Norgeslansering: Karbonsko fra Xtep

Norgeslansering: Karbonsko fra Xtep


Nå kan du for første gang få kjøpt karbonsko fra Xtep i Norge. Kirsten Maraton Melkevik ved Drevelin Aktiv kaller det en fantastisk sko.

Pressemelding fra Sportdesign AS

Xtep har produsert sko til løping og andre idretter i en årrekke allerede. Merket er godt kjent i Asia med flere tusen butikker. 

Nå kan du få kjøpe Xtep sin «Race Family» i Norge. Som første butikk i Norge vil Drevelin Aktiv i Bergen denne uken lansere Xtep sine beste løpesko.

En av toppmodellene fra Xtep, 160x Pro.

God løpsfølelse

– Jeg ble utrolig overrasket, sier butikksjef Kirsten Marathon Melkevik etter å ha testet skoene. Hun trekker særlig frem den gode løpsfølelsen.

– De er veldig gode og gøy å løpe med. Fantastiske sko! 

Kirsten bør vite hva hun snakker om. Hun har selv deltatt i OL og VM på maraton med en pers på 2:29:12 og er med det den fjerde beste norske kvinnen på distansen gjennom tidene.

Kirsten Marathon Melkevik har til sammen 30 medaljer fra norske mesterskap på bane, terrengløp og motbakkeløp, hvorav 13 gull, 13 sølv og 4 bronsemedaljer. 

Butikksjef Kirsten Maraton Melkevik og ultrakongen Bjørn Tore Kronen Taranger er fornøyde med skoene fra Xtep.

Intervallsko på mølla

Bjørn Tore Kronen Taranger har også testet skoene og skryter av kvaliteten.

Taranger er flerfoldig norsk mester i ultraløp, han satt i år norsk rekord på distansen 100 miles og har også verdensrekorden på 24-timersløp på tredemølle.

Nå bruker han blant annet Xtep sine sko til intervaller på mølle. 

– Jeg synes de er knallgode!, sier ultrakongen.

Skoene kommer i salg i butikken til Drevelin Aktiv i Møllendalsbakken i Bergen i uke 50.

Runner’s World starter egen løpegruppe

Runner’s World starter egen løpegruppe


Tirsdag 18. januar starter RW opp sin egen løpegruppe i Oslo, med mål om å komme i form til sesongstart. Bli med på en sosial, lærerik, morsom og bittelitt slitsom 12-ukersperiode.

Formålet med RW sin løpegruppe er å ha det gøy på trening, samtidig som du får nye løpevenner og kunnskap om både løpetrening, kompletterende styrketrening, teknikk og intensitetsstyring. Og selvfølgelig er det et mål å få deltakerne i bedre form til våren og løpssesongen.

Første økt er tirsdag 18. januar klokka 18.00. Deretter holder vi på i 12 tirsdager framover, helt fram til påske.

Kvalitetsøkter og kunnskapspåfyll

Treningsplanen vi skal gjennom på disse tolv ukene er utarbeidet av RW-spaltist Askild Vatnbakk Larsen, som selv er en habil løper i tillegg til at han har solid trenererfaring og en mastergrad i biomekanikk fra Norges idrettshøyskole.

Vi lover kvalitet på øktene og kunnskapspåfyll underveis. 12-ukersperioden inneholder en test i uke tre, og avsluttes med en lik test for å måle framgang. Du kan velge å kjøpe alle 12 øktene, eller bare melde deg på et par separate økter. Dette er helt opp til deg.

Praktisk info

Oppmøtested er RW-kontoret i Nydalsveien 36a, Oslo. Her kan du legge fra deg bagasje før økta. Dørene er åpne fra 17.45, og vi starter økta presis klokken 18.00. Øktene vil ofte finne sted på Voldsløkka som ligger 700 meter unna kontoret.

Varigheten på øktene er cirka en time.

Øktene holdes av RWs coacher. Du vil enten møte Ole Martin Synnes, Sara Skarabot Pedersen, Maria Sørbø eller Askild Vatnbakk Larsen.

Vi gleder oss! Vel møtt!

Se øktene her:

Økt 1 – intensitetsstyring

Tirsdag 18. januar kl 18.00. Oppmøte: Nydalsveien 36a

Oppvarming 10 min. Intensitetsstyring-session. 4 x 5 min progressiv intervall (pause: 2–3 min).

Reflekter over følelse av intensitet på de ulike intervallene i forhold til dine andre løpeøkter. Hardere? Roligere?  Tren hardt, men smart. Målet er å komme like langt eller lengre for hver intervall. 2 poeng for hvert drag som er lengre enn det forrige.

Økt 2 – Teknikk-session

Tirsdag 25. januar kl 18.00. Oppmøte: Nydalsveien 36a

Hurtighetsdrag 6 x 45 sek (flatt) + 5 x 12 sek (bakke). Avslutter med spenst på gressmatta.

Hvordan kan raske korte drag gjøre deg bedre på lange distanser? Hva skjer med løpeteknikken? 

Fokus på “maksimal flytfart” på flate i 45-sekundersdrag. 90 % av max spurt på bakkespurter. Horisontale og vertikale spenstøvelser. 

Økt 3 – intervaller

Tirsdag 1. februar kl 18.00. Oppmøte: Nydalsveien 36a

Oppvarming 10 min. Intervall 8 x 3 min (Pause: 1–2 min)

Løpes i kupert runde. Målet er å finne en intensitet som er anstrengende, men der du klarer samme distanse gjennom alle dragene. Ekstra fokus på fall i kroppen + rask frekvens i motbakke. 

Økt 4 – 3000-meterstest!

Tirsdag 8. februar kl 18.00. Oppmøte: Nydalsveien 36a

Oppvarming 15 min + 2 stigningsdrag. 3000-meterstest.

Alternativt 5 x 5 min progressive intervaller for de som ikke ønsker å teste.

Anbefaler alle å være med på testen. Dette er ikke ment å være konkurranse, men en måte for deg å få et objektivt svar på hvor formen din ligger. Basert på resultatet fra din test kan du regne ut din terskel-hastighet, samt hva du kan forvente å løpe 10km og halvmaraton på per i dag. 

Økt 5 – terskelintervall

Tirsdag 15. februar kl 18.00. Oppmøte: Nydalsveien 36a

Oppvarming 15 min + dynamisk bevegelighet. Terskelintervall 7–10 x 3 min. Pause: 1–2 min

Fokus i dag er å finne din terskelhastighet og holde den på alle drag. Nøkkelord er “behagelig anstrengt” og “kontroll på pust og melkesyre.

Økt 6 – terskel og hurtighet

Tirsdag 22. februar kl 18.00. Oppmøte: Nydalsveien 36a

Oppvarming 10 min + 2 stigningsdrag. 4 x 1000 meter (Pause: ca 2 min (til vi samles)). Deretter 3–4 x 200m (Pause: ca 1 min og 45 sek). Intensitet 4–5.

I dag er det fokus på VO2 max og høy hastighet. Målet er likevel å løpe ca 5 sek raskere for hver 1000-meter, så pass på åpningshastigheten. På 200-meterne skal vi holde så høy hastighet som vi klarer med kontroll på teknikken og avslappet kroppsholdning.

Økt 7 – terskelintervall

Tirsdag 1. mars kl 18.00. Oppmøte: Nydalsveien 36a

Oppvarming 10 min + 2 stigningsdrag. Progressive intervaller 6 x 4 minutter. Pause: 2–3 min (til vi samles igjen).

Løp progressivt lengre for hver intervall. Sett strek/merke der du ender opp på første intervall og prøv å kom noen meter lengre for hvert drag. Økta skal føles behagelig anstrengt, med mulighet for å gå all-in på de to siste intervallene for de som vil.

Økt 8 – synkende intervaller

Tirsdag 8. mars kl 18.00. Oppmøte: Nydalsveien 36a

Oppvarming 10 min + 2 stigningsdrag. Synkende intervall 6-5-4-3-2-1 min. Pause: ca ½ av dragtid (til vi samles igjen. Avslutter med 3 x raske steg i trapper hvis tid. Intensitet 3-4+

Fokus: Forsøke å løpe intervallene i et tempo som tillater deg å løpe raskere for hvert drag. Husk at intervallene blir kortere, så du kan tillate deg å gi på litt fra starten.

Økt 9 – terskel og hurtighet

Tirsdag 15. mars kl 18.00. Oppmøte: Nydalsveien 36a

Oppvarming 10 min + 2 stigningsdrag. 4 x 1000 m (Pause: ca 2 min (til vi samles)). Deretter 3-4 x 200m (Pause = ca 1 min og 45 sek). Intensitet 4–5.

Fokus: I dag er det fokus på høy hastighet. Målet er likevel å løpe ca 5 sek raskere for hver 1000-meter, så pass på åpningshastigheten. På 200m’erne skal vi holde så høy hastighet som vi klarer med kontroll på teknikken og avslappet kroppsholdning.

Økt 10 – løpsspesifikk styrke + subterskel

Tirsdag 22. mars kl 18.00. Oppmøte: Nydalsveien 36a

Oppvarming 10 min + dynamisk stretching for bena. 20 minutter med løpsspesifikke styrketreningsøvelser (stasjontrening). Deretter 4 x 3 min intervaller sub-terskel (behagelig anstrengt). Pause: ca 2 min) Intensitet: 3

Fokus: Vi har 40 sekunder per styrkestasjon. Fokus på å gjennomføre øvelsene teknisk bra, og med eksplosivitet der det kreves. Kvalitet foran flest mulig repetisjoner. Intervallene gjennomføres behagelig anstrengt, med mål om å komme like langt eller noen få meter lenger per drag.

Økt 11 – hurtighetstrening

Tirsdag 29. mars kl 18.00. Oppmøte: Nydalsveien 36a

Oppvarming 10 min + dynamisk stretching. Hurtighetstrening.

  • 6 x 45 sek (85 % av max spurt) Pause: 90 sek
  • 6 x 12 sek i bakke (95 % av max spurt). Pause: 1 min

Trappeøvelser hurtighet + spenst

Fokus: Dette er trening for å forbedre løpsøkonomi og løpsspesifikk styrke. Ha alltid fokus på en avslappet men kraftfull teknikk på spurtene. I trappene: Max innsats i hvert hopp!

Økt 12 – avsluttende test

Tirsdag 5. april kl 18.00. Oppmøte: Nydalsveien 36a

Oppvarming 15 min + 2 stigningsdrag. Ny test: 3000 meter!

Alternativt 5 x 5 min terskelintervall for de som ikke ønsker å teste.

Hvor mye er det mulig å forbedre seg på syv uker? Mulighet for de som var med på forrige test å sjekke hvor stor fremgang de har hatt, og mulighet for de som ikke fikk deltatt på den første testen til å få en formsjekk.

Nesteløp.no ønsker å bli største løpeplattform i verden

Nesteløp.no ønsker å bli største løpeplattform i verden


Nestelop.no er litt som hotels.com for løpere. Selskapet er i god driv mot målet om å bli verdens største løpeplattform, og nå kan du bli medeier.

Pressemelding fra Neste løp AS

Nestelop.no samler, inspirerer og motiverer løpeinteresserte. Løpere kan søke blant 1200 løp, fra de mest ekstreme ultraløp til kortere 3-kilometersløp.

– Vår ambisjon er å skape verdens råeste nettsted for å finne løp, kjøpe påmelding og disktuere løp, forteller grunnlegger og CEO, Carl-Otto Karlengen.

Løpernes tech-eventyr

Nå kan du bli medeier den voksende plattformen for løpeinteresserte. Oppstartselskapet Neste løp AS har via nettsiden www.nestelop.no samlet over 1 200 løp fra hele Norge på én samleside.

For å øke tempo og vokse også utenfor Norges grenser vil løpere nå kunne få muligheten til å investere i Neste Løp. De har valgt crowdfunding for å tillate at løpeinteresserte kan investere i selskapet og således også være med å påvirke hvilke funksjonaliteter som skal tilbys på nestelop.no.

Konseptet er allerede i dag et unikt og brukervennlig grensesnitt for å finne og sammenligne løp. Vårt eget løpe-community gir mulighet for brukerne å lagre, dele bilder og kommentere på løp via en egen profil – og på den måten dele løpserfaringer og spre løpeglede.

Selskapet utvikler all teknologi selv og har blant annet automatisert innhenting og oppdatering av løpsinformasjon.

Internasjonalt potensial

Teamet i Neste løp AS har blitt flere, de har blant annet inngått avtale med Ingrid Kristiansen, tidligere verdensrekordholder og vinner av utallige maraton, for salg av hennes tjenester.

Per i dag finnes det ingen etablert plattform nummer 1 i verden som samler alle løp på ett sted for søk, påmelding og dialog, og Neste løp ønsker å ta nettopp den plassen på sikt – og du kan altså være med på reisen.


Les også:

Kan vi puste oss til bedre form?

Forskninga ymter frampå om at hvis vi forandrer hvordan vi puster inn og ut, så kan det forbedre prestasjonen vår. Er dette en utvikling som tar pusten fra oss, eller vil det bare føre til pustebesvær?
Les mer

Ukas RW-økt: Styrkejogg

Rolig løpetur med løpsspesifikk styrke innbakt i turen gir deg det beste fra to verdener. Perfekt for grunntreningsperioden! 
Les mer
Bli din egen trener – lær alt om grunntrening

Bli din egen trener – lær alt om grunntrening


I år arrangerer Runner’s World ti webinarer med ulike tema, slik at du kan bli din egen trener. Første webinar holdes onsdag 26. januar, og temaet er grunntrening.

Må du løpe på terskel for å forbedre terskelfarten? Må du løpe harde intervaller for å øke ditt maksimale oksygenopptak? Og må du løpe 50 km i et strekk på trening for å tåle et ultraløp? Må du unngå sykling for å ikke bli seig i løpesteget?

Nei, det må du ikke.

I første episode av “Bli din egen trener” får du vite mer om hvorfor.

Grunntreningswebinar 26. januar

Grunntrening er den delen av treningen som legger fundamentet for en fremgangsrik løpesesong.

Hvordan bør du legge opp grunntreningen for å ut ditt fulle potensiale i 2022? Bør du kun trene rolig eller finnes det flere kort i ermet som bør trekkes frem for å oppnå enda større fremgang?

Dette er noe av det foredragsholder Askild Vatnbakk Larsen vil ta opp i årets første webinar. I serien “Bli din egen trener” holder han ti webinarer i løpet av året.

Askild er spaltist og prosjektleder i Runner’s World. Han har en mastergrad i biomekanikk fra Norges idrettshøyskole, og har lang erfaring fra å formidle nerdete idrettsvitenskap på en forståelig og interessant måte.

Hva kan du lære?

Hvor mye du bør løpe i grunntreningen avhenger i stor grad av dine forutsetninger og dine mål som løper for neste sesong. Men uavhengig av dine ambisjoner og antall løp du skal være med på 2022 er det noen grunnprinsipper som alle løpere bør kunne og lære å sette ut  praksis.

Vi ser altfor ofte at klikk-nyheter om trening og detaljer rundt intervall og styrketrening påvirker løpere til å teste noe nytt og “magisk” som skal ta deg til neste nivå.

Nøkkelen til en bærekraftig og varig fremgang ligger ikke i om du løper 1,5 eller 2 timer langtur på søndag. Ei heller om kvalitetsøkta på tirsdag er 6 X 5 min eller 8 x 1000 meter, eller at du begynner å trene utfall i stedet for knebøy.

Den virkelige fremgangen gjennom god grunntrening kommer som følge av et større bilde.

Må du løpe på terskel for å forbedre terskelfarten? Må du løpe harde intervaller for å øke ditt maksimale oksygenopptak? Og må du løpe 50 km i et strekk på trening for å tåle et ultraløp? Må du unngå sykling for å ikke bli seig i løpesteget?

Nei, det må du ikke.

I første episode av “Bli din egen trener” får du vite mer om hvorfor.

Du vil sitte igjen med kunnskap og verktøy til å kunne legge opp vintertreningen din på en måte som maksimerer treningsutbyttet og minimerer belastningen på kroppen. Det er måten å trene på for å nå ditt fulle potensiale, og ha det gøy på veien.

Bli din egen trener

Bli din egen trener


Ti webinarer – ti ulike tema – ti ganger så mye løpeglede for resten av året. Slik kan du bli din egen trener.

Runner’s World ønsker å gjøre deg til en bedre løper, og dekker derfor hele spekteret av hvordan du kan bli din egen trener gjennom ti webinarer i løpet av 2022.  

Den siste onsdagen i hver måned, utenom juli og desember, vil Askild Vatnbakk Larsen ta for seg et nytt tema. Her kan du, i løpet av en times tid, lære mer om alt fra treningsplanlegging og løpeteknikk til skadeforebygging og formtopping. 

Webinarene starter klokka 18.30 og varer cirka en time.

10

WEBINARER

10

ULIKE TEMA

10

GANGER SÅ MYE LØPEGLEDE

Praktisk info

Du kan velge å kjøpe en pakkedeal med alle ti webinarene, eller plukke ut de temaene som er mest interessant for deg.

