Nytt løp i Skyrunner Series Norway
Foto: Hyke studio

Nytt løp i Skyrunner Series Norway


I år er 1851 OppNed Norddal ein del av Skyrunner Series Norway. Det vil seie at fjelløpet, som går frå Norddal sentrum, opp på Torvløysa (1851 moh) og ned igjen, er eitt av fem løp som skal kåre norske meistrar i fire klassar. 

Pressemelding frå 1851 OppNed Norddal

17. juli går starten for spektakulære 1851 OppNed Norddal. Det er femte året eldsjelene i Norddal Idrettslag arrangerer dette fjelløpet. Løpet er, som namnet tilseier, på 1851 høgdemeter. Men det er ikkje berre eit motbakkeløp, for dei 1851 metrane skal også springast ned att til bygda.

Løypa er på totalt 24,4 kilometer, og går frå Norddal sentrum, via Rellingsetra og Daurmålsfjellet, opp på toppen av Torvløysa – og same veg ned att.

– Ei moglegheit vi ikkje kunne takke nei til

Nytt av året er at 1851 Opp Ned Norddal, saman med Sans Senja Skyrace, Stranda Fjord Trail Race, Tromsø Skyrace og Kårvatn Skyrace, er ein del av 2021 Skyrunners Series Norge.

Denne serien har fire klassar; seniorklasse for menn og kvinner, samt klassar for begge i under 20 år. 

– I fjor var ein av deltakarane Stian Angermund Vik, som er tidlegare verdsmeister i nettopp denne typen løp. Han satt ny løyperekord og var så fornøgd med løypa og arrangementet at han ville snakke varmt om oss i sitt kontaktnettverk. Nokre månadar seinare vart oss invitert med til oppstartsmøte for årets norske serie. Dette var veldig stort og spennande for oss. Ei moglegheit vi ikkje kunne takke nei til, fortel Ole Magnus Melchior, som er ein av primus motorane for 1851 OppNed Norddal.

Å kome med i det gode selskap av utvalde løp av denne typen gir både moglegheiter og utfordringar.

– Det gir naturlig nok økt merksemd og marknadsføring, som igjen kan tiltrekke fleire deltakarar. Vi er i utgangspunktet eit lite arrangement i ei lita bygd. Men vi har jo ein flott plass å vise fram, og eit flott og arrangement, i ei spektakulær innpakning  som deltakarane kan bryne seg på, smilar Melchior.

1851 OppNed Norddal vart arrangert for første gong i 2017. Framleis er det eit relativt lite arrangement, men det har vore ei positiv utvikling med tanke på deltakarar gjennom alle åra. I fjor samla arrangementet 150 deltakarar.

Fjorårets vinnere av OppNed Norddal, Stian Angermund Vik og Målfrid Valdersnes. Foto: Hyke studio

Også familieklasse

Melchior presiserer at årets utgåve av 1851 OppNed Norddal ikkje berre vil være eit arrangement for dei som jagar gode tider og poeng i den norske serien. Det vil framleis vere ein dag for alle som ynskjer å bryne seg, og ikkje minst for dei som vil være med i klassane utan tidtaking. Spesielt trekk han fram familieklassen, som går frå Rellingsetra til Daurmålsfjellet, dette er ei flott oppleving for heile familien. 

Som del av den norske skyrunner-serien blir det nokon justeringar for arrangørane.

– Skyrunner-serien har sitt eige regelverk, og er underlagt det internasjonale forbundet. Nokre av krava, som helikoptertransport ut i løypa for forbundsrepresentantar, eige presseområde, garantert overnatting og deltaking for internasjonale utøvarar og liknande, såg vi på som litt utfordrande. Men vi fekk garantiar for at dette ikkje ville bli handheva så strik for den nasjonale serien, så dei krava som ligg der skal vi fint klare å møte, forklarar Melchior. 

Ole Magnus Melchior, primus motor for 1851 OppNed Norddal. Foto: Hyke studio

200 deltakarar

Vidare blir det spanande med tanke på koronasituasjonen.

– Foreløpig har vi ei deltakaravgrensing på 200 pesonar. Så får vi sjå korleis dette utviklar seg. Vi har nokon års erfaring med dette arrangementet, så vi håper det elles skal gå fint reint praktisk. Så håpar vi at få nokon av storkanonane, ikkje minst dei lokale, kan kome på besøk for å utfordre løyperekorden. Det bor mellom anna ein kjent spreking i Måndalen som er kapabel. Kanskje han blir freista, smilar Ole Magnus Melchior.

For ordens skyld: Sprekingen i Måndalen som Melchior viser til er løpelegenda Kilian Jornet, opphaveleg frå Spania. Og rekorden for løpet som går dei 24,4 kilometrane frå Norddal, opp på Torvløysa og ned igjen er, er på 2.29,31.

Karoline Bjerkeli Grøvdal har tatt ytterligere grep inn mot OL

Karoline Bjerkeli Grøvdal har tatt ytterligere grep inn mot OL


Langdistansestjerna har nylig inngått et samarbeid med Fuel of Norway for å optimalisere næringen i forbindelse med trening og konkurranse.

Etter lengre tids erfaring og testing av Fuel of Norway velger Karoline å inngå et samarbeid som skal bidra til ytterligere optimalisering av hennes trenings- og konkurransehverdag.

– Jeg er glad for å ha Fuel of Norway med på laget. Ernæring og restitusjon er like viktig som trening, og med hjelp av produktene til Fuel kan jeg optimalisere treningen min ytterligere. Det er viktig for meg å kunne bidra til et fokus på riktig og nok ernæring i forbindelse med trening spesielt for unge utøvere. Sammen med Fuel tror jeg vi kan få til dette, sier Karoline.

Fuel of Norway

Fuel of Norway ble startet av blant andre Gabriel «Gabba» Rasch tidligere proffsyklist og nå sportsdirektør i INEOS.

– Hele målet med oppstarten på Fuel handler om at sportsernæring bør være sunt og godt å innta, samtidig som den øker prestasjon og forkorter restitusjonstiden. Mesteparten av sportsernæringen som finnes inneholder mye kunstige tilsetninger og smaker unaturlig. Med Fuel har vi benyttet oss av den beste kompetansen på utvikling og produksjon slik at vi trygt kan gi både OL-favoritter og unge utøvere den beste energien, sier Gabriel.

I sin tid som ung utøver skulle Gabriel ønske at han og de rundt han hadde større kunnskap om ernæring, noe han i dag bidrar til i idretts Norge via Fuel of Norway.

OL i Tokyo

Klimaet og temperaturen under årets OL er et stort tema som vil påvirke utøverne i stor grad. Prestasjonen på de lengre distansene krever i større grad at man er nøye med planlegging og gjennomføring av ernæringsplanene.

Høyere temperatur krever både mere mineraler og væske for å holde kroppen på topp.

Kroppen krever tilnærming til både varme og væskeinntak i forkant og dette er ting man trener på.

I tillegg har Karoline gitt uttrykk for at hun ønsker å gjennomføre to krevende distanser i OL, noe som krever enormt fokus på restitusjon imellom konkurransene. Her spiller inntak av karbohydrater og væske en stor rolle sammen med hvile og lette økter.

Fueld på startstreken

Når Karoline konkurrerer på enten 5000 eller 10 000 meter skal hun yte maks i henholdsvis 14 og 30 minutter – sånn cirka.

For hver runde må hun være fokusert og hele tiden ligge og pushe på grensen av hva hun er kapabel til. Spisse albuer, rykk i feltet og taktomslag mot slutten – det gjelder å være våken og på alerten.

På såpass korte distanser trenger man ikke å innta næring underveis, men forberedelsene i forkant av løpet er desto viktigere, slik at hun står på startstreken med fulle karbohydratlagre og et skjerpet hode.

Her er Karolines favorittprodukter som bidrar til akkurat det.

Karolines favoritter

No Bullshit energy er en energidrikke laget av 100% fruktjuice fra eple og rabarbra. drikken er ikke tilsatt sukker og en boks inneholder kun 19kcal og hele 99mg koffein. Med andre ord en sunn og smakfull koffeindrikke. 

NoBullshit er laget for utøveren som er bevisst på koffeininntak i forbindelse med prestasjon eller som en leskende drikke når man trenger en liten oppkvikker. 

Fuel of Norway EnergiGel er en gel basert ekte fruktjuice og kjente norske smaker. Denne ble kåret til RWs valg i en stor gel-test i Runner’s World i fjor.

Fuel of Norway har utviklet gelen i tett samarbeid med utøvere og deres tilbakemeldinger.

Det er tre faktorer som er viktige i den perfekte gel: Smak, konsistens og næringsinnhold.

En kunstig smak og en for tykk konsistens er vanskelig å få ned når man er sliten. Samtidig er det utfordrende å lage en næringsrik gel som samtidig er tyntflytende.

Fuel of Norway er kompromissløse og kvalitetsbevisste – og har fått til både en naturlig smak, tynn konsistens som er lett å svelge, og en nøye sammensatt blanding av karbohydratkilder for optimalt opptak.

EnergiGel kommer i smakene blåbær, stikkelsbær og rips.

Hverdagstrening

I den daglige treningen er det også viktig med stabilt blodsukker og inntak av energi tilpasset aktivitet, intensitet og lengde.

Mange tenker at sportsernæring er noe som kun benyttes under konkurranse. Fordelene ved å være bevisst i hverdagen er store. Man vil ha bedre kvalitet på øktene som gjennomføres, raskere restitusjon og man lærer kroppen å utnytte inntaket slik at man kan prestere bedre under konkurranse.

Noen anbefalinger generelt vil være å drikke ca 5 dl Sportsdrikk siste timen før trening. Skal man ha en kort og intensiv økt vil dette være tilstrekkelig i forkant. Man kan også med fordel spise en EnergiGel rett før økta.

Underveis er det viktig å drikke godt om temperaturen er høy. Umiddelbart etter økten bør man ha 5 dl sportsdrikke, en EnergiGel/EnergiBar/banan klart for å starte restitusjonen.

På lengre økter bør man ha fokus underveis på et jevnt inntak av karbohydrater. Cirka 1–1,5 g/kg/t. Start inntaket etter ca. 15 min og fortsett gjennom økta.

Flere tips finner du på Fuel sin hjemmeside.

Webinar om skadeforebygging

Webinar om skadeforebygging


Velkommen til et nyttig og lærerikt webinar torsdag 19. august arrangert av Runner’s World i samarbeid med On og Olympiatoppen.

Løping er enkelt, men det er dessverre også forbausende enkelt å pådra seg skader. Grunnene til hvorfor vi blir skadet kan være mange. Ofte som et resultat av dumme feil vi gjør, av og til er det mer komplekst. Uansett årsak, er det latterlig kjedelig når skaden først er skjedd. Alt vi vil er jo bare å løpe.

Og så er vi selvfølgelig smertelig klar over at det er lurt å forebygge. Gjøre smarte ting mens man er skadefri, slik at det forblir slik. Men, det er som kjent lettere sagt enn gjort. Eller?

Når?

Vi tar et dypdykk i akkurat dette store tema torsdag 19. august, klokka 19 – og inviterer deg til å være med på moroa – rett fra sofakroken din.

I samarbeid med det sveitsiske løpemerket On og Olympiatoppen inviterer vi til gratis webinar.

Hvem?

Ekspertene du møter er idrettsvitenskapsspaltist Askild Vatnbakk Larsen fra Runner’s World og idrettsfysioterapeut og manuellterapeut Vibeke Røstad fra Olympiatoppen. RW-redaktør Sara Skarabot Pedersen er ordstyrer.

Hva?

Sammen skal vi gå gjennom temaene progresjon, styrketrening, variasjon, skovalg og løpeteknikk. På denne måten håper vi at du både kan få en bedre innsikt i hva det er viktig å fokusere på, og ikke minst ta med deg noen konkrete verktøy.

Hvor?

Webinaret finner sted på Facebook. Følg lenken under og trykk «skal» på arrangementet, og benk deg til når det nærmer seg. Det vil være mulig å stille spørsmål underveis i foredraget via kommentarfeltet.

– Et øyeblikk jeg har drømt om i mange år

– Et øyeblikk jeg har drømt om i mange år


Kristian Blummenfelt tok et historisk OL-gull i triatlon. «Det var en merkelig følelse å komme inn på de siste 100 meterne og vite at jeg hadde seieren», forteller han.

Etter en vel gjenomført svømmeetappe og en teknisk og svingete sykkeletappe hvor nordmennene virkelig var med og preget konkurransen, var det klart for den avgjørende løpsdelen på 10 kilometer.

Blummenfelt, som har blitt en komplett triatlet; en som ikke bare er sterk på svøm, sykkel og løp, men som også er veldig bevisst på alt som skjer i feltet, og er en god taktikker, la seg fram i løpsfeltet før utøverne hoppet av sykkelen og dro på seg joggeskoene.

Verdens beste landslag

Også Casper Stornes og Gustav Iden var langt fremme, og igjen så var det Stornes som kom først gjennom skiftesonen av de norske. Stornes og Blummenfelt ble med i en tetgruppe, mens Iden så ut til å slite etter overgangen.

Både Blummenfelt og Stornes klamret seg fast når briten Alex Yee dro opp tempoet, mens stadig flere andre falt av. Etter halvveis på løp var det fortsatt to nordmenn i tetgruppen, som til sammen telte åtte sterke utøvere.

Stornes var en av de som måtte slippe på den tredje av fire runder, og ut på fjerderunden ble det tydelig at seieren skulle stå mellom Blummenfelt, Yee og Hayden Wilde fra New Zealand.

Det ble de tre, i den rekkefølgen, som tolk medaljene. Iden kom opp bakfra og kom inn på 8.-plass, 56 sekunder bak, mens Stornes til slutt endte på 11.-plass, 75 sekunder bak, etter å ha slitt på sisterunden.

Alex Yee, Hayden Wilde og Kristian Blummenfelt fikk etter hvert et forsprang på resten av feltet.
Foto: Geir Owe Fredheim/Norges idrettsforbund.

Berømmer teamet

Kristian Blummenfelt forteller om en drøm som har gått i oppfyllelse, i en pressemelding fra Norges triatlonforbund:

– Vel, dette er et øyeblikk som jeg har drømt om i så mange år. Også når jeg kommer hit, går gjennom svømme- og sykkeltraseen. Å kunne se mållinjen først og den siste biten av det blå teppe og berøre målbåndet har vært noe jeg har drømt om i så mange år. Og å kunne sette det sammen på dagen er noe jeg er veldig stolt av. Det er en merkelig følelse å komme inn på de siste 100 meterne og vite at jeg hadde seieren.

Mange seere rynket på nesen når vi fikk høre at det var 30 grader i vannet og at starten gikk grytidlig om morgenen, men det norske laget var ekstremt godt forberedt.

– Temperaturen var faktisk ganske behagelig, vi har forberedt oss på varmen i så mange år. Jeg har et veldig bra team rundt meg, sannsynligvis verdensledende når det gjelder varme-akklimatisering. Vi var faktisk litt skuffet da vi kom til Miyazaki (treningsleir før Tokyo), og temperaturen ikke var så varm som vi håpet på. Det er rart å komme fra Norge, et land der det regner og er kaldt og vite at vi har varme som en av våre styrker. Det viser styrken på teamet jeg har rundt meg.

Strøken taktikk

Det gikk rykter om langspurt fra Kristian, og allerede med tre kilometer igjen kom det et rykk. Deretter, med underkant av to kilometer igjen økte han, og satte inn støtet med en drøy kilometer igjen.

– Jeg gjennomførte med ganske lik taktikk som i Yokohama for åtte uker siden og også i Lisboa. Jeg har ikke hurtigheten i beina som trengs hvis jeg hadde kommet til det blå teppet med Alex Yee og Hayden Wilde, så jeg visste at jeg måtte prøve å gå veldig hardt i fem minutter, og forhåpentligvis ville det være nok å bryte dem. Det var en så god følelse da jeg fikk et lite forsprang, og jeg måtte bare sørge for at det var stort nok til å holde hele veien inn.

Statusrapport fra Simen etter 2000 km

Statusrapport fra Simen etter 2000 km


Ultraløper og RW-spaltist Simen Holvik bruker som kjent ferien til å løpe Norge på langs i år. Han ligger godt an til å smadre verdensrekorden, helt etter skjema som tilsier Nordkapp til Lindesnes på 30 dager. Vi har tatt en kjapp prat med vår egen Forest Gump.

Vi er på dag 21 av 30, og Simen nærmer seg Lillehammer. Derfra går ruta på vestsida av Mjøsa over Hadeland mot Hoksund og videre sørover. Se ruta og dagsetappene under. Og her er link til trackingen som viser hvor Simen er akkurat nå.

Vi tok en kjapp prat med Simen rett etter at han hadde passert Ringebu. Humøret og kroppen var bemerkelsesverdig bra med tanke på at han har tilbragt ferien på en litt annerledes måte enn de fleste av oss.

Hvordan har du det?

– Jeg synes det går veldig bra, men merker at jeg har løpt 2000 km på 20 dager. Kjenner det i den ene lårmuskelen etter mye bakker de siste dagene, men skal innom en fysioterapeut i dag. Den ene leggen er også litt hoven, men ingen smerter.

– Alt dette er jo etter planen. Og det er jo dette mennesker er skapt for – å løpe langt.

Tenker du på de forestående etappene, eller tar du én dag av gangen?

– Jeg tar en dag av gangen, ser på det som en treningsøkt. Jeg tenker faktisk veldig kortsiktig, til neste måltid egentlig.

Hva har vært den største overraskelsen så langt?

– Det har dukket opp mye mer folk enn jeg har sett for meg, det har vært et enorm engasjement, fra nord til sør. Litt overraskende, det har vært både folk som ikke løper og de som løper. Det er folk som stopper bilen og går ut for å heie. I Trøndelag møtte jeg 30-40 damer med flagg og heiarop. Skikkelig show!

– Jeg har møtt både Vebjørn Rodal og Jørgen Graabak. Jørgen løp med meg en etappe. To OL-gullvinnere, det er skikkelig stas.

– Ultra har virkelig kommet ut til folket, det er helt sinnsykt.

Hva har vært mest utfordrende?

– Det må nok være varmen, det var fryktelig varmt ved Setermoen, nesten 35 grader, da ble jeg skikkelig kokt.

– Men så er det kontrastene … Et par dager etterpå, over Saltfjellet, måtte jeg ha på stillongs og topplue. Jeg løp midt på natta, mens trailerne suste forbi og spruta vann på meg. Jeg får virkelig oppleve kontrastene norsk sommer har å by på.

Hvordan lukter det i bobilen?

– Haha … I går kom ungene, så nå er det helt kaos. Men vi har rydda litt, så det lukter faktisk ganske bra.


Følg Simen videre:

Simens Facebook-profil

Norge På Langs nettside

Tracking

Hardangerjøkulen Ultra – tilbake for fullt

Hardangerjøkulen Ultra – tilbake for fullt


Den 10. juli 2021 inviterte Xtremeidfjord til Dynafit Hardangerjøkulen Ultra for andre gong etter testløpet i 2018. Ei spektakulær løpsoppleving på 95 km der deltakarane spring rundt Norges finaste isbre.

Pressemelding frå Xtremeidfjord

Start og mål er på Liseth, løparane er innom Rembesdal, Finse, Krækkja og Kjeldebu. Ei variert løype som byr på fantastisk natur og løype rundt Hardangerjøkulen.

Foto: Kai Otto Melau

Avlyst i 2020 – gode forhold i 2021

Løpet vart arrangert for første gong i 2019 etter eit testløp i 2018. På grunn av mykje snø i løypa og øydelagde bruer måtte løpet avlysast i 2020. Denne gongen låg heldigvis forholda til rette for at Xtremeidfjord kunne arrangere det 95 km lange løpet igjen.

I år fekk løparane ein strålande start med gode forhold i fjellet. Utpå ettermiddagen og kvelden kom det litt skodde og regn. Vêret i fjellet er skiftande, og sikkerheit har høgt fokus hjå arrangøren. Det er krav til innhald i sekken til deltakarane. 

Tom Erik Halvorsen sette ny løyperekort med tida 10.56 Beste kvinne var Ingrid Lid som kom inn på tida 13.54 Like imponerande er innsatsen til dei som har vore ute i løypa lengst. Siste deltakar kom i mål etter 22 timar og 42 minutt.

Dynafit Hardangerjøkulen 34 km – spanande nykommar

I år vart det også tilbydd kortversjonen Dynafit Hardangerjøkulen 34 km. Slik som ultraløpet er også dette eit reint fjelløp. Også her må løparane sjølv navigere langs DNT sine stiar ved hjelp av GPS. Løypa føl første del den same traseen som ultraen, men på høgda før Rembesdal skil løypene lag.

Beste kvinne, Monika Zsak kom i mål etter 4 t og 35 min medan Pavel Serov vann herreklassen med 3t og 38 min.

Liv på Liseth

Basen er på Liseth med start og målgang for begge løpa. Her var det liv og røre med bålpanner, heiing og utveksling av gode historiar frå løypa.

Crew

Xtremeidfjord er ein frivillig organisasjon og det er lagt ned ein stor dugnadsinnsats av eit fantastisk crew. Utan crewet hadde degt ikkje vore muleg å arrangere dette løpet.

Sponsorar

Det er ingen stor butikk å arrangere slike løp, men pengar er ikkje i fokus for foreininga. Målet er å setje Eidfjord og Hardanger på kartet og skape unike opplevingar for både deltakarar og crew.

Med hjelp frå gode støttespelarar frå ulike firma i Hardanger kan arrangøren drive løpa på ein god måte.

– Me har også med oss ein hovedsponsor Dynafit / Vertical Playground som leverer klær til crew og finishertrøyer til løparane. Dette er me veldig takksame for, seier arrangøren.