Sponset innlegg
Tre skotips for høstens terrengløp

Tre skotips for høstens terrengløp


Det finnes ikke noe vakrere enn skogen om høsten, men underlaget kan variere fra gjørmete til glatt. Ønsker du å stille godt skodd i Nightrun? Her er tre skomodeller fra Icebug som sikrer supert grep på stiene.

Hvert år, helt siden Nightruns oppstart for fem år siden, er det ett spørsmål som dukker opp i dagene rett før løpet. Spørsmålet debatteres i diverse løpeforum på Facebook, og arrangøren blir rådspurt daglig: Hvilke sko bør man bruke? Med eller uten pigg, knotter eller markant sålemønster? Funker det med vanlige asfaltsko?

Variert underlag

Oktober er en lunefull måned. Det kan være barfost og glatt, det kan til og med være snø, men det kan også komme regn og gjøre stiene gjørmete. Dette er en av grunnene til de mange undrende løperne som står med to-tre skoalternativer før start og ikke klarer å velge.

En annen faktor er mørket. Riktignok er Nightrun et hodelyktløp, men det foregår tidlig i hodelyktsesongen, så mange har ikke rukket å bli helt vant til å løpe fort med redusert sikt og belysning. Derfor er grepet ekstra viktig, slik at du kan fokusere på å løpe, uten å være redd for å miste fotfestet.

Holdbart grep

Det svenske skomerket Icebug er derfor en perfekt samarbeidspartner til Nightrun. De kan huke av for alle kravene løpet stiller til skotøyet. I tillegg til suverene terrengsko er Icebug også en ledestjerne i skoindustrien når det gjelder holdbare produkter og bærekraftig produksjon, hvilket også er et stort pluss.

Vi kan ikke spå hva slags forhold det blir på løpsdagen, men uansett vær og underlag, er dette tre knallgode alternativer:


Icebug Spirit8 OLX


Skotype: Pigget terrengsko for orientering/trail
Vekt: 250 gram (dame USL 7.5) / 290 gram (herre US9)
Drop: 4 mm

Spirit er en slitesterk og solid klassiker som har vært å finne i Icebug sitt sortiment i mange år, og er en favoritt blant orienterings- og terrengløpere på alle nivåer. Yttersålen gir et enestående grep delvis takket være sålemønsteret med innovative diagonale kammer, og dels takket være de 14 integrerte stålpiggene med karbidtupp. Med Spirit på føttene kan du løpe trygt og effektivt på all slags krevende og teknisk underlag. Selv over våte partier eller i regnvær gjør denne nytta, da skoens overdel absorberer lite vann (maks 20 prosent vektøkning når skoen blir våt).

Les mer om Spirit8 OLX her: Damemodell / Herremodell


Icebug Acceleritas8 RB9X


  • Skotype: Upigget terrengsko for terrengløping/orientering/swimrun, OCR
  • Vekt: 210 gram (dame USL 7.5) / 250 gram (herre US9)
  • Drop: 4 mm

Denne snertne saken passer godt til deg som foretrekker minimalisme og en maksimalt god løpsfølelse. Overdelen er supermyk og omslutter foten godt. Dette gjør at Acceleritas fremmer fotens naturlige bevegelser, slik at du kan løpe helt naturlig og uforstyrret på stiene og samtidig føle deg helt trygg på at grepet holder. Den klebrige gummiblandingen RB9X i den aggressivt mønstrede yttersålen sørger for det. Mellomsålen er føyelig og fleksibel, hvilket gir deg en god kontakt med underlaget.

