Sponset innlegg
Xavier Thèvenard med On i riktig retning

Xavier Thèvenard med On i riktig retning


Det sveitsiske løpemerket On og den franske terrengultra-kongen jobber sammen for en bærekraftig løpeverden på flere måter: Xavier Thèvenard engasjerer seg i Kilian Jornets arbeid for miljøet, og han jobber tett på On i utviklingen av produkter. I dag lanseres en ny terrengsko for ultraløping – Cloudultra.

– Jeg er heldig som kan leve av sporten, og det takker jeg samarbeidspartnerne mine for, sier Xavier Thèvenard.

Franskmannen er en av verdens fremste terrengultraløpere, med til sammen seks seire i en av verdens største terrengløp, UTMB. Den imponerende løperen har nettopp inngått et samarbeid med det sveitsiske løpemerket On, men likevel er det en annen samarbeidspartner han verdsetter enda høyere.

– Min fremste samarbeidspartner er naturen, sier Xavier Thèvenard.
Foto: Jordan Manoukian

Miljøbevisst

– Min fremste samarbeidspartner er naturen. Det er her jeg tilbringer mest tid når jeg ikke sover. Det ville vært merkelig å ikke vektlegge viktigheten av naturen – ikke ta vare på den – når alle vet at den er truet, sier Xavier, og trekker frem at han er heldig som har et navn i sportsverdenen.

Selv om han mener at han ikke er noe mer legitimert til å komme med miljøoppfordringer enn andre, utnytter han likevel statusen sin til å fortelle om det som er viktig for ham, nemlig miljøet.

– Jeg er ikke eksemplarisk, men ved å gjøre små ting som fungerer for deg, kan du forandre ting til det bedre – så hvorfor ikke gjøre det? Å fly til løpekonkurranser rundt om kring er ikke lenger en prioritet for meg, siden det er så mye igjen å oppdage i fjellene i Jura og Alpene, i nærheten av der jeg bor – det er en fantastisk lekegrind, sier han.

Xavier engasjerer seg i flere miljøorganisasjoner og jobber tett med Kilian Jornet i hans stiftelse for naturvern. Foto: Jordan Manoukian.

Xavier sammenligner utendørsidretter som løping med et utstillingsvindu for naturen, og det er tydelig at han er svært engasjert. Nylig ble han involvert i Kilian Jornet Foundation, som jobber for ivaretakelse av naturen.

– Å trene i ødelagt natur henger ikke på grep. Så når Kilian Jornet fortalte meg om hans stiftelse var jeg umiddelbart interessert. Det er en glede å kunne få være stiftelsens talsperson i Frankrike. Jeg jobber også med andre miljøorganisasjoner som for eksempel Une Bouteille á la mer og Mountain Riders, i tillegg til naturreservatet i nærheten av hjemstedet mitt, forteller Xavier.

Han mener videre at alle må ta stilling til klimakrisen, uten å legge skylden på andre.
– Hvis alle mobiliserer ut ifra sine forutsetninger, og viser at miljøet er viktig for dem, kan vi håpe at politiske autoriteter gjør grep som fører oss i riktig retning, bedyrer han.

On sitt miljøarbeid passer perfekt med mine verdier, sier Xavier i valget av On som samarbeidspartner. Foto: Jordan Manoukian

Bevisst valg av sponsor

På samme måte som han er klimabevisst, er han også bevisst sine samarbeidspartnere. Xavier valgte On av flere grunner.

– Deres miljøvennlige arbeid er en av dem og passer perfekt med mine verdier. Det at jeg bor i nærheten av Ons hovedkvarter i Zürich hvor produktene utvikles er også veldig viktig. Det at jeg har kunnet jobbe sammen med dem på prosjekter som for eksempel Cyclon og andre bærekraftige prosjekter motiverer meg enormt, forteller han, og legger til at han sist men ikke minst har jeg tro på funksjonaliteten til produktene.

Outdoor-kolleksjonen er ifølge On-atleten svært grundig. Den sveitiske ekspertisen og kvaliteten synes i detaljene, mener han.

– Selv om On er et relativt ungt merke, er de flinke til å kvalitetssikre kolleksjonene for å sikre at de sikter i riktig retning. Hvert produkt vurderes og revurderes i en stadig utviklende prosess. Dynamikken er veldig positiv og alle jobber som et lag, forteller Xavier.

