Slik sikrer du motivasjonen og kontinuiteten i april

Slik sikrer du motivasjonen og kontinuiteten i april


Sett deg et mål og få medalje for vårløpingen din. Går du for 42, 100, 150 eller 300 kilometer i løpet av april måned? Les mer om konseptet MIL ETTER MIL I APRIL her!

Det har gått ett år siden den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge så dagens lys – ett år med en mengde virtuelle løp og måendlige utfordringer. Det betyr også at det har gått ett år med sosial distansering, hjemmesitting, færre fysiske løp og ikke minst færre reiser.

All denne annerledesheten kan sette sitt preg både på humøret og løpeformen.

Bli med på månedsutfordringen Mil etter mil i april, og gi både motivasjonen og kontinuiteten en skikkelig vårboost!

Sett deg et realistisk mål

Månedsutfordringen Mil etter mil i april er en genial måte å sikre motivasjon og kontinuitet i treningsarbeidet – hele måneden. Her er hvordan det fungerer.

I mil etter mil velger du en realistisk totaldistanse for april måned. Det er fire distanser du kan velge mellom:

Er du helt i startgropa kan en maratondistanse spredt ut over hele måneden være nok.

Har du løpt en stund allerede er 100 eller 150 kilometer i løpet av april antakelig realistisk.

Er du mer erfaren og lysten på en skikkelig utfordring, kan du gå for hele 300 kilometer i løpet av måneden.

Hvilken distanse passer for deg?

Velg en distanse som er realistisk, men akkurat passe utfordrende for deg. Det er fort gjort å gå på en klassisk vår-smell når temperaturen stiger og asfalten er bar, så ikke ta helt av.

Samtidig kan det være lurt å forsøke å holde et noenlunde jevnt ukesvolum, slik at du slipper en sluttspurt med alt for mange kilometer den siste uka.

Vi har gjort utregningen for deg, i grove trekk:

  • 300 kilometer i april = 10 km om dagen / ca. 75 km i uka
  • 150 kilometer i april = 5 km om dagen / ca. 35 km i uka
  • 100 kilometer i april = 3,33 km om dagen / ca. 24 km i uka
  • 42 kilometer i april = 1,4 km om dagen / ca. 10 km i uka

Etter at du har meldt deg på den distansen som passer for deg, er det bare å starte med å sanke kilometer. En superfin medalje dukker opp i postkassa di etter endt utfordring.

Virtuelle heiarop

I denne Facebook-gruppa samles alle som deltar på de månedlige utfordringene fra Runner’s World Challenge. Her kan du dele framgangen din og både få og gi heiarop til andre løpere som også jobber mot en spesifikk totaldistanse i april.

Mil etter mil i april er med andre ord perfekt for deg som

  • Sliter litt med motivasjonen om dagen.
  • Trenger et håndfast og passe kortsiktig mål å jobbe mot.
  • Ønsker å ta del i et digitalt fellesskap for å få en ekstra boost.
  • Har lyst til å utfordre deg på en oppnåelig, men akkurat passe krevende totaldistanse på én måned.
  • Digger medaljer og trenger mer bling i samlinga.
  • Bare elsker å løpe!
ASICS Ekiden på Voldsløkka

ASICS Ekiden på Voldsløkka


ASICS og Runner’s World Norge inviterer deg til Asics Ekiden – høstens kuleste løpsstafett på Voldsløkka, lørdag 13.november!

Løp den virtuelle stafetten ASICS Ekiden sammen, hvor du og laget ditt løper en hel maraton, fordelt på seks ulike etapper. Lengden på etappene varierer mellom 5 og 10 kilometer, og på null komma svisj, så har du og løpegruppen din gjennomført en hel maraton på en drøy time! 

Stafettfest på Voldsløkka

På Voldsløkka i Oslo finnes en av de mest brukte løypetraseene i Norge. En flat og fin grusløype sirkler seg rundt idrettsområdet midt i hovedstaden, hvor en runde er akkurat én kilometer. 

Lørdag 13.november kl. 15.00 inviterer Runner’s World til felles stafettfest på Voldsløkka for alle lag som deltar i ASICS Ekiden. Det legges opp til fellesstart hvor alle på laget starter sin etappe sammen. Med premier fra ASICS, motiverende musikk fra høyttaleranlegget og tydelig merking av de forskjellige etappene, kan du og laget ditt bare fokusere på å løfte hverandre frem mot målstreken! 

Trykk delta på arrangementet på Facebook og inviter dine løpevenner til Voldsløkka 13.november! 

Etapper

ASICS Ekiden er delt inn i følgende seks etapper med varierende lengde:

  • Tre etapper på 5 km
  • To etapper på 10 km
  • Én etappe på 7,2 kilometer

Til sammen løper laget en hel maraton.

Laget ditt kan enten bestå av seks løpere som løper én etappe hver, eller færre løpere som løper flere etapper.

Hvordan delta i ASICS World Ekiden 2021

1. Registrer deg gratis

• Samle sammen et lag på inntil seks løpere. Lagkapteinen registrerer dere gratis via Runkeeper™-appen eller OneASICS™-medlemskapsprogrammet.

2. Tren og loggfør

• Å jobbe sammen er nøkkelen til Ekiden-stafetten. I Runkeeper-appen finner du øktforslag og treningsplaner.

3. Løp løpet!

• Logg din etappe av løpet i Runkeeper mellom 10. og 22. november 2021. Jobb hardt og løp fort mens du gir videre den virtuelle tasuki fra et lagmedlem til det neste.

4. Feire og del

• Del lagets resultater med venner og familie i sosiale medier ved å bruke #ASICSWorldEkiden

Stian Angermund vant GTWS 2021

Stian Angermund vant GTWS 2021


Finalen i Golden Trail World Series holdt alt det den lovet og ble en varm og krevende utfordring. Sammenlagtseieren gikk til den råsterke nordmannen.

Pressemelding fra Salomon

Finalen gikk av stabelen denne helgen på øye El Hierro, den minste av Kanari-øyene. Sola ute i Atlanterhavet gjorde sitt beste for å gi utøverne en skikkelig utfordring ute på stiene. Et titalls menn og kvinner sto på startstreken for å sanke så mange poeng som mulig for å vinne Golden Trail World-serien i 2021.

Varmt og teknisk

Maude Mathys fra Team Salomon, Sveits, tok en noe overraskende seier på kvinnesiden. Hun hadde kun to menn foran seg i mål. Disse herrene var Francesco Puppi fra Team Nike Trail, Italia, og Thibaut Baronian fra Team Salomon, Frankrike.

– Det var et veldig tøft løp. Utrolig varmt og teknisk. Jeg slet med å holde farten oppe, og måtte hele tiden gjenta for meg selv: “ikke tryn!”. Jeg hadde en god start og fikk etter hvert en luke mellom de to stigningene. Men den siste 10-kilometeren var virkelig tøff, forteller Maude Mathys.

Distansen var på 37 kilometer med 2862 høydemeter.

Sammenlagtseier tross fall

Mennenes løp startet 30 minutter etter kvinnene. Alle trodde i lang tid at norske Stian Angermund fra Team Salomon ville vinne finaleløpet, men plutselig dukket Francesco Puppi opp på de siste kilometerne.

– Jeg føler med Stian og er skuffet på hans vegne. Han tok et feil veivalg på slutten og for å finne tilbake til stien måtte han hoppe over en vegg. Han landet ganske hardt, så jeg håper han har det bra. For min egen del er jeg utrolig overrasket. det var et krevende løp for alle, og jeg gjorde bare mitt beste under disse tøffe forholdene, forteller Puppi.

Når det er sagt: Stian hadde en så klar ledelse før finaleløpet, så sammenlagtseieren var allerede hans. Det at han kom på sjetteplass i dette løpet, tross et fall, forsterket bare ledelsen, og han tok seieren på herresiden i Golden Trail World Series 2021.

Her kan du se alle resultatene fra løpet

Her er sammenlagtresultatene i GTWS

ASICS Ekiden 2021 – løp sammen og løft verden

ASICS Ekiden 2021 – løp sammen og løft verden


Med den virtuelle stafetten Ekiden inviterer ASICS folk til å bevege seg sammen for å heve stemningen, samle inn penger og bidra til banebrytende forskning.

ASICS inviterer folk til å bevege seg sammen for å heve stemningen, samle inn penger og bidra til banebrytende forskning.

Nå inviterer de til en virtuell stafett – Ekiden 20021 – som går av stabelen mellom 10. og 22. november.

ASICS, et akronym for det latinske «Anima Sana in Corpore Sano» eller «en sunn sjel i et sunt legeme», har kjempet i over 70 år for den positive effekten som idrett har for kroppen og sinnet.

I 2021 og fremover har ASICS et mål om å inspirere og støtte millioner av mennesker til å bevege seg for positiv psykisk helse. 

Løp maratonstafett med laget ditt

Fra i dag av inviterer ASICS lag på opptil seks personer til å løpe sammen for å løfte verden ved å fullføre ASICS World Ekiden 2021.

Det japanskinspirerte Ekiden er et virtuelt stafettløp designet for mennesker med alle typer ferdigheter, ment for å komme seg ut og bevege seg sammen. Ikke bare godt for kroppen, men også godt for sjela.

Løpet er delt inn i seks etapper med varierende lengde:

  • Tre etapper på 5 km
  • To etapper på 10 km
  • Én etappe på 7,2 kilometer

Til sammen løper laget en hel maraton.

Laget ditt kan enten bestå av seks løpere som løper én etappe hver, eller færre løpere som løper flere etapper.

Hvordan delta i ASICS World Ekiden 2021

1. REGISTER DEG GRATIS

• Samle sammen et lag på inntil seks løpere. Lagkapteinen registrerer dere gratis via Runkeeper™-appen eller OneASICS™-medlemskapsprogrammet.

2. TREN OG LOGGFØR

• Å jobbe sammen er nøkkelen til Ekiden-stafetten. I Runkeeper-appen finner du øktforslag og treningsplaner.

3. LØP LØPET

• Logg din etappe av løpet i Runkeeper mellom 10. og 22. november 2021. Jobb hardt og løp fort mens du gir videre den virtuelle tasuki fra et lagmedlem til det neste.

4. FEIRE OG DEL

• Del lagets resultater med venner og familie i sosiale medier ved å bruke #ASICSWorldEkiden

Målsettinger og motivasjon

Målsettinger og motivasjon


Lite å ta deg til i sesongpausa? Her er noe å tenke over: Refleksjon, evaluering, prosessmål, delmål og prestasjonsmål. Slik legger du det beste grunnlaget for neste sesong.

For de mange er konkurransesesongen snart over, og det vil være naturlig å begynne å se for seg hva neste år bringer. Hva skal vintertreningen resultere i?

Neste års store målsetting – er det et drømmemål der ute som ikke nødvendigvis skal nås neste sesong, men som er der og alltid kommer til å være der? Eller har du helt konkrete og realistiske målsettinger som du har troen på at du kan klare å oppnå i løpet av 2022?

Refleksjon

Å være reflektert rundt sitt mål med løpingen, og gjerne skrive det ned, er et viktig grep for å holde motivasjonen oppe i de lange vintermånedene.

Vinteren betyr som regel færre konkurranser, glatt underlag og kalde temperaturer ute. For noen blir målet mer virkelig om det står på papiret, og det blir dermed lettere å opprettholde treningen.

Du trenger ikke nødvendigvis å skrive det på Facebook eller fortelle det til alle i treningsgruppa. Noen mål er mer personlige enn andre. Her er alle forskjellige.

Gjør opp status

Første steg for å finne harde, men realistiske mål er å definere formstatusen – hvor er du nå?

Det er viktig å være ærlig med seg selv med tanke på treningstilstand og potensiale.Utgangspunktet ditt bestemmer hva du kan håpe på i kommende sesong.

Å ha et drømmemål er fint. Et mål langt der fremme som kanskje kan gå i oppfyllelse om alt klaffer og du muligens også har litt flaks, men før den tid må du nå en rekke prestasjonsmål, prosessmål og delmål på kortere sikt.

Veien fra nåtid til framtid

Ok, du har grei kontroll på hvor du er nå, og du har bestemt deg for hva du ønsker å oppnå neste sesong.

Neste steg blir da å lage en plan for hvordan du skal komme deg herfra til dit. På veien burde du liste opp noen prosessmål og delmål som har en kortere horisont.

Det er veldig motiverende å kunne huke av for oppnådde mål underveis, ikke bare et langt der fremme.

Disse mindre målene burde kunne relateres direkte til hovedmålet. Blir du bedre i delmålene blir du automatisk også bedre rustet for å nå hovedmålet.

Prosessmål og delmål

Ønsker du å bli bedre på 10 kilometer kan eksempler på prosessmål eller delmål være å øke oksygenopptaket fra 70 til 75, eller terskelfarten fra 16 til 17 kilometer i timen.

Et annet eksempel kan være å gå fra å løpe 10 x 1000 meter på 4:00-fart til å klare tilsvarende økt på 3:45-fart.

Andre ressursmål kan være å komme lenger i flerstegshopp, eller løfte tyngre på løpespesifikke styrkeøvelser.

Det er viktig og tenke bredt, og sette seg mål “utenfor” løpingen, innenfor øvelser som komplementerer nettopp løpingen.

Tester du bedre i flerstegshopp og løpsspesifikk styrke viser det at du har bedre spenst og styrke i steget ditt, noe som kan være avgjørende for at du når prestasjonsmålene dine.

Prestasjonsmål

Et prestasjonsmål som er fint på veien for å nå målet sitt på 10 kilometer er å sette personlig rekord på halv distanse – 5 kilometer.

Et prestasjonsmål på veien bør være direkte overførbart til hovedmålet ditt. Å lage seg et stort testbatteri med mange delmål på veien kan gi masse motivasjon!

Det å vite du er på riktig vei og at treningen fungerer gir deg den motiverende følelsen av å stadig være i utvikling og på vei framover. Og neste års sesong og de overordnede målene dine virker ikke så abstrakte og langt unna.

Å nå mål kan kreve mye

Jo høyere mål du har, desto mer må du gå inn for det og i større grad tilrettelegge for dette i hverdagen.

Er ambisjonsnivået veldig høyt påvirker dette hele levesettet ditt: Du må ideelt sett ha et optimalt søvnmønster, en optimal arbeidsform og arbeidstider som er gunstige med tanke på at du skal få gjennomført ønsket trening.

I tillegg kommer kosthold,  og det å unngå tilstedeværelse i klimaer hvor sjukdomsfaren er høyere enn ønsket.

Alt dette skal kombineres med utenomsportslige aktiviteter, vennetid, familietid, og krever dermed praktiske løsninger og en del logistikk i hverdagen.

Er du en supermosjonist som virkelig ønsker å satse, er det ekstra viktig å bruke litt tid på “hvor er jeg nå” og “hvor ønsker jeg å være”, enten det er om ett, to eller tre år.

Her er det ambisjonsnivået som bestemmer hvor mye du må ta hensyn til målsettingene dine sammenlignet med andre gjøremål i hverdagen.

Regelmessig evaluering

Evaluering underveis er nyttig. Ved å regelmessig evaluere treningsopplegg og totalbelastning opp mot resultatene på delmålene og prosessmålene, vil se hvordan du ligger an sammenlignet med planen du har lagt.

Har du respondert veldig bra på treningen og kan flytte målene ytterligere? Eller har sjukdom, livssituasjon eller totalen blitt for stor til å opprettholde den ambisiøse planen?

I så fall må du gjøre noen endringer før det resulterer i belastningsskader eller overtrening.

Blir totalen for stor kan du plutselig erfare at mindre trening er det som skal til. At nettopp det å kutte ned litt her og der gir deg en boost, siden du endelig får tilstrekkelig med overskudd.

Rom for justeringer

En plan er til for å forandres, kontinuerlig. Har du låst deg til en plan har du tapt.

En grei veiledende regel å forholde seg til når du utarbeider mål er SMART-prinsippet.

S = spesifikt, M = målbart, A = ambisiøst, R = realistisk, T = tidsbestemt.

Faller ikke delmålene dine innunder noen av disse kategoriene burde du revurdere dem.

Motivasjon er individuelt og det som er viktig er å finne noe som motiverer nettopp deg så mye som mulig, slik at du kommer deg gjennom vintertreningen på best mulig måte.

Rosa sløyfe-løpet med ny deltakerrekord

Rosa sløyfe-løpet med ny deltakerrekord


Over 12 000 deltakere har i løpet av de første ukene i oktober løpt Rosa sløyfe-løpet rundt om i landet. Nå gjenstår ett løp – Oslo fredag 15. oktober. Se bildene fra de fem første løpene her.

Runner’s World er stolt samarbeidspartner til årets viktigste løp, Rosa sløyfe-løpet. Løpet er blitt arrangert siden 2016, og har siden oppstarten vokst i omfang – både geografisk og deltakermessig.

Ett løp gjenstår

I år er løpet blitt arrangert i fem byer: Trondheim, Bergen, Haugesund, Stavanger og Kristiansand. Nå gjenstår siste løp ut: Oslo, fredag 15. oktober.

Her kan man velge mellom kort løype på 3 kilometer, eller lang løype på cirka 5 kilometer. Begge traseene går langs Akerselva med målgang i Nydalen.

Engasjementet og oppslutningen rundt løpet er beundringsverdig, og i år har dette resultert i ny deltakerrekord med over 12 000 løpere.

I tillegg til de fysiske løpene i de seks byene, har man også kunnet delta virtuelt. Dette kan man fortsatt – helt frem til søndag 17. oktober.

Nytt av året har også vært at lokale ildsjeler har opprettet egne lokale arrangement, og arrangert mindre løp på hjemstedet sitt. Dette har gjort at samholdet og løpegleden har nådd ut til alle kriker og kroker av landet.

Se bildene fra løpene her!

Arrangøren har hatt fotografer på plass i alle byene. Her kan du se de flotte bildegalleriene, og se om du finner deg sjæl eller ser noen du kjenner.

Les mer om løpet og bli med på avslutningsfesten i Oslo her.