Løpende ferie – fra hytte til hytte med lett utstyr

Løpende ferie – fra hytte til hytte med lett utstyr


Er toppen av lykke å få utforske nye stier og tilbringe flere dager på rad i løpeskoene? Er du typen som ikke blir skremt av litt mer primitive forhold for en kortere periode? Ja da er kanskje hytte-til-hytte-løping et ferietips til deg.

Runner’s World har testet hytte-til-hytte-ferie i løpesko både i Norge og i Alpene. Med litt planlegging og gode forberedelser er mulighetene uendelige for en spennende ferie!

Det blir mer og mer vanlig å se folk på tur i fjellet med løpesko på beina i stedenfor fjellstøvler. Lett og teknisk utstyr gjør at innholdet i sekken blir lettere og lettere. Tar man skrittet helt ut og bytter ut den tradisjonelle tursekken med en god løpesekk som rommer litt ekstra, typisk 20 liter, har man plutselig store muligheter til å bevege seg over større avstander på kort tid. Den tradisjonelle fjellturen har blitt til en løpetur. Dette er ikke bare et alternativ for den seige ultraløperen som ønsker å løpe milevis hver dag. Dagsetappene kan justeres opp og ned avhengig av løpeerfaring, og ikke trenger man å løpe hele tiden heller. Det kan være greit med litt erfaring fra tradisjonelle fjellturer fra før av, slik at man kjenner forholdene i fjellet. Med lettere og mindre utstyr blir man mer sårbar for raske værforandringer.

Forberedelse til en fleredagers løpetur

Enten man velger å løpe hjemme i Norge eller reise lenger, for eksempel ned til Alpene, er det lite forskjell på utstyret som skal med. Første skritt er å bestemme seg for hvor mange dager man ønsker å være ute og hvor lange avstander man tenker at man kan, og vil, tilbakelegge hver dag. Her gjelder det ikke å tøye strikken. Hva man faktisk kan klare bør ikke være målet, men en realistisk avstand som man kan gjennomføre, også hvis været viser seg fra sin verste side.

Med utgangspunkt i turistforeningen sitt nettverk av stier og hytter her hjemme i Norge finnes det muligheter for fastpackingeventyr stort sett over hele landet. Overnatting på turistforeningen sine hytter gjør sekken lettere. Telt og sovepose kan byttes ut med en enkel lakenpose, store matrasjoner kan byttes ut med lettere matpakke og snacks dersom man belager seg på å spise på hyttene. På samme måte finnes det mange hytter som tilbyr mat og overnatting i Alpene. Nede i Alpene erfarte vi også at de betjente hyttene lå nærmere og at vi oftere passerte små landsbyer, hvor det var mulighet å få litt påfyll, sammenliknet med hjemme i Norge.

Kart og kompass er viktig på tur i fjellet. Med skiftende vær og sikt er det lett å miste sporet på hvor man er. Et annet godt hjelpemiddel er GPS-klokken, og ledningen for å lade klokken på tur veier ikke mange gram. På de fleste merker og modeller av GPS-klokker kan man laste inn GPS-spor. Etter at du har planlagt rute er det sjelden vanskelig å finne GPS-spor på nett for å laste ned. UT.no har blant annet GPS-spor til de aller fleste av Turistforeningen sine merkede ruter.

Som regel trenger du ikke så mye for en 3–5 dagers tur så lenge du tåler å løpe i de samme klærne. Hele poenget er jo en lett sekk og dette er ikke turen for å ha med seg mer enn det mest nødvendige. I tilfelle dårlig vær er det lurt å pakke det viktigste i en vanntett pose. Staver kan også anbefales, særlig i alpene hvor stigningene ofte kommer med 1000 høydemeter i slengen. Bildet under viser hva vi hadde med i sekken under turen i alpene.

En tredagers tur i Skarvheimen – 69 kilometer

Turen i Skarvheimen er en kortere versjon av Turistforeningen sin tur «MASSIV III». Fra Oslo går transportetappen med buss til Bjøberg, midt oppe på Hemsedalsfjellet. Sekken er godt fylt med mat og drikke for å klare en lang førsteetappe på beina inn til Iungsdalshytta. På denne strekningen passerer man ingen andre serveringssteder eller overnattingssteder. Nærmere tre mil skal forseres før kveldens mål er nådd. For de som kunne ønske seg å dele etappen i to er det mulighet å legge første del av turen fra Bjøberg til den selvbetjente hytta Bjordalsbu (10 km) for å så fortsette til Iungsdalshytta (15 km) på dag to.

Fjellene i området er ikke av de høyeste og spisseste i landet, men det er ett flott kupert landskap med stier som er godt merket med Turistforeningen sin velkjente røde T. Turen starter tøft med mye stigning. Etter en tung start får man lønn for strevet med en masse flott nedoverløping. Etter en lang dag er det godt å komme til dekket bord og få middagen servert på den betjente Iungsdalshytta.

Det er sjelden vanskelig å få sove etter lange dager i fjellet. Men ørepropper og en eventuell sovemaske er et godt tips til de som sliter med søvnen på sovesal. Før start på turens andre etappe venter en skikkelig frokost og muligheten til å smøre niste. I tillegg til niste, er det påfyll av sjokolade å finne i kiosken på Iungsdalshytta. Den andre etappen er lang, men lettløpt. 27 kilometer i åpent landskap frem til Geiterygghytta. Også denne kan etappen kan deles i to mindre etapper. Først fra Iungsdalen til den selvbetjente hytta Kongshelleren (15 km) og videre fra Kongshelleren til Geiterygghytta (12 km).

Erfaringen tilsier at det er lurt å ha med litt ekstra mat i sekken dersom man benytter seg av de selvbetjente hyttene. Det skal finnes proviant å få kjøpt her men utvalget er ikke det største, og det kan være godt å ha med brød og noe enkelt pålegg til frokost og niste.

På Geiterygghytta er det igjen mulighet for å kjøpe skikkelig middag, god frokost og niste. Den tredje og siste etappen går til Finse via den lille nødbua Klemsbu hvor det som regel er vafler å få kjøpt i helger og ferier. Etappen er ikke lenger enn 15 km, og går opp og over St. Pål med flott utsikt over Hardangerjøkulen. I dette området ligger det ofte snø til langt ut på sommeren. Vel fremme på Finse, denne turens mål, gjenstår det bare å vente på toget tilbake til Oslo. Kanskje blir det også belønning i form av en berømt Finsebolle?

Rundt Mont Blanc på fem dager – 170 kilometer

Den klassiske turen i Alpene er å gå Tour du Mont Blanc. For løpere er denne turen kjent som Ultraløpet med stor U. Ultra trail du Mont Blanc arrangeres i hvert år i månedsskiftet august/september og innebærer 170 kilometer rundt Mont Blanc-massivet med start og mål i Chamonix. Denne turen blir gått av store mengder fotturister hvert år, gjerne som en tur på 10 dager. For en som ønsker å gjøre denne turen som en løpeferie kan en tur fordelt på 5–6 etapper være gjennomførbart hvis man er vant med lengre turer i fjellet. Etappene varierer i lengde og man bør regne med å bruke 7–10 timer om dagen da det er store stigninger som skal forseres underveis.

En viktig forskjell på hyttene i Alpene sammenliknet med hyttene hjemme i Norge er at de ikke har samme policy i Alpene om at det er «plass til alle». Det anbefales derfor å booke plass på forhånd med en gang man har bestemt seg for de etappene man ønsker å gjennomføre. Fra Norge kommer man seg lettest til Alpene ved å fly til Genève og derifra ta en av de mange shuttlebussene fra flyplassen til Chamonix.

Den første etappen går fra Chamonix til Les Contamines (30 km, 1550 m+). Turen starter med en relativt lett dag hvor en stor del går på grusvei og gjennom variert landskap, forbi sjarmerende gamle gårder. Den andre etappen med mål i Courmayeur er turens lengste (47 km, 2850 m+). Denne strekningen kan også deles i to (24 km + 23 km) med en overnatting i Ville des Glaciers. Etappen starter rett på den første av dagens totalt tre store stigninger. Pusten går litt tyngre og farten sakker av jo lengre opp i høyden man kommer. Dagens andre fjellpass er Col de la Seigne hvor grensen til Italia passeres. Vel fremme i den relativt store byen Courmayeur er det mange overnattingssteder å velge mellom. En varm dusj og god mat er velfortjent etter en lang dag på stien.

På turens tredje etappe forseres rutens høyeste punkt, Grand Col Ferret (2537 moh). Dette punktet markerer også grensen til Sveits. Her skal det etter sigende være en fantastisk utsikt men tåke og sludd gav oss lite å se på idet vi passerte. En påminnelse om at sommer i alpene ikke er ensbetydende med sol og varme. Etter 32 kilometer og 2050 høydemeter er dagens mål, La Fouly, nådd. Her finnes det et vandrerhjem og også et supermarked dersom det trengs litt påfyll av løpesnacks. Den fjerde dagen starter lett med nedoverløping i fint skogsterreng før dagens første, lille stigning på 500 høydemeter. Sammenliknet med stigningene de siste dagene, som virkelig har krevd sitt, kan denne faktisk kalles liten. Ytterligere en lang bakke skal forseres denne dagen. Med stadig skiftende terreng er det likevel lett å holde motivasjonen oppe før det er tid for å slippe seg ned til Trient hvor løpeturens fjerde natt tilbringes.

Den siste dagen, og de 30 siste kilometerne inn til Chamonix, blir vi belønnet med den storslåtte utsikten over Mont Blanc-massivet. Har ikke de siste dagers utsikt (eller oppoverbakker) tatt pusten fra en gjør virkelig dette synet det. Vel nede i Chamonix er mestringsfølelsen stor når løpetøy kan byttes med sivile klær. En bedre middag nytes under skyggen av Mont Blanc som en konstant påminnelse om den innsatsen som er lagt ned de siste dagene rundt denne fjellformasjonen.

Fakta om Fastpacking + reisetips

Fastpacking – kommer av det engelske ‘backpacking‘, men med lett utstyr som tillater at man beveger seg raskt fra A til B. Fjellstøvlene er byttet ut med løpesko. Ekstra klær og bagasje er skrellet ned til det mest nødvendige.

Ideer til flerdagers turer i Norge:

  • Den norske turistforening – SignaTUR. Langturer i hele Norge med gode muligheter for å slå sammen flere av de foreslåtte dagsetappene for de som ønsker å løpe og tilbakelegge lengre avstander hver dag.
  • Norge på tvers – 120 km, 3–6 dager
  • Tafjordfjella – 71 km, 2–5 dager
  • MASSIV (hele eller deler) – 350 km

Ideer til flerdagers turer i Alpene:

  • Tour du Mont Blanc – 170 km, 5–10 dager
  • Courmayerur til Chamonix – 100 km, 3–5 dager


Pakkeliste – dette bør du ha med deg og på deg!

På kroppen:
Shorts, t-skjorte, sokker og løpesko som tillater mange timer på beina. Løse armer og kompresjonssokker anbefales for å kunne regulere temperaturen ytterligere.

I sekken:

1)     Regnjakke, regnbukse og en tynn dunjakke

2)     En langarmet løpetrøye, undertøyskift og et par ekstra løpesokker

3)     En tights, en ulltrøye og ullsokker til å ta på om kvelden

4)     Vanter, lue og buff

5)     Lakenpose, toalettsaker, toalettpapir og solkrem

6)     Antibac, førstehjelpsaker (plaster, strips, steril kompress, bandasje, redningsfolie, gnagsårplaster) og en liten foldekniv

7)     Liten hodelykt, kart og kompass

8)     Lette sandaler eller flip-flops

9)     Noe kontanter, et bankkort og pass (dersom turen krysser landegrenser)

10)  Mobiltelefon og GPS klokke samt ladekabler til begge

11)  Litt ekstra proviant og drikke

Les også: Den kvinnelige løpers dilemma


Test av Merrell Moab Flight

Test av Merrell Moab Flight


En prisgunstig og solid terrengsko for lange turer på variert underlag. Pluss for resirkulerte materialer og lav vekt. Se vår som i videoen her!

