Tips: behold motivasjonen gjennom vinteren


Hei! 🙂 

Jeg har nå vært hjemme i Norge i ca 14 dager, og har virkelig fått testet meg på både masse snø og is. Å jeg må ærlig innrømme at vinteren ikke er min favoritt årstid, og at motivasjonen innimellom kan svikte litt. Ikke alltid like fristende å komme seg ut i -10 grader, snøvær og mørkt… Derfor har jeg satt meg ned for å skrive noen tips som pleier å fungere for meg når motivasjonen dabber av 🙂 

1. Et klart mål eller klare ambisjoner: For meg handler det om å ha et klart mål som jeg kan jobbe mot under vinterperioden. Mitt mål er å slå min egen pers på 21 km. Et mål fungerer ofte for meg som den sterkeste motivasjonsfaktoren. Da blir det alltid mye lettere å komme meg ut på trening, og jeg kan bruke målet som en motivasjonsfaktor under de hardeste intervallene. Jeg vet at jobben jeg legger ned nå vil bety mye når jeg står på startstreken, og det har alltid vært en viktig faktor for meg å alltid gjøre mitt beste. Jeg ønsker å være så godt forberedt som jeg kan være til løpet. Derfor vil et klart mål, og klare ambisjoner være den viktigste faktoren for meg når det gjelder å holde motivasjonen oppe iløpet av vinteren.  

2. Delmål! Ved å teste deg selv underveis gjennom vinteren mot målet vil du hele tiden få gode tilbakemeldinger om hvordan du ligger ann i forhold til målet ditt. Samtidig har du også tid til å forbedre treningen eller redusere treningen om du ikke får svarene du ønsker. God konkurransetrening er også viktig for å klare å yte maks. Lite tips; Winterrun er et supert løp som jeg virkelig anbefaler. Det er til Lørdag 3 februar, og du kan fortsatt melde deg på!!! Det er både 5 og 10 km! Gå inn på; www.winterrun.com  

3. Avtal løpeturer med andre: For meg har det alltid vært mye enklere å komme seg ut på løpeturer når jeg har noen andre å dele turene med. Det finnes ikke noe bedre enn å kombinere løping, skravling og vakker natur! Det er også mye vanskeligere å avlyse en løpeavtale om du skal løpe med noen andre når du vet de forventer at du skal være med. 

4. Kle deg godt med riktig utstyr: En annen viktig faktor om vinteren er å kle seg riktig og godt. Finn ut hvor mye klær du må bruke for å holde varmen, men samtidig ikke svette ihjel. Finn gode løpesko, og pigger om det er nødvendig. Jeg personlig løper aldri med pigger, men enkelte dager kunne nok det vært lurt. 

5. Musikk: For meg er det viktig å ha bra musikk som gir meg energi på turene jeg har alene. Det gir meg motivasjon, og jeg ender alltid opp med å løpe rundt som en smilende energisk jente. Mine topp tre sanger nå er: 

– The heat (i wanna dance with somebody) – ralph felix. 

– Faded (tiesto`s deep house remix) – alan walker. 

– For you (&rita ora) – liam payne. 

6. Søvn & riktig næring: Jeg slet lenge med både D viatmin mangel og B12 mangel, og har derfor lært hvor viktig riktig næring er! Jeg sov flere timer hver dag, og var nesten alltid trøtt. Søvn vil være avgjørende for motivasjonen din, og uten nok søvn vil det være vanskelig å opprettholde en god treningsperiode. Søvn og riktig næring er avgjørende for at kroppen skal få restituert seg, og bygd seg opp enda bedre! Prøv å oppretthold en riktig døgnrytme som fungerer for deg, og spis godt med næringsrik mat. 

7. Last ned strava eller en annen app hvor du kan loggføre treningen din: Eller om du heller ønsker å benytte en treningsdagbok på dataen eller skrive i en egen bok – gjør det! For meg er det litt ekstra motiverende og morsomt å se tilbake på tidligere treningsøkter, eller å få et klart bilde over treningen du har gjort som har fungert eller ikke. Viktig å loggføre for å kunne analysere jobben du har gjort og hva du kan forbedre fremover. 