Mellomsålen i Cloudultra skiller seg fra de tradisjonelle, hule Cloud-elementene. Mellomsålen her utgjøres av to lag med skummaterialet CloudTec® som sammen tilbyr maks demping og komfort.

Nyheten Cloudultra – komfort etter timevis i terrenget

Under årets ISPO-messe stakk On av med hele tre priser. En av dem var for nyheten Cloudultra – en terrengsko myntet på lange løp i variert og krevende terreng.

– Jeg har testet Cloudultra en stund nå og tror den vil tilfredsstille terrengentusiaster. Det er mange interessante detaljer, og når du sammenligner skoen med andre modeller i sortimentet, ser man at mellomsålen og yttersålens utvikling er det mest suksessfulle, sier Xavier Thèvenard.

Nyheten Cloudultra kommer med mye demping og støtte slik at du skal kunne tåle mange timer med teknisk løping.

En annen ting som gjør skoen velegnet for terrengultra er en løsning kalt FlipRelease™ som er plassert ved snøresystemet på forfoten.

Alle kjenner til at føttene kan hovne opp etter et visst antall kilometer, og mange løpere tyr dermed til konkurransesko i en litt større størrelse enn de normal bruker.

FlipRelease™ løser dette enkelt med et «flip» ­– og ukomfortabelt press rundt foten reduseres umiddelbart ved at foten får større plass.

Her ser du FlipRelease™-løsningen plassert foran på snøresystemet av Cloudultra.

– Et løpemerke født i de sveitsiske alper utfordrer oss til å lage produkter som kan takle nettopp disse krevende elementene. Cloudultra gjør nettopp det, og den gir deg muligheten til å utforske ditt verdenshjørne i en helt særegen komfort, sier en av Ons grunnleggere, Olivier Bernhard.

Xavier Thèvenard er enig, og har fått med seg at On utvikler produktene sine med inspirasjon i nærmiljøet.

– Produktutviklingen er veldig kvalitativ og jeg vet at bærekraft vektlegges mer og mer – det er svært lovende.

Oslo Løpsfestival søker ambassadører

Oslo Løpsfestival søker ambassadører


Runner’s World er stolt arrangør av årets store nyhet – Oslo Løpsfestival. Nå søker den smittevernvennlige løpsfestivalen to engasjerte ambassadører som kan bidra til å spre løpeglede.

Oslo Løpsfestival består av åtte Oslo-baserte løp som går over sommerhalvåret 2021. Løpsfestivalen legger til rette for covid-tilpasset løpemoro, utforsking av hovedstaden – og ikke minst, etterlengtet konkurranseløping!

Med solcelledrevne tidtakingsbokser settes åtte forskjellige løp opp, rundt om kring i hovedstaden. Her kan du booke en tid, når som helst på døgnet, og stille til start.

Søker to ambassadører

Runner’s World og Oslo Løpsfestival søker nå etter to engasjerte ambassadører som kan fronte løpsfestivalen og bidra med å spre løpeglede.

Vi søker deg som identifiserer deg med ordet løpeglede! Du trenger ikke være den raskeste eller den mest spesialiserte løperen. Oslo løpsfestival byr på variasjon i både distanse og terreng, og nettopp dette ønsker vi at skal gjenspeile deg som søker.

Det er et ekstra stort pluss om du som søker liker å inspirere andre med løpingen din, gjerne gjennom sosiale medier.

Puma er med som sponsor av Oslo Løpsfestival, og sammen med Puma skal vi lage en video-serie bestående av tre episoder, hvor vi blir kjent med løpsfestivalen, Oslo og ikke minst ambassadørene. Du må derfor være komfortabel med å være foran kameraet.

Som ambassadør får du gratis festivalpass til Oslo Løpsfestival og bekledning og sko fra Puma.

Søknadsfristen varer kun til 20. april, så hiv deg rundt og søk her!

Årets store nyhet: Oslo løpsfestival

Årets store nyhet: Oslo løpsfestival


Åtte løp, åtte forskjellige distanser, åtte steder i hovedstaden. Elektronisk tidtaking og små puljer med start gjennom hele døgnet. Det beste av alt: Dette er IKKE et arrangement som blir avlyst i siste liten.

Runner’s World er superstolte over å kunne presentere et etterlengtet løpstilbud til konkurransesultne løpere.

