Den mest effektive styrkeøvelsen

Den mest effektive styrkeøvelsen


Jo, styrketrening for løparar er viktig. Men vi har ein drøss med unnskyldningar for ikkje å gjere det. Eg vil slå eit slag for å gjere EIN styrkeøvelse. Styrketrening – er det nødvendig? Vi vil jo bli god til å...

vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Bli RW-medlem!

Som medlem får du tilgang til alt innhold på runnersworld.no samt tilgang til arkivet og digitale utgaver.
Du får også treningsprogram på alt fra 5 km til maraton, tilpasset ditt nivå.
I tillegg følger en rekke medlemsfordeler, avhengig av hvilken medlemspakke du velger.

4 utgaver + digitalt + alle medlemsfordeler

Kr. 790,-

ABONNER

Digitalt + tre medlemsfordeler

Kr. 79,-

ABONNER

Siste utgave av Runner’s World

  • Våre varme favoritter til vinterløpinga.
  • Simen Holvik tar oss gjennom Spartathlon-eventyret.
  • Bli kjent med den allsidige, sosiale, energiske løperen Hilde Aders.
  • Magnus Winther Warvik måtte bære hjem etter sin første maraton. Nå har han løpt hver dag i over syv år, og konkurrerer så ofte han kan.
  • Stor Island-guide: Hvor bør du løpe, hvilke løpegrupper bør du oppsøke, hvilke løp bør du sjekke ut.
  • RWs møllefavoritter: Kom deg gjennom vinteren med våre øktforslag og møllehacks.
  • Bli din egen trener i vinter! Askild Vatnbakk Larsen guider deg gjennom stegene slik at du kan lage ditt eget, bærekraftige og effektive treningsopplegg.
  • Fysioterapeut Eli Anne Dvergsdal gir deg råd til hva du bør gjøre hvis en skade vender tilbake.
  • Abelone Lyng har løpt Icebug Xperience langs Bohuslänkysten.
  • Kan sterk mat gjøre deg til en sterkere løper? Ernæringsfysiolog Silje Fjørtoft tar en titt på de nyeste chilistudiene.

Les magasinet digitalt her!

God lyd på sommerøktene

God lyd på sommerøktene


Bang & Olufsen slipper en rekke nyheter som tilrettelegger for god lyd på løpeturene i sommer. Sjekk ut sportstilpassede øreplugger og høytaleren for styrke- og baneøktene.

Pressemelding fra Bang & Olufsen

Danske Bang & Olufsen er kjent for sine eksklusive elektronikkprodukter som kombinerer design og kvalitet.

Blant sommerens nyheter finner vi et par sportsørepropper samt trådløse høytalere som kan akkompagnere baneøkta eller styrkeøkta i parken.

Beoplay E8 Sport

Beoplay E8 Sport er trådløse in-ear øretelefoner med batteritid opptil 12 timer. Ørepluggene har innebygd touchkontroll i tillegg til at de er vanntette.

Støyreduksjonsfunksjonen (ANC) har hele 4 ulike nivåer som styres gjennom Beoplay-appen.

Etuiet er i ekte skinn. Øreproppene finnes i Oxygen Blue, Anthracite Oxygen og sort. Beoplay E8 Sport har en utsalgspris på 3750 kr.

Beosound A1 2ND GEN

Med B&Os trådløse Bluetooth høyttalere har du god lyd i mange i timer. Perfekte å ha med i parken, på stranda, eller på trening.

Beosound A1 2ND GEN er en eksklusiv, støv- og sprutsikker, ultrabærbar Bluetooth-høyttaler med innebygget mikrofon.

Den har batterilevetid på opptil 24 timer og en multipoint-funksjon, som gjør det mulig å opprette forbindelse fra to telefoner og styre musikken. Høyttaleren er laget for deg som er opptatt av både god lyd og flott design. Veiledende pris er på 3299 kr.


Varme vinterfavoritter

Her er noen av RW-redaksjonens favorittplagg som er gode å ha på de kaldeste, kjipeste dagene – og som gjør vinterløpinga et lite hakk lettere.
Les mer
Slik blir du klar til Oppdal Fjellmaraton – treningsprogram og tips

Slik blir du klar til Oppdal Fjellmaraton – treningsprogram og tips


Sensommeren blir ikke den samme uten et flott fjelløp. Den 27. august inviterer Enern Oppdal på nytt til et fjellmaraton i fantastisk omgivelser. Her er forberedelsestipsene som gjør deg klar til løpet.

Enern Oppdal ønsker å gi deltakerne en løpsopplevelse i høyfjellet med storslått natur, akkompagnert av heiarop fra et entusiastisk publikum. Løpet går av stabelen i slutten av august, nærmere bestemt lørdag 27. august. Og du må ikke løpe en hel maraton for å være med på moroa.

For at du skal få en best mulig opplevelse og stille mest mulig klar til løpet, vil du lengre ned i artikkelen få et 6 ukers treningsprogram – et til mosjonisten og et til treningsentusiasten.

Du har flere muligheter til å delta i dette fjelløpet, Enern Oppdal byr på hele tre distanser du kan velge mellom.

Et løp du sent vil glemme

Selve maratondistansen byr på en fantastisk trasé hvor 80 % av løypa går over skoggrensen. Løpstraseen går på teknisk sti gjennom fjellområdet Trollheimen og byr på nydelig fjellterreng.

I løpet er det mange høydemeter som skal forseres, noe som byr på en solid utfordring, men samtidig også en helt unik opplevelse. Dynafit-bakken er allment kjent for å være krevende, men den gir en ekstra mestringsfølelse etter den er besteget.

Tips til deltakere som skal delta for første gang? Ta det med ro i oppoverbakkene, sånn at du kan gi full gass på flatene og i nedoverbakkene.

Trening før løpet

Oppdal fjellmaraton er et langt løp om man løper 42 km eller 22 km, og som setter krav til løpskapasitet, teknikk, muskulær utholdenhet, mentale strategier, næringsinntak og fartsjustering.

Disse er det viktig å få inn i treningsforberedelsene for å stille best mulig forberedt på start. Det er anbefalt å vurdere egne styrker og svakheter blant disse, og fokusere litt ekstra på disse fram mot løpet:

  • Løpskapasitet – Alle typer hardøkter, motbakker er ekstra viktige inn mot dette løpet.
  • Teknikk – Løping i terrenget. Spesifikk maratonfart og lignende terreng er nok mest effektivt.
  • Muskulær utholdenhet – Lengre rolige turer, helst med både opp- og nedoverbakker.
  • Mentale strategier – Trene på fokus når du løper, visualisere de neste stegene og finn noe som motiverer deg. For eksempel «i denne nedoverbakken skal jeg flyte som ei fjellgeit». Eller: «jeg skal ta igjen konkurrenten foran meg!».
  • Næring og væskeinntak – Test ut eksempelvis å innta 60–80 gram og 30-60 gram karbohydrater/time, og 600–1200 ml væske/time, gjerne sportsdrikk når du har langtur med litt fart.
  • Fartsjustering – Tren på å holde igjen i motbakkene og øk farten i de lettere partiene på treningsturer i terrenget.

Treningsprogram

Her har du to treningsprogram – et for entusiasten og et for mosjonisten, og disse defineres etter forventet sluttid. Det finnes riktignok ingen treningsprogram som passer alle, og derfor er programmet åpent for justeringer etter hver enkelt sine behov.

Vi er alle forskjellige, og det finnes ingen one-size-fits-all-treningsprogram. Dette gjelder både hva du tåler og responderer på av trening, hvor mye du har trent før, og hvor mange økter du vil trene. Trener du vanligvis 1 løpeøkt i uka, kan du gjennomføre for eksempel 1-2 løpeøkter og resten alternativt på sykkel eller lignende. Og får du til to økter i løpet av en uke bør du prioritere én intervall og én langtur.

Det er lagt opp til progresjon på begge programmene med gradvis lengre økter, deretter hardere hardøkter mot slutten for å utløse en formtopp til løpet. Det er også slingringsmonn i planen, som gir deg mulighet til å ta eierskap til egen trening.

Trener du mot 42 km, velg lengre langturer, og motsatt. Og jo mer du trener, jo viktigere er det å skille mellom intensiteten både på de rolige og harde øktene for å ha kvalitet i treninga og for å treffe med formtoppen.

Treningsprogrammene er utarbeidet av løpsekspert Ånung Viken, treningsfysiolog og spaltist i RW. Ånung Viken (28) er oppdaling, mellomdistanseløper i norgestoppen, men også en svært habil løper i terrenget, med flere pallplasser i Oppdal fjellmaraton.

Entusiasten: Treningsprogram for deg som satser på å løpe 42 km på 6 – 4:45 timer. Eller 22 km på rundt 3 – 2:20 timer.
Mosjonisten: Treningsprogram for deg som satser å løpe 42 km på 7 – 6 timer. Eller 22 km på 4 – 3 timer.
4 gode tips

Nyttige råd til deg som nå starter med oppkjøringen til Oppdal fjellmaraton:

  • Trening skal være enkelt, ikke heng deg opp i detaljer.
  • Alle monner drar – de rolige korte turene kan være like bra på sin måte som de lange og tunge. Totalen er viktigst!
  • Hvis du vil måle framgang, kjør intervallene i den samme løypa for å se hvor langt du kommer på hvert drag.
  • Finn deg en venn og tren sammen, det motiverer!

Enern Oppdal Fjellmaraton blir en løps- og naturopplevelse du vil huske lenge!

Sponset innlegg
Puma Run XX – markedets første sko for kvinnelig biomekanikk

Puma Run XX – markedets første sko for kvinnelig biomekanikk


Med slagordet RUN FOR HER lanserer Puma nå en sko kun for kvinner. Med Run XX NITRO WNS viser de at alle ikke er skodd over samme lest.

Enhver kvinnefot er unik, ikke minst skiller den seg fra den mannlige foten. Løpeskomarkedet har lenge ignorert dette, og ofte produseres det primært herresko som er tenkt at også skal passe kvinnelige føtter.

Kvinne, bli ved din lest?

Som en del av kampanjen RUN FOR HER, er Puma det første merket som lager en sko med kvinnelest, tilpasset kvinners biomekanikk.

Den banebrytende Run XX NITRO WNS har en smalere hæl og en tilpasset fotbue. I tillegg kommer mellomsålen i NITRO-skum, som gir en perfekt balanse mellom slitesterk og lett demping – og RUNGUIDE som gir deg en god stabilisering og guiding i steget, slik at du lettere kan takle de lange distansene.

Skoen er passende nok oppkalt etter X-kromosomet som kvinner har to av. Skoen omfavner kvinneføtter med komfort, passform, demping og støtte i høysetet. Dette er en veldempet og lett mengdesko som passer til alle kvinner som elsker en pålitelig og komfortabel sko på hverdagsturene.

Demping, respons og stabilitet

NITRO-skummet er lett og responsivt, samtidig som det demper godt i mange kilometer. Dette er Pumas eget mellomsåleskum, som gjennom en avansert prosess tilføres nitrogen, hvilket gjør det svært lett, med bouncy respons og god slitestyrke. I Run XX er skummet noe fastere for å fremme ekstra god stabilitet.

Guiding i fotisettet

RUNGUIDE er en fast kant som bidrar til en god stabilisering i steget ved å holde foten sentrert gjennom hvert steg. Dette oppleves på ingen måte korrigerende, kun som en god guiding i steget.

Godt grep

PUMAGRIP med high traction-gummi. Dette er et av de beste trekkene ved Puma sine sko. Den pålitelige gummiblandingen i yttersålen gjør at du har et trygt grep uansett underlag. Perfekt for norske forhold, som mildt sagt kan være varierende, selv i sommerhalvåret.

Allround komfort

Overdelen er i Engineered Mesh og omslutter foten på en tight og komfortabel måte. Dette er en ypperlig allround-sko som kan brukes både på grus og asfalt. Takket være stabiliteten, tåler den også at du er innom mer ulendte partier innimellom. Ikke minst henger skoen med når du har lyst til å øke farten.

  • Vekt: 209 gram
  • Stack: 31 mm / 23 mm
  • Drop: 8 mm
Sponset innlegg
Järv Eventyr har endelig kommet til Norge

Järv Eventyr har endelig kommet til Norge


Järv Eventyr har lenge gjort suksess i Sverige med sine mange arrangementer. Nå har de endelig kommet til Norge – nærmere bestemt Trysil og du kan bli med på eventyret.

Järv Eventyr er tufta på naturopplevelser, spenning og lagarbeid – for alle.

Målet og visjonen til Järv Eventyr er at flere skal oppdage den skandinaviske naturen og samtidig ha det gøy på veien – senke terskelen for et aktivt friluftsliv for familien, vennegjengen eller bedriften.

Järv Trysil

I Trysil er det kort vei til de aller fleste eventyr, her finner du Skandinavias beste sykkelpark og herlige turmuligheter. Kort sagt – perfekt for Järv Eventyr.

Järv Trysil byr på fantastiske turmuligheter og Mountainbike-sykling i verdensklassen.

Dag 1 – En uforglemmelig fjelltur der laget sammen skal løse spennende oppgaver, lete etter skatter og nyte utsikten på Trysilfjellet 1132 moh. 

Dag 2 – Sammen sykler dere i Nordens heftigste MTB-park og løser spennende oppgaver. Eventyret avsluttes med at hele laget tar heisen opp til toppen og sykler sammen ned den 7 km lange “Magic Moose” mot mål.

Järv Eventyr ønsker at alle skal få oppleve natur, samarbeid, spenning og ha det morsomt på veien til målet.

Velg mellom:

Järv Kompis | Anbefalt yngste alder 14 år

Järv Familie Anbefalt yngste alder 7 år

Godt samarbeid er viktig

Alle utfordringene i eventyret og på turen er designet for at alle på laget skal kunne bidra til å finne løsningene. Det er nemlig ikke sikkert mor eller far klarer å løse oppgavene, noen av oppgavene er laget for barna når dere melder dere på Järv Familie. Dette gjør det hele mer spennende og et godt samarbeid er helt nødvendig.

Når dere starter eventyret deres på Trysil har dere ingen maxtid. Bruk den tiden dere ønsker på fjellet, ta en omvei, eller stopp å se på den fantastiske utsikten – dere bestemmer og skal lage en herlig dag sammen.

Järv Eventyr er et eventyr med naturopplevelser, samhold, konkurranser og spenning – alle kommer i mål som vinnere med sekken full av herlige opplevelser

Sponset innlegg
Webinar 29.  juni: Bli en bedre stiløper

Webinar 29. juni: Bli en bedre stiløper


Vil du lære mer om hvordan du kan løpe effektivt i terrenget? Trener du mot et terreng- eller fjelløp? Da kan du plukke opp mange nyttige tips i dette webinaret.

Velkommen til webinar om stiløping onsdag 29. juni!

I dette webinaret vil du lære mer om hvordan du kan løpe mer effektivt og trygt i terrenget. Du vil etter økta sitte igjen med konkrete verktøy som du kan bruke i din egen trening for å ta terrengteknikken din til et nytt nivå.

Vi kommer til å snakke om hvordan å forsere oppover- og nedoverbakker i teknisk terreng på best mulig måte, og hvordan det lønner seg å angripe de veldig bratte bakkene.

Kurset passer midt i blinken for deg som vil bli tryggere og mer effektiv i terrenget, og deg som tenker på å være med på et større terreng-/fjelløp i fremtiden!

Om foredragsholderen

Webinarholder Askild Vatnbakk Larsen er en svært erfaren og dyktig løper. Han driver aktivt med terreng- og ultraløping, og i 2019 tok han bronse i NM Terrengultra. Askild er fast spaltist i Runner’s World med spalten Idrettsvitenskaplig Hjørne, og jobber også selvstendig som løpecoach for privatpersoner og bedrifter. Askild er utdannet ved Norges Idrettshøgskole med en mastergrad i biomekanikk og løping.

Praktisk info

Webinaret holdes onsdag 29. juni klokka 18.30. Vi bruker plattformen Zoom. Du får tilsendt en bekreftelsesepost med login til webinaret etter bestilling.

Det fine med å følge webinarene live er at du får muligheten til å stille oppfølgingsspørsmål til vår fremste ekspert på idrettsvitenskap og løpetrening.

Bli din egen trener

Runner’s World ønsker å gjøre deg til en bedre løper, og dekker derfor hele spekteret av hvordan du kan bli din egen trener gjennom ti webinarer i løpet av 2022.  

Den siste onsdagen i hver måned, utenom juli og desember, vil Askild Vatnbakk Larsen ta for seg et nytt tema. Her kan du, i løpet av en times tid, lære mer om alt fra treningsplanlegging og løpeteknikk til skadeforebygging og formtopping.