8. Ha det gøy! Til syvende og sist skal løping være gøy. Hvis du har for høye ambisjoner, eller forventninger til deg selv; senk skuldrene og gi deg selv litt fri. Husk at det aller viktigste er at du liker det du driver med, og at det vil være den viktigste faktoren for å opprettholde motivasjonen. Det er vanskelig å trene mot en mål om du virkelig ikke brenner for det. Det er viktig å kose seg på veien, le og smile 😀

Håper noen av disse tipsene kan hjelpe deg til å opprettholde motivasjonen gjennom vinteren. Kanskje du har noen tips til meg? Legg gjerne igjen en kommentar 😀

Ha en super løpeuke!!! 


Siste utgave av Runner’s World

  • 15 detaljerte og kreative økter som du kan plukke fra – inkludert forslag til treningsprogram.
  • Fire dager med fem naturperler i Hardanger.
  • Test av høstens jakker og tights.
  • Motivasjon og innstilling: hvordan takle nok en sesong uten konkurranser, hvordan møte vinteren – og hvordan bli en livsstilsløper.
  • Ny spalte: Thomas Bedin om bærekraftig løping.
  • Bring the heat! Kan vi få samme effekt av varmetrening som av høydetrening?
  • Ny studie om karbohydratinntak for ultraløpere.
  • Skadefri løping – ikke alltid plankekjøring.
  • Recoveryshakes med karbs og proteiner.

Bli abonnent

Ukategorisert

Tørr du å være med på en utfordring?


Hei, og godt nyttår alle sammen!!! 😀

Nå er det en god stund siden jeg skrev her sist, og MYE har skjedd. Den største forandringen er at jeg har flyttet til Budapest for å studere. Jeg trives veldig godt, men har virkelig fått testet min egen komforsone de siste månedene. Derfor har treningen blitt nedprioritert den siste tiden, men heldigvis begynner jeg å komme ordentlig i gang igjen nå. Jeg har vært mye plaget av skader de siste 2 årene, men nå føler jeg meg faktisk 100% bra igjen. Derfor har jeg veldig lyst til å dele mine planer og mål for 2018 med dere. Håper å motivere noen der ute å bryte ut av komforsonen, og leve litt ekstra i 2018. For som jeg liker å si; det er utenfor komforsonen magien skjer. Å det er virkelig sant!! 

Så, dere lurer kanskje på hvorfor jeg er i Budapest?

I sommer havnet jeg i et dilemma hvor jeg måtte velge mellom å ofre ALT for min største drøm, eller å gi opp. Jeg valgte å satse alt, og dro derfor til Budapest. Jeg kommer aldri til å glemme de følelsene som blomstret opp på flyet 3 september 2017. Frykt, redsel og nervøsitet blandet med glede, lykke og sommerfugler i magen. Jeg viste at valget jeg tok kunne gjøre meg til verdens lykkeligste jente, men samtidig hadde jeg en ekkel følelse inni meg som sa at jeg kanskje ikke kom til å klare å gjennomføre en utdanning i utlandet. Jeg har aldri vært noe god i språk, og heller aldri likt å snakke engelsk. Jeg har alltid vært hun jenta som har fått alle andre til å snakke engelsk, og jeg har vel egentlig ungått alle situasjoner hvor jeg har måtte snakket et annet språk enn norsk. Men nå skulle jeg plutselig flytte til utlandet og ha 11 fag med forelesninger flere ganger i uken, 8 eksamener, 3 innleveringer og 1 presentasjon på engelsk! Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har jobbet hardere psykisk og fysisk med meg selv som i det siste halvåret, men jeg har heller aldri vært lykkeligere. Jeg har bevist for meg selv at dette klarer jeg, og viktigst av alt; jeg turte. 

Å hvor vil jeg med dette?