Webinarene holdes den siste torsdagen hver måned, utenom juli og desember. Vi bruker plattformen Zoom, og hvert webinar tas opp, slik at om du ikke har mulighet til å følge med live, så kan du se webinaret når det passer deg senere. Du får tilsendt en bekreftelsesepost med login til webinaret etter bestilling.

Det fine med å følge webinarene live er dog at du får muligheten til å stille oppfølgingsspørsmål til vår fremste ekspert på idrettsvitenskap og løpetrening.

Om foredragsholderen

Webinarholder Askild Vatnbakk Larsen er spaltist og prosjektleder i Runner’s World. Han har en mastergrad i biomekanikk fra Norges idrettshøyskole, og har lang erfaring fra å formidle nerdete idrettsvitenskap på en forståelig og interessant måte.

Webinarer 2022

DatoTema
Onsdag 26. januar, kl 18.30Grunntrening
Onsdag 23. februar, kl 18.30Treningsplanlegging
Onsdag 23. mars, kl 18.30Skadeforebygging
Onsdag 27. april, kl 18.30Formtopping
Onsdag 25. mai, kl 18.30Løpeteknikk
Onsdag 29. juni, kl 18.30Stiløping
Onsdag 24. august, kl 18.30Kontinuitet
Onsdag 28. september, kl 18.30Styrketrening
Onsdag 26. oktober, kl 18.30Intensitetsstyring
Onsdag 23. november, kl 18.30Intervaller
Nyhet fra Jabra

Nyhet fra Jabra


Hodetelefonprodusenten Jabra starter det nye året aktivt og lanserer nå Elite 4 Active – ekte trådløse ørepropper for aktive livsstiler.

Pressemelding fra Jabra

Elite-serien fra Jabra har vært en favoritt blant mange løpere i lang tid. Nå starter de det nye året med lanseringen av et nytt produkt.

Elite 4 Active tåler tøff bruk og er IP57-klassifisert for beskyttelse mot vann og svette. Øreproppene er også designet for å sitte trygt under trening med mye bevegelse.

Mange funksjoner til en hyggelig pris

Elite 4 Active har batteritid på opptil syv timer (opptil 28 timer med ladeetui) og funksjoner for hurtiglading.

Andre funksjoner er innebygd Alexa, Spotify Tap playback og Google Fast Pair*, som er sjeldent i denne priskategorien – utsalgsprisen på prduktet er på veiledende 1299 kr.

Dette gir mulighet for umiddelbar parring når øreproppene skrus på og sømløs parring til Android-enheter. Spotify Tap playback gir raskere tilgang til musikk og funksjonene gjør det totalt sett enklere enn noensinne å få maksimalt ut av øreproppene.

Elite 4 Active har aktiv støykansellering (ANC) som blokkerer ut støy på eksempelvis treningssenteret.

Musikkopplevelsen kan forbedres ytterligere med den justerbare equalizeren og HearThrough gir økt bevissthet på omgivelsene, eksempelvis når du løper i byen.

4-mikrofonteknologi gir Elite 4 Active god samtalekvalitet. Den er beskyttet av et spesielt mesh-trekk for økt beskyttelse mot vindstøy. Øreproppene har vingefritt, ergonomisk design og er tilgjengelig i fargene marineblå, sort og mint.

Nøkkelspesifikasjoner Elite 4 Active: 

  • Sikker, aktiv passform med ergonomisk vingefritt design
  • IP57-rating
  • Active Noise Cancellation (ANC) 
  • 6mm høyttalere og justerbar equaliser  
  • HearThrough-teknologi
  • Samtaleteknologi med fire mikrofoner
  • Opptil syv timers batteritid og opptil 28 timer med ladeetui 
  • Mulighet for bruk av én av proppene i mono-modus
  • Innebygget Alexa eller Spotify Tap playback og Google Fast Pair*

Elite 4 Active er tilgjengelig til en utsalgspris på kr 1299. 


Les også:

Kan vi puste oss til bedre form?

Forskninga ymter frampå om at hvis vi forandrer hvordan vi puster inn og ut, så kan det forbedre prestasjonen vår. Er dette en utvikling som tar pusten fra oss, eller vil det bare føre til pustebesvær?
Les mer

Ukas RW-økt: Styrkejogg

Rolig løpetur med løpsspesifikk styrke innbakt i turen gir deg det beste fra to verdener. Perfekt for grunntreningsperioden! 
Les mer