Jimmy er i gang med sine 20 maraton

Jimmy er i gang med sine 20 maraton


Jimmy og Right To Play legger ut på sin tøffeste og viktigste løpetur noensinne. Fra 28. august skal Vika løpe en maraton i hvert av Norges fylker, samt på Svalbard. Det hele skal gjøres over 20 dager. Det blir lange løpeturer, men det er for en god sak. Målet er å samle inn minst én million kroner til Right To Play sitt arbeid med jenter i Midtøsten sine muligheter for utdanning.

Løper seg gjennom hele Norge
Startskuddet gikk mandag 28. august på Svalbard, og de neste 19 dagene skal Jimmy løpe seg gjennom Norge. Tirsdag løper han i Alta, før han fortsetter i Tromsø, Bodø og Stjørdal de påfølgende dagene, før Trondheim Maraton den 2. september. Deretter går turen til Ålesund, Sogndal, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Arendal og Langesund, før det er siste innspurt i Fredrikstad, Drammen, Holmestrand, Gjøvik, Hamar og Kolbotn. Det hele avsluttes med Oslo Maraton 16. september, der vil Right To Play ha et telt i målområdet.

Har drømt om dette lenge
Jimmy har lenge hatt en idé om å løpe en maraton i hvert fylke, og gjennom mange løpeturer har drømmen gradvis utviklet seg til å bli et komplett løpeprosjekt. Det er viktig for han å kunne bruke prosjektet til å skape oppmerksomhet rundt noe han brenner for.

– Gjennom jobben min i Right To Play har jeg sett hvor mange barn som har behov for tilgang til kvalitetsutdanning, lek og idrett i de mest vanskeligstilte områdene i verden. Det var derfor helt naturlig for meg å bruke meg selv som et virkemiddel for å samle inn penger og skape oppmerksomhet rundt Right To Play sitt arbeid, og da spesielt arbeidet med å gi jenter i Midtøsten en bedre skolegang, forklarer Jimmy Vika.

Jimmy har også tidligere brukt sitt engasjement for løping som et virkemiddel til å skape oppmerksomhet rundt organisasjonen han representerer. Første gang han gjorde dette var under Oslo Maraton i 2014.

Stolte samarbeidspartnere
For å kunne gjennomføre et prosjekt av en slik størrelse er Right To Play og prosjektet 202020 støttet av noen av Norges mest kjente merkevarer, blant annet Quality Hotel og Santander.

– Det er viktig for oss som selskap å gi noe tilbake til samfunnet, og vi er stolte av å være samarbeidspartner for Right To Play og det enormt viktige arbeidet de gjør. Vi er imponert over Jimmy Vikas engasjement og det er en stor glede for oss å gå inn som gullpartner på løpeprosjektet 202020 – jenters rett til utdanning, sier Anna Berndtsson, National marketing- & sponsor manager i Santander.

Santander drar i gang innsamlingen allerede mandag 28. august, både ved å donere 100 kr per runde som blir løpt på Svalbard og gjennom en løpedugnad på Sognsvann i Oslo. De oppfordrer andre bedrifter til å bli med og donere en liten sum på en valgt etappe, noe de kan gjøre ved å bli med på 202020 sin Bedriftschallenge.

Bærekraftig vertskap
Quality Hotel er også en viktig støttespiller i prosjektet.
– Vi i Quality Hotel ønsker å gjøre mer for mennesker og miljøet. Samarbeidet med Right to Play og Prosjekt 202020 gir oss mulighet til løfte bærekraft sterkere, noe som er enormt viktig for både Right to Play og oss i Quality Hotel. Sammen med hotellene våre gleder vi oss til å være vertskap for Jimmy og skape engasjement på destinasjoner i Norge!» sier Eivind Tangvik, Senior Vice President, Quality Hotel

Prestasjon og gjennomføringskraft
Som tittelsponsor av BMW Oslo Maraton var det naturlig for BMW Group Norge å ta del i Right To Play sitt prosjekt 202020.
– Vi ser på dette som et unikt samarbeid hvor prestasjon og gjennomføringskraft blir satt på spissen. Right To Play sine verdier og hjertesaker er noe vi som sponsor trygt stiller oss bak. Vi er stolte av å kunne være en del av det viktige arbeidet Right To Play gjør for barn og unge, sier pressesjef Marius Tegneby i BMW Group Norge.



Bli med!
Alle kan være med å løpe sammen med Jimmy, og det er ingen påmelding i forkant! Løp eller gå så langt du vil, registrer antall runder etter endt løp og betal deltakeravgift på 50 kroner. Det er også en egen bedriftschallenge, der bedrifter kan bidra økonomisk per runde som blir løpt, din bedrift bestemmer selv hvor mye de vil bidra med på runde. Les mer om hvordan du kan bidra her!  

Dette er etappene:

Etappe 1: Svalbard 28. august

Etappe 2: Alta 29. august

Etappe 3: Tromsø 30. august

Etappe 4: Bodø 31. august

Etappe 5: Stjørdal 1. september

Etappe 6: Trondheim Maraton 2. september

Etappe 7: Ålesund 3. september

Etappe 8: Sogndal 4. september

Etappe 9: Bergen 5. september

Etappe 10: Stavanger 6. september

Etappe 11: Kristiansand 7. september

Etappe 12: Arendal 8. september

Etappe 13: Langesund 9. september

Etappe 14: Fredrikstad 10. september

Etappe 15: Drammen 11. september

Etappe 16: Holmestrand 12. september

Etappe 17: Gjøvik 13. september

Etappe 18: Hamar 14. september

Etappe 19: Kolbotn 15. september

Etappe 20: Oslo Maraton 16. september

Om Right To Play:
Right To Play er en internasjonal organisasjon som jobber for å bedre barns skolehverdag i utviklingsland.

Right To Play fokuserer på to ting: Lærerne og skolemiljøet.
1. Ved å fokusere på lærerne, sørger Right To Play for en variert og god undervisning som gjør at barna lærer mer.
2. Ved å fokusere på skolemiljøet, både det fysiske og sosiale, sørger Right To Play for at barna trives og har det bedre på skolen.

Resultater av den jobben Right To Play gjør viser en betydelig forbedring i barns skolehverdag. Når lærerne tar i bruk mer inkluderende metoder i undervisninge
n, blir barna aktive og lærer mer. Forbedrede fasiliteter gjør at barn får et mer positivt inntrykk av skolemiljøet, trives bedre på skolen og blir mer motivert for læring. Barn elsker å leke og Right To Play er bevisste på det, lek og aktivitet gjør at barna bygger relasjoner og utvikler sosiale ferdigheter.

Right To Play jobber i dag i 19 land fordelt på Afrika og Midtøsten, og når totalt over én million barn ukentlig med sine aktiviteter. Organisasjonen støttes av over 20 norske toppidrettsutøvere som Aksel Lund Svindal, Mats Zuccarello, Ingvild Flugstad Østberg, Kjetil Jansrud og Suzann Pettersen.


Landskampen

Landskampen


Den 16. august arrangeres det virtuelle løpet 25 kilometer av Runner’s World Challenge – både i Norge og Sverige. Vi skal nå lage to «landslag» som skal konkurrere mot hverandre, søk om en plass på landslaget her!

Den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge har nå rullet og gått i Norge siden slutten av mars. Over 7000 løpere har deltatt på ulike løp og månedlige utfordringer.

I juni åpnet RWC også opp i Sverige, og som kjent elsker nordmenn og svensker å konkurrere mot hverandre.

Runner’s World Challenge har nettopp lansert et nytt løp, inspirert av Sondre Nordstad Moens ferske europarekord på 25 000 meter.

Søker fire «landslagsløpere»

Den 16. august arrangeres altså 25-kilometeren, og det er duket for landskamp. Vi søker nå etter landslagsløpere, søknadskjema finner du lengst ned i artikkelen.

Team Captain for Norges lag i landskampen mot Sverige på 25-kilometer, Ole Martin Nilsen Synnes. Foto: Tonje Lien Wold

Team Captain på det norske laget er Runner’s World-blogger Ole Martin Nilsen Synnes. Han skal debutere på maraton i høst, og anser 25-kilometeren som en perfekt utfordring på veien.

I tillegg til trenger vi fire landslagsløpere til – to kvinner og to menn. De eneste kriteriene er at du digger å løpe og er villig til å gi alt i denne blodseriøse kampen om heder og ære.

Som «landslagsløper» for Team RW Norge får du startplass til 25-kilometersløpet, og alt du trenger å gjøre er å løpe alt du er god for den 16. august.

Alle løpene i Runner’s World Challenge opererer med lovlig tjuvstart i opptil 48 timer, så er du opptatt akkurat på løpsdagen, kan du gjøre unna løpet i forkant.

Søk om å få bli landslagsløper her

Fit for fjelløp

Fit for fjelløp


Nå åpner samfunnet sakte men sikkert opp igjen. Fortsetter ting å gå riktig vei vil det være et mangfold av løp å velge i når høsten kommer. Er du en av de som har løpt dine kilometer på asfalt og...
vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Som Abonnent Får du

Full tilgang til https://runnersworld.no/ | Egen digital utgave + arkivsøk |
Tilgang til eksklusive + artikler, reportasjer, tester og intervjuer.

10 utg Print + Digitalt

Kr. 730,-


ABONNER

5 utg Print + Digitalt

Kr. 365,-


ABONNER

Digitalt abonnement

45,- pr/mnd


ABONNER
Alt om halvmaraton

Alt om halvmaraton


En overkommelig, passe utfordrende og utrolig morsom distanse. Her er litt historie, en drøss med økter, kloke ekspertråd fra Sondre og Jack og en suksessoppskrift fra 1982.

Kjenner du til den argentinske løperen Delfo Cabrera? Antakelig ikke. Vel, han vant det søramerikanske mesterskapet i 1952, på tiden 1:09:19. Dette var – så vidt vi vet – verdens første halvmaratonløp.

Likevel hersker det mye tvil og forvirring rundt halvmaratondistansens inntog i den offisielle friidrettsverdenen. Det var ikke før i 1965 at det internasjonale friidrettsforbundet godkjente verdensrekorder på distansen. Første offisielle verdensrekordholder på halv distanse var den engelske løpelegenden Ron Hill, med tiden 1:05:44.

Løpelegenden Ron Hill fra England var den første innehaveren av en offisiell verdensrekord på halvmaraton. I dag er han kanskje mest kjent som run streak-kongen som løp hver dag i 52 år.
Foto: CC 0 Fotograf: Ukjent

Etiopiske Abebe Bikila hadde riktignok løpt raskere året før, men blant annet grunnet en ikke-kontrollmålt løype, ble det altså Ron Hill som stakk av med den første tittelen. Deretter har rekorden gradvis krøpet nedover mot timen.

I løpet av 70-tallet var den nede på drøye 1:02, og i løpet av 80-tallet var den senket ned til solide 1:00:10. Kenyanske Moses Tanui var den første til å bryte 60-minuttersgrensa i 1993, og etiopiske Haile Gebreselassie snek seg under 59 minutter i 2006. Er en sub 58 mulig? Under København halvmaraton i fjor beviste kenyanske Geoffrey Kamworor at det antakelig er det, ved å løpe på 58:01.

Vår mann, Sondre Nordstad Moen er ikke langt bak. Han forteller til Runner’s World at hans neste mål for halvmaraton er å senke persen fra 59:48 til under 59 minutter.

På kvinnesiden var det tre kvinner som byttet på å kalle seg verdensrekordholder: amerikanske Joan Benoit, Ingrid Kristiansen og Grete Waitz. I løpet av dette tiåret gikk rekorden fra 1:13:26 (Benoit) til 1:08:32 (Kristiansen). Utpå 2000-tallet tok kenyanerne over tronen. I slutten av februar i år ble det satt ny verdensrekord av etiopiske Ababel Yeshaneh, med tiden 1:04:31.

Det var ikke før i 1992 at det internasjonale friidrettsforbundet arrangerte et offisielt verdensmesterskap for halvmaraton. I år arrangeres verdensmesterskapet på distansen i Gdynia, Polen. Løpet skulle egentlig gått 29. mars, men er som alle andre arrangement flyttet til oktober.

Populær og overkommelig

Tidene blir raskere og raskere, og distansen blir mer og mer populær. Ifølge Kondis sin statistikk, deltok over 35 000 løpere i Norge på halvmaraton i løpet av 2018. Samme år skriver Dagsavisen at over 12 000 av de nesten 19 000 fullførende i Oslo Maraton, deltok på halv distanse. Runner’s World arrangerte selv et virtuelt løp i påsken – Langfredagsmaraton – der kun 170 av de drøyt 1400 løperne valgte maraton over halvmaraton.

– Det er veldig mange som liker halvmaraton, deriblant jeg, sier Jack Waitz, og oppsummerer det slik:

– Det handler om å løpe to 10-kilometere så nærme toppfarten som mulig. Hvis forberedelsene er gode, så er det ikke så plagsomt å ligge på den farten for folk flest.

Den erfarne løperen og løpetreneren forteller at gjennomsnittstidene på halvmaraton stort sett ligger på litt over to timer. Med andre ord er man ute like lenge som en god maratonløper, og går gjennom de samme fasene, opplever det samme. Det er en akkurat passe lengde, en akkurat passe utfordring.

– Jeg pleier å si at om du trener for 5, 10 eller halv, så er det ikke så mye som avviker i treningen. Det er maraton som skiller seg ut, da det krever lange turer. De trenger du ikke til de kortere distansene. Det holder med maks to mil. Skal du løpe halvmaraton for første gang og ikke bryr deg så mye om tiden, ligger du godt an hvis du har hatt rolige treningsturer på opp mot to mil. Og så gjelder det å trene på den farten du ønsker å oppnå, det kommer du ikke utenom. Uansett om du skal løpe på to timer eller 1:25, så må du ha noen økter hvor du nærmer deg terskelfarten.

Disponering og fokus underveis

For de som allerede har løpt distansen et par ganger, og som ønsker å bedre seg, er det de små detaljene som gjelder. Hodet må være påskrudd hele veien for at ikke farten ubevisst skal dabbe av.

– Det mest krevende med halvmaratondistansen mener jeg er fokuset du må ha for å holde oppe farten mellom kilometer 13 og 18. Etter 13–14 kilometer må du hele tiden presse litt og litt mer for bare å holde farten oppe. Med samme innsats er det lett at farten synker et par sekunder på kilometeren, sier Sondre Nordstad Moen.

Den rutinerte langløperen har tilbrakt hele våren i Kenya for et lengre treningsopphold. Han mener at det å ha en plan over disponeringen av løpet er lurt.

– De siste tre kilometerne tilsvarer godt under ti minutter løping for de som løper raskest, og det er sjelden vanskelig å presse seg maks da. Riktig åpningsfart på de første 5–7 kilometerne er kritisk hvis man ønsker å få ut det man er god for. Det er viktig å ha en plan på forhånd. Å løpe andre halvdel 10–20 sekunder raskere enn den første, gir stort sett det beste resultatet.

Suksessoppskrift fra 1982

I 1982 hadde Grete Waitz satt verdensrekord på halvmaraton i Gøteborg i mai. Da Oslo Maraton ble arrangert to måneder senere, løp hun faktisk to minutter raskere, men rekorden ble aldri godkjent som verdensrekord.

– Det var ikke sertifiseringer av løyper den gangen, så vi vet ikke hvor nøyaktig hvor lang den løypa var, men at hun gjorde et kjempeløp er klart, forteller Jack Waitz.

Her er et utdrag fra treningsdaboken hennes fra to uker før løpet i Oslo.


En tøff 15-kilometer

En økt Jack har brukt mye på utøverne sine er en 15-kilometersøkt som han selv betegner som ganske tøff. Du løper i vanlig fart de første og siste fem, mens de midterste fem kilometerne skal være i nærheten av halvmaratonfarten din.

Tempo på bane

En annen økt han trekker fram som gunstig i forarbeidet til halvmaraton, er 400-metere på bane. Grete kjørte mye av dette, og som vi kan se ut ifra treningsdagboken, ble de gjennomført tirsdagen før det uoffisielle rekordløpet i Oslo. Opp mot 12 400-metere i rask fart, med ett minutt pause.

– Her må man prøve seg fram. De siste skal gå raskest, forteller Jack, og legger til at den tøffe 15-kilometeren, tempoøkter a la 400-meterne, de gode gamle tusenmeterne og lange turer er en god suksessoppskrift.

Halvmaraton vs maraton

Sondre Nordstad Moen kjører ulike spesifikke økter før halvmaraton kontra en maraton. Forskjellen ligger både i volumet og intensiteten/farten på øktene.
– Mens jeg løper rundt 14–18 kilometer rundt konkurransefart på intervaller for halvmaraton, er volumet på maratonøktene rundt 20–30 kilometer, forteller han.

Foto: Tore-Erik Thoresen

Eksempel på halvmaratonøkter Sondre har løpt:

  • 7 × 2000 m i halvmaratonfart. Pause 400 m jogg på 2 minutter. 
  • 2 × 3000 m i halvmaratonfart (3 minutter stående pause) + 10 × 1200 m, 3–5 sek/km raskere enn halvmaratonfart (2 minutter stående pause). Totalt 18 km. Økten løpes på bane.
  • 5 × 3 km i halvmaratonfart med 1 km pause på 87 % av dragfarten. Totalt 20 km kontinuerlig.

Eksempel på maratonøkter Sondre har løpt:

  • 7 × 3 km i maratonfart eller 1–2 sek/km raskere, med 1 km pause på 85–90 % av dragfarten (totalt 28 km kontinuerlig).
  • 5 × 5 km i maratonfart med 1 km pause på 87 % av dragfarten (totalt 30 km kontinuerlig).
  • 9-7-5-4-3-2-1 km med 3 minutter jogg som pause. Maratonfart og 1–2 sek/km raskere for hvert drag. Totalt 31 km med intervaller. 
Hold motivasjonen oppe i juli

Hold motivasjonen oppe i juli


Sett deg et mål om et visst antall kilometer og høydemeter for juli – og få både medalje og god form til høsten. Sjekk ut utfordringene i Runner’s World Challenge her.

Det kan være vanskelig å opprettholde treningsrutinene gjennom sommerferien. Alt flyter litt mer, og det er i grunn deilig. Men så kommer høsten med sine løp, og så angrer man på at man ikke kom seg ut i joggeskoene litt flere ganger.

Mil etter mil i juli

I den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge kan du sette deg mål om å oppnå et visst antall kilometer i løpet av én måned. Velg mellom totaldistansene 42, 100, 150 eller 300 kilometer, og motta en superfin medalje etter endt måned. En fin måte å opprettholde kontinuiteten i treningsarbeidet på.

Les om RWC-deltakere som har fullført Mil etter mil-utfordringen tidligere her: RW-blogger Bjørg Astrids beretning om mil etter mil i mai

Les mer om Mil etter mil og meld deg på her.

Sky is the Limit

Kombiner Mil etter mil-utfordringen med en høydemeterjakt. Sky is the Limit utfordrer deg til å bestige et fjell virtuelt i løpet av en måned. Velg mellom Galdhøpiggen (2469 moh), Mont Blanc (4808 moh) eller Mount Everest (8848 moh). Dette er en genial måte å oppsøke nye steder på. Høydemeterutfordringen pusher deg til å bestige fjell og topper, til å velge bakkene i stedet for å løpe rundt, og til å ta trappa i stedet for heisen. Samtidig får du trent løpsspesifikk styrke, og det har de fleste av oss godt av.

Psst! Du kan bruke lenger tid på denne utfordringen om du trenger – men vi oppfordrer deg til å forsøke å klare det på én måned!

RW-blogger Angelika fikk høydemeter på hjernen sist hun deltok. Les om hennes «mentale høydesyke» her!

Velg deg et fjell du vil bestige virtuelt og meld deg på her.

Runner’s World Camp

Runner’s World Camp


RWC står ikke bare for Runner’s World Challenge. Nå arrangerer vi i samarbeid med Springtime Travel også løpecamper i Norge.

Springtime og Runner’s World arrangerer løpehelger med løpeglede og inspirasjon, trening og sosialt samvær i samarbeid med lokale instruktører på en rekke destinasjoner i Norge sensommer/høst 2020.

For hvem?

Runner’s World Camp er for deg som ønsker en aktiv helg med mye trening, og for deg som liker å trene sammen med andre, men på ditt nivå. Vi har program tilpasset både for nybegynnere og mer erfarne løpere. 

Våre instruktører har relevant kompetanse og erfaring og er enten ansatte i Springtime, Runner’s World, eller er lokale instruktører vi samarbeider med. De ulike kursene har noe ulik innretning, basert på de lokale instruktørenes spisskompetanse, men basisen er lik: løp og løpeteknikk – mye trening og inspirasjon.

Hvor og når?

RW Camp er foreløpig satt opp fire steder:

Ringerike: 14.–16. august – Basecamp: Klækken Hotel.

Haugesund: 28.–30. august – Basecamp: Hotel Clarion Amanda,.

Bergen: 11.–13. september. Basecamp: Scandic Bergen City

Trøndelag: 11.–13. september. Basecamp: TBA

Les mer og meld deg på her: Springtime.no

Hvem er med?

Av Runner’s World-profiler kan du møte Ninjagirls i Haugesund, Thea Bækkevold i Trøndelag og Jenny Midbjer og Sara Skarabot Pedersen fra redaksjonen, som vil være i med som instruktører flere steder. I tillegg har vi med oss Kirsten Maraton Melkevik, BT Taranger og Hilde Johansen – for å nevne noen.


Les mer og meld deg på her: Springtime.no

Early bird-tilbud fram til 10. juli!