Jo, jeg tror vi alle er altfor pinglete. Vi er for opptatte av hva alle andre mener eller tror. Vi glemmer oss selv i prosessen. For hva er det egentlig du vil? Hva er det du alltid har hatt lyst til å gjøre, men aldri turt? Vil du løpe 21 km i København, men tørr ikke fordi du selv føler at du ikke er i god nok form. Da synes jeg du skal minne deg selv på «ja, vi kan i de fleste tilfeller alltid bli bedre, men vi må begynne et sted».  Livet er simpelt – du må tørre å leve det, eller så flyr det avgårde uten deg ombord. Det er opp til deg. Du har et valg, vil du gjøre en endring eller ikke? Og viktigste av alt; skal du la være å prøve fordi du er redd for å feile? Eller skal du faktisk ta på deg de løpe skoene, melde deg på løpet og stelle deg på startstreken? For vet du hva, jeg er sikker på at du klarer det. Det er hundrevis av folk som har gjort det før deg, så hvorfor skal ikke du klare det da? Jeg tror vi må tørre å bryte ut av komforsonen vår litt flere ganger, og huske at vi nå lever i et samfunn hvor ordet perfekt får mer og mer plass. Å jeg velger å tro at hvis vi alle tørr å vise litt mer ærlighet, glede, medmenneskelighet og ikke minst; kjærlighet, så kanskje vi kan skape et litt bedre samfunn og verden hvor folk føler tørr å leve. Ordet perfekt burde ikke finnes, fordi ingen er perfekte. Alle har feil, og alle kan ikke vinne OL gull, bo i et slott eller ha den råeste jobben. Jeg tror vi fort glemmer hva lykke handler om. For meg handler lykke om å ha en god selvfølelse og ha det bra med meg selv. Ha tro på det jeg gjør, vise kjærlighet til de rundt meg, heie på andre, tørre å satse på drømmen min, og ikke minst så ønsker jeg å se hvor fort jeg kan løpe. Å jeg er sikker på at om vi alle gjør en litt større innsats på å hjelpe hverandre, unne hverandre suksess, følge vår egen drøm og gi litt mer faen i hva alle andre mener – så vil livet til hver enkelt bli bedre. Vi er vår egen lykkesmed, og det er ditt ansvar å skape din egen lykke. Valget er ditt, og jeg tror hvis vi alle tørr å vise litt mer sårbarhet, ærlighet og kjærlighet så kanskje vil flere mennesker tørre å bryte den komforsonen litt oftere. Livet er aldri dans på roser, og det kommer det heller aldri til å bli. Kanskje det derfor er enda viktigere at vi faktisk heier på hverandre, og ikke drar hverandre ned? Jeg mener, vi kan aldri vise nok kjærlighet, og noe så lite som et smil kan virkelig gjøre dagen til hvem som helst litt bedre. 

Så, min utforing til alle der ute er å gå utenfor komforsonen! Meld deg på et løp du har drømt om å løpe, og smil til menneskene du møter. Du er så bra, og du vil klare å gjennomføre løpet lett. Vet du hvorfor? Fordi du turte, og det er utefor komforsonen magien skjer! Å hvis du på veien mot løpet klarer å vise litt mer glede, ærlighet og medmenneskelighet, så har du klart noe mer enn bare å gjennomføre et løp – du har også heiet frem noen andre. Å for meg er det virkelig rørende – at vi sammen kan bli bedre. For husk; alle lever en kamp der ute som du kanskje ikke ser med engang.

Vi må bli flinkere til å spre kjærlighet rundt oss.


Hei 😀

Nå som vi er inne i et nytt år er det vel flere enn meg som reflekterer litt over det som har skjedd, og det som muligens kommer til å skje. For meg er dette et vanvittig spennende år hvor noen av mine største drømmer kan gå i oppfyllelse. Jeg er inne i det siste semesteret på bacheloren i Lillehammer, og målet videre er å søke meg inn i Danmark slik at jeg kan bli utdannet klinisk psykolog. Jeg har også satt meg noen hårete mål innenfor løpingen, og ser veldig frem til treningsleir i påsken med klubben min Il Sandvin.

I tillegg har jeg kapret en veldig lærerik og spennende jobb på Lier psykiatriske. Jobber med vanvittig dyktige folk, og jeg har lært vanvittig mye av både de som jobber der men også av pasientene. Jeg føler meg veldig priviligert og heldig som har muligheten til å kombinere denne jobben med studiet mitt. Å det er mange inntrykk som har satt sine spor. Men er det en ting som har brent seg fast i meg enda hardere enn tidligere så er det: Uansett hvor langt nede du er, og hvor mørkt det er rundt deg. Så må du aldri gi deg. Det er mye lettere sagt enn gjort, men du har et valg. Bruk det fornuftig. Spre kjærlighet rundt deg og lev. Å viktigst av alt: TA VARE PÅ HVERANDRE. 

Vi burde bli flinkere til å smile til hverandre, og gi hverandre komplimenter. Unne hverandre suksess, og glede. Istedenfor å hele tiden konkurrere med hverandre, så burde vi heller senke skuldrene og spre de positive følelsene vi har. For dere? Hva er størst av alt? Jo kjærligheten. Å hva skjer om vi faktisk legger bort mobilen i et par miutter på bussen eller på gaten, og smiler til hverandre? Jo du kan faktisk gjøre en persons dag minneverdig. Det er så lite som skal til! Jeg tror vi må bli flinkere til å ta vare på hverandre, og smile. Visste du at et smil faktisk kan senke stressnivået i kroppen din? 

Det er sammen vi kan gjøre en endring! Samfunnet krever så vanvittig mye av oss, og vi ser daglig elendighet rundt oss. Å det du leser om, det skjer faktisk. Å hvis ikke vi står i mot det sammen, og tar vare på hverandre. Så bidrar vi til at det blir enda mer grusomhet der ute. Kjærlighet dere, det er alt! Gi hverandre en klem, og si det du føler. Ikke la misunnelse eller negativitet ødelegge. Ikke gi deg selvom du ikke får til målet ditt på første forsøk. Men sett deg opp på hesten igjen, og gi alt du har. Å hvis du gjør det, samtidig som du er snill mot de rundt deg. Så lover jeg deg at du en dag får til drømmen din. For hvorfor skal ikke du få det til?

Du er bra nok. Vi alle er bra nok. Vi må bare huske å minne hverandre på det! 

Jeg har testet Polar M200!!! Ny pulsklokke på markedet.


Jeg har vært så heldig at jeg har fått testet en ny pulsklokke som kom på markedet for ca 1 1/2 mnd siden. Polar M200 kom ut i butikkene 1 desember og er en relativt enkel pulsklokke som måler pulsen ved håndleddet. Dette er Polar’s tredje generasjon av denne type pulsklokke, og den er realtivt forenklet i forhold til mange av Polar’s andre toppmodeller. Klokken kan tilby GPS, aktivitetsmåling og forhånds innlagte sportsprofiler. 

Det enkle er ofte det beste, sier man. Å det har Polar hatt i bakhodet når de lanserte denne klokken. Dette er en klokke som skal nå ut til løpere og andre aktive som ønsker en enkel klokke som gir de mest nødvendige opplysningene. Men det er også en klokke som man kan bruke i hverdagen generelt som en aktivitetsklokke. 

Jeg har nå testet denne klokken aktivt i ca 6 uker, og har skrevet et test rapport for Runner’s World som kommer ut i det kommende bladet nå i Februar (1/17). Jeg anbefaler alle som ikke er abonnenter, og enten bli det eller å kjøpe bladet i butikk. Bladet kommer med en utfyllende rapport hvor jeg personlig deler mine egne meninger om Polar M200. Noe jeg tror vil være til hjelp for mange som er usikre på om hvilke klokke de skal kjøpe basert på dagens marked. Prisen på klokken ligger på ca 1500 kr, noe som er en gunstig pris for en pulsklokke i dagens marked. Så jeg anbefaler alle å lese denne testen i Runner’s World! 


Treningsdagbok uke 45.


Jeg tenkte å legge ut treningsdageboken min for ukene fremover hvis dette kan være av interesse? Jeg får min egen trening tilrettelagt av min trener i Il Sandvin friidrettsklubb. Så husk at disse øktene er tilrettelagt til meg, og mine mål. Jeg har også bestemt meg for å legge inn noen yoga/bevegelighetsøkter for å forbedre meg på flere områder. Dette fordi bevegeligheten min er super dårlig, og jeg tror dette kan være en av hovedgrunnene til at jeg fort blir skadet. Så bevegelighet, tøying og mobilitet er gull verdt dere!! Ettersom jeg har satt meg noen ekstremt hårete mål til neste år, så blir det veldig mye trening fremover. Det trives jeg veldig godt med, men det er ikke gunstig for alle. Det handler ikke om å trene mest, men riktig. Kvalitet er brikken, dere!!

Denne uken har jeg tslik: 

Mandag 7/11: Løp 50 min rolig med ei venninne. Det var -12 grader ute, og veldig sur vind. Så vi holdt oss til kun 50 min rolig. Kroppen fungerte bra. Men jeg er ikke så glad i kulde, så var godt å komme inn. 

Tirsdag 8/11: Økt 1: Startet dagen med 45 min rolig løp med ei venninne. Var like kaldt denne dagen som dagen før, og det tar litt tid å vende seg til kulden. Men vi overlevde. Økt 2: Styrke på bein, