Sponset innlegg
Slik blir du klar til Oppdal Fjellmaraton – treningsprogram og tips

Slik blir du klar til Oppdal Fjellmaraton – treningsprogram og tips


Sensommeren blir ikke den samme uten et flott fjelløp. Den 27. august inviterer Enern Oppdal på nytt til et fjellmaraton i fantastisk omgivelser. Her er forberedelsestipsene som gjør deg klar til løpet.

Enern Oppdal ønsker å gi deltakerne en løpsopplevelse i høyfjellet med storslått natur, akkompagnert av heiarop fra et entusiastisk publikum. Løpet går av stabelen i slutten av august, nærmere bestemt lørdag 27. august. Og du må ikke løpe en hel maraton for å være med på moroa.

For at du skal få en best mulig opplevelse og stille mest mulig klar til løpet, vil du lengre ned i artikkelen få et 6 ukers treningsprogram – et til mosjonisten og et til treningsentusiasten.

Du har flere muligheter til å delta i dette fjelløpet, Enern Oppdal byr på hele tre distanser du kan velge mellom.

Et løp du sent vil glemme

Selve maratondistansen byr på en fantastisk trasé hvor 80 % av løypa går over skoggrensen. Løpstraseen går på teknisk sti gjennom fjellområdet Trollheimen og byr på nydelig fjellterreng.

I løpet er det mange høydemeter som skal forseres, noe som byr på en solid utfordring, men samtidig også en helt unik opplevelse. Dynafit-bakken er allment kjent for å være krevende, men den gir en ekstra mestringsfølelse etter den er besteget.

Tips til deltakere som skal delta for første gang? Ta det med ro i oppoverbakkene, sånn at du kan gi full gass på flatene og i nedoverbakkene.

Trening før løpet

Oppdal fjellmaraton er et langt løp om man løper 42 km eller 22 km, og som setter krav til løpskapasitet, teknikk, muskulær utholdenhet, mentale strategier, næringsinntak og fartsjustering.

Disse er det viktig å få inn i treningsforberedelsene for å stille best mulig forberedt på start. Det er anbefalt å vurdere egne styrker og svakheter blant disse, og fokusere litt ekstra på disse fram mot løpet:

  • Løpskapasitet – Alle typer hardøkter, motbakker er ekstra viktige inn mot dette løpet.
  • Teknikk – Løping i terrenget. Spesifikk maratonfart og lignende terreng er nok mest effektivt.
  • Muskulær utholdenhet – Lengre rolige turer, helst med både opp- og nedoverbakker.
  • Mentale strategier – Trene på fokus når du løper, visualisere de neste stegene og finn noe som motiverer deg. For eksempel «i denne nedoverbakken skal jeg flyte som ei fjellgeit». Eller: «jeg skal ta igjen konkurrenten foran meg!».
  • Næring og væskeinntak – Test ut eksempelvis å innta 60–80 gram og 30-60 gram karbohydrater/time, og 600–1200 ml væske/time, gjerne sportsdrikk når du har langtur med litt fart.
  • Fartsjustering – Tren på å holde igjen i motbakkene og øk farten i de lettere partiene på treningsturer i terrenget.

Treningsprogram

Her har du to treningsprogram – et for entusiasten og et for mosjonisten, og disse defineres etter forventet sluttid. Det finnes riktignok ingen treningsprogram som passer alle, og derfor er programmet åpent for justeringer etter hver enkelt sine behov.

Vi er alle forskjellige, og det finnes ingen one-size-fits-all-treningsprogram. Dette gjelder både hva du tåler og responderer på av trening, hvor mye du har trent før, og hvor mange økter du vil trene. Trener du vanligvis 1 løpeøkt i uka, kan du gjennomføre for eksempel 1-2 løpeøkter og resten alternativt på sykkel eller lignende. Og får du til to økter i løpet av en uke bør du prioritere én intervall og én langtur.

Det er lagt opp til progresjon på begge programmene med gradvis lengre økter, deretter hardere hardøkter mot slutten for å utløse en formtopp til løpet. Det er også slingringsmonn i planen, som gir deg mulighet til å ta eierskap til egen trening.

Trener du mot 42 km, velg lengre langturer, og motsatt. Og jo mer du trener, jo viktigere er det å skille mellom intensiteten både på de rolige og harde øktene for å ha kvalitet i treninga og for å treffe med formtoppen.

Treningsprogrammene er utarbeidet av løpsekspert Ånung Viken, treningsfysiolog og spaltist i RW. Ånung Viken (28) er oppdaling, mellomdistanseløper i norgestoppen, men også en svært habil løper i terrenget, med flere pallplasser i Oppdal fjellmaraton.

Entusiasten: Treningsprogram for deg som satser på å løpe 42 km på 6 – 4:45 timer. Eller 22 km på rundt 3 – 2:20 timer.
Mosjonisten: Treningsprogram for deg som satser å løpe 42 km på 7 – 6 timer. Eller 22 km på 4 – 3 timer.
4 gode tips

Nyttige råd til deg som nå starter med oppkjøringen til Oppdal fjellmaraton:

  • Trening skal være enkelt, ikke heng deg opp i detaljer.
  • Alle monner drar – de rolige korte turene kan være like bra på sin måte som de lange og tunge. Totalen er viktigst!
  • Hvis du vil måle framgang, kjør intervallene i den samme løypa for å se hvor langt du kommer på hvert drag.
  • Finn deg en venn og tren sammen, det motiverer!

Enern Oppdal Fjellmaraton blir en løps- og naturopplevelse du vil huske lenge!

Siste utgave av Runner’s World

  • Våre varme favoritter til vinterløpinga.
  • Simen Holvik tar oss gjennom Spartathlon-eventyret.
  • Bli kjent med den allsidige, sosiale, energiske løperen Hilde Aders.
  • Magnus Winther Warvik måtte bære hjem etter sin første maraton. Nå har han løpt hver dag i over syv år, og konkurrerer så ofte han kan.
  • Stor Island-guide: Hvor bør du løpe, hvilke løpegrupper bør du oppsøke, hvilke løp bør du sjekke ut.
  • RWs møllefavoritter: Kom deg gjennom vinteren med våre øktforslag og møllehacks.
  • Bli din egen trener i vinter! Askild Vatnbakk Larsen guider deg gjennom stegene slik at du kan lage ditt eget, bærekraftige og effektive treningsopplegg.
  • Fysioterapeut Eli Anne Dvergsdal gir deg råd til hva du bør gjøre hvis en skade vender tilbake.
  • Abelone Lyng har løpt Icebug Xperience langs Bohuslänkysten.
  • Kan sterk mat gjøre deg til en sterkere løper? Ernæringsfysiolog Silje Fjørtoft tar en titt på de nyeste chilistudiene.

Les magasinet digitalt her!

Sponset innlegg
Webinar 29.  juni: Bli en bedre stiløper

Webinar 29. juni: Bli en bedre stiløper


Vil du lære mer om hvordan du kan løpe effektivt i terrenget? Trener du mot et terreng- eller fjelløp? Da kan du plukke opp mange nyttige tips i dette webinaret.

Velkommen til webinar om stiløping onsdag 29. juni!

I dette webinaret vil du lære mer om hvordan du kan løpe mer effektivt og trygt i terrenget. Du vil etter økta sitte igjen med konkrete verktøy som du kan bruke i din egen trening for å ta terrengteknikken din til et nytt nivå.

Vi kommer til å snakke om hvordan å forsere oppover- og nedoverbakker i teknisk terreng på best mulig måte, og hvordan det lønner seg å angripe de veldig bratte bakkene.

Kurset passer midt i blinken for deg som vil bli tryggere og mer effektiv i terrenget, og deg som tenker på å være med på et større terreng-/fjelløp i fremtiden!

Om foredragsholderen

Webinarholder Askild Vatnbakk Larsen er en svært erfaren og dyktig løper. Han driver aktivt med terreng- og ultraløping, og i 2019 tok han bronse i NM Terrengultra. Askild er fast spaltist i Runner’s World med spalten Idrettsvitenskaplig Hjørne, og jobber også selvstendig som løpecoach for privatpersoner og bedrifter. Askild er utdannet ved Norges Idrettshøgskole med en mastergrad i biomekanikk og løping.

Praktisk info

Webinaret holdes onsdag 29. juni klokka 18.30. Vi bruker plattformen Zoom. Du får tilsendt en bekreftelsesepost med login til webinaret etter bestilling.

Det fine med å følge webinarene live er at du får muligheten til å stille oppfølgingsspørsmål til vår fremste ekspert på idrettsvitenskap og løpetrening.

Bli din egen trener

Runner’s World ønsker å gjøre deg til en bedre løper, og dekker derfor hele spekteret av hvordan du kan bli din egen trener gjennom ti webinarer i løpet av 2022.  

Den siste onsdagen i hver måned, utenom juli og desember, vil Askild Vatnbakk Larsen ta for seg et nytt tema. Her kan du, i løpet av en times tid, lære mer om alt fra treningsplanlegging og løpeteknikk til skadeforebygging og formtopping. 

Stafett er stafest

Stafett er stafest


Runner’s World er mediepartner for DHL-stafetten

Gjør som langrennsgutta og løp DHL-stafetten! I sommerens store stafettløp i Frognerparken er diskusjoner om stafettuttak og hvem som er kvalifisert for hvilke etapper helt irrelevant. Velg ut ditt eget stafettlag og bli med på stafest i Frognerparken torsdag 25. august kl. 18.00 – tør du sette deg selv på siste etappe?

DHL-stafetten er et stafettløp for bedrifter, foreninger og vennegjengen. Det legges vekt på høy trivselsfaktor, felleskap, teamwork og løpsglede. Løypa er fin og flat, hver etappe består av bare 4 km, så alle kan være med. 

Start og målområdet er plassert samme sted, som skaper et samlingsområdet perfekt for å heie på laget ditt og nyte parklivet med gode kollegaer og venner. Bli med og kos dere på årets store sommeravslutning i Frognerparken torsdag 25. august 2022 kl. 18:00.

✓  Stafettløp for 4-personerslag.
✓  Hver deltaker løper 4 km.
✓  Herre-, dame- eller mikslag.
✓  Alle kan være med – fra eliteløpere til gående.
✓  Løypa er vakker, flat og publikumsvennlig
✓  Høy trivselsfaktor med masse aktivitet i parken.

DHL-stafetten er ikke bare et mosjonsløp, det er en folkefest og gyllen mulighet for å samle gode kollegaer til et sosialt og aktivt samhold. Med fokus er på laginnsatsen og det sosiale, legger arrangøren opp til piknik og god stemning før, under og etter løpet. 

Vi har satt i stand et hyggelig piknikområde som er ypperlig for deres lag å ta i bruk som møteplass. 

Piknikområdet er plassert rett ved siden av start- og målområdet. Der kan dere følge med på hvordan det går med både eget lag og konkurrentene, samt nyte det sosiale fellesskapet. Etter vel gjennomført stafett samles dere til felles afterrun!

Puma Elite Racer – rask respons i superlett innpakning

Puma Elite Racer – rask respons i superlett innpakning


Skoen som Molly Seidel løp inn til tredjeplass på maraton med under OL i Tokyo har, i løpet av det lille året det har vært på markedet, blitt ekstremt godt tatt imot av løpere verden rundt.

Grunnen til det er åpenbar: Puma Nitro Elite Racer har en velbalansert kombinasjon av kvikk respons og god demping i en fjærlett innpakning.

Amerikanske Molly Seidel løp inn til tredjeplass på maraton i Tokyo-OL med Elite Racer på føttene.

Det som slår en, når man smetter føttene nedi det supertynne stoffet i overdelen, snører lissene og setter av gårde, er at det er lite fuzz med disse skoene. De er bare rett og slett utrolige gode.

Det er enkelt å gjenkjenne en god sko når man finner en – og man tenker kanskje at det er enkelt å utvikle en slik sko, men det ligger avansert teknologi bak.

Gjør Sommernattsløpet til en persefest!

Puma sponser sommerens raskeste 5-kilometer. Sommernattsløpet arrangeres 11. juni i Bergen og 18. juni i Oslo. Sikre deg startnummer og raske sko til løpet her!

Trygg og rask

Karbonfiberplaten som ligger i mellomsåla går langs skoens fulle lengde, i motsetning til mange andre karbonsko som kun har plate i forfoten. Dette bidrar til en litt stivere sko med masse respons i hvert steg.

Mellomsålas oppbygging med skum-plate-skum under hele foten, bidrar også til at det føles trygt og stabilt å lande både på forfot og hæl, selv i rask fart og selv i nedoverbakker eller krappe svinger.

Noen av karbonfiberskoene på markedet i dag gir en mer ustabil trampolinefølelse og krever sitt av både legger og ankler. Disse modellene kan det føles noe utrygt å løpe på ujevnt underlag med, som gammel, hullete asfalt eller gruspartier. I Elite Racer føler du deg til sammenligning tryggere, skoen gir en stødig og kvikk plattform både i fotisett og fraspark.

Responsivt skum

Skummet som omslutter karbonfiberplaten i mellomsåla heter Nitro Elite Foam. Dette er et lettere og mer responsivt skum enn det tradisjonelle Nitro-skummet som du finner i de andre modellene i Nitro-kolleksjonen.

Kombinasjonen av plate og det superlette skummet, gir deg en solid og spenstig respons i hvert steg.

Komfort og grep

Yttersåla i Pumas lette gummimateriale, Puma Grip-LT, kommer godt med på grus, våt asfalt og tartandekke. Mange løpere har rost Puma Grip for god friksjon, og tydd til Pumasko når det første glatte frostlaget kommer om senhøsten. At dette grepet bevares også i en konkurransemodell er gunstig – godt feste er viktig når man skal løpe fort.

Overdelen er florlett og omslutter foten godt. En av testerne mener den har bedre passform enn lignende sko, særlig rundt forfoten, og berømmet skoen for tett, men behagelig passform selv på lengre økter.

Jo raskere, desto bedre

Alt i alt er Puma Deviate Nitro Elite Racer en morsom sko å løpe i, takket være den lette vekten og den gode responsen.

Det er fristende å løpe alle økter i denne etter at man har brukt den én gang, men en såpass rendyrket konkurransemodell bør “spares” til kvalitetsøktene og konkurransene for at du skal kunne ha glede av dem når det virkelig gjelder – det er også i god fart de kommer best til sin rett

Elite Racer har fått til det mange konkurransesko sliter med – alle egenskaper intakt, uten at det kompromisser med vekt. Her får du dempingen og responsen du trenger for å kunne sette ny pers – i en superlett innpakning.

  • Vekt: herre: 189 gram (US 7), dame: 160 gram (US
  • Sålehøyde: 36 mm/28 mm
  • Drop: 8 mm

Gjør Sommernattsløpet til en persefest!

Puma sponser sommerens raskeste 5-kilometer. Sommernattsløpet arrangeres 11. juni i Bergen og 18. juni i Oslo. Sikre deg startnummer og raske sko til løpet her!

Sponset innlegg
Oslos Bratteste tar en pust i bakken

Oslos Bratteste tar en pust i bakken


 Motbakkeløpet Oslos Bratteste som ble startet av Slevik IL i 2009 har besluttet å legge ned. Totalt er det blitt løpt opp til Everest 1383 ganger, men nå er det altså stopp.

Oslos Bratteste som ble startet i 2009 har til sammen samlet nærmere 30 000 deltakere i løpet av sine år. Disse har total løpt opp til Mount Everest 1383 ganger.

Mange minner

Det har vært deltakere opp i rullestol, på krykker, i bæremeis, som utdrikningslag og som tv innslag i Senkveld på TV2. Det som likevel har skapt sterkest inntrykk er menneskene. 

– Det er mange som presser sine egne grenser og selv om du har løpere som jogger opp på under kvarteret, så er det alle hylene, tårene og klemmene som blir delt ut etter målgang for alle som virkelig har kjempet mot seg selv og vunnet som har vært det mest rørende, sier markedssjef Kristian Ruud. 

– Vi startet løpet fordi vi ønsket å gi en arena for mestring gjennom et sosialt og tøft event, samt å dekke startkontingenten for Holmenkollstafetten. Nå har vi nådd målet om å vinne HK stafetten (dog i veteranklassen) og da faller det seg naturlig å gi seg, sier Ruud. 

Går videre

Oslos Bratteste som på sitt største samlet nærmere 5000 deltakere har som mange idrettsarrangement på sitt nivå fått ufrivillig pause i 2020 og sterke begrensninger i 2021. Noe som førte til at det i fjoråret var tak på 1500 deltakere. Det endte med nesten 1500 påmeldte og ca 1200 startende. 

Slevik opplyser at årsaken til at de gir seg er at alle gutta har fått barn og et ønske om å alltid kunne levere nyskapende, motiverende og engasjerende arrangementer av høy kvalitet, som alle kan delta på. 

– For oss har det viktigste vært å skape en unik opplevelse for Oslo by, noe som beveger seg i grenselandet mellom idrettskonkurranse og event, noe som alle deltakerne kunne være stolte av og som vi selv er stolte av å lage. Vi har skapt en attraksjon som vi nå opplever er i fare for å bli en institusjon og det er ikke ønskelig, sier Ruud. 

Utfordringen alle kan klare

Etter snart 14 år er det siste Oslos Bratteste gjennomført.

– Vi ønsker å takke alle deltakere, samarbeidspartnere og alle folka som har vært med å bygge og skape opplevelsen Oslos Bratteste. Wyllerløypa er bare en bratt bakke – deres mål og drømmer skapte «Ufordringen alle kan klare», takk for oss, det har vært en ære, avslutter Ruud. 

Fakta:

  • Oslos Bratteste, motbakkeløpet startet av Slevik IL i 2009.
  • Start i bunnen av Wyllerløypa og målgang ved Tryvannstårnet.
  • 2700m langt med 407 høydemeter stigning. 
  • Løyperekorder: 14,21 (Sindre Buraas) 17,16 (Lucia Philip) 

Varme vinterfavoritter

Her er noen av RW-redaksjonens favorittplagg som er gode å ha på de kaldeste, kjipeste dagene – og som gjør vinterløpinga et lite hakk lettere.
Les mer
bigstock--157446407.jpg

ABC for maratonløperen

Planlegger du å løpe maraton en eller annen gang? Enten det er Valencia som står for tur om noen uker, eller du løper din første maraton til våren – her er en kjapp ABC for maratonløpere.
Les mer
Blummenfelt første under syv timer på Ironman

Blummenfelt første under syv timer på Ironman


Kristian Blummenfelt og Katrina Matthews ble historiske da de som første mann og kvinne i verden løp inn til sub 7 og sub 8 timer på Ironmandistansen. Her er resultatene og hva vinneren selv sier om prestasjonen.

Pressemelding fra ASICS

Rekordforsket Pho3nix Sub7 og Sub8 ble arrangert på Dekra Lauritzring i Dresden, Tyskland søndag 5. juni. Begge vinnerne er Asics-utøvere, og de ble hjulpet fram av ti fartsholdere over de tre disiplinene. Selv om resultatene ikke anerkjennes av de offisielle organene, er prestasjonene likevel både imponerende og banebrytende.

Foto: Mana Sports and Entertainment Group 

Dominerte

Blummenfelt tok fatt på maratondistansen iført ASICS-skoene Metaspeed Sky og krysset målstreken på 6:44:25. Han ble dermed den første mannlige Ironman-utøveren til å bryte Sub7-barrieren. Etter å ha fullført den 3,8 km lange svømmedistansen på 48:21 og den 180 km lange sykkelturen på 3:24:22, måtte Blummenfelt fortsatt ta igjen konkurrenten Joe Skipper (Storbritannia) på løpedistansen. Skipper fullførte til slutt 3.11 minutter bak Blummenfelt. 

– Sub7-rekorden er resultatet av beinhardt arbeid og dedikasjon. Jeg har kontinuerlig måtte presse grensene mine – både fysisk og psykisk. Jeg er utrolig fornøyd med resultatet i dag, og ønsker å takke mine fantastiske fartsholdere som støttet meg gjennom hele løypa. Stor kudos til Skipper og de andre utøverne for deres prestasjoner. Dette er en opplevelse jeg aldri vil glemme, og en superrask løype og generelt flotte forhold bidro til at alt klaffet for meg i dag, sier Blummenfelt.

Foto: Mana Sports and Entertainment Group 

Fra reserve til vinner – Matthews overgikk seg selv 

Den nysignerte ASICS-ambassadøren Katrina Matthews (Storbritannia) tok nylig over Sub8-plassen for Ironman 70.3-verdensmester Lucy Charles-Barclay etter hun måtte trekke seg fra konkurransen på grunn av skade.

Matthews brøt Sub8-barrieren og slo Nicola Spirig (Sveits) med 2.65 minutter. Matthews fulgte opp sterke svømme- og sykkelprestasjoner med en løpstid på 2:46:09 og krysset målstreken iført ASICS Metaspeed Sky+.

– Jeg føler mye akkurat nå, men mest av alt er jeg takknemlig for den fantastiske laginnsatsen. Til tross for at jeg var et sent tilskudd til konkurransen, visste jeg at jeg var i stand til å klare det. Men å se at tiden ved målstreken hadde et 7-tall, og ikke et 8-tall foran var sykt – jeg har ikke et annet ord for å forklare følelsen, sier Matthews.

Katrina Matthews. Foto: Mana Sports and Entertainment Group 

Resultater: 

Kristian Blummenfelt: 6:44:25 

  • Swim: 48:21 
  • Bike: 3:24:22 
  • Run: 2:30:50 

Katrina Matthews: 7:31:54 

  • Swim: 54:43 
  • Bike: 3:50:06 
  • Run: 2:46:09 

Varme vinterfavoritter

Her er noen av RW-redaksjonens favorittplagg som er gode å ha på de kaldeste, kjipeste dagene – og som gjør vinterløpinga et lite hakk lettere.
Les mer
bigstock--157446407.jpg

ABC for maratonløperen

Planlegger du å løpe maraton en eller annen gang? Enten det er Valencia som står for tur om noen uker, eller du løper din første maraton til våren – her er en kjapp ABC for maratonløpere.
Les mer