Nye løp i Runner’s World Challenge

Nye løp i Runner’s World Challenge


Det er klart for Langfredagsmaraton, med rundt 1200 påmeldte. I dag lanseres også nye løp og utfordringer i den virtuelle løpsserien.

Den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge startet 1. april. Deltakerne kan velge å sanke et visst antall kilometer i løpet av måneden, og i tillegg delta på Langfredagsmaraton – halv eller hel distanse – den 10. april.

Foreløpig er rundt 1200 løpere påmeldt Langfredagsmaraton, med 21,1 km som den mest populære distansen. Det er fortsatt mulig å melde seg på her. Så lenge du fullfører løpet i løpet av langfredag.

I dag lanseres også de neste utfordringene og løpene i Runner’s World Challenge.

Her er en introduksjon av de ulike løpene:

Virtuelle løp i Runner’s
World Challenge

100 minutter

Dato: 01.05.2020
Konsept: Hvor langt kommer du på 100 minutter.
Medalje? Selvfølgelig.

Løp så langt du kan på 100 minutter. En ny, ukonvensjonell og artig vri på et løp! Disponerer du riktig eller går du på en smell? Uansett kommer du i mål før det blir kveld.
Påmelding her: 100 minutter

Run Forest Run

Dato: 10.05.2020
Konsept: 10 eller 5 kilometer i terrenget.
Medalje? Selvfølgelig.

Den 10. mai, altså 10.05, kan du velge mellom 10 eller 5 kilometer i skauen. Dette er en oppfordring til å utforske de grønne nærområdene og samtidig utfordre deg selv.
Påmelding her: Run Forest Run

Til himmels

Dato: 21.05.2020
Konsept: Sanke høydemeter i løpet av én dag.
Medalje? Selvfølgelig.

På Kristi himmelfartsdag er det om å gjøre å sanke flest mulig høydemeter i løpet av én dag. Du velger selv om du legger ut på en kupert runde eller spurter opp slalåmbakken flere ganger, om du går eller løper, om du kjører én eller flere økter. Hvor høyt til himmels kommer du?
Påmelding her: Til himmels

Utfordringer i Runner’s World Challenge

Mil etter mil i mai

Dato: Hele mai.
Medalje? Selvfølgelig.

Sett ny distanserekord i mai måned. Velg mellom 42,2 kilometer, 150 kilometer eller 300 kilometer. En hyggelig dytt i ryggen slik at du holder det gående, til tross for uteblivende konkurransesesong.

Mil etter mil i april pågår fortsatt – det er ikke for sent å melde seg på!

Sky is the Limit

Dato: Starter 1. mai – varer helt til du har nådd målet.
Medalje? Selvfølgelig.

En mulighet til å bestige fjell – virtuelt. Sett deg et mål om antall høydemeter – velg mellom Galdhøpiggen på 2469 meter, Mont Blanc på 4808 meter, eller Mount Everest på 8848 meter.
Påmelding her: Sky is the Limit


Sjekk runnersworldchallenge.no for mer info og påmelding.

– Vi har opplevd Oslo!

– Vi har opplevd Oslo!


Runner’s World ble i høst invitert til å delta på et nytt løp, Opplev Oslo – en multisport-konkurranse med ulike klasser for løping, sykkel og tur – og masse opplevelser og nye oppdagelser!

Lagkonkurransen var korona-vennlig da hele Oslo var arenaen uten et bestemt start- og målområde. Deltakerne styrte det hele selv ved hjelp av en app på mobilen.

Kart, oversikt over poster og registrering av koder kom opp i det starten gikk, og så hadde man fem timer på å ta så mange poster man klarte – eller hadde lyst til.

Postene hadde varierende antall poeng og vanskelighetsgrad fra enkle quiz-oppgaver til aktivitetsoppgaver som slakkline, klatring, padling etc. Opplev Oslo bød på utrolig mye artig! 

Artikkelforfatter Jenny Midbjer (bak) sammen med RW-blogger Therese Solberg

Jeg og Therese Solberg fra Ninja Girls deltok i turklassen, siden jeg sliter med skade og sykdom så passet det veldig bra å kunne få delta på tross av det. Jeg syklet og Therese jogget.

Vår strategi var å befinne oss på Holmenkollen kl 11.00 da det hele startet og postene ble tilgjengelige. Vi hadde lyst å ta litt mer fysiske oppgaver og håpet på noe moro oppe i høyden. På eksemplene i manualen sto nemlig Holmenkollen som en post på 10 poeng, men når kartet ble tilgjengelig fant vi ut at vi hadde bommet fullstendig. Ingen poster ved Holmenkollen. I ettertid fant vi ut at Holmenkollen var utenfor arrangørens merkede område … jaja. Alternativene var da å enten ta banen ned tilbake mot byen eller komme seg mot Sognsvann gjennom skogen. Vi valgte det siste. 

Lese kart er lurt. Det viktigste var jo turen og å løse verdensproblemene! Vi brukte nok 1,5 time til vi kom til vår første post. Det var ekstremt mye vind den dagen og mange trær hadde blåst om kull, og det regnet. Heldigvis gav seg regnet etterhvert og uansett hadde vi kledd oss for vær og venting.


Første post ble Gaustad Gruve, Flaggermushulen, som ingen av oss hadde vært i tidligere. Jeg har passert skiltet i skogen mange ganger, men alltid hatt et annet mål i sikte.

Dette gav oss en flott anledning og vi utforsket den grundig og feiret første post med en aldri så lite grottefest. Det er visst veldig in nå for tiden. Eller ikke…?

Musikk og dans ble det uansett, det blir ikke mer moro enn man lager det. Therese hadde de flotteste refleksene på buksen som skinte i mørkret. Dette med at det var et reservat for flaggermus så vi heldigvis først når vi kom ut igjen.  Beklager om vi forstyrret dere!


Den neste posten gledet vi oss veldig til: rappellering ved Båntjern. Therese fikk ta den da jeg akkurat hadde trynet litt brutalt på sykkelen og måtte hente meg litt inn etter det.

Ingen av oss hadde gjort det før, og jeg hadde egentlig veldig lyst, men av og til er det smart å bruke hodet. Opplev Oslo hadde også mange spørsmål som skulle besvares, et fint alternativ for de som ikke var lystne på å for eksempel rappellere ned en foss.


Hjelpemidler var tillatt og vi fikk i løpet av dagen lært mye fakta og kuriosa om de historiske plassene rundt Sognsvann. Visste du at Båntjern var et sted man i gamle dager druknet uønskede barn? Hvor langt det var rundt Sognsvann trengte vi derimot ikke å bruke hjelpemiddel på, akkurat den var bankers.

Rundt Sognsvann ble det fler folk som deltok på Opplev Oslo, vi kjente litt på konkurranse-iveren, og gikk det litt på automatikk langs vannet. Vi skravlet og tok de postene vi fikk øynene på, men passerte glatt flere poster.

Heldigvis oppdaget vi dette, og snudde. En av oppgavene vi misset var balansegang på et nedfallstre et godt stykke ut i sjøen for å finne kodeordet. Den utfordringen tok jeg. Jeg elsker å balansere på trestammer og tok bare av meg jakken i tilfelle jeg skulle ramle uti. De som var før oss var godt forberedt og stilte i bare undertøyet, men slapp heldigvis et ufrivillig bad.


Det var litt klønete med kartet som måtte lastes opp for hver gang, vi hadde ikke fått tak i et papirkart, og vi var litt sløve med å sjekk det ofte nok. Man kan si at vi lærte.

Det var flere artige poster som vi gledet oss skikkelig til: tau-klatring og padling ved Blanksjø! Padlingen gikk på skinner, selvsagt med flytevester, rundt en bøye ute på vannet hvor koden var gjemt.

Siden Therese hadde tatt rapelleringen tok jeg utfordringen med klatringen. Jeg hadde aldri prøvd klatring slik, men har hatt veldig lyst å teste dette. Litt spent på hvordan rygg og ben skulle oppføre seg, bevegeligheten er ikke på topp for å si det slik, men det gikk over forventning med verdens beste pepp fra Therese og instrukser fra Opplev Oslo-crewet.

Det var helt trygt, men skummelt å henge i bare fingertuppene og lete etter feste på en nesten helt blank bergvegg. Og kjempegøy når jeg mestret oppgaven så klart.


Fy søren så artig vi hadde det! Denne ruten hadde vi jo neppe tatt hvis vi bare hadde vært ute på en vanlig tur på egenhånd, sånn litt på kryss og tvers, og uansett hadde vi jo ikke fått opplevd så mange forskjellige aktiviteter. 

Tiden gikk litt fra oss, fem timer raste fort av gårde. Siste post vi ønsket å få med oss rakk vi ikke før tiden var ute, men vi hadde lyst å avslutte turen med den likevel. Sogn gruve fra 1538 hadde ingen av oss besøkt tidligere, og det var så absolutt verdt å avslutte turen der! Hulen hadde fantastiske veggmalerier og vi fantaserte om hvordan det var å bo der en kald vinter. Helt enkelt verdt avstikkeren, Therese var fornøyd med å få rundet opp sine kilometer før vi tok fatt på hjemturen.


Regn, blåst og 8 grader hadde null å si for oss – vi hadde kledd oss godt og hadde skift i sekkene og mye å snakke om. 

Det var en fornøyelse å faktisk oppleve og se nye ting i et område av Oslo jeg faktisk føler meg rimelig godt kjent i fra før. Vi fikk rett og slett en ekstremt flott dag med Opplev Oslo

Tusen takk for en topp dag på stien og for et flott arrangement – det frister absolutt til gjentakelse. Vi elsker jo de utfordringer skogen byr på men tenker at vi sikkert har mange gode og morsomme opplevelser til gode andre plasser i byen også. Vi valgte vår favoritt, skogen, og de utfordringer vi hadde lyst til, så får vi ha alle de mer urbane utfordringene til gode neste år.

Vi kunne gjerne brukt fem timer til om vi fått lov. Vi syntes det var fint med et arrangement som var såpass bredt at alle kunne delta, selv med litt skral kropp. 

Vi digger Oslo og håper på nye muligheter neste år!

Ut på stiene
Løp mot klokken i 100 minutter

Løp mot klokken i 100 minutter


Den 20. desember arrangerer Runner’s World Challenge det virtuelle løpet «100 minutter», hvor du blir utfordret til å løpe så langt du klarer på nettopp 100 minutter.

Det er en tøff øvelse som de færreste har noe særlig erfaring med. I denne artikkelen skal vi se på hvilke utfordringer et 100-minuttersløp vil by på, og deretter gi deg noen tips for hvordan du kan takle løpet best mulig.

En krevende utfordring

100-minuttersløp er noe utenom det vanlige. De fleste aktive løpere er vant til å forholde seg til en gitt distanse som skal tilbakelegges. Uansett om du løper 5 kilometer, 10 kilometer eller en maraton som står på planen, vet du alltid nøyaktig hvor langt du skal løpe når du står på startstreken. Det er bare hvor lang tid det tar som er uvisst.

På 100-minuttersløpet blir dette snudd på hodet. Du vet nøyaktig hvor lenge kraftanstrengelsen vil vare, men ikke hvor langt du skal løpe. Det er heller ingenting du kan gjøre for å bli fortere ferdig. Uansett hvor raskt du løper, er du ikke ferdig før det har gått 1 time og 40 minutter. Denne omstillingen kan gjøre at øvelsen blir ekstra krevende mentalt.

Også rent fysisk er «100 minutter» en spesiell øvelse. Det blir en form for hurtig langkjøring du sannsynligvis må ligge på en betydelig høyere fart enn på de vanlige, lange treningsturene dine, samtidig som du må holde deg under melkesyreterskelen din. Det blir viktig å finne raskt frem til flytsonen og justere tempoet underveis etter hvordan du føler deg.

Alt i alt snakker vi om en utfordring utenom det vanlige, som garantert vil gi en solid mestringsfølelse når du har kommet i mål. Sett av 2. august til å få svar på spørsmålet: Hvor langt klarer du å løpe på 100 minutter?

Fire tips for å løpe lengst mulig på 100 minutter

Bestem deg for riktig åpningsfart. Her kan det være lurt å ta utgangspunkt i halvmaratonfarten din. Hvis du løper halvmaraton på 1:40 eller mer, kan du prøve å starte på den farten og øke underveis. Løper du langt under 1:40 må du nok starte på en fart som er noe tregere enn din halvmaratonfart. Det viktigste er at du finner et tempo som du vet at du kan holde i 100 minutter.

Legg opp til et progressivt løp. Det vil si at du prøver å løpe raskere på siste halvdel enn på første. Start gjerne i et tempo som du er trygg på at du kan holde i 100 minutter. Når du har kommet rundt halvveis har du fått en god indikasjon på hvordan dagsformen din er, slik at du kan øke tempoet hvis du har mye å gå på. Fortsett å styre tempoet etter hvordan kroppen føles.

Sett deg delmål underveis. 100 minutter er lenge. Del det opp i kortere stykker med tid og sett deg mål for hver del av løpet. Du kan for eksempel ha et mål om å ha løpt 5 kilometer etter 30 minutter, eller å ha rundet mila før det har gått en time. Slike delmål kan gjøre at det blir lettere mentalt å holde ut.

Bit tennene sammen og stå distansen! Uansett hvordan du legger opp løpet, vil det føles tøft på de siste 5–10 minuttene. Her gjelder det å holde ut! Bit tennene godt sammen, ignorer melkesyra og ta ut det siste du har! Når klokka piper etter 100 minutter kan du slappe av.

Lykke til med det virtuelle løpet «100 minutter» 20. desember!

Trykk på bildet under for å lese mer om «100 minutter» og melde deg på. Eller gå til løpets egen Facebook-side.

.
Reell suksess med virtuelt løp

Reell suksess med virtuelt løp


Over 1400 mennesker deltok på Langfredagsmaraton i regi av Runner’s World. Mange løp sitt første løp, mange satte pers, mange satte distanserekord. Er dette en mer folkelig måte å konkurrere på?

For bare noen måneder siden ville nok få ha antatt at et virtuelt løp kunne skape såpass god mottakelse. Men tidspunktet, været (i hvert fall i store deler av landet) – og ikke minst situasjonen – gjorde at i overkant av 1400 løpere festet på seg et virtuelt startnummer og tok turen ut for å løpe enten halvmaraton eller maraton.

Bilde øverst er et godt eksempel på at grenser kan brytes, selv om løpet er virtuelt. Runner’s World-spaltist Mathilde Arneberg skal egentlig løpe sin første maraton under Oslo Maraton i september, men tjuvstarta med en virtuell variant av 42,2 i Nordmarka sammen med gode venninner.

– Jeg har søren meg løpt en hel maraton uten startnummer kun på grunn av en virtuell konkurranse, var reaksjonen hennes etter målgang.

Den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge har nå lansert en rekke nye løp og utfordringer, som du kan sjekke ut her.

Se dette innlegget på Instagram

Først – GRATULERER TIL ALLE DELTAKERE PÅ #LANGFREDAGSMARATON – dere er så fantastiske!! Det er omtrent 1300 som i dag løpt for medalje og #løpealenefest. 💥💥💥👏🏅Og tusen takk for alle stories og bilder og meldinger som gir litt av den ekte opplevelse av løpefest tross alt! I sludd og solskinn har vi fulgt dere hele dagen, med hjemmesnekra BIB og medaljer. Noen har løpt lengre og noen sitt første maraton eller halvmaraton. En av de er @pipe.tone som også med sitt innlegg tar situasjonen på kornet. Gratulerer, du har vunnet et par sko fra Hoka One One! Og gratulerer med maraton-debuten, et løp å minnes. 👏🌞🏃‍♀️🏅 . #Repost @pipe.tone ・・・ #Langfredagsmaraton #runnersworldchallenge_2020 Today it’s exactly 5 years since I logged my first run on Strava. That day I logged 3K. Today I logged #42K👏🏻#trailmarathon #skogsmaraton Started so freakin early to be sure I was #jævlajogger on my own. Mitt første #helmaraton #runsaferunsolostaysane #runningwithheadmonster

Et innlegg delt av Runner’s World Challenge (@runnersworldchallenge_2020)

Fant fram joggeskoene for noen uker siden

En av dem som løp halvmaraton for første gang, var Silje Knutsen fra Modum.

– Når sant skal sies så har vel jogging eller langdistanseløp aldri vært noe tema eller et mål for min del, røper hun. Men legger til at hun har vært glad i å trene hele livet. Håndballen har vært med henne fra hun var seks år, og i de siste årene har hun kombinert ballidretten med styrke og Crossfit.

Måten forholdet hennes til løping har endret seg på, bare i de siste ukene, er nok representativt for hva mange føler:

– På mange måter kan man si at det er tilfeldig at jeg nå har gjennomført et halvmaraton for første gang i mitt liv. Løping tvang seg litt fram som følge av dagens situasjon med stengte treningssenter.

I midten av mars tok hun på løpeskoene «for første gang» med en tanke om å holde kroppen i gang inntil situasjonen normaliserte seg.

– Jeg kunne ikke i min villeste fantasi forutse at jeg en knappe måned etter skulle gjennomføre halvmaraton.

Fram til Langfredagsmaraton 21k var 11 kilometer det lengste hun hadde løpt.

– Man kan jo kanskje si at det var galskap å melde seg på halvmaraton med det grunnlaget jeg hadde fått på den korte tiden, spør hun retorisk.

Jeg kunne ikke i min villeste fantasi forutse at jeg en knappe måned etter skulle gjennomføre halvmaraton.

Silje Knutsen etter sin første halvmaraton. Foto: privat

Silje Knutsens rapport fra halvmaratondebuten:

Det var sol fra blå himmel på løpsdagen, så alle forholdene lå til rette for en kjempefin tur med flotte folk. Kroppen kjentes fin ut, men jeg var både spent og nervøs før start. Distansen jeg skulle gjennomføre var jo tross alt nesten dobbelt så lang som den lengste løpeturen jeg hadde hatt.

De første 10 km gikk greit, holdt et jevnt tempo som jeg følte meg komfortabel med. Jeg var nok litt bekymret for at hodet skulle sette kjepper i hjulene for meg, for det er en gang slik at hodet gir opp lenge før kroppen.

Nå viste det seg slik at siste halvdel av løpet ble mye bedre enn jeg først antok. Jeg løp sammen med to spreke og løpssterke karer som ga feedback underveis og motiverte meg helt inn til målstreken.

Når jeg kom i mål føltes det ikke som jeg hadde gjennomført et halvmaraton, beina var noe slitne, men kroppen føltes overraskende bra.

Det var først da jeg kom hjem at følelsene tok litt overhånd og jeg kjente på den enorme mestringsfølelsen. Ydmyk og veldig stolt av å gjennomføre 21,5 km med det grunnlaget jeg hadde før start.

Dette var riktignok mitt første langdistanseløp, men hvem vet, kanskje det ikke var mitt siste?

Appellerer til flere jenter?

André Østby Marhaug løp også halvmaraton under Langfredagsmaraton. André er en rutinert løper som har løpt ett og annet løp tidligere, og skriver i et oppsummerende innlegg på Facebook at han opplevde å ha noe lavere skuldre sammenlignet med «vanlige» løp med startnummer. Og med lavere skuldre kommer gjerne lavere puls.

En annen ting han merket seg, er at andelen kvinner er høyere enn ved fellesstarter som for eksempel halvmaratondistansen under Oslo Maraton.

– En liten sammenlignende analyse mellom Langfredagsmaraton21k og Oslo Halvmaraton bekreftet både «lavere skuldre» i form av noe roligere fart målt i mediantid både for kvinner og menn, og bekreftelse på høyere kvinneandel.

André har også regnet ut at mediantiden (tiden til den som kom midt på resultatlisten) for kvinner ble 2:13, mot 2:09 på Oslo Halv. For herrer var tilsvarende tall 1:57 mot 1:54.

– Kvinneandelen på Langfredagsmaraton21k var på gledelige 45 %, mens tilsvarende tall for Oslo Halvmaraton i fjor var 37 %.

Konklusjonen til André er: mer av dette.

– Over 1000 deltakere på et koronatrygt arrangement som i tillegg appellerer enda bedre til jentene må vel være en god erfaring.

Runner’s World Challenge har lansert en rekke nye virtuelle løp. Sjekk dem ut her!

Hvem kan slå svenskene?

Hvem kan slå svenskene?


Icebug Xperience West Coast leter etter løpere som kan utfordre de svenske løperne i det populære etappeløpet. Søk om en startplass du også. De tre beste i løpet får 5000, 3000 og 2000 kroner.

Fyll ut skjemaet via linken nederst på siden for å søke om en startplass.

Nytt i 2020 er at løpet er en del av Trailrunning Sweden Mini-Tour. 2.-4. september blir minitouren avgjort i Icebug West Coast Trail, med etapper på 23 km, 29 km og 22 km. Løypen på Bohuslän-kysten tar løperne til plasser som Smögen, Bohus-Malmön och Hunnebostrand.

Mener du at du kan utfordre de aller beste løperne, så skal du sende inn en søknad om gratis startplass. Søknadsfrist er 5. februar.
Har du spørsmål. Send en mail til Jonas Svengård på Icebug, jonas.svengard@icebug.com.
Les mer om Icebug Xperience West Coast Trail her…

Les mer om Trailrunning Sweden Store Trailtour…

Her sender du inn din søknad om startplass i Icebug Xperience West Coast…