Slå av en prat med Kilian
cc-by-sa-2.0: Gerard Reyes

Slå av en prat med Kilian


Tre år etter at han besteg Everest to ganger på én uke, inviterer Kilian Jornet nå til Zoom-møte om temaet. Du kan bli en av de ti heldige som får være med på gruppesamtalen.

Denne uka feirer den levende løpslegenden Kilian Jornet at det er tre år siden han nådde toppen av Everest. Prosjektet ble foreviget, og filmen Path to Everest kan du se her.

I forbindelse med jubileet inviterer han til et Zoom-møte med ti heldige vinnere. Du kan søke om å få prate om fjell og løping med sjølveste kongen her: Zoom med Kilian Jornet

Zoom-møtet vil skje på fredag 29. mai klokken 19.00 og vare i 40 minutter.

Landskampen

Landskampen


Den 16. august arrangeres det virtuelle løpet 25 kilometer av Runner’s World Challenge – både i Norge og Sverige. Vi skal nå lage to «landslag» som skal konkurrere mot hverandre, søk om en plass på landslaget her!

Den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge har nå rullet og gått i Norge siden slutten av mars. Over 7000 løpere har deltatt på ulike løp og månedlige utfordringer.

I juni åpnet RWC også opp i Sverige, og som kjent elsker nordmenn og svensker å konkurrere mot hverandre.

Runner’s World Challenge har nettopp lansert et nytt løp, inspirert av Sondre Nordstad Moens ferske europarekord på 25 000 meter.

Søker fire «landslagsløpere»

Den 16. august arrangeres altså 25-kilometeren, og det er duket for landskamp. Vi søker nå etter landslagsløpere, søknadskjema finner du lengst ned i artikkelen.

Team Captain for Norges lag i landskampen mot Sverige på 25-kilometer, Ole Martin Nilsen Synnes. Foto: Tonje Lien Wold

Team Captain på det norske laget er Runner’s World-blogger Ole Martin Nilsen Synnes. Han skal debutere på maraton i høst, og anser 25-kilometeren som en perfekt utfordring på veien.

I tillegg til trenger vi fire landslagsløpere til – to kvinner og to menn. De eneste kriteriene er at du digger å løpe og er villig til å gi alt i denne blodseriøse kampen om heder og ære.

Som «landslagsløper» for Team RW Norge får du startplass til 25-kilometersløpet, og alt du trenger å gjøre er å løpe alt du er god for den 16. august.

Alle løpene i Runner’s World Challenge opererer med lovlig tjuvstart i opptil 48 timer, så er du opptatt akkurat på løpsdagen, kan du gjøre unna løpet i forkant.

Søk om å få bli landslagsløper her

Distansekongen fra nord

Distansekongen fra nord


Nord-Norges beste tider på 5000 og 10 000 meter har stått uberørt siden 1978, en tid hvor pulsklokke og karbonsko var fremmedord. Innendørshaller var det heller ikke flust av, men en lang korridor på et psykiatrisk sykehus gjorde nytta for...
vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Som Abonnent Får du

Full tilgang til https://runnersworld.no/ | Egen digital utgave + arkivsøk |
Tilgang til eksklusive + artikler, reportasjer, tester og intervjuer.

10 utg Print + Digitalt

Kr. 730,-


ABONNER

5 utg Print + Digitalt

Kr. 365,-


ABONNER

Digitalt abonnement

45,- pr/mnd


ABONNER
Runner’s World Camp

Runner’s World Camp


RWC står ikke bare for Runner’s World Challenge. Nå arrangerer vi i samarbeid med Springtime Travel også løpecamper i Norge.

Springtime og Runner’s World arrangerer løpehelger med løpeglede og inspirasjon, trening og sosialt samvær i samarbeid med lokale instruktører på en rekke destinasjoner i Norge sensommer/høst 2020.

For hvem?

Runner’s World Camp er for deg som ønsker en aktiv helg med mye trening, og for deg som liker å trene sammen med andre, men på ditt nivå. Vi har program tilpasset både for nybegynnere og mer erfarne løpere. 

Våre instruktører har relevant kompetanse og erfaring og er enten ansatte i Springtime, Runner’s World, eller er lokale instruktører vi samarbeider med. De ulike kursene har noe ulik innretning, basert på de lokale instruktørenes spisskompetanse, men basisen er lik: løp og løpeteknikk – mye trening og inspirasjon.

Hvor og når?

RW Camp er foreløpig satt opp fire steder:

Ringerike: 14.–16. august – Basecamp: Klækken Hotel.

Haugesund: 28.–30. august – Basecamp: Hotel Clarion Amanda,.

Bergen: 11.–13. september. Basecamp: Scandic Bergen City

Trøndelag: 11.–13. september. Basecamp: TBA

Les mer og meld deg på her: Springtime.no

Hvem er med?

Av Runner’s World-profiler kan du møte Ninjagirls i Haugesund, Thea Bækkevold i Trøndelag og Jenny Midbjer og Sara Skarabot Pedersen fra redaksjonen, som vil være i med som instruktører flere steder. I tillegg har vi med oss Kirsten Maraton Melkevik, BT Taranger og Hilde Johansen – for å nevne noen.


Les mer og meld deg på her: Springtime.no

Early bird-tilbud fram til 10. juli!

– Jeg venta på den berømte kneika, men den kom liksom aldri

– Jeg venta på den berømte kneika, men den kom liksom aldri


Christina Løno tørket støv av tredemølla den dagen Norge stengte ned. Tre måneder senere fullførte hun sin første halvmaraton.
– Det gjelder å ikke tenke på hvor mye bedre alle andre er. Løpegleden er viktigst, sier hun.

Vi må tilbake til 12. mars 2020. Hele Norge stengte ned. Barnehager, skoler og treningssentre. Christina Løno hadde «heldigvis», som hun sier, mistet jobben på grunn av nedskjæringer allerede i januar, så hun slapp omveltningene med permitteringer og hjemmekontor.

Men, Christina er alenemamma og har barna 100 prosent. Dette med trening kom til å bli en utfordring, tenkte hun.

Halvmaraton som mål

Christina har alltid trent vekter, men av løping var det kun 4 x 4 minutt på mølla det gikk i. Planen var å løpe Oslo halvmaraton i september. En god venninne tok initiativ. I påmeldingsprosessen måtte de velge antatt sluttid, og havnet på 2 timer og 15 minutt. Alt for fort, tenkte Christina.

Hjemme på Voss hadde hun en tredemølle stående.

– Ubrukt, selvsagt, som så mange tredemøller i de norske hjem. Jeg fant ut at det var på tide å tørke støv av denne. Fant meg noen fine Netflix-serier og begynte å løpe.

I starten gikk det treigt, ifølge henne selv. Hun løp turer på mellom 20 og 45 minutt hver gang, alltid i samme fart. Etter en stund søkte hun rundt på nettet etter inspirasjon, og kom over Runner’s World.

Et brått møte med konkurranser

– Her var det mye gøy og mye motivasjon. Jeg meldte meg inn som gullmedlem av Runner’s World Challenge til en billig penge, og fikk da også 12 gratis virtuelle løp jeg kunne delta på.

Det første ble Run Forest Run den 10. mai. En uke før dette åpnet skolen igjen og Christina fikk endelig anledning til å løpe ute i naturen for første gang.

– Jeg ELSKET det! Det ble et brått møte med konkurranser, men jeg løp meg inn på 10-kilometeren i Run Forest Run på litt over en time. Utslitt, og mest sannsynlig alt for fort for meg der og da, men herlighet så deilig det var!

Løpegleden er viktigst

Christina var i gang. Medaljen kom i posten, og hun meldte seg på alt hun kunne finne av virtuelle løp.

– Jeg forsøkte å trene litt intervaller på idrettsbanen for å få opp farten. Det ble litt prøving og feiling i grunn, og nå har jeg landet på at jeg skal løpe slik som kroppen vil. Ikke tenke så mye på hvor mye bedre alle andre er. Det kommer seg, og løpegleden er jo det viktigste.

Høydemeter og mestring

I slutten av mai meldte hun seg på høydemeterløpet Til Himmels, og tenkte at dette blir jo lett. Flest mulig høydemeter på én dag. Enkelt.

– Det var det ikke! Vi har et fjell er på Voss som heter Hangur, og der er det fint å sanke høydemeter. Kjempebratt! Jeg satte meg som mål å klare tre–fire turer. Oppover gikk bra, nedover var verre.

Jeg klarte noe jeg aldri før hadde gjort, og det er så sinnsykt digg.

Christina greide to turer og fikk respektable 1100 høydemeter på fire timer. Normalt sett er det nok med én tur. Først seks dager senere var smertene i lårene vekke.

– Men GØY var det! Og jeg er så glad for at Til Himmels-løpet motiverte meg til å gjøre akkurat det. Jeg klarte noe jeg aldri før hadde gjort, og det er så sinnsykt digg. Jeg var så lykkelig og sliten den dagen der.

Å finne sin greie

I senere tid har Christina samlet tips fra Runner’s World og fra webinarene som deles med medlemmene av CLUB Runner’s World Challenge.

– Så nå har jeg lagt opp treningen min litt roligere, og funnet mer «min greie». Lange distanser fungerer bedre for meg enn å perse på 5 kilometer. Kondisen min kan sikkert løpe for evig, men beina og kroppen trenger mer av både styrke, fart og kilometer, forteller hun.

For noen dager siden ble hun møtt av en veistenging – på hele to timer. Christina tok beina fatt og tenkte hun kunne benytte ventetiden til en gåtur i fjellet. Gåturen ble plutselig til en løpetur, og hun fikk mer energi for hvert steg.

– Jeg var hverken kledd eller skodd for det, men kroppen bare løp av gårde. Det blir nok flere slike fjellturer fremover, det er noe med den norske naturen. Og spontane turer er jo bare magisk!

Nå prøver Christina å løpe litt hver dag, mellom barn, hester og alt annet som skal gjøres. Det blir litt intervaller, noen fjellturer, noen spaserturer med venninner, og en del turer på rundt 6 kilometer.

Sommermaraton

Så kom altså dagen for Sommermaraton, også det i regi av Runner’s World Challenge. Løpet arrangeres søndag 21. juni, men du kan «tjuvstarte» opptil 48 timer før.

Christina hadde gru-gledet seg til denne dagen. En halvmaraton sto foran henne. Det lengste hun hadde løpt var 10 kilometer på litt over en time. Hun tenkte for seg selv at om hun klarer en halvmaraton på tre-fire timer skulle hun være fornøyd. Målet var å fullføre.

Denne dagen valgte hun annerledes enn tidligere. I stedet for energisk, pumpende musikk, valgte hun de rolige låtene med tekster som treffer hjertet. Lav puls, lave skuldre. Hun satte på musikken og lot beina styre farten.

Inn i skogen, kilometerne forsvant bak henne. Etter en mil var hun like opplagt som ved start. Og hun hadde bare brukt en time, altså løpt raskere på mila enn noen gang før!

– Det var motiverende. Da kom virkelig løpegleden og humøret var på topp. Jeg venta på den berømte kneika, men den kom liksom aldri.


Håp for alle

Christina holdt samme fart hele veien, beina bare gikk av seg selv.

– Helt magisk! Å kunne stoppe klokka etter 21 kilometer på tiden 2 timer og 11 minutter var en av de beste følelsene jeg har hatt noen gang.

Det var langt over forventningene hun hadde i forkant. Målet om 2:15, som egentlig skulle nås under Oslo Maraton, er for lengst oppnådd.

– Det var så lett! Og så gøy! Beina gjør jo litt vondt, men det må være såpass. Det beste med alt, er at det fortsatt er mange distanser og tider å strekke seg etter. Jeg har så vidt begynt! Jeg som alltid har hatet jogging og løping, elsker nå å løpe. Da er det håp for alle!

Eliteløperen: Jakob Ingebrigtsen

Eliteløperen: Jakob Ingebrigtsen


– Jeg føler jeg har vunnet de fleste gymtimene i mitt liv!

2020 markerer egentlig året for både EM i Paris og OL i Tokyo. Til tross for at mesterskapene er utsatt, går treningen sin gang for eliteutøverne. I denne spalten følger vi våre beste utøvere og blir bedre kjent med dem – på en litt annen måte.

Hva tenker du på når du våkner?
– Kaffe, kanskje? Eller kjæresten. Den slår nok bra an. Og så gruer jeg meg til trening. Ja, det må bli de tre tingene.

Hvilket land er favorittlandet ditt og hvorfor?
– Norge. Det er fordi jeg har vært mye ute og reist, og jo mer jeg er ute og reiser, desto mer liker jeg Norge og misliker de andre landene. Faktisk. Det er ikke for å være skikkelig nasjonalistisk altså, men jeg tror ikke alle i Norge tenker over hvor bra vi har det her, sånn rent praktisk. Hus, ventilasjon, isolering. Sånne ting.

Hvilken rolle inntar du i familieselskapet?
– Jeg kan ha flere roller. Jeg kan være klovnen, delvis, men den rollen tar egentlig Henrik. Det står klovn skrevet med tusj i panna hans. Så jeg kan være den rollen, eller jeg kan lene meg tilbake og ikke kreve så mye oppmerksomhet. Men jeg er glad i kake da, så du finner meg ofte ved dessertbordet.

Hvordan vil dine nærmeste venner beskrive deg med tre ord?
– Hmm … Ikke dårlig taper, men jeg liker veldig godt å vinne. Og målretta, kanskje. Hvis du tenker tilbake til gymtimene for eksempel, jeg føler jeg har vunnet de fleste gymtimene i mitt liv. Men en siste ting … nei, det må du nesten spørre dem om.

Hva med snill, hyggelig?
– Nei, det vet jeg ikke om jeg er, men veldig direkte. Nei, kverulerende! Men det ville jeg ikke sagt om meg selv, men vennene mine sier ofte det.

Hvilket band eller artist hørte du på for mange år siden som du er litt flau over i dag, men som var veldig viktig da?
– Jeg hører faktisk på mye av det samme. Jeg har veldig lenge vært glad i hiphop.

Ikke noen boyband-fase du ikke vil snakke høyt om?
– Jeg hørte jo mye på Justin Bieber, men det gjorde alle andre også, så det er jeg ikke nødvendigvis flau over.

Hvilke tre ting er du mest takknemlig for?
– Mat, biler, og så er jeg er takknemlig for de rundt meg.

Hvilke tre egenskaper er du stolt av?
– Jeg er veldig bestemt. Det er jeg stolt av. Og veldig kritisk. Og veldig målretta. Jeg har ikke så mye av det der andre, som snill, omtenksom – jeg har en samboer som tar seg av det. Grei arbeidsfordeling.

Tre ting du liker å gjøre når du ikke trener?
– Spille Fortnite, kjøre bil, være med kjæresten.

Hva er følelsen du sitter igjen med etter å ha hatt en skikkelig bra økt?
– Nå kan jeg vinne VM. Eller OL. Det er jo bare en tullefølelse, men den er der.