Merrell Moab Flight er en videreutvikling av en populær turstøvel med samme navn. Denne varianten er en stabil og godt dempet terrengsko for løpere.

Det gode grepet gir deg trygghet på et variert utvalg av underlag, og tross stabilitet og god beskyttelse er vekten relativt lav.

Se videoen og hele dommen her:

Forberedelser til vårens store terrengløpsfest

Forberedelser til vårens store terrengløpsfest


Det er vår i lufta og da er også Ecotrail Oslo rett rundt hjørnet. Er du en av dem som skal løpe Ecotrail for første gang i år? Kanskje er det ditt aller første terrengløp noensinne? Eller har du løpt løpet tidligere og skal prøve deg på en lengre distanse i år? Her er Abelone Lyngs tips til hva du kan gjøre for å forberede deg til vårens store terrengløpsfest.

1

Bor du i Oslo-området er det aller beste å gjøre seg kjent med traseen på forhånd ved å løpe igjennom løypa i forkant av løpet. Har du valgt en av de lengste traseene kan du dele opp og løpe igjennom etappevis.

Traseen er på ingen måte veldig krevende teknisk, men om du har løpt igjennom på forhånd slipper du å bli overrasket over at et og annet parti krever at du er litt ekstra fokusert.

Om du ikke bor i Oslo, så gjør deg godt kjent med løypeprofilen. Det kan være verdt å bite seg merke i at blant annet strekningen langs Lysakerelven kan bli bra sleip om det har vært mye nedbør de siste dagene.

2

Ecotrail byr på mat og drikke underveis, men mat- og drikkestasjonene kommer ikke tett nok til at du kan belage deg på å kun fylle på energi på matstasjonene. Ha derfor med deg fuel som fungerer for deg.

Har du tenkt til å løpe 31 kilometer på under 3 timer holder det kanskje med noen gels og en bar i sekken, men løper du 80 kilometer og tror du vil bruke over 12 timer, så ta med deg en skikkelig matpakke i tillegg til gelsene.

En hel dag med bare gels og barer anbefaler jeg ikke, og faren for at du ikke har lyst på skikkelig mat når du løper inn til en av matstasjonene vil alltid være til stede under et langt ultraløp.

Og sørg for å ha et drikkesystem med plass til nok væske til at du kommer deg fra drikkestasjon til drikkestasjon. Om du ikke er godt kjent med traseen er det ikke alltid lett å finne steder å fylle flasken utenom drikkestasjonene.

3

Sørg for å ha alt utstyr i orden i god tid før løpet. Sett deg inn i den obligatoriske utstyrslisten. Test ut sko, klær og sekk som skal brukes under løpet på noen langturer og helst i terreng som ligner det du møter underveis på Ecotrail Oslo.

Om du skal ha med deg fuel i form av gels og barer bør du ha testet ut disse på forhånd også. Gels og barer er like forskjellige som folks mager og smak er. Finn produkter som passer deg og ditt behov.

4

Det kan bli bråvarmt i slutten av mai, og Ecotrail Oslo har hatt noen skikkelig heite editions. Etter en lang og kald vinter kjennes 27 grader ekstra varmt, og uten akklimatisering er det lett å gå på en smell. Da lønner det seg å holde seg til skyggen der det er mulig.

Når anledningen byr seg på veien, så ta deg en liten dukkert. Du løper forbi flere fine badevann på veien. Caps på hodet, luftige klær og en våt buff rundt håndleddet er også lurt å ha.

Og ikke glem å få i deg nok væske og elektrolytter. Ha heller med en softflaske for mye enn en for lite og tilfør kroppen elektrolytter fra start.

5

Tren på å løpe i bakker og på sti. Om du i all hovedsak løper på asfalt, grus eller mølle kan du bli overasket over hvor mye tyngre det er å løpe i terrenget.

Det går gjerne også en del tregere, så forbered deg mentalt på at kilometertidene dine neppe kommer i nærheten den gangen du perset på 10-kilometeren under Oslo Maraton.

Husk også at noen av stiene er smale og at det er hyggelig om du slipper løpere som kommer bak deg i et høyere tempo forbi. (Du tar sikkert igjen sti-entusiasten på neste flate asfaltstrekke).

6

Ta det med ro i starten og i oppoverbakkene. Selv om Ecotrail er relativt snill når det kommer til høydemetre, så lønner det seg ikke å bruke opp kruttet på de to første oppoverbakkene.

Flere av Ecotrail Oslo sine oppoverbakker er lange og seige og kan stjele mye energi om du lar deg rive med av de raskeste løperne på løpsdagen.

Tro meg, det er mye morsommere å surfe forbi dem som løp for hardt ut i starten når dere kommer til Bygdøy.


Les også: Test av Brooks Catamount

Test av Brooks Catamount

Test av Brooks Catamount


En terrengsko som legger til rette for cruise-følelse på flytstien, men samtidig tåler lange distanser. Se vår dom her!

Brooks Catamount ble designet for eliteløperne i det ikoniske 100-milesløpet Western States. Det betyr ikke nødvendigvis at skoen først og fremst kommer til sin rett på så lange distanser. Vi mener at den er vel så bra på raske økter på flytstien.

Se videoen her!

Fem løp å sette på agendaen i 2021

Fem løp å sette på agendaen i 2021


Abelone Lyng gir deg sine fire norske terrengløpsfavoritter – og ett gateløp. Litt tempotrening må selv terrengløpere ha. Uansett om du løper løp for å vinne eller om det er for å gjennomføre, om du løper for å oppleve nye...
vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Som Abonnent Får du

Full tilgang til https://runnersworld.no/ | Egen digital utgave + arkivsøk |
Tilgang til eksklusive + artikler, reportasjer, tester og intervjuer.

10 utg Print + Digitalt

Kr. 730,-


ABONNER

5 utg Print + Digitalt

Kr. 365,-


ABONNER

Digitalt abonnement

45,- pr/mnd


ABONNER
inov-8 med verdensnyhet

inov-8 med verdensnyhet


inov-8 hopper bukk over karbonfiberplaten og lanserer nå verdens første løpesko med grafén-forbedret skum som lover respons og seig slitestyrke.

Pressemelding fra inov-8

inov-8 har samarbeidet med grafén-eksperter ved universitetet i Manchester, og lanserer nå det de mener er den største løpeskoinnovasjonen i 2021.

Det grafén-forbedrede dempematerialet kalt G-FLY™ finner du nå i inov-8s nye sko TRAILFLY™ ULTRA G 300 MAX, som er designet for ultradistanser i terrenget.

TRAILFLY ULTRA G 300 MAX veier 300 gram og har et drop på 6 mm.

Grafén er verdens sterkeste materiale, 200 ganger sterkere enn stål i tillegg til at det er svært tynt og fleksibelt.

Vitenskapelige tester viser at skummaterialet med grafén gir 25 % bedre respons og er mer motstandsdyktig mot press og belastning. Med andre ord lover Inov-8 at spensten i skoen vil vare i kilometer etter kilometer.

TRAILFLY ULTRA G 300 MAX er en veldempet terrengsko, og takket være den nye Adapter-Flex™-teknologien, tilpasser skoen seg ujevnt og teknisk terreng.

– I en industri hvor skoprodusentene er oppsatt på karbonfiberplater tilbyr vi nå et innovativt alternativ. G-FLY dempemateriale gir ikke bare løperne en langvarig respons, men også en fri og fleksibel løpsfølelse, sier Michalen Price, COO ved inov-8.

inov-8 har brukt grafén siden 2018, da det ble benyttet i yttersålen (Graphene-Grip) for et slitesterkt og solid grep. Denne yttersåla er også å finne på nyheten TRAILFLY ULTRA.