Oslo Løpsfestival består av åtte Oslo-baserte løp som går over sommerhalvåret 2021. Du velger selv om du vil delta på ett, flere eller alle løp.

Løpsfestivalen legger til rette for covid-tilpasset moro, utforsking av hovedstaden – og ikke minst, etterlengtet konkurranseløping!

NB! Begrenset antall festivalpass, så vær tidlig ute med å sikre deg tilgang til løpsmoro gjennom hele sommerhalvåret.

Smittevernvennlig løp

Det geniale ved Oslo Løpsfestival er at det plasseres ut solcelledrevne tidtakingsbokser ved start og mål for hvert løp. Hvert løp «varer» i 16 dager. Det vil si at løypen med tidtakingsbokser er å finne på ett sted i 16 dager, før det flyttes til neste sted.

Puljene er små, men mange. Du kjøper først et startnummer med integrert tidtakingschip, og booker deretter tidspunkt for når du vil løpe. Du kan løpe når på døgnet du vil, også på natta, om det er å foretrekke.

I stedet for å samle mange løpere i startområdet, spres de dermed utover alle døgnets tider og over mange dager.

Første løp i Oslo Løpsfestival går langs Frognerkilen. Alle foto: Ian Corless

Festivalkalender

  • 30. april–16. mai: Kom i gang! 5 km langs Frognerkilen
  • 21. mai–6. juni: Toppfart! Alnaelva ned, 7 km
  • 11. juni–27. juni: Variert terreng! Bogstadvannet rundt, 10 km
  • 2. juli–18.juli: Kupert moro! Nøklevann rundt, 10 km
  • 23. juli–8. august: Langtur! Halvmaraton TBA, 21,1 km
  • 13. august–29. august: Syrefest! Korketrekker’n opp, 4 km
  • 3. september–19. september: Vakker langtur! Maridalsvannet rundt, 13 km
  • 24. september–10. oktober: Finale! Hovedøya rundt, 5 km

Individuelt eller som et lag

Du kan velge å delta alene (Solo), eller i lagkonkurransen som en Duo eller Trio. Deltar du eller laget ditt på minimum fem løp, er dere med i sammenlagtkonkurransen om å bli Oslos raskeste.

Selv om du deltar som en del av et lag, havner resultatet ditt også automatisk på Solo-resultatlista. Dette er med andre ord en anledning for både individuelle utfordringer og sosial lag-moro.

Som arrangør er Runner’s World sin hovedtanke å gi et plausibelt konkurransetilbud til løpere som er sultefôra på utfordringer. Vi har derfor strippet prisene ned til et minimum, og forsøkt å gjøre konseptet så enkelt og tilgjengelig som mulig.

Derfor har vi også laget lag-varianter og festivalpass, slik at du kan konkurrere mye for en billig penge.

Du kan velge å kjøpe ett eller flere løp enkeltvis, eller kjøpe et festivalpass som gir deg deltakelse i alle åtte løp. Det er begrenset antall festivalpass, så vær rask med å sikre deg et startnummer!

Er du en Trail Hero?

Er du en Trail Hero?


Dynafit er på leting etter ivrige og aktive fjell- og terrengløpere som kan bidra til å løfte løpingen utenfor asfalten til et nytt nivå. Søk om å få bli en Dynafit Trail Hero her!

Selv om alle løpere kjenner på et slags slektskap med andre løpere, så kan man likevel argumentere for at det finnes to fløyer: asfaltelskerne og terrengentusiastene.

De som virkelig identifiserer seg som fjell- og terrengløpere vet at det er noe helt annet enn sekundjakt på flat asfalt. Stien, skogen og fjellene stiller helt andre krav.

Hvis du dras mot de mest tekniske stiene og de høyeste toppene, og ivrer etter å både inspirere andre til fjelløpig og ikke minst bli en bedre løper selv – da bør du lese videre.

For og av fjellatleter

Dynafit er et merke av og for fjellatleter. De har i flere tiår vært markedsleder innen toppturutstyr. Men Dynafit er også med å prege utviklinga av utstyr for raske fjellturer hele året, og har en svært dedikert linje klær, sko, sekker og drikkesystemer for fjelløping og raske sommerbestigninger.

Snøleoparden som utgjør Dynafits logo sier mye om merkets ambisjoner – å tilrettelegge for funksjonell og elegant bevegelse selv på de høyeste fjelltoppene. Dette ser vi også igjen i verdiene til Dynafit, som dreier seg om fart, lettvekt, utholdenhet og teknologi – alt for at utøverne skal kunne komme ett steg nærmere sitt mountopia.

Nå kan du bli en del av Dynafits lag bestående av Trail Heroes. Dynafit søker etter fire–seks personer med fjelløping som livsstil og ambisjon.

En Trail Hero må:

  • Ha erfaring fra fjelløping 
  • Spre fjelløpeglede i sosiale medier, og gjerne ha en stor følgerskare
  • Være i aktiv kontakt med fjelløpmiljøet    
  • Delta på fjelløpekonkurranser, men det stilles ikke krav til nivå

De som blir valgt, får:

  • Dynafit-kit fra topp til tå
  • Delta på kick off og få møte andre Trail Heroes
  • Tilbud om startplass i Dynafit-sponsede løp

Søk her!

Kjenner du at dette treffer deg midt i fjelløperhjertet ditt? Søk om å få bli en Trail Hero ved å klikke på lenken under. Du kan søke helt frem til 30. april. Vi trekker ut 4–6 personer som får tilbud om å bli en Trail Hero.

Løper 10 meter per krone donert til sykehusklovnene

Løper 10 meter per krone donert til sykehusklovnene


Kentaro Indo løp i fjor 106 km på under 21 timer som takk for at folk donerte penger til Sykehusklovnene. I år planlegger han å gjenta fjorårets suksess, og håper at folk donerer mer penger slik at han kan løpe enda lenger.

Pressemelding fra Klovneløpet

Kentaro er en løpeglad NTNU-student, og løpsdirektør for Klovneløpet. Klovneløpet er en studentorganisasjon som ti år på rad har arrangert studentløp til inntekt til Sykehusklovnene.

Alle inntektene fra sponsorer og løpsavgifter går til at sykehusklovnene kan fortsette det viktige arbeidet med å underholde syke barn.

På grunn av koronapandemien ble det store begrensninger for å arrangere løp i 2020, og Klovneløpet måtte derfor komme på nye metoder for å samle inn penger. Kentaro Indo tok utfordringen på å løpe ti meter per krone donert til klovneløpet.

Prosjektet, «Klovneløpet Ultra» ble en stor suksess, og Kentaro løp inn de 10.600 kronene, altså 106 km, på under 21 timer.

I år har Kentaro tatt samme utfordringen. Den 17. april har han planlagt å begynne turen mot Stjørdalen, og løpe så langt pengene rekker.

Håpet er selvfølgelig å slå fjoråret rekord slik at han får en ordentlig utfordring. Og ikke minst slik at Sykehusklovnene får penger til å nå ut til enda flere barn.

Les også: Virtuelt løp for rent vann

Løpetur med nye Craft CTM Ultra Carbon

Løpetur med nye Craft CTM Ultra Carbon


Runner’s World har møtt norgesrekordholder på 110 meter hekk, Vladimir Vukicevic, og testet skoene CTM Ultra Carbon fra Craft.

Ikke bare ser den unektelig kul og oppsiktsvekkende ut – CTM Ultra Carbon er en løpesko av høy kvalitet utviklet for ultraløping i verdensklasse, som legger til rette for en god oppkjøring fram mot et maraton- eller ultraløp.

Men, den funker også til de raske løperne som for eksempel hekkeløper Vladimir Vukicevic. Runner’s World møtte ham en vårdag på Bygdøy for å snakke om livet, løpinga – og ikke minst teste skonyheten.

– Det viktigste for meg er å ha en løpesko som er responsiv i steget og som jeg kan løpe fort i på trening, så for meg er disse skoene midt i blinken, sier Vladimir.

Se videoen lenger ned i artikkelen.

Fem avanserte lag

  • CTM Ultra Carbon treffer bakken med en yttersåle i høykvalitets gummi med godt grep for et effektivt løpesteg.
  • Det kraftige utgangspunktet bygges deretter opp gjennom den responsive Ultra Platform™ og
    karbonfiberplaten Ultra Carbon Plate™ i tillegg til den støtdempende, responsive innersålen Ultra Insole™.
  • Konstruksjonen suppleres til slutt med overdelen Ultra Upper™ i tynn og funksjonell mesh.
  • Fem avanserte lag som samarbeider for en helt unik Ultra-opplevelse.

Se videoen her!