Test av to konkurransemodeller

Test av to konkurransemodeller


Skoene er testet og omtalt av Runner’s Worlds skoekspert Andreas Grøgaard

New Balance FuelCell Rebel
Skotype: Lettvekt/konkurranse
Vekt: 175 gram / 208 gram (dame str. 38 / herre str. 43)
Drop: 6 mm (24 mm/18 mm)

FuelCell Rebel er en veldig spennende nyhet fra New Balance. Skoen er utviklet i samarbeid med deres eliteutøvere og bygget for løpere med nøytral landing og stegavvikling.

Navnet ”rebell” passer for den revolusjonerende sålekonstruksjonen. Yttersålen er ekstra bred på yttersiden(!) av foten. Denne karakteristiske strukturen bidrar til trygghet og stabilitet for løpere med et nøytralt steg eller supinasjon (motsatt av en pronasjonssko). Virkeligheten vil nok være ganske annerledes for en uerfaren løper eller for en som pronerer mye. Mønsteret i yttersålen består av mange, små ovale knotter i det antatte landings- og frasparkområdet; fra under fotbuen og frem til tærne. Det underbygger tanken om at skoen er bygget for fart og effektiv stegavvikling. Den begrensede mengden gummi er både bra for miljøet og for å holde vekten nede. Strukturen gjør skoen best egnet for asfalt, tartan og tredemølle. Den kan oppleves en smule glatt på sti og vått underlag.

Øverste del av mellomsålen består av en type EVA-materiale kalt RevLite, som er litt fastere enn anerkjente Fresh Foam (New Balance sin plattform for mengdetreningssko). Ellers dekkes hele mellomsålen av en nitrogen-infisert foam kalt FuelCell. Den er fast og responsiv og får sålen til å fremstå godt balansert. Samlet gir det svært god løpsfølelse. FuelCell Rebel tar (overraskende) godt av for støt – sin lave vekt til tross. Egenskapene minner veldig om fjorårets store nyhet fra Nike: Epic React. Som denne er FuelCell Rebel rask og spenstig.

Overdelen består én strikk og gir en sokkefølelse. Den minner om Adidas’ Primeknit og Nikes Flyknit-materiale for sin tilpasningsevne, men grunnet en fastere strikk som gir begrenset bevegelsesmulighet, oppleves foten en smule tryggere i FuelCell Rebel. Mens Primeknit og Flyknit føles som vanlige sokker, kan overdelen i FuelCell Rebel sammenlignes med en kompresjonsstrømpe. Dette gir utsalg i at man opplever at all energi går i lengderetning. Hælkappen er litt forsterket for å bevilge retningskontroll, ellers legger skoen til rette for et ”naturlig løpesteg”. Tungen er integrert i overdelen og foldes godt rundt foten ved et hensiktsmessig utformet lissesystem. Man kan løpe med eller uten sokker, og den er ”true to size”. Overdelen har dog en tendens til å trekke til seg fuktighet, så den egner seg klart best i oppholdsvær.

FuelCell Rebels bruksområde avhenger av hvilken type løper man er. For en habil og erfaren løper vil skoen kunne dekke svært mange, men (sannsynligvis) ikke alle behov. Man kan eksempelvis gjerne falle for ”fristelsen” å løpe raskere enn planlagt/ønsket på restitusjonsjogg. FuelCell Rebel er svært holdbar sammenlignet med sko som har tilsvarende vekt og profil! Den fremstår mer som en konkurransesko man kan trene i enn en treningssko man kan konkurrere i. I konkurranse egner den seg til alt fra 5km til maraton.

Nike har skapt de store overskriftene på løpeskomarkedet de seneste årene med introduksjonen av teknologiene Zoom X og React. Med FuelCell spekulerer fagfolk i at New Balance kan ha introdusert årets snakkis! FuelCell-teknologien finnes nå i fire ulike sko: FuelCell 5280 (racingsko med karbonplate), FuelCell Propel (lett mengdetreninssko), FuelCell Echo (fashion møter løpesko) og altså FuelCell Rebel – konkurranseskoen man kan nyte i den daglige løpingen.

Asics Tartheredge
Skotype: Lettvekt/konkurranse
Vekt: 164 gram / 190 gram (dame str. 38 / herre str. 42,5)
Drop: 10 mm (25 mm/15 mm)

Med Tartheredge presenterer Asics en vintage racingsko. Dette innebærer lav profil, nøytral pronasjon, lav vekt og god løpsfølelse i høy fart. Egenskapene gjør den til en utpreget konkurranseko for asfalt, og den minner veldig om Adidas Adizero Takumi-Sen og New Balance 1600. Tartheredge har også et svært karakteristisk, vintage design som var mer typisk på 1970- og 1980-tallet. Det fungerer overraskende bra i denne racingskoen og er rett og slett ganske stilig!

Midtsålen består av Asics’ FlyteFoam Propel, som er et svært lett og responsivt materiale. Her har Asics kuttet alt ”daukjøtt” og sålen gir ikke nevneverdig støtdemping, som flere av de nye konkurranseskoene på markedet. Skoen står dermed i kontrast til aktuelle konkurransesko som HOKA Carbon X og Nike Vaporfly Next%. Asics Tartheredge har heller ingen karbonplate, men et system kalt Populsion  trustic, som gjør sålen tilsvarende stiv. Dette bidrar til en raskere stegavvikling og veldig god løpsfølelse – spesielt i høy fart. Samlet har skoen et svært aggressivt preg, og egner seg til tempoøkter, intervaller og kortere konkurranser som 5km og 10km. Det er dog ikke skoen for restitusjonsjogg eller lengre konkurranser – om man ikke er vant med denne type racingsko. For en erfaren løper vil skoen dog kunne være et godt alternativ også på maraton.

Sålen er godt mønstret i midt- og forfoten, med triangulære gummiknotter tett i tett. Dette gir trygghet i landingsfasen i høy fart og ikke minst i frasparket – både på tørr og våt asfalt. Konstruksjonen tilrettelegger videre for at man kommer raskt fra midtfoten og frem på tåballen – noe som gjør det naturlig å løpe med høy frekvens og ha kort kontakttid med underlaget. Samtidig gir profilen vesentlig bedre løpsfølelse for løpere som lander midt på foten eller på forfoten enn for utpregede hælløpere – da hælen ikke tar spesielt godt av for støt og sålen utelukkende er mønstret i den fremre delen.

Overdelen består av en mesh man typisk ser i konkurransesko. Den er lett og luftig, og sydd på en måte som skal gi ekstra støtte i fremre delen av foten i høy fart og under raske tempo- og retningsforandringer. Samtidig er tåboksen nokså tettsittende – både i bredde og høyde. Tungen er tynn og bred, og folder seg fint rundt vristen. Den består av samme mesh som resten av overdelen og bygger opp under ideen om at foten skal sitte støpt i høy fart.

Det mest utfordrende med denne Asics-skoen er nok uttalen ”Tartheredge”. 1300,- kroner kan anses som en god investering. Tartheredge er et veldig interessant tilskudd i biblioteket av konkurransesko og et alternativ til de nye, godt dempede konkurranseskoene. Konklusjonen er at jeg anbefaler – eller utfordrer om du vil – den glade løper til å gå i ”Yuki Kawauchi-modus”, ta på seg en vintage racingsko fra Asics og løpe så fort du kan i en konkurranse i høst!

Les også: Test av fire terrengsko


Ut på stiene
Løp mot klokken i 100 minutter

Løp mot klokken i 100 minutter


1. mai arrangerer Runner’s World Challenge det virtuelle løpet «100 minutter», hvor du blir utfordret til å løpe så langt du klarer på nettopp 100 minutter.

Det er en tøff øvelse som de færreste har noe særlig erfaring med. I denne artikkelen skal vi se på hvilke utfordringer et 100-minuttersløp vil by på, og deretter gi deg noen tips for hvordan du kan takle løpet best mulig.

En krevende utfordring

100-minuttersløp er noe utenom det vanlige. De fleste aktive løpere er vant til å forholde seg til en gitt distanse som skal tilbakelegges. Uansett om du løper 5 kilometer, 10 kilometer eller en maraton som står på planen, vet du alltid nøyaktig hvor langt du skal løpe når du står på startstreken. Det er bare hvor lang tid det tar som er uvisst.

På 100-minuttersløpet 1. mai blir dette snudd på hodet. Du vet nøyaktig hvor lenge kraftanstrengelsen vil vare, men ikke hvor langt du skal løpe. Det er heller ingenting du kan gjøre for å bli fortere ferdig. Uansett hvor raskt du løper, er du ikke ferdig før det har gått 1 time og 40 minutter. Denne omstillingen kan gjøre at øvelsen blir ekstra krevende mentalt.

Også rent fysisk er «100 minutter» en spesiell øvelse. Det blir en form for hurtig langkjøring du sannsynligvis må ligge på en betydelig høyere fart enn på de vanlige, lange treningsturene dine, samtidig som du må holde deg under melkesyreterskelen din. Det blir viktig å finne raskt frem til flytsonen og justere tempoet underveis etter hvordan du føler deg.

Alt i alt snakker vi om en utfordring utenom det vanlige, som garantert vil gi en solid mestringsfølelse når du har kommet i mål. Sett av 1. mai til å få svar på spørsmålet: Hvor langt klarer du å løpe på 100 minutter?

Fire tips for å løpe lengst mulig på 100 minutter

Bestem deg for riktig åpningsfart. Her kan det være lurt å ta utgangspunkt i halvmaratonfarten din. Hvis du løper halvmaraton på 1:40 eller mer, kan du prøve å starte på den farten og øke underveis. Løper du langt under 1:40 må du nok starte på en fart som er noe tregere enn din halvmaratonfart. Det viktigste er at du finner et tempo som du vet at du kan holde i 100 minutter.

Legg opp til et progressivt løp. Det vil si at du prøver å løpe raskere på siste halvdel enn på første. Start gjerne i et tempo som du er trygg på at du kan holde i 100 minutter. Når du har kommet rundt halvveis har du fått en god indikasjon på hvordan dagsformen din er, slik at du kan øke tempoet hvis du har mye å gå på. Fortsett å styre tempoet etter hvordan kroppen føles.

Sett deg delmål underveis. 100 minutter er lenge. Del det opp i kortere stykker med tid og sett deg mål for hver del av løpet. Du kan for eksempel ha et mål om å ha løpt 5 kilometer etter 30 minutter, eller å ha rundet mila før det har gått en time. Slike delmål kan gjøre at det blir lettere mentalt å holde ut.

Bit tennene sammen og stå distansen! Uansett hvordan du legger opp løpet, vil det føles tøft på de siste 5-10 minuttene. Her gjelder det å holde ut! Bit tennene godt sammen, ignorer melkesyra og ta ut det siste du har! Når klokka piper etter 100 minutter kan du slappe av.

Lykke til med det virtuelle løpet «100 minutter» på 1. mai!

Trykk på bildet under for å lese mer om «100 minutter» og melde deg på. Eller gå til løpets egen Facebook-side.

.
Reell suksess med virtuelt løp

Reell suksess med virtuelt løp


Over 1400 mennesker deltok på Langfredagsmaraton i regi av Runner’s World. Mange løp sitt første løp, mange satte pers, mange satte distanserekord. Er dette en mer folkelig måte å konkurrere på?

For bare noen måneder siden ville nok få ha antatt at et virtuelt løp kunne skape såpass god mottakelse. Men tidspunktet, været (i hvert fall i store deler av landet) – og ikke minst situasjonen – gjorde at i overkant av 1400 løpere festet på seg et virtuelt startnummer og tok turen ut for å løpe enten halvmaraton eller maraton.

Bilde øverst er et godt eksempel på at grenser kan brytes, selv om løpet er virtuelt. Runner’s World-spaltist Mathilde Arneberg skal egentlig løpe sin første maraton under Oslo Maraton i september, men tjuvstarta med en virtuell variant av 42,2 i Nordmarka sammen med gode venninner.

– Jeg har søren meg løpt en hel maraton uten startnummer kun på grunn av en virtuell konkurranse, var reaksjonen hennes etter målgang.

Den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge har nå lansert en rekke nye løp og utfordringer, som du kan sjekke ut her.

Se dette innlegget på Instagram

Først – GRATULERER TIL ALLE DELTAKERE PÅ #LANGFREDAGSMARATON – dere er så fantastiske!! Det er omtrent 1300 som i dag løpt for medalje og #løpealenefest. 💥💥💥👏🏅Og tusen takk for alle stories og bilder og meldinger som gir litt av den ekte opplevelse av løpefest tross alt! I sludd og solskinn har vi fulgt dere hele dagen, med hjemmesnekra BIB og medaljer. Noen har løpt lengre og noen sitt første maraton eller halvmaraton. En av de er @pipe.tone som også med sitt innlegg tar situasjonen på kornet. Gratulerer, du har vunnet et par sko fra Hoka One One! Og gratulerer med maraton-debuten, et løp å minnes. 👏🌞🏃‍♀️🏅 . #Repost @pipe.tone ・・・ #Langfredagsmaraton #runnersworldchallenge_2020 Today it’s exactly 5 years since I logged my first run on Strava. That day I logged 3K. Today I logged #42K👏🏻#trailmarathon #skogsmaraton Started so freakin early to be sure I was #jævlajogger on my own. Mitt første #helmaraton #runsaferunsolostaysane #runningwithheadmonster

Et innlegg delt av Runner’s World Challenge (@runnersworldchallenge_2020)

Fant fram joggeskoene for noen uker siden

En av dem som løp halvmaraton for første gang, var Silje Knutsen fra Modum.

– Når sant skal sies så har vel jogging eller langdistanseløp aldri vært noe tema eller et mål for min del, røper hun. Men legger til at hun har vært glad i å trene hele livet. Håndballen har vært med henne fra hun var seks år, og i de siste årene har hun kombinert ballidretten med styrke og Crossfit.

Måten forholdet hennes til løping har endret seg på, bare i de siste ukene, er nok representativt for hva mange føler:

– På mange måter kan man si at det er tilfeldig at jeg nå har gjennomført et halvmaraton for første gang i mitt liv. Løping tvang seg litt fram som følge av dagens situasjon med stengte treningssenter.

I midten av mars tok hun på løpeskoene «for første gang» med en tanke om å holde kroppen i gang inntil situasjonen normaliserte seg.

– Jeg kunne ikke i min villeste fantasi forutse at jeg en knappe måned etter skulle gjennomføre halvmaraton.

Fram til Langfredagsmaraton 21k var 11 kilometer det lengste hun hadde løpt.

– Man kan jo kanskje si at det var galskap å melde seg på halvmaraton med det grunnlaget jeg hadde fått på den korte tiden, spør hun retorisk.

Jeg kunne ikke i min villeste fantasi forutse at jeg en knappe måned etter skulle gjennomføre halvmaraton.

Silje Knutsen etter sin første halvmaraton. Foto: privat

Silje Knutsens rapport fra halvmaratondebuten:

Det var sol fra blå himmel på løpsdagen, så alle forholdene lå til rette for en kjempefin tur med flotte folk. Kroppen kjentes fin ut, men jeg var både spent og nervøs før start. Distansen jeg skulle gjennomføre var jo tross alt nesten dobbelt så lang som den lengste løpeturen jeg hadde hatt.

De første 10 km gikk greit, holdt et jevnt tempo som jeg følte meg komfortabel med. Jeg var nok litt bekymret for at hodet skulle sette kjepper i hjulene for meg, for det er en gang slik at hodet gir opp lenge før kroppen.

Nå viste det seg slik at siste halvdel av løpet ble mye bedre enn jeg først antok. Jeg løp sammen med to spreke og løpssterke karer som ga feedback underveis og motiverte meg helt inn til målstreken.

Når jeg kom i mål føltes det ikke som jeg hadde gjennomført et halvmaraton, beina var noe slitne, men kroppen føltes overraskende bra.

Det var først da jeg kom hjem at følelsene tok litt overhånd og jeg kjente på den enorme mestringsfølelsen. Ydmyk og veldig stolt av å gjennomføre 21,5 km med det grunnlaget jeg hadde før start.

Dette var riktignok mitt første langdistanseløp, men hvem vet, kanskje det ikke var mitt siste?

Appellerer til flere jenter?

André Østby Marhaug løp også halvmaraton under Langfredagsmaraton. André er en rutinert løper som har løpt ett og annet løp tidligere, og skriver i et oppsummerende innlegg på Facebook at han opplevde å ha noe lavere skuldre sammenlignet med «vanlige» løp med startnummer. Og med lavere skuldre kommer gjerne lavere puls.

En annen ting han merket seg, er at andelen kvinner er høyere enn ved fellesstarter som for eksempel halvmaratondistansen under Oslo Maraton.

– En liten sammenlignende analyse mellom Langfredagsmaraton21k og Oslo Halvmaraton bekreftet både «lavere skuldre» i form av noe roligere fart målt i mediantid både for kvinner og menn, og bekreftelse på høyere kvinneandel.

André har også regnet ut at mediantiden (tiden til den som kom midt på resultatlisten) for kvinner ble 2:13, mot 2:09 på Oslo Halv. For herrer var tilsvarende tall 1:57 mot 1:54.

– Kvinneandelen på Langfredagsmaraton21k var på gledelige 45 %, mens tilsvarende tall for Oslo Halvmaraton i fjor var 37 %.

Konklusjonen til André er: mer av dette.

– Over 1000 deltakere på et koronatrygt arrangement som i tillegg appellerer enda bedre til jentene må vel være en god erfaring.

Runner’s World Challenge har lansert en rekke nye virtuelle løp. Sjekk dem ut her!

Nye løp i Runner’s World Challenge

Nye løp i Runner’s World Challenge


Det er klart for Langfredagsmaraton, med rundt 1200 påmeldte. I dag lanseres også nye løp og utfordringer i den virtuelle løpsserien.

Den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge startet 1. april. Deltakerne kan velge å sanke et visst antall kilometer i løpet av måneden, og i tillegg delta på Langfredagsmaraton – halv eller hel distanse – den 10. april.

Foreløpig er rundt 1200 løpere påmeldt Langfredagsmaraton, med 21,1 km som den mest populære distansen. Det er fortsatt mulig å melde seg på her. Så lenge du fullfører løpet i løpet av langfredag.

I dag lanseres også de neste utfordringene og løpene i Runner’s World Challenge.

Her er en introduksjon av de ulike løpene:

Virtuelle løp i Runner’s World Challenge

100 minutter

Dato: 01.05.2020
Konsept: Hvor langt kommer du på 100 minutter.
Medalje? Selvfølgelig.

Løp så langt du kan på 100 minutter. En ny, ukonvensjonell og artig vri på et løp! Disponerer du riktig eller går du på en smell? Uansett kommer du i mål før det blir kveld.
Påmelding her: 100 minutter

Run Forest Run

Dato: 10.05.2020
Konsept: 10 eller 5 kilometer i terrenget.
Medalje? Selvfølgelig.

Den 10. mai, altså 10.05, kan du velge mellom 10 eller 5 kilometer i skauen. Dette er en oppfordring til å utforske de grønne nærområdene og samtidig utfordre deg selv.
Påmelding her: Run Forest Run

Til himmels

Dato: 21.05.2020
Konsept: Sanke høydemeter i løpet av én dag.
Medalje? Selvfølgelig.

På Kristi himmelfartsdag er det om å gjøre å sanke flest mulig høydemeter i løpet av én dag. Du velger selv om du legger ut på en kupert runde eller spurter opp slalåmbakken flere ganger, om du går eller løper, om du kjører én eller flere økter. Hvor høyt til himmels kommer du?
Påmelding her: Til himmels

Utfordringer i Runner’s World Challenge

Mil etter mil i mai

Dato: Hele mai.
Medalje? Selvfølgelig.

Sett ny distanserekord i mai måned. Velg mellom 42,2 kilometer, 150 kilometer eller 300 kilometer. En hyggelig dytt i ryggen slik at du holder det gående, til tross for uteblivende konkurransesesong.

Mil etter mil i april pågår fortsatt – det er ikke for sent å melde seg på!

Sky is the Limit

Dato: Starter 1. mai – varer helt til du har nådd målet.
Medalje? Selvfølgelig.

En mulighet til å bestige fjell – virtuelt. Sett deg et mål om antall høydemeter – velg mellom Galdhøpiggen på 2469 meter, Mont Blanc på 4808 meter, eller Mount Everest på 8848 meter.
Påmelding her: Sky is the Limit


Sjekk runnersworldchallenge.no for mer info og påmelding.

Hvem kan slå svenskene?

Hvem kan slå svenskene?


Icebug Xperience West Coast leter etter løpere som kan utfordre de svenske løperne i det populære etappeløpet. Søk om en startplass du også. De tre beste i løpet får 5000, 3000 og 2000 kroner.

Fyll ut skjemaet via linken nederst på siden for å søke om en startplass.

Nytt i 2020 er at løpet er en del av Trailrunning Sweden Mini-Tour. 2.-4. september blir minitouren avgjort i Icebug West Coast Trail, med etapper på 23 km, 29 km og 22 km. Løypen på Bohuslän-kysten tar løperne til plasser som Smögen, Bohus-Malmön och Hunnebostrand.

Mener du at du kan utfordre de aller beste løperne, så skal du sende inn en søknad om gratis startplass. Søknadsfrist er 5. februar.
Har du spørsmål. Send en mail til Jonas Svengård på Icebug, jonas.svengard@icebug.com.
Les mer om Icebug Xperience West Coast Trail her…

Les mer om Trailrunning Sweden Store Trailtour…

Her sender du inn din søknad om startplass i Icebug Xperience West Coast…