Les mer om Acceleritas8 RB9X her: Damemodell / Herremodell


Capra RB9X

  • Skotype: Upigget terrengsko for terrengløping/orientering.
  • Vekt: 285 gram (dame USL 7.5) / 240 gram (herre US9)
  • Drop: 7 mm

En bærekraftig utviklet sko med nøye utvalgte materialer, uten at det går på kompromiss med slitestyrken. Capra er en veldempet og responsiv stiløpesko som passer perfekt til deg som søker komfort på lange turer i terrenget. Skoen mestrer både kupert terreng og tekniske partier med mye stein. Takket være en kan som går rundt hele foten sikrer dette en optimal vridningsstivet, som gjør at foten holdes trygt på plass. Yttersålen i gummiblandingen RB9X sørger for et trygt og sikkert grep, og knastene i sålen er mønstret i flere retninger, slik at grepet er bunnsolid uansett hvilke vendinger du tar.

Les mer om Capra RB9X her: Damemodell / Herremodell


Meld deg på Nightrun her!

Løp deg lykkelig i skogen

Løp deg lykkelig i skogen


Løping er fantastisk for både kropp og sjel – det har vi alle fått med oss. Men visste du at naturen har en legende kraft? Og at du får enda bedre helseeffekter av løpingen om du løper blant trær, røtter og fjell enn om du velger den urbane veien?

Runner’s World sin redaksjon eksponeres daglig for nyheter innen terrengløping. Nye skomodeller, nye ryggsekker, nye jakker. Antallet terreng- og fjelløp i landet har økt betraktelig de siste årene. Antakelig er dette en følge av at mange av oss kjenner hvor beroligende det er å løpe ute i naturen.

Men faktum er at det ikke bare er en følelse. Naturen er beroligende og helsefremmende. Det finnes mye vitenskap som bekrefter dette. For eksempel er det bevist at det å oppholde seg i naturen kan senke både blodtrykk og puls, og beskytte mot både depresjon og hjerte- og karsykdommer. I tillegg er det positivt for stresshåndteringen og fungerer som mental restitusjon. Altså. For en gavepakke denne skogen er!

Tidligere i år ble det publisert en studie i det prestisjetunge tidsskriftet PNAS. Studien viste at danske barn som bodde nære grøntområder de første ti leveårene hadde betydelig mindre risiko for å rammes av psykisk uhelse senere i livet, sammenlignet med barn som ikke hadde samme tilgang på grøntområder i nærheten.

I juni i fjor ble det publisert en stor britisk studie i det vitenskapelige tidsskriftet Scientific Reports. Der hadde 20 000 deltakere fått rapportere hvordan de hadde det, sin opplevde helse samt hvor mye tid de hadde tilbragt i naturen i foregående uke. Forskerne så at de som tilbragte minst to timer i naturen følte seg generelt friskere. Denne studien fikk stor oppmerksomhet – plutselig var naturen hetere enn noen sinne.

Miljøpsykologen

En av medforfatterne i studien, Terry Hartig, er professor i miljøpsykologi ved Uppsala universitet og har forsket på naturens påvirkning på oss mennesker siden 1980-tallet. Når vi intervjuer ham tar han oppstandelsen rundt studien med stoisk ro.

– Denne studien har fått stor oppmerksomhet dels fordi den har mange deltakere, dels fordi den er et steg på vei mot en retningslinje, på samme måte som man har retningslinjer for fysisk aktivitet. Men det er mange som vil tolke resultatet på en forenklet måte, altså at det holder med to timer i naturen ukentlig for å ha det bedre. Saken er mer komplisert enn som så, og kortere opphold i naturen har også en verdi.

Les også: Tre terrengskotips

Allerede i 2003 kom han og kollegaen Maria Bodin ut med en eksperimentell studie innenfor samme tema som ble publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Psychology of Sport and Exercise. I en måned fulgte de 12 erfarne løpere som fikk løpe dels i parker og dels i boligområder utenfor Stockholm. Før og etter hver økt rapportere de om hvordan de følte seg. Forskerne kunne ikke se noen tydelig forskjell på angstnivåene etter at de hadde løpt i parkene sammenlignet med når de hadde løpt i boligområdene. Men på den annen side – påpeker Hartig – var boligområdene «ganske trivelige områder med grønne innslag». De skilte seg rett og slett ikke nok fra parkene.

– Men en tydelig forskjell som framkom var at løperne foretrakk å løpe i parkene. De følte at de fikk et avbrekk fra hverdagen på en annen måte, og kunne slippe å tenke for en stund. Resultatet tyder på at deres velbefinnende var høyere når de løp i parkene, sier Hartig.


Terry Hartig, professor i miljøpsykologi ved Uppsala universitet.

Green exercise

Siden da har det kommet mange studier på såkalt «green exercise». Forskerne har sett at det ikke bare er mosjonen i seg selv som gir helsefordeler, men at selve miljøet kan forsterke helseeffektene. Og det finnes en rekke ulike forklaringer på dette:

– En viktig forklaring for mange er at de kommer unna hverdagsstresset og arbeidsmiljøet når de begir seg ut i det vakre og naturlige. Et nytt miljø der de kan utforske nye ting og får sjansen til å være i nuet. I naturen er det ingen ting som påminner om hva du må gjøre, og dette har en beroligende effekt.

Med andre ord slipper man å tilpasse seg familiemedlemmer og kolleger, men også fotgjengere og andre trafikanter når man løper utenfor urbane strøk og boligområder. Og akkurat som løpingen distraherer deg fra problemer, får naturen deg til å ta en pause fra stress og slitsomme tanker.

– Når du løper i naturen må du jo være oppmerksom på hva som kommer. Løper du for eksempel på en kupert sti med mye røtter, må du være tilstede her og nå for å kunne holde deg på beina, sier Hartig og legger til:

– Og så er det så vakkert i skogen. Mange får et kick av nydelig utsikt, fargeprakten og den friske lufta.



Sorghåndtering og kilde til avkobling

Han opplever også at mange mennesker verdsetter muligheten til å bare sitte ned i skogen og reflektere over livet. Det er også vanlig at mennesker i sorg søker seg ut i skogen. Det kan være trøst i å se at trær og andre vekster fortsetter å leve, og at fugler fortsetter å kvitre selv om mennesker forsvinner ut av ens liv.

– Skogen er et sted der tankene og sorgen får en pause for en stund, hvilket mange opplever som fint.

For Terry Hartig personlig er naturen en viktig kilde til avkobling og noe som skaper mening i livet. En gang han erfarte det særlig sterkt var da han som 18-åring ble invitert av en venn til å gå i Sierra Nevada-fjellkjeden i California. I 12 dager bar han en tung ryggsekk, regnet pisket i ansiktet, det blåste fælt og var kaldt om nettene.

– Men på tross av dette var det helt fint. Det var vanvittig vakkert der, og det fikk meg til å gå på videre. Dette gjorde at jeg fikk innsikt i min egen evne til å stå på. Det ble en slags oppvåkning om hvilken kraftfull påvirkning naturopplevelser har på oss mennesker.

Pusterom for overopphetede hjerner

Denne erfaringen gjorde Hartig så fascinert at han startet å lese psykologi. Og det var dette som førte ham inn på veien mot en fremgangsrik forskningskarriere i miljøpsykologi, først i USA, deretter i Sverige.

Han er overbevist om at mange mennesker hadde hatt det bedre om de oppholdt seg mer i skog og mark enn hva de gjør. Kanskje ikke så mye på grunn av at vi er «ment for å være der», som det ofte hevdes. Hartig har ikke så mye til overs for teorier om at vi fortsatt er tilpasset et liv på savannen. Et problem med den teorien, ifølge Hartig, er at den antar at evolusjonen stoppet på jeger- og sankertiden og at mennesket var perfekt da. Han mener at evolusjonen pågår hele tiden, også i dag.

– Jeg tror snarere at mange av oss ville hatt godt av å oppholde seg mer i naturen og få et pusterom, ettersom våre stakkars små hjerner er overopphetede av den overveldende strømmen av informasjon som leveres via digitale hjelpemiddel og sosiale medier. Vi får aldri sjanse til å koble av når det stadig plinger fra telefonen og mailen.

Ikke så kategorisk

Med alt dette i bakhodet skulle man kunne tenke seg at Hartig mener at man bør glemme mølla og snøre på seg piggskoene gjennom vintermånedene. Men han synes ikke man skal være så kategorisk. Han er bevisst på at mange dedikerte løpere verdsetter mølla nettopp fordi de slipper å fokusere på underlag, terreng og uventede ting som kan dukke opp. At de dermed kan vie seg fullt og helt til sakens kjerne: løpesteget, farten og pustingen.

– Og da skal man jo fortsette å løpe på tredemølla! Men det kunne jo vært en god idé å begi seg ut i naturen i blant. Det kan holde å bare sitte på en stubbe og filosofere litt.

Om vinteren når det er mange minusgrader og glatt ute kan det jo dessuten være vanskelig å løpe utendørs, mener han, og da er mølla et godt alternativ. Bor man midt i byen med dårlig luft, mye trafikk og liten tilgang på grøntområder, kan også mølla være en god løsning.

– Jeg løper faktisk mest på mølla selv. Jeg skadet føttene for lenge siden, så jeg har vanskeligheter med å løpe på hardt og ujevnt underlag. Men jeg er ofte ute og går i naturen. Det gjør at jeg har det bra.

Les også: Løpingens kreative frirom

Testet: PUMA SPEED 600 2 – den gylne middelsko

Testet: PUMA SPEED 600 2 – den gylne middelsko


Det første som slår deg når du smyger føttene inn i disse skoene er ikke nødvendigvis jetmotorer, fart og kraft – det kommer litt senere. Førsteinntrykket er utelukkende slik: «ååh…»

Det er litt som å komme på spa, bare at den myke badekåpen er byttet ut med et par knæsj rosa løpesko.

Det er ingen tvil om at PUMA har satt komfort i høysetet når de har utviklet SPEED-serien. Her skal ingen ting måtte gå på kompromiss med noe.



En vinner-kombo

Hvor ofte har du ikke lett etter skoen som har alt?

Du ser utover skoparken din, som gjerne ligger strødd utover i gangen. Blikket faller på en konkurransemodell og du tenker: «denne er rask, men ikke så behagelig å ha på i lengden.»

Du flytter blikket litt og tenker videre: «Mens denne er superkomfortabel, men innbyr ikke akkurat til rask løping».

Hvor er mellomtingen, den gylne middelsko?

Vel, her er den, altså. PUMA SPEED 600 2. 



Som det siste tallet i tittelen indikerer, er dette en oppgradering fra den opprinnelige SPEED 600-modellen.

Tallet 600 referer til dempingen, hvor 100 er tynnest og 1000 er tykkest, hva mellomsåle og demping angår. Smart, ikke sant?

Og dette bringer oss over på kombinasjonene som gjør denne skoen så komplett. Navnet SPEED indikerer jo at dette er en rask sko, samtidig som tallet 600 viser at det er godt med demping her.  Til tross for dette oppleves skoen som svært lett, og føles lettere på foten enn vekten faktisk tilsier.


Fakta om PUMA SPEED 600 2

  • Dropp: 8 mm
  • Vekt: 250 g (dame), 292 g (herre)
  • Pris: 1500 kr

Demping, respons og fart

Mellomsålen består av skummet PROFOAM kombinert med PUMAS teknologi kalt IGNITE og NRGY, som sørger for respons i hvert steg. Og responsen er god. Selv i oppoverbakker føles det som man spretter oppover, hvilket verdens fysikere og biomekanikere antakelig vil bestride. Men løpere vet at man ikke skal kimse av følelsen.

Til tross for god demping, oppleves skoen på ingen måte klumpete. Skoen føles nett på foten, og bakkekontakten er overraskende god. Løpsfølelsen er upåklagelig– særlig på asfalt, men også på grusveier.



