Tren til rett tid

Tren til rett tid


De fleste løpere, erfarne eller uerfarne, vet at det kreves gjennomføring av både langturer, terskeløkter og hurtighetstrening for å forbedre seg. Det som kanskje kan være vel så krevende som gjennomføringen er å planleggingen av øktene. Til hvilken tid på dagen bør du gjennomføre hvilken type økt, slik at du får mest mulig ut av den?

Det å få nok hvile mellom slagene er selvsagt viktig, men kombinerer du dette med kunnskapen om når på dagen du kan yte mest i din kommende økt, vil treningen bli enda mer produktiv. Det skal nevnes at mange av oss omfavnes av den berømte tidsklemma, men om du har muligheten til å velge, er dette tipsene du bør følge til den beste timingen av treningsøktene dine.

Langtur på morgenen
– Dersom du løper to ganger per dag, vil jeg i utgangspunktet si at morgenøkta er det beste alternativet for en langtur. Kroppen er ikke helt våken, og en rolig langtur kan være mer enn nok for en trøtt kropp før jobb- eller skoledagen starter, sier ultra- og maratonløperen John Henry Strupstad.

– En langtur om morgenen har noen gode effekter, legger mellomdistanseløper Kjetil Måkestad til.

– Kroppen får en “flying” start på dagen, og den tilvennes å prestere bedre fysisk på morgenen.

Tidlig trening
Om du trener til ultra- eller maratonløp, vet du at disse løpene ofte starter tidlig om morgenen. Ved å kjøre de rolige øktene på samme tidspunkt, venner kroppen seg til å prestere på denne tiden av døgnet. Ved å legge langturen tidlig på dagen kan du, på fastende mage, tilvenne kroppen å løpe med hovedsakelig fett som brennstoff, hvilket er gunstig om du trener til lengere distanser.

– Jeg bruker å si at rolige økter under 70 minutter fint kan gjennomføres uten frokost, forteller Strupstad.

– Da er det selvsagt viktig med en god porsjon frokost like etterpå, tilføyer han.

Hardøktene på ettermiddagen
– Det finnes forskning som indikerer at kroppen presterer best om kvelden, fra klokken 18-22, men siden vi alle er forskjellige varier nok dette fra person til person, forklarer Strupstad.

– Det som er sikkert når det kommer til kvalitetsøkter, er at kroppen må ha inntatt nok og riktig næring for å kunne gjennomføre en slik økt så optimalt som mulig, understreker han.

– Litt utpå dagen er kroppen mer mottakelig for fysisk aktivitet, og du vil merke at du kan løpe raskere på kvelden enn på morgenen med samme intensitet, forklarer Måkestad. Han legger til at friidrettstevner ofte er lagt til senere på dagen, og at det i en periode før konkurransen kan være en fordel å gjennomføre kvalitetsøktene i samme tidsrom. For mesterskapsløpere som har forsøk og semifinaler tidligere på dagen, anbefaler Strupstad også å gjennomføre noen hardøkter tidlig på dagen for å tilvenne seg dette.

Hele denne artikkelen finner du i magasinet Runner’s World 4/13.

Siste utgave av Runner’s World

  • Våre varme favoritter til vinterløpinga.
  • Simen Holvik tar oss gjennom Spartathlon-eventyret.
  • Bli kjent med den allsidige, sosiale, energiske løperen Hilde Aders.
  • Magnus Winther Warvik måtte bære hjem etter sin første maraton. Nå har han løpt hver dag i over syv år, og konkurrerer så ofte han kan.
  • Stor Island-guide: Hvor bør du løpe, hvilke løpegrupper bør du oppsøke, hvilke løp bør du sjekke ut.
  • RWs møllefavoritter: Kom deg gjennom vinteren med våre øktforslag og møllehacks.
  • Bli din egen trener i vinter! Askild Vatnbakk Larsen guider deg gjennom stegene slik at du kan lage ditt eget, bærekraftige og effektive treningsopplegg.
  • Fysioterapeut Eli Anne Dvergsdal gir deg råd til hva du bør gjøre hvis en skade vender tilbake.
  • Abelone Lyng har løpt Icebug Xperience langs Bohuslänkysten.
  • Kan sterk mat gjøre deg til en sterkere løper? Ernæringsfysiolog Silje Fjørtoft tar en titt på de nyeste chilistudiene.

Les magasinet digitalt her!


Se videoen fra Nordtraver’n

Se videoen fra Nordtraver’n


1200 løpere fullførte Nordmarkstraver’n 2013, noe som var en suveren rekord for løpet som starter på Stryken og har innkomst ved Kringsjå Idrettshall like sør for Sognsvann. Distansen er 30km.

I år var det veldig fine forhold i løypa.
Du kan finne mer info her: koll.no/nordmarkstravern

HellyHansen er en av sponsorene til løpet, og de har laget en flott video fra Nordmarkstraver’n. Du kan se den her:

For en fest det ble

For en fest det ble


Runnersworld.no legger ut mange bilder av deltakere i løpet av helgen. Kanskje du finner ditt bilde?
Først ut hvem som vant de to lengste distansene.

Maraton
Den lengste distansen i Oslo ble vunnet av Andreas Myhre Sjurseth fra Modum Friidrettsklubb og Eva Schiefloe. Vinnertidene ble henholdsvis 2.24,50 og 2.53,57.
Andreas var snaue fem minutter foran nummer to, John Henry Strupstad fra Ren-Eng.

Halvmaraton
Det ble ny løyperekord på halvmaraton-distansen. Urige Buta fra Haugesund løp inn på den knallgode tiden 1.03.29, og vant suverent.
Annie Bersagel fra Tjalve vant kvinneklassen på tiden 1.14,52.

Fang øyeblikket!

Fang øyeblikket!


Vi trekker ut en vinner blant alle bidragene som har kommet inn før søndag kveld. Vi trekker også ut noen som får løpesokker fra Falke.

Alt du gjør er å ta bilde av en løpefest, last det opp på instagram og tag det med #løpefest.

Her er de siste bildene tagget med #løpefest

Tidenes maraton i Oslo

Tidenes maraton i Oslo


Med rekordmange deltakere (23.000), rekordhøy kvinneandel (48,5%) og høyeste innsamling til Aktiv mot kreft noensinne, blir Danske Bank Oslo Maraton tidenes løpefest i Oslos gater.

Se løypekartet her: KART

Live streaming
I samarbeid med Aftenposten planlegger Oslo Maraton å filme ved to av stedene der det registreres mellomtid. TV-bilder og mellomtid synkroniseres, slik at du som deltaker skal kunne finne film av deg selv på nettet etter løpet.
– Vi har også TV-kamera på andre plasser langs løypa, og bilde fra disse vises på storskjerm ved Rådhusplassen og ved Spikersuppa. De filmede bildene vil også klippes sammen til ulike Oslo Maraton-filmer, sier arrangøren.

Den deilige følelsen
Marthe Katrine Myhre har vunnet kvinneklassen i Oslo maraton to år på rad. I fjor løp hun inn til sterke 2.44.43. Hun mener de viktigste egenskapene for å gjennomføre lange distanser som halv- og helmaraton først og fremst er at man er glad i å løpe og like utfordringer.
– Det er også en fordel å være i god form og like å ha det litt vondt. Man må tørre å prioritere treningen og å gjennomføre hver treningsøkt. Det er en fordel å løpe en del mil og at kroppen tåler det. Det er også viktig å trene riktig og tenke på totalbelastningen, sier Marthe Katrine.

Mange løpere beskriver følelsen av å komme i mål etter et langt løp som nærmest gudommelig. En «ut av deg sjæl»-opplevelse.
– Det er nesten en beskrivelig følelse. Jeg har ennå til gode å oppleve dette i et viktig løp. Hver eneste dag trener jeg for nettopp klare å oppleve det i et viktig løp. Men – da du har levert opp mot ditt beste i et løp, passert målstreken med en kropp som har skreket underveis om mer fart og mer fart, uten at hverken hodet, pusten eller beina har satt noen stopper for hvor bra tiden skal bli, er rett og slett en vanvittig god følelse. Det er lykke, glede, frihet og en ubeskrivelig stolthet over hva du nettopp har gjennomført. Det må bare oppleves, smiler Marthe Katrine.

– Nyt hvert eneste sekund av slike løp. De kommer dessverre litt for sjelden, men de gangene de dukker opp skulle du nesten ønske at det maratonløpet var dobbelt så langt, sier hun.

Mer info om Oslo Maraton finner du på www.oslomaraton.no
Foto: Eirik Førde, Oslo Maraton

Vant tur til New York

Vant tur til New York


Tre gode bidrag var med i den endelige trekningen, og det var videoen til Marit Haraldsen (34) fra Oslo som vant. Marit står til høyre på bildet.

– Det var litt av en hyggelig overraskelse, helt fantastisk og en drøm som blir virkelig, sa Marit da hun fikk nyheten om at hun hadde vunnet. Nå pakker hun baggen og setter kursen mot New York.

Løpelivet til Marit startet for alvor for tre år siden. Da hadde hun vært i babybobla noen år, og fant stor glede i det lille pusterommet løpingen ga.
– Da ballet det på seg med deltakelser i løp, som Sentrumsløpet og andre 10km løp, Oslo Maraton halvmaraton, og nå siste året helmaraton i Berlin og Edinburgh, forteller Marit. Hun synes det er motiverende å sette nye mål, strekke seg lenger og ikke se begrensninger, men muligheter.

– En spesiell opplevelse for livet var Nibbeløpet (bildet over) – fra fjord til fjell i Geiranger. Halvmaratondistanse fra 0-1400 meter over havet, og en helt fantastisk følelse å komme til topps, sier Marit.
Hun blogger når hun har tid på www.endorfinlykke.blogspot.com.

Her er videoen som Marit la inn: