Første nordmann i Barkley Marathons

Første nordmann i Barkley Marathons


– Jeg er alltid på utkikk etter den ultimate løpsutfordringen, og det har jeg nok funnet i Barkley, kjent som verdens tøffeste ultraløp, sier Leif Abrahamsen.

Har du sett den dokumentarfilmen (på Netflix) om det merkelige, drøye og ekstreme ultraløpet? Det med bøkene, bilskiltene, sigaretten og konkylien? Filmen The Barkley Marathons – The Race That Eats Its Young fra 2014 gjorde at mange fikk øynene opp for dette løpet, som regnes for å være et av verdens tøffeste ultraløp. Ikke bare på grunn av selve løpet. Alt rundt løpet får deg til å tenke at dette være en skrøne og en myte. Bare å finne ut av hvordan man melder seg på – for ikke å snakke om å være en av de 40 heldige (?) som blir trukket ut til å delta – er en sann utfordring.


Leif Abrahamsen har klart det, som første nordmann noensinne. Nå gjenstår «bare» selve løpet – 100 miles (drøyt 160 kilometer) i dypet av Tennessees fjell og skoger.
– Barkley er den ultimate løpsutfordringen, selv det og få meldt seg på er så godt som umulig da det ikke finnes noen webside, påmeldingstidspunkt eller noen som helst påmeldingsmulighet. Hele prosessen er en meget godt bevart hemmelighet, så når man først knekker koden må man jo bare søke, forteller han.

La oss se litt nærmere på Barkley Marathons. Mannen bak ideen og traseen er Gary «Lazarus Lake» Cantrell. Eller bare Lazarus. Ideen til løpet er inspirert av en historie om drapsmannen James Earl Ray, drapsmannen på Marthin Luther King Jr, faktisk. Ray sonet i et fengsel strategisk plassert midt mellom Tennessees fjell, omringet av et nær sagt dødelig terreng. Dette var et fengsel for de «verste av de verste», og tanken var at om de skulle klare å rømme fra fengselet, så ville de aldri klare å komme særlig langt, grunnet terrenget utenfor. Ray klarte faktisk å rømme, men etter 55 timer med løping, ble han funnet bare 13 kilometer fra fengselet.

Tilbake til Lazarus. Han hånlo av dette, og veddet på at han minst kunne klare 100 miles på samme tid, og dermed var Barkley Marathons født. Men hvorfor heter løpet Barkley? Vel, naboen til Lazarus het Barry Barkley.

Som nevnt består Barkley Marathons av en mystisk og hemmelighetsfull påmeldingsløsning, som blant annet krever et personlig motivasjonsbrev der du grunngir hvorfor nettopp du skal få lov til å delta, i tillegg til å betale påmeldingsavgiften på 1,60 $. Hvis du blir valgt ut til å løpe får du et kondolansebrev, og før start må du donere et bilskilt fra fedrelandet, en flanellskjorte og diverse annet. Noe utradisjonelt, sier du?


Deretter følger 100 miles
i Frozen Head State Park i Tennessee. Løypa består av en runde på 32 kilometer som skal løpes fem ganger. De to første 60 miles betegnes som et «fun run», det er derfra og inn det gjelder. Traseen er knapt merket, og du må innom flere checkpoints hver runde. Ved hvert checkpoint ligger en bok. Her må du rive ut den siden som samsvarer med startnummeret ditt, og du får nytt startnummer for hver runde. Ingen bemannede stasjoner med boller og cola, ingen heiagjeng som har møtt opp, kun et par vannstasjoner – hvis du finner dem da. Og i Barkley Marathons gjelder selvfølgelig ikke «klar, ferdig, gå» som startsignal. Det som signaliserer at løperne i Barkley skal gjøre seg klare til start er lyden fra en konkylie. Selvet starten går idet Lazarus tenner sigaretten sin … Løpet har en makstid på 60 timer og løpet er kun blitt fullført 18 ganger av 15 løpere, siden det startet i 1995. De siste to årene er det ingen som har fullført.

Og her passer det bra å gå tilbake til Leif. Dette er nemlig hans styrke – han har aldri brutt et løp.
– Jeg fullfører alltid løpene jeg starter i og det gir en tilfredstillelse å overvinne meg selv i noe som virker tilnærmet uoverkommelig. I flere av løpene jeg har deltatt i har vi bare vært rundt 10 % av de startende som har kommet til mål, forteller han.

Og Leif har vært ute en vinternatt før. Ingen tvil om det. 48-åringen fra Ski har gjennomført over 50 ultraløp siden han startet med ultrasirkuset for bare syv år siden. Den samlede distansen på ultraløpene teller over 7000 kilometer.
– Jeg kan vel snart kalle meg erfaren, ler han.
Av andre «ekstreme» løp han har deltatt i tidligere, nevnes blant annet Dragon Back Race i Wales på 300 kilometer og 17 000 høydemeter, The Spinerace i England på 438 kilometer og 12 000 høydemeter. I tillegg kommer det en rekke nasjonale eventyr, som Jessheim seksdagers, Berghem Ultra Trail på 400 kilometer i tillegg til stuntet å løpe Ecotrail-løypa fire ganger etter hverandre i 2015. Dette tilsvarte 320 kilometer. Noen vil hevde at mannen er litt gal, selv kaller han det «sansen for det som befinner seg litt utenfor komfortsonen».

De siste to årene har vært preget av småbarn og husbygging for Leif, så det har ikke blitt like mange løp som tidligere år.
– Men 2020 blir et aktivt år med Barkley, Megarace 1001 km og Berghem 400 km, i tillegg til et par 100 miles løp som trening før Barkley, forteller han.

Vi lurer selvfølgelig på hva han ser fram til og hva han gruer seg til med tanke på Barkley Marathons i april.
– Jeg ser fram til alle de harde treningsøktene fram mot løpet, men aller mest til kampen mot smerten og utmattelsen der ute i fjellene under løpet, det blir den ultimate kampen mot meg selv. Jeg har etter hvert blitt så kjent med kroppen min og hva jeg kan prestere, så før de fleste løp så kan jeg med sikkerhet si at jeg kommer til og fullføre, men med Barkley så sitter jeg ikke med den følelsen og det er litt uvant, men spennende. Skal jeg klare 5 runder i Barkley må alt klaffe, jeg må treffe med navigering, været må være på vår side – enkelte år er det rett og slett umulig og gjennomføre grunnet vanskelig vær og tåke – og jeg må ha en topp dag fysisk og mentalt. Jeg gruer meg aldri til løp, selv om jeg egentlig burde det, da jeg har gjennomført så mange ekstreme løp nå at jeg vet hvor vondt det blir underveis.

Runner’s World kommer til å følge Leif på veien mot Barkley Marathons, i tillegg til at vi selvfølgelig skal intervjue ham etter at han er hjemme igjen fra Frozen Head. Stay tuned!

Les også: Beretningen om Badwater


Landskampen

Landskampen


Den 16. august arrangeres det virtuelle løpet 25 kilometer av Runner’s World Challenge – både i Norge og Sverige. Vi skal nå lage to «landslag» som skal konkurrere mot hverandre, søk om en plass på landslaget her!

Den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge har nå rullet og gått i Norge siden slutten av mars. Over 7000 løpere har deltatt på ulike løp og månedlige utfordringer.

I juni åpnet RWC også opp i Sverige, og som kjent elsker nordmenn og svensker å konkurrere mot hverandre.

Runner’s World Challenge har nettopp lansert et nytt løp, inspirert av Sondre Nordstad Moens ferske europarekord på 25 000 meter.

Søker fire «landslagsløpere»

Den 16. august arrangeres altså 25-kilometeren, og det er duket for landskamp. Vi søker nå etter landslagsløpere, søknadskjema finner du lengst ned i artikkelen.

Team Captain for Norges lag i landskampen mot Sverige på 25-kilometer, Ole Martin Nilsen Synnes. Foto: Tonje Lien Wold

Team Captain på det norske laget er Runner’s World-blogger Ole Martin Nilsen Synnes. Han skal debutere på maraton i høst, og anser 25-kilometeren som en perfekt utfordring på veien.

I tillegg til trenger vi fire landslagsløpere til – to kvinner og to menn. De eneste kriteriene er at du digger å løpe og er villig til å gi alt i denne blodseriøse kampen om heder og ære.

Som «landslagsløper» for Team RW Norge får du startplass til 25-kilometersløpet, og alt du trenger å gjøre er å løpe alt du er god for den 16. august.

Alle løpene i Runner’s World Challenge opererer med lovlig tjuvstart i opptil 48 timer, så er du opptatt akkurat på løpsdagen, kan du gjøre unna løpet i forkant.

Søk om å få bli landslagsløper her

Fit for fjelløp

Fit for fjelløp


Nå åpner samfunnet sakte men sikkert opp igjen. Fortsetter ting å gå riktig vei vil det være et mangfold av løp å velge i når høsten kommer. Er du en av de som har løpt dine kilometer på asfalt og...
vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Som Abonnent Får du

Full tilgang til https://runnersworld.no/ | Egen digital utgave + arkivsøk |
Tilgang til eksklusive + artikler, reportasjer, tester og intervjuer.

10 utg Print + Digitalt

Kr. 730,-


ABONNER

5 utg Print + Digitalt

Kr. 365,-


ABONNER

Digitalt abonnement

45,- pr/mnd


ABONNER
Alt om halvmaraton

Alt om halvmaraton


En overkommelig, passe utfordrende og utrolig morsom distanse. Her er litt historie, en drøss med økter, kloke ekspertråd fra Sondre og Jack og en suksessoppskrift fra 1982.

Kjenner du til den argentinske løperen Delfo Cabrera? Antakelig ikke. Vel, han vant det søramerikanske mesterskapet i 1952, på tiden 1:09:19. Dette var – så vidt vi vet – verdens første halvmaratonløp.

Likevel hersker det mye tvil og forvirring rundt halvmaratondistansens inntog i den offisielle friidrettsverdenen. Det var ikke før i 1965 at det internasjonale friidrettsforbundet godkjente verdensrekorder på distansen. Første offisielle verdensrekordholder på halv distanse var den engelske løpelegenden Ron Hill, med tiden 1:05:44.

Løpelegenden Ron Hill fra England var den første innehaveren av en offisiell verdensrekord på halvmaraton. I dag er han kanskje mest kjent som run streak-kongen som løp hver dag i 52 år.
Foto: CC 0 Fotograf: Ukjent

Etiopiske Abebe Bikila hadde riktignok løpt raskere året før, men blant annet grunnet en ikke-kontrollmålt løype, ble det altså Ron Hill som stakk av med den første tittelen. Deretter har rekorden gradvis krøpet nedover mot timen.

I løpet av 70-tallet var den nede på drøye 1:02, og i løpet av 80-tallet var den senket ned til solide 1:00:10. Kenyanske Moses Tanui var den første til å bryte 60-minuttersgrensa i 1993, og etiopiske Haile Gebreselassie snek seg under 59 minutter i 2006. Er en sub 58 mulig? Under København halvmaraton i fjor beviste kenyanske Geoffrey Kamworor at det antakelig er det, ved å løpe på 58:01.

Vår mann, Sondre Nordstad Moen er ikke langt bak. Han forteller til Runner’s World at hans neste mål for halvmaraton er å senke persen fra 59:48 til under 59 minutter.

På kvinnesiden var det tre kvinner som byttet på å kalle seg verdensrekordholder: amerikanske Joan Benoit, Ingrid Kristiansen og Grete Waitz. I løpet av dette tiåret gikk rekorden fra 1:13:26 (Benoit) til 1:08:32 (Kristiansen). Utpå 2000-tallet tok kenyanerne over tronen. I slutten av februar i år ble det satt ny verdensrekord av etiopiske Ababel Yeshaneh, med tiden 1:04:31.

Det var ikke før i 1992 at det internasjonale friidrettsforbundet arrangerte et offisielt verdensmesterskap for halvmaraton. I år arrangeres verdensmesterskapet på distansen i Gdynia, Polen. Løpet skulle egentlig gått 29. mars, men er som alle andre arrangement flyttet til oktober.

Populær og overkommelig

Tidene blir raskere og raskere, og distansen blir mer og mer populær. Ifølge Kondis sin statistikk, deltok over 35 000 løpere i Norge på halvmaraton i løpet av 2018. Samme år skriver Dagsavisen at over 12 000 av de nesten 19 000 fullførende i Oslo Maraton, deltok på halv distanse. Runner’s World arrangerte selv et virtuelt løp i påsken – Langfredagsmaraton – der kun 170 av de drøyt 1400 løperne valgte maraton over halvmaraton.

– Det er veldig mange som liker halvmaraton, deriblant jeg, sier Jack Waitz, og oppsummerer det slik:

– Det handler om å løpe to 10-kilometere så nærme toppfarten som mulig. Hvis forberedelsene er gode, så er det ikke så plagsomt å ligge på den farten for folk flest.

Den erfarne løperen og løpetreneren forteller at gjennomsnittstidene på halvmaraton stort sett ligger på litt over to timer. Med andre ord er man ute like lenge som en god maratonløper, og går gjennom de samme fasene, opplever det samme. Det er en akkurat passe lengde, en akkurat passe utfordring.

– Jeg pleier å si at om du trener for 5, 10 eller halv, så er det ikke så mye som avviker i treningen. Det er maraton som skiller seg ut, da det krever lange turer. De trenger du ikke til de kortere distansene. Det holder med maks to mil. Skal du løpe halvmaraton for første gang og ikke bryr deg så mye om tiden, ligger du godt an hvis du har hatt rolige treningsturer på opp mot to mil. Og så gjelder det å trene på den farten du ønsker å oppnå, det kommer du ikke utenom. Uansett om du skal løpe på to timer eller 1:25, så må du ha noen økter hvor du nærmer deg terskelfarten.

Disponering og fokus underveis

For de som allerede har løpt distansen et par ganger, og som ønsker å bedre seg, er det de små detaljene som gjelder. Hodet må være påskrudd hele veien for at ikke farten ubevisst skal dabbe av.

– Det mest krevende med halvmaratondistansen mener jeg er fokuset du må ha for å holde oppe farten mellom kilometer 13 og 18. Etter 13–14 kilometer må du hele tiden presse litt og litt mer for bare å holde farten oppe. Med samme innsats er det lett at farten synker et par sekunder på kilometeren, sier Sondre Nordstad Moen.

Den rutinerte langløperen har tilbrakt hele våren i Kenya for et lengre treningsopphold. Han mener at det å ha en plan over disponeringen av løpet er lurt.

– De siste tre kilometerne tilsvarer godt under ti minutter løping for de som løper raskest, og det er sjelden vanskelig å presse seg maks da. Riktig åpningsfart på de første 5–7 kilometerne er kritisk hvis man ønsker å få ut det man er god for. Det er viktig å ha en plan på forhånd. Å løpe andre halvdel 10–20 sekunder raskere enn den første, gir stort sett det beste resultatet.

Suksessoppskrift fra 1982

I 1982 hadde Grete Waitz satt verdensrekord på halvmaraton i Gøteborg i mai. Da Oslo Maraton ble arrangert to måneder senere, løp hun faktisk to minutter raskere, men rekorden ble aldri godkjent som verdensrekord.

– Det var ikke sertifiseringer av løyper den gangen, så vi vet ikke hvor nøyaktig hvor lang den løypa var, men at hun gjorde et kjempeløp er klart, forteller Jack Waitz.

Her er et utdrag fra treningsdaboken hennes fra to uker før løpet i Oslo.


En tøff 15-kilometer

En økt Jack har brukt mye på utøverne sine er en 15-kilometersøkt som han selv betegner som ganske tøff. Du løper i vanlig fart de første og siste fem, mens de midterste fem kilometerne skal være i nærheten av halvmaratonfarten din.

Tempo på bane

En annen økt han trekker fram som gunstig i forarbeidet til halvmaraton, er 400-metere på bane. Grete kjørte mye av dette, og som vi kan se ut ifra treningsdagboken, ble de gjennomført tirsdagen før det uoffisielle rekordløpet i Oslo. Opp mot 12 400-metere i rask fart, med ett minutt pause.

– Her må man prøve seg fram. De siste skal gå raskest, forteller Jack, og legger til at den tøffe 15-kilometeren, tempoøkter a la 400-meterne, de gode gamle tusenmeterne og lange turer er en god suksessoppskrift.

Halvmaraton vs maraton

Sondre Nordstad Moen kjører ulike spesifikke økter før halvmaraton kontra en maraton. Forskjellen ligger både i volumet og intensiteten/farten på øktene.
– Mens jeg løper rundt 14–18 kilometer rundt konkurransefart på intervaller for halvmaraton, er volumet på maratonøktene rundt 20–30 kilometer, forteller han.

Foto: Tore-Erik Thoresen

Eksempel på halvmaratonøkter Sondre har løpt:

  • 7 × 2000 m i halvmaratonfart. Pause 400 m jogg på 2 minutter. 
  • 2 × 3000 m i halvmaratonfart (3 minutter stående pause) + 10 × 1200 m, 3–5 sek/km raskere enn halvmaratonfart (2 minutter stående pause). Totalt 18 km. Økten løpes på bane.
  • 5 × 3 km i halvmaratonfart med 1 km pause på 87 % av dragfarten. Totalt 20 km kontinuerlig.

Eksempel på maratonøkter Sondre har løpt:

  • 7 × 3 km i maratonfart eller 1–2 sek/km raskere, med 1 km pause på 85–90 % av dragfarten (totalt 28 km kontinuerlig).
  • 5 × 5 km i maratonfart med 1 km pause på 87 % av dragfarten (totalt 30 km kontinuerlig).
  • 9-7-5-4-3-2-1 km med 3 minutter jogg som pause. Maratonfart og 1–2 sek/km raskere for hvert drag. Totalt 31 km med intervaller. 
Hold motivasjonen oppe i juli

Hold motivasjonen oppe i juli


Sett deg et mål om et visst antall kilometer og høydemeter for juli – og få både medalje og god form til høsten. Sjekk ut utfordringene i Runner’s World Challenge her.

Det kan være vanskelig å opprettholde treningsrutinene gjennom sommerferien. Alt flyter litt mer, og det er i grunn deilig. Men så kommer høsten med sine løp, og så angrer man på at man ikke kom seg ut i joggeskoene litt flere ganger.

Mil etter mil i juli

I den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge kan du sette deg mål om å oppnå et visst antall kilometer i løpet av én måned. Velg mellom totaldistansene 42, 100, 150 eller 300 kilometer, og motta en superfin medalje etter endt måned. En fin måte å opprettholde kontinuiteten i treningsarbeidet på.

Les om RWC-deltakere som har fullført Mil etter mil-utfordringen tidligere her: RW-blogger Bjørg Astrids beretning om mil etter mil i mai

Les mer om Mil etter mil og meld deg på her.

Sky is the Limit

Kombiner Mil etter mil-utfordringen med en høydemeterjakt. Sky is the Limit utfordrer deg til å bestige et fjell virtuelt i løpet av en måned. Velg mellom Galdhøpiggen (2469 moh), Mont Blanc (4808 moh) eller Mount Everest (8848 moh). Dette er en genial måte å oppsøke nye steder på. Høydemeterutfordringen pusher deg til å bestige fjell og topper, til å velge bakkene i stedet for å løpe rundt, og til å ta trappa i stedet for heisen. Samtidig får du trent løpsspesifikk styrke, og det har de fleste av oss godt av.

Psst! Du kan bruke lenger tid på denne utfordringen om du trenger – men vi oppfordrer deg til å forsøke å klare det på én måned!

RW-blogger Angelika fikk høydemeter på hjernen sist hun deltok. Les om hennes «mentale høydesyke» her!

Velg deg et fjell du vil bestige virtuelt og meld deg på her.

Runner’s World Camp

Runner’s World Camp


RWC står ikke bare for Runner’s World Challenge. Nå arrangerer vi i samarbeid med Springtime Travel også løpecamper i Norge.

Springtime og Runner’s World arrangerer løpehelger med løpeglede og inspirasjon, trening og sosialt samvær i samarbeid med lokale instruktører på en rekke destinasjoner i Norge sensommer/høst 2020.

For hvem?

Runner’s World Camp er for deg som ønsker en aktiv helg med mye trening, og for deg som liker å trene sammen med andre, men på ditt nivå. Vi har program tilpasset både for nybegynnere og mer erfarne løpere. 

Våre instruktører har relevant kompetanse og erfaring og er enten ansatte i Springtime, Runner’s World, eller er lokale instruktører vi samarbeider med. De ulike kursene har noe ulik innretning, basert på de lokale instruktørenes spisskompetanse, men basisen er lik: løp og løpeteknikk – mye trening og inspirasjon.

Hvor og når?

RW Camp er foreløpig satt opp fire steder:

Ringerike: 14.–16. august – Basecamp: Klækken Hotel.

Haugesund: 28.–30. august – Basecamp: Hotel Clarion Amanda,.

Bergen: 11.–13. september. Basecamp: Scandic Bergen City

Trøndelag: 11.–13. september. Basecamp: TBA

Les mer og meld deg på her: Springtime.no

Hvem er med?

Av Runner’s World-profiler kan du møte Ninjagirls i Haugesund, Thea Bækkevold i Trøndelag og Jenny Midbjer og Sara Skarabot Pedersen fra redaksjonen, som vil være i med som instruktører flere steder. I tillegg har vi med oss Kirsten Maraton Melkevik, BT Taranger og Hilde Johansen – for å nevne noen.


Les mer og meld deg på her: Springtime.no

Early bird-tilbud fram til 10. juli!