Det at skoen oppleves så minimalistisk og nett på foten skyldes antakelig den lette, men likevel myke og komfortable overdelen i mesh. Den puster godt og omslutter foten på en svært behagelig måte. PUMA SPEED 600 2 ser kanskje ut som en smal modell, men er overraskende romslig rundt fotbuen. Takket være den føyelige overdelen kan skoen strammes til slik at den også sitter som støpt på ekstra smale føtter.



Når du skrur opp farten med SPEED 600 2 på føttene, merker du godt at PUMAs PROPLATE skyver deg framover i en effektiv og kvikk stegavvikling. Så her kommer altså jetmotoren inn. Denne kvikkheten i skoen er også tilstedeværende på rolige turer, og gjør at du formelig spretter bortover, med litt vanskeligheter for å holde farten nede …

Hvor langt kommer du på 60 minutter?

Hvor langt kommer du på 60 minutter?


Helgen 6.–8. november kan du bryne deg på løpet 60 minutter i den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge. Her er litt fakta om timesløp samt hvilke faktorer du bør tenke på før du setter av gårde.

Hvor langt kommer man egentlig på en time? Det er et spørsmål man kanskje ikke har fundert over før i år. Før det ble satt både ny norsk rekord, europeisk rekord og verdensrekord på denne ukonvensjonelle grenen. I helgen 6.–8. november kan du måle deg opp mot verdenseliten ved å prøve selv.

Året for rekorder

Under Impossible Games i sommer løp Sondre Nordstad Moen 61 runder på Bislett i et forsøk på å ta verdensrekorden på 25 000 meter. Akkurat verdensrekord ble det ikke, men det holdt til europeisk rekord. Underveis satte han også nordisk rekord på timesløp.

Kun noen måneder senere forbedret Sondre sin egen timesrekord under Stadionmila i Kristiansand. Her løp han 21 131 meter på én time. Dette var til og med europeisk rekord – for en stakket stund – før det ble klart at rekorden ikke gjaldt. Nye omstridte skoregler fra World Atletics hadde nettopp hadde trådt i kraft og tilsa at sålene på Sondres sko var for tykke for reglementet.

Uansett. Distansen – eller de 60 minuttene – er løpt, og vi vet hva Sondre er god for. Ikke lenge etterpå forbedret uansett Mo Farah den (uoffisielle) europeiske rekorden til Sondre, og satte til og med verdensrekord da han løp noen hundre meter lengre på timesløp i Diamond League-stevnet i Brussel i starten av september: 21 330 meter.

Verdensrekorden i timesløp hadde da stått i 13 år, satt av løpelegenden Haile Gebreselassie fra Etiopia (den tidligere rekorden var på 21 285 meter).

I samme stevne som Mo Farah klinket til med verdensrekord, ble det også løpt fort blant damene. Nederlandske Sifan Hassan satte også verdensrekord på timesløp med 18 930 meter. Multitalentet Sifan har løpt råfort på alt fra mellomdistanse til halvmaraton, og er regjerende verdensmester på både 1500 meter og 10 000 meter. I timesløpet spurtslo hun selveste verdensrekordholderen på maraton, kenyanske Brigid Kosgei.

En intrikat distanse

21 330 meter for gutta og 18 930 meter for jentene, altså. Det er langt på én time. Men samtidig er begge verdensrekordene relativt svake. Sammenligner vi det med de raskeste halvmaratontidene i verden, burde det vært mulig å senke verdensrekordene i timesløp mange hakk.

Dette vitner om at det for det første er en uvant distanse. For det andre er det vanskelig å disponere når det er snakk om gjenstående tid og ikke gjenstående distanse.

Og nettopp derfor utfordrer vi i Runner’s World deg til å prøve selv. Helgen 6.–8. november arrangerer den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge et timesløp. Hvor langt kommer du på 60 minutter?


Hvordan angripe løpet?

For de fleste av oss vanlige dødelige løpere, som ikke helt kan måle oss med Mo Farah og Sifan Hassan, handler det nok i større grad å ta utgangspunkt i mila enn halvmaraton. Hvor fort kan vi unnagjøre 10 kilometer, og hvor mye lenger kan vi eventuelt klare å komme oss på 60 minutter.

En faktor som må inn i dette regnestykket er: Hvor mye saktere enn persen din på mila må du løpe for å holde samme tempo i en hel time?

La oss si at 10-kilometerspersen din er 45 minutter. Dette tilsvarer en snittid på 4.30 min/km. Og pers er ofte pers for en grunn. Du tok ut alt i det løpet! Hvilket betyr at du ikke vil klare å holde 4.30-fart i et kvarter til. Men hva med 4.45-fart? Det bør kanskje gå?

En annen faktor: Hvordan er dagens form sammenlignet med formen du var i da du satte persen?

Og hva er verst/best? Gå friskt ut fra start og enten gå på en smell eller bli positivt overrasket, eller safe fra start og heller øke etter hvert, med en liten sjanse for at du når 60 minutter med følelsen «jeg hadde jo mer å gå på…»

Lysten på å teste? Meld deg på her: runnersworldchallenge.no

Norges største virtuelle løp i 2020

Norges største virtuelle løp i 2020


I fjor ble løpet arrangert i ti byer rundt om i landet. I år var konseptet en virtuell løpsuke. Deltakerantallet ble omtrent det samme. Rosa sløyfe-løpet engasjerer!

Runner’s World er stolt mediepartner til Rosa sløyfe-løpet, som først ble arrangert som rent jenteløp i 2016. Da kun i Oslo. Deretter har løpet økt og økt i omfang – både geografisk og deltakermessig.

Fra ti løp til virtuell uke

I 2019 ble løpet arrangert i ti byer, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. I 2020 var planen noe lignende, men den gang ei.

En virtuell løpsuke ble planlagt. Søndag 4. oktober startet løpsuka, og man kunne se rosa bånd rundt om på turstier i hele Norge, for ikke å snakke om en drøss av rosa bilder i feeden på både Facebook og Instagram. Ambassadører og lokale ildsjeler har tatt initiativ til å henge ut rosa merkebånd, samle mindre grupper – etter alle kunstens smittevernsregler – og gjennomføre løpet sammen.


Over 10 000 deltakere

Fredag 9. oktober bikket Rosa sløyfe-løpet 10 000 deltakere og har for lengst kapret tittelen Norges største virtuelle løp i annerledesåret 2020. Det totale deltakerantallet landet på rundt 10 300 deltakere, hvilket betyr 1 652 750 kroner til Rosa sløyfe-aksjonen.

I mai bestilte arrangøren Springtime Event opp 8000 startnumre og medaljer, og krysset fingrene for at de ville gå unna.

– Men vi skal ærlig innrømme at vi var nervøse i forkant. Uten grunn, forstod vi når løpet nærmet seg, og vi kunne sende ut alle de 8000 startpakkene før løpet startet, forteller arrangøren.

– Det har vært en kjempesuksess, og det er fantastisk å se engasjementet fra alle landets kriker og kroker, avslutter arrangøren.

En ny dimensjon til treninga

En ny dimensjon til treninga


Kim Borge Kolstad løper mye, men han løper aldri fra løpegleden – takket være sportshodetelefonene Jaybird Vista. Slik legger han opp treningshverdagen sin.

Jaybird Vista er designet for idrettsutøvere, og tilbyr trådløs lyd slik at du kan drive lidenskapen din samtidig som du lader egne batterier.

Kim Borge Kolstad løper – både rolige morgenturer akkompagnert av favorttpodkasten og hurtige intervaller hvor raske rytmer holder trykket i steget oppe.

– Det gir en ny dimensjon til treninga, sier han.

Se videoen her: