Angelika Sverdrup - Runner's World
Annonse

Angelika Sverdrup

Intervjuet av Trail & Kale, på engelsk denne gangen.

Runner Interview: Angelika Sverdrup

Intervjuet kan leses her http://www.trailandkale.com/interviews/runner-interview-angelika-sverdrup-angelikasverdrup/

Running in Gran Canaria last February, a fantastic 3 day run with ultra runner Sondre Amdahl

When and why did you start running?

I started to run May 2014, 41 years old, after reading the book: Born to Run: The Hidden Tribe. I had never liked running before. I didn't see the point and were absolutely not interested in the topic. I started out as a completely naive runner and had to learn everything from zero. I started to read everything I came over, from books to blog posts and got more and more interested and hooked. I have been running for 2.5 years now. I run not because I need to stay fit, but to see how far I can come and how good I can become. I like to race and to explore new places and areas. Running is an excellent way to reach longer distances and areas in a short time. I love to run in new places, it's like I own a bit of the place afterwards, it has become a part of me, a fantastic feeling!

Describe your ideal race or adventure challenge

I have several dream races I would love to run because of the nature and location. Bagan Temple Marathon, Australian Outback Marathon are some. I also long for the Himalayas, because of the incredible beautiful mountains and nature, and I would love to run in Grand Canyon. One day I would like to try a stage race in the desert, Oman... I love the desert. I know the heat will be a challenge, but I would like to try anyway. I also have to mention beautiful trail races in Norway, with ridges, fjords and spectacular nature, like Stranda Fjord Trail Race and Romsdalseggen race.

Taken during my running camp week in Morzine last June. Great running in rainy weather with ultra runner Charlie Sharpe.

Tell us about your favourite trail

I love technical terrain and downhill running. This year I experienced that I also love ridges and a bit of elevation gain. I also love smooth, soft trails in the woods or in the mountains.

I have several dream races I would love to run because of the nature and location.

What has been your biggest running / adventure challenge to date?

My biggest adventure so far has been to run across Gran Canaria from north to south in 3 days with a group led by ultra runner Sondre Amdahl last February. We are going to repeat that trip again in January 2017. This time it will be my preparation for Transgrancanaria 42 km in February 2017.

Taken during the Romsdalseggen race in September. Ridge running with a stunning view. I'm a bit scared of heights so did not dare to look down.

Tell us about your greatest running fail, we've all had – or will have – them at some point!

My biggest failure so far (I have not been running many years yet) is to think/hope I am better that I am and starting out too fast. That makes me very disillusioned before I manage to change my thinking during the race. It helps to become more experienced.

What advice would you give to a new trail runner?

Don't forget to enjoy the trails and the scenery.

Taken during a trail run at Sula Mountain near Ålesund where I live. Fantastic views and place to run. Here with my little trail runner dog Phiona.

What is your favourite bit of running kit, and why?

For trail running; my Salomon S-lab running vest.

What challenges / races / adventures are you planning for the coming year?

My first race is Transgrancanaria 42 km in February then Ecotrail Oslo 45 km in May, and Oslo Marathon in September. I have some more races I want to participate in also, but I have not decided yet which one.

Finally, what do you get up to when you're not running or adventuring?

I work full time as a clinical psychologist in a private medical center in Ålesund. I love my work. I also have a dog, that I have turned into a trail runner. She loves soft trails. I am blogging for Norwegian Runners World www.runnersworld.no and I love reading books, doing some yoga, eating good food and relaxing.

Thanks Angelika for the really interesting interview, happy trails!

Social media links:

Instagram: http://www.instagram.com/angelikasverdrup

Blog: http://www.runnersworld.no/blogs/angelika/index.htm

Thanks @trailandkale for this interview!

Følg dem gjerne på instagram @trailandkale og tag løpebildene #trailandkale

Sjekk nettstedet for gode tips for løpeturene: http://www.trailandkale.com/

Publicerat: 2016-11-25 09:47 Kommentarer (0)



De utfordrende bakkeintervallene.

I mitt treningsopplegg er det innlagt en treningsøkt i uken med bakkeintervaller. Bakkeintervaller er vel noe de fleste av oss vet er lurt å trene, hvis man har lyst til å få bedre kondisjon, øke det maksimale oksygenopptaket, bli raskere og sterkere til å løpe og til å mestre terrengløping. Jeg har et ambivalent forhold til intervaller, skrekkblandet fryd kan det vel kalles. Jeg har lagt merke til at jeg har en idè om at jeg liker bakkeintervaller, men når det kommer til selve gjennomføringen kjenner jeg at jeg nesten vegrer meg for å sette igang med treningen. Så for min del er bakketrening også vel så mye mental trening. Alt jeg kjenner vegring mot og opplever tungt, ser jeg på som god og gratis mentaltrening.

Det gikk ikke like lett oppover hele veien, som det ser ut her. Det er mye enklere å gjennomføre foto shoot intervaller enn treningsintervallene. Brukte også staver under selve treningen.

I utgangspunktet synes jeg det er lettest å gjennomføre intervaller på tredemølle, da har jeg kontroll på alle variablene. Denne helgen la jeg likevel bakkeintervallene til et fjell vi skulle på, pga et strålende vær. Litt oppe i fjellsiden lå snøen som et tynt dekke på bakken, akkurat det kan oppleves både positivt og negativt . På den ene siden gjør det at intervallene blir enda mer utfordrende, for man glipper bittelitt for hvert eneste steg og energien tappes enda raskere og grundigere, man kjenner hvor mye det koster og hvor hardt det er. På den andre siden så gir det ekstra trening, man trener flere muskler samtidig og man overvinner mentale monster når man ikke gir opp, følelsen etter endt økt blir enda bedre når man har måttet kjempe ekstra.

Veldig mye gøyere å fly ned fjellsiden etter endt økt. God måte å få trent lårene på...gangsperren kjennes fremdeles i lårene!

Så kom deg ut å gjør noen bakkeintervaller og kjenn på hvor bra det føles etterpå. Og hvis det skulle være snø i bakken, så se på det som en ekstra gevinst, selv om det ikke føles slik der og da ;)

Foto: Tbjx

Publicerat: 2016-11-08 13:46 Kommentarer (0)



MerAngelika Sverdrup

Startet å løpe i 2014, helt nybegynner. Oppdaget raskt at dette var noe for meg. Har blitt veldig glad i terrengløping, men liker også asfalt, snø og sand. Det å jobbe mot et løp motiverer meg, både korte og litt lengre løp. Hele 2018 forsvant i skade og jeg mistet både løpemotivasjon og gleden, men nå er jeg klar igjen til å fortsette utviklingen og bygge meg sakte opp igjen. Målet er å oppleve mest mulig av verden med løpeskoene på. Har allerede rukket en del på de 4 årene jeg har holdt på. Jeg jobber til daglig som klinisk voksenpsykolog i Ålesund, har en liten hund og en mann, som fungerer som min løpende fotograf ;) Jeg redigerer.

Nå ser jeg frem til å blogge på RW igjen og forhåpentligvis klare å inspirere noen underveis!

Personlig blogg: www.angelikasverdrup.com
Instagram: @angelikasverdrup
Strava: Angelika Sverdrup

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Lidingöloppet 2019Mer

Hei. Nå har det gått noen uker siden sist jeg skrev. Da var det slutten av august og jeg hadde ... [Läs mer]

Marthe K MyhreMer


Mange snakker om det å være et talent og god allerede som ung. Andre beskrives som et ... [Läs mer]

Thea Foss BækkevoldMer

Det er noe magisk med Oslo maraton. Det var her, i 2012 med «10 for Grete», mitt løpeliv virkelig ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser