk på Solo-resultatlista. Dette er med andre ord en anledning for både individuelle utfordringer og sosial lag-moro.

Som arrangør er Runner’s World sin hovedtanke å gi et plausibelt konkurransetilbud til løpere som er sultefôra på utfordringer. Vi har derfor strippet prisene ned til et minimum, og forsøkt å gjøre konseptet så enkelt og tilgjengelig som mulig.

Derfor har vi også laget lag-varianter og festivalpass, slik at du kan konkurrere mye for en billig penge.

Du kan velge å kjøpe ett eller flere løp enkeltvis, eller kjøpe et festivalpass som gir deg deltakelse i alle åtte løp. Det er begrenset antall festivalpass, så vær rask med å sikre deg et startnummer!

Sondre går for ny pers på 10 km

Sondre går for ny pers på 10 km


ASICS arrangerer persefest i forbindelse med lanseringen av de nye skoene METASPEED Sky.

Pressemelding fra ASICS

ASICS bekreftet i dag at løpet ”Be(at) your personal best” vil bli utført den 24. april 2021, så fremt konkurranseforholdene ligger til rette for det. Her vil toppløpere forsøke å slå sine personlige rekorder iført ASICS’ nyeste innovasjon, løpeskoen METASPEED Sky.

– Vi vet at når idrettsutøvere føler seg på sitt beste, er de i stand til å slå sin personlige rekord. Vi tror at vår nyeste METASPEED™ Sky vil gi vårt team av idrettsutøvere tillit til å gi alt og nå nye mål på arrangementet den 24. april, sier Linda Van Aken, VP Running, ASICS EMEA.

Nordstad Moen og Julien Wanders i aksjon

ASICS-utøvere vil forsøke å slå persen sin på enten 5 km eller 10 km. Blant utøverne som tar utfordringen er Julien Wanders, Sondre Nordstad Moen og Mekdes Woldu.

– Det er en utrolig følelse å slå sin egen rekord, både for kropp og sinn. Jeg ser frem til å løpe med laget i nye METASPEED™ Sky og prøver å slå min personlige rekord, sier Julien Wanders som skal løpe 5 kilometer.

Wanders er mannen bak europarekorden på både 10 km gateløp og halvmaraton.

Sondre Nordstad Moen, som nettopp har signert med ASICS som skoleverandør denne sesongen, skal brynesseg på sin egen 10-kilometerspers. På gateløp lyder den 27:55, ett sekund bak norgesrekorden til Jakob Ingebrigtsen satt under Hytteplanmila i 2019.

Arrangementet “Be(at) Your Personal Best” vil bli direkte streamet her: http://www.asics.com/geo/mk/metaspeed-sky-launch.

Løper 10 meter per krone donert til sykehusklovnene

Løper 10 meter per krone donert til sykehusklovnene


Kentaro Indo løp i fjor 106 km på under 21 timer som takk for at folk donerte penger til Sykehusklovnene. I år planlegger han å gjenta fjorårets suksess, og håper at folk donerer mer penger slik at han kan løpe enda lenger.

Pressemelding fra Klovneløpet

Kentaro er en løpeglad NTNU-student, og løpsdirektør for Klovneløpet. Klovneløpet er en studentorganisasjon som ti år på rad har arrangert studentløp til inntekt til Sykehusklovnene.

Alle inntektene fra sponsorer og løpsavgifter går til at sykehusklovnene kan fortsette det viktige arbeidet med å underholde syke barn.

På grunn av koronapandemien ble det store begrensninger for å arrangere løp i 2020, og Klovneløpet måtte derfor komme på nye metoder for å samle inn penger. Kentaro Indo tok utfordringen på å løpe ti meter per krone donert til klovneløpet.

Prosjektet, «Klovneløpet Ultra» ble en stor suksess, og Kentaro løp inn de 10.600 kronene, altså 106 km, på under 21 timer.

I år har Kentaro tatt samme utfordringen. Den 17. april har han planlagt å begynne turen mot Stjørdalen, og løpe så langt pengene rekker.

Håpet er selvfølgelig å slå fjoråret rekord slik at han får en ordentlig utfordring. Og ikke minst slik at Sykehusklovnene får penger til å nå ut til enda flere barn.

Les også: Virtuelt løp for rent vann

Virtuelt løp for rent vann

Virtuelt løp for rent vann


Visste du at mennesker i utviklingsland i gjennomsnitt må gå 5,9 kilometer for å hente rent vann? Nå arrangerer hår- og hudpleiemerket Aveda et virtuelt løp til inntekt for rent vann. Distansen? 5,9 km.

Norge er et av de heldige landene som omtrent kan ta rent vann rett fra springen for gitt. Men vann skal ikke være et privilegium, det er faktisk en rettighet.

Ifølge Unicef er det i dag over 600 millioner mennesker som mangler rent vann i verden. Over 150 millioner mennesker lever av ufiltrert vann fra elver og innsjøer, de farligste vannkildene som finnes.

Gjennom Earth Month i april kan du løpe for at flere mennesker skal få tilgang til rent vann.

Earth Month

Aveda er et plantebasert og vegansk hår- og hudpleiemerke som har vært ledende i sin bransje gjennom mer enn 43 år. Samtidig har Aveda har aldri vært mer relevant enn i dag, med sine verdier, visjoner og den standarden de setter for både skjønnhetsbransjen og verden.

Aveda er grunnlagt på verdiene av å gi tilbake til samfunnet, det har alltid vært et viktig ansvar og holdning Aveda etterlever. Å drive bærekraftig business som betyr å sikre gode forhold for mennesker, dyr og natur i hele verdikjeden er ikke veldedighet hos Aveda, det er for dem bærekraftig virksomhet. Veldedighet er noe Aveda gjør i tillegg, og hver april over hele verden samles nettverket i en felles Earth Month for innsamling av penger til rent vann.

Sammen med nonprofit-organisasjonen Charity: water starter Aveda nok en gang sin årlige april-kampanje, Earth Month, hvor målet er å gi rent vann til så mange som mulig. Charity: water jobber blant annet med områder som India, Nepal, Madagaskar og Etiopia, både i Earth Month og ellers.

Virtuelt løp

Sammen med MoveSpring arrangerer Aveda nå et virtuelt løp som pågår gjennom hele april – Earth Month RunWalk. Her kan hvem som helst melde seg på for en 3,7 miles lang løpetur. Hvorfor akkurat 3,7 miles – det vil si 5,9 kilometer? Jo, fordi dette er den gjennomsnittlige distansen mange mennesker i utviklingsland må gå for å hente rent vann. Påmeldingsavgiften til løpet på rundt 250 kroner vil bidra med å tilrettelegge for rent vann til mennesker som virkelig trenger det.

Dette er en flott mulighet til å ikke bare løpe for egen helses skyld, men også for rent vann og dermed bedre helse til mange andre.

Målet er å samle inn totalt 18 millioner kroner i forbindelse med hele Earth Month.

Det finnes flere måter å støtte innsamlingsprosjektet, blant annet doneres 100 prosent av onlinesalget i amerikanske Aaveda-butikker på Earth Day (22. april), og for hver limited edition Shampure Shampoo bar som selges doneres fem dollar til prosjektet.

Meld deg på Earth Month RunWalk her

Besøk løpets Facebook-arrangement her