Fra null til ultra – du kan også løpe langt

Fra null til ultra – du kan også løpe langt


Ultradistansen er mest en mental øvelse. Alt sitter i hodet, sier Tomas Pinås, ultraløper og tidligere løpsarrangør.

Tomas Pinås
  Tomas Pinås

Ultra er alle distanser over maraton, men den vanligste distansen å starte på er 50 km. Det finnes ultraløp på opp mot 160 km. Ultraløping blir stadig mer populært, både i Norge og verden for øvrig. På ti år er deltakelsen i norske ultraløp sekstendoblet. De to siste årene er deltakerøkningen i Norge på hele 71 prosent.
– Løpsbølgen vi ser i dag har mer med folkehelse, livsstil og kosthold å gjøre enn joggebølgen på 1980-tallet, sier Pinås.

– Ultrabølgen er rett rundt hjørnet, spådde han i 2014, og jammen hadde han rett.
Men hvorfor er langløping så populært? Vi vil prøve oss på nye utfordringer. Vi vil løpe raskere. Og lengre. For mange kan imidlertid ultraløp virke uoppnåelig. Maraton er det lengste vi klarer å forestille oss. Lengre enn det virker kun mulig for topptrente overmennesker. Er det slik?

ALLE KAN KLARE DET

  Jimmy Vika

– De fleste mosjonister kan trene seg opp til maraton i løpet av et år. Derfra er ikke veien lang til ultraløp, sier Jimmy Vika, en av landets mest aktive ultraløpere.

Har du ikke trent før, mener han du bør trene et par år før man melder seg på maraton og ultra. Ellers kan du klare det på et år. Han presiserer at det kreves en god del mer trening og forberedelser til de virkelig lange løpene.

Også ultraløper Line Mari Langseth mener mosjonister fint kan klare å gjennomføre et ultraløp.
– Klarer du å løpe en halvmaraton klarer du en hel maraton, og klarer du maraton klarer du fint en ultradistanse, mener Langseth, som vant UltraBirken i 2017 og har en tredjeplass fra ekstremtriatlonen Norseman. Hun anbefaler å bruke god tid – og delta sammen med noen første gang man deltar på et ultraløp.

  Line Mari Langseth

– Ta det som en tur, bruk tid, gå litt, nyt naturen. Etter hvert som treningsgrunnlaget øker kan man øke ambisjonene, sier Langseth.
Thomas K. Føre, ultraløper og grunnlegger av Northern Runners i Tromsø understreker at ultraløp krever forberedelser.
– Det er nødvendig med et visst treningsgrunnlag over tid om du skal få en positiv opplevelse, sier Føre.

MENTAL STYRKE
For å gjennomføre et ultraløp er det også svært viktig med mental styrke.
– Skal du lykkes må du ha en sterk vilje til å fullføre, og du må ikke la negative tanker ta overhånd underveis. Siste halvdel av et ultraløp løper du mest med hodet, sier Jimmy Vika.
Ultraløperne vi har snakket med understreker at mental styrke kan trenes opp, men at man bør være en «stayer» i bunn. Det er også en god egenskap å kjenne sin egen kropp godt. Gjennom trening lærer du å kjenne hvordan kroppen reagerer på ulik påkjenning. Det er nyttig å vite hva du er god for.

  Tomas Føre

– Det hjelper å være sta og målrettet, og litt vill og gal. Bare det at man melder seg på maraton eller ultra er jo et tegn på at man er villig til å pushe seg og teste grenser, sier Thomas K. Føre.

SOSIALT OG INKLUDERENDE
Ultraløpemiljøet fremheves som ekstremt sosialt og inkluderende.
– Miljøet er ikke så kompetitivt som i en del andre løp. Det er avslappet stemning, alle heier på hverandre og hjelper hverandre, sier Jimmy Vika.
Er du ute etter rå løpsopplevelser, krampe og sterk mestringsfølelse er ultra tingen.
– Det første jeg tenkte da jeg kom i mål på ultradebuten var at dette skal jeg gjøre igjen. Krampe i lår og legger var allerede glemt. Opplevelsen var helt enorm og ga inspirasjon og motivasjon til å fortsette, sier Føre.


FAKTA OM ULTRALØP

• Ultraløp er betegnelsen på alle løp som er lengre enn maraton, 42,195 meter. Både i Norge og internasjonalt brukes denne betegnelsen
• Det finnes to hovedtyper løp innen denne disiplinen. Distanseløp er tradisjonelle løp hvor den som raskest tilbakelegger distansen vinner. I tidsbestemte løp er det den løperen som løper lengst innen for en gitt tidsramme som går av med seieren
• Typiske ultraløp basert på distanse er på 50 eller 100 kilometer, eller 50 og 100 engelske mil. De vanligste tidsbestemte ultraløp er 6-timers, 12-timers og 24-timers. Det finnes også 48-timers løp, 6-dagers løp og andre enda lengre utfordringer
• Antall ultraløp i Norge i 2014 var 22, i 2017 er antallet doblet.
• De korteste ultraløpene (50-80 km) har mer fokus på tid, mens de lange (80-160km) handler mest om naturopplevelser og «finne flyten».
• Ultraløpere kommer i alle varianter, men kan deles i to grupper: De som liker å løpe raskt, og de som er mindre opptatt av tiden, mer av opplevelsen.


Se bildene fra ASICS Ekiden

Se bildene fra ASICS Ekiden


Verdiene i ASICS Ekiden, samhold og lagfølelse, var så absolutt til stede da RW og ASICS arrangerte stafett-moro på Voldsløkka. Du kan fortsatt delta i stafetten fram til 22. november.

Når man har løping som felles interesse er isen brutt for lengst.

Klokka 15.00 lørdag 13. november gikk startskuddet i ASICS Ekiden Voldsløkka edition. Rundt åtte stafettlag sto klare.

Noen lag var godt sammensveisede løpevenner fra før av, andre hadde funnet hverandre gjennom sosiale medier i dagene før løpet.

Fellesstart og full trøkk

Fellesstarten i den virtuelle stafetten gjorde samholdet og lagfølelsen enda bedre – selv på tvers av lagene.

ASICS World Ekiden er et virtuelt stafettkonsept basert på den japanske ekiden-tradisjonen.

Her skal hvert lag løpe en maraton til sammen, fordelt på seks etapper.

På Voldsløkka startet alle deltakerne samtidig. Noen løp fem kilometer, andre ti. Noen hadde etapper på 7,195 meter. Sammen løp alle lagene en maraton på under en time.

Du kan også delta!

I år er det andre gang ASICS Ekiden arrangeres virtuelt. Du kan samle sammen løpevenner, inntil seks stykker, og være med.

I Runkeeper-appen vil du kunne fordele etappene og holde oversikten over laget ditt.

Du kan løpe fram til 22. november. Dette er en super måte å få en ekstra dytt i treningsuka på.

Les mer og opprett et lag her!

Se bildegalleri fra Voldsløkka

Målet er å løpe 300 maraton

Målet er å løpe 300 maraton


Odd Gunnar Tveit (57) har løpt 258 maraton og mottatt Jon Hendens minnepris. I ni år har han og kona Sigrun arrangert Steinsland Bygdemaraton, kjent som Norges mest sjarmerende løp – med traktortema og utradisjonell prisutdeling. Odd Gunnar har en...
vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Som Abonnent Får du

Full tilgang til https://runnersworld.no/ | Egen digital utgave + arkivsøk |
Tilgang til eksklusive + artikler, reportasjer, tester og intervjuer.

10 utg Print + Digitalt

Kr. 730,-


ABONNER

5 utg Print + Digitalt

Kr. 365,-


ABONNER

Digitalt abonnement

45,- pr/mnd


ABONNER
Slik spisser du løpeformen til ASICS Ekiden

Slik spisser du løpeformen til ASICS Ekiden


Etter å ha sanket medaljer fra NM og nordisk mesterskap, har mellomdistanseløper Veronica Undseth startet egen praksis som løpetrener. Frem mot ASICS Ekiden har hun gode råd for å spisse løpeformen frem til startskuddet smeller. 

På tampen av sesongen bestemte Veronica seg for å hive seg ut i ukjent farvann. 

– Mitt forrige løp var noe jeg aldri har vært med på før. Jeg løp Red Bull 400 hvor vi løp 400 meter opp Lysgårdsbakken på Lillehammer. Selv om jeg er vant til å løpe flatt, viste det seg at jeg var ganske god til å løpe bratt også! Jeg fikk 2. plass i kvinneklassen, og slo til og med selveste Petter Northug. Det var en god stund siden jeg konkurrerte sist og derfor var det både brutalt og hardt, men utrolig gøy, forteller Veronica. 

Veronica er aktiv friidrettsutøver på kort- og mellomdistanse, med spesialitet på 800m og 400m. Etter over ti års erfaring fra friidrettsbanen, vet Veronica hva som kreves for å løpe fort.

– Jeg løper i snitt 6 økter i uka. Noen perioder løper jeg hver dag, andre uker løper jeg noe mindre, forteller hun. 

Som ambassadør for løpeglede deler Veronica gladelig sin kunnskap om løping, med fokus på riktig teknikk og riktig trening. I sitt eget firma løpekurs.no tilbyr Veronica kurs og treningsveiledning, ved siden av å jobbe som lærer og trener på WANG ungdomsskole. 

Lagtaktikk er viktig

Med gull i 4x400m stafett i nordisk mesterskap for junior, samt flere medaljer fra NM i stafett, vet Veronica hva som er viktig å tenke på når man skal løpe sammen på lag.

– For det første er det lurt å finne den beste fordelingen av etapper. Det er viktig at alle har en etappe de tenker passer for dem. Det er også viktig at man som lag snakker litt om taktikk i hver etappe. Det kan for eksempel handle om disponering av krefter. En forventningsavklaring til hverandre kan også være lurt å tenke på.

– Når man har fått en distanse, er det viktig å sette seg noen mål. Tenk deg at du for eksempel har som mål om å løpe under 40 minutter på 10 km. Da bør du ligge rett under 4 minutter per km for å klare det. Men husk å ikke starte for fort, det lønner seg alltid å ha noe igjen mot slutten av etappen, råder Veronica. 

Se oversikt over de forskjellige etappene i ASICS Ekiden her!

Tre økter til ASICS Ekiden

Samarbeid og fellesskap er to ord Veronica setter høyt som lagspiller i det norske ASICS Frontrunner-teamet. Frem mot ASICS Ekiden har hun gode råd for å spisse løpeformen frem til startskuddet smeller. 

– I ukene før ville jeg prioritert å løpe intervaller i 5 km-fart og raskere. For å stille best mulig forberedt, ville jeg gjennomført disse tre øktene:

  • Langintervall. 6-8 x 1000 meter med 60-90 sekunder pause. 
  • Kortintervall. 400 meter, helst på bane, 10x400m med 1 minutt pause. 
  • Det er også fint å løpe noen sammenhengende, for å være forberedt på distansen. Løp 6-10 kilometer, avhengig av lengden på din etappe, med en progressiv gjennomføring hvor du avslutter raskere enn du startet. 

– Så i den siste uken før løpet, må du huske på å roe ned treningen. Jeg ville løpt en litt hardere økt 4-5 dager før løpet og så trent rolig dagene inn mot løpet. Min faste rutine er å ha løpefri to dager før løpet. Dagen før løpet jogger jeg rolig i 20 minutter, etterfulgt av noen stigningsløp i konkurransefart, anbefaler Veronica Undseth.

Bli med på stafettfest på Voldsløkka!

Lørdag 13.november kl. 15.00 inviterer Runner’s World til felles stafettfest på Voldsløkka for alle som deltar i ASICS Ekiden. Det er helt gratis, og du trenger verken startnummer eller tidtakingsbrikke. Det legges opp til fellesstart hvor alle starter samtidig og vi sammen tar en sosial og morsom løpetur. 

Sjekk ut arrangementet på Facebook og inviter dine løpevenner til Voldsløkka 13.november! Du kan også møte opp på egenhånd, vi har ledige plasser til alle!

Les mer om ASICS Ekiden her.

Løp for mental helse

Løp for mental helse


Nå kan dine løpeturer bli en del av global forskning på trening og mental helse.

Gode bein er ofte svaret på hva som ligger bak en god løpetur. Men uten et godt hode kan løpeturen være over før du har rukket å knyte på deg skoene. 

Mental helse er en sentral del av løping og idrett, og flere og flere snakker høyt om viktigheten av samspillet mellom vår fysiske helse og vår mentale helse. 

I over 70 år har ASICS vært i tetgruppa for å løfte frem den positive effekten som idrett har på menneskesinnet. I år vil alle som melder seg på ASICS Ekiden i Europa automatisk samle inn penger til organisasjoner som kjemper for en sunn og sterk mental helse.  

Meld deg på ASICS Ekiden her!

Mental helse som forskningsprosjekt

Gjennom ASICS Ekiden oppmuntrer ASICS alle til å bevege seg og bidra til viktig global forskning om mental helse og treningens innvirkning på sinnet. For å delta i forskningsprosjektet, må du fange opp sinnstilstanden din, før og etter enhver form for trening. Informasjonen legger du inn her, via Mind UplifterTM-verktøyet.

Alle resultater blir en del av den kollektive World Uplift Score og kan spores live på World Uplift Map. Alle som deler sine forskningsresultater på sosiale medier med #UpliftingMinds bidrar også med å skaffe midler til veldedighet for mental helse. 

ASICS Ekiden på Voldsløkka

Lørdag 13.november kl. 15.00 inviterer Runner’s World til felles stafettfest på Voldsløkka for alle lag som deltar i ASICS Ekiden. Det legges opp til fellesstart hvor alle på laget starter sin etappe sammen. 

Trykk delta på arrangementet på Facebook og inviter dine løpevenner til Voldsløkka 13.november. Sammen skaper vi løpeglede!

Etapper

ASICS Ekiden er delt inn i følgende seks etapper med varierende lengde:

  • Tre etapper på 5 km
  • To etapper på 10 km
  • Én etappe på 7,2 kilometer

Til sammen løper laget en hel maraton.

Laget ditt kan enten bestå av seks løpere som løper én etappe hver, eller færre løpere som løper flere etapper.

Hvordan delta i ASICS World Ekiden 2021

1. Registrer deg gratis

• Samle sammen et lag på inntil seks løpere. Lagkapteinen registrerer dere gratis via Runkeeper™-appen eller OneASICS™-medlemskapsprogrammet.

2. Tren og loggfør

• Å jobbe sammen er nøkkelen til Ekiden-stafetten. I Runkeeper-appen finner du øktforslag og treningsplaner.

3. Løp løpet!

• Logg din etappe av løpet i Runkeeper mellom 10. og 22. november 2021. Jobb hardt og løp fort mens du gir videre den virtuelle tasuki fra et lagmedlem til det neste.

4. Feire og del

• Del lagets resultater med venner og familie i sosiale medier ved å bruke #ASICSWorldEkiden

Løping er mer enn bare fysisk trening for Kim: – Noen må sove på det, jeg må løpe meg en tur!

Løping er mer enn bare fysisk trening for Kim: – Noen må sove på det, jeg må løpe meg en tur!


Etter en løpesesong med nye personlige rekorder på både mila og maraton, er Kim Borge Kolstad klar for å feire sine egne prestasjoner og løfte frem sine lagkamerater under ASICS Ekiden på Voldsløkka i november. 

Som ASICS Frontrunner er Kim over gjennomsnittet glad i å løpe. Etter en god treningsperiode har Kim virkelig fått ut det han er god for i 2021. 

Hva var ditt forrige løp og hvordan gikk det? 

– Mitt forrige løp var Stockholm maraton den niende oktober. Det løpet gikk veldig bra, jeg perset med nesten sju minutter! Sluttiden ble 03.22.43 og målgangen var med et godt overskudd. Det gav meg tilbakemeldingen på at “koronatreningen” min har vært veldig god, og at fremtidsutsiktene for maraton sub 03.15 i 2022 er innenfor rekkevidde, forteller Kim.

– Så løpesesongen 2021 har vært fantastisk for min del. Ny pers på 10km, hvor jeg endelig kom meg under den magiske grensen på førti minutter. Og med nevnte pers på maraton så sier tallene en del av historien.

Distanserekord for en god sak

Kim er en type som sier aldri nei. Med gode venner kan selv de lengste turene føles korte. 

– Siden 2021 startet like restriktivt som 2020, ble det også et kreativt opplegg med 4 løpevenner på våren. Der satt jeg ny distanserekord på en tur, med 100 km. På selveste frigjøringsdagen 8. mai! Vi løp flyktningruta fra Øyeren, til og langs svenskegrensa og videre til Magnor for overnatting. Samtidig la vi det opp som en veldedighetstur hvor vi samlet inn penger til Right to Play. Løp for frihet, kalte vi turen, sier Kim.

Men trebarnsfaren fra Jessheim løper ikke bare for andre. I hverdagen bruker Kim løpingen som et viktig verktøy i ulike situasjoner, og er overbevist om at en løpetur kan gi så mye mer enn bare bedre kondisjon. 

– Løpeturer gir meg ro og mulighet til å reflektere og tenke tanker helt ut i en hektisk hverdag. Jeg hadde ikke vært den jeg er uten løpingen eller treningen jeg bruker tid på. Løping gjør meg i bedre form, så vel som fysisk som mentalt. Noe sier de må sove på en viktig avgjørelse, jeg må løpe før jeg konkluderer. Tanker som blir tenkt helt ut trigger også følelser. I så måte er løpingen også en ventil for å blåse ut både glede, sinne og sorg, beskriver Kim.

Hva motiverer deg og får deg ut døra? 

– At jeg vet det vil gi dagen og livet mitt et ekstra løft dersom jeg gjennomfører det jeg har planlagt. Og jeg vet at om det skulle lugge i motivasjonen før en tur, gjør følelsen av å gjennomføre turen det verdt innsatsen, sier Kim.

Løpeglede i fellesskap

Viktigheten av en god mental helse har Kim selv fått erfare med startnummer på brystet. Da gjelder det å stole på seg selv. 

– Jeg har opplevd at ting ikke går som planlagt i et løp. Det kan for eksempel være at fart eller ønsket tid er ikke tilstede. Da er det viktig å lete mentalt etter alternative mål, eller legge en alternativ plan. Når jeg da klarer å komme meg videre etter en snuoperasjon gir det meg god mestring og fornyet motivasjon, forteller Kim.

Hva gir deg løpeglede? 

– Løpeglede for meg handler om å oppleve mestring. Det får jeg når jeg deler lidenskapen og energien, som gir meg en vanvittig glede over løpingen, sier Kim.

Lørdag 13. november er Kim Borge Kolstad klar for å bidra med lidenskap og energi på Voldsløkka under ASICS Ekiden.

Gjør som Kim og opplev løpeglede du også! Her melder du deg på og finner all informasjon om løpet: https://www.facebook.com/events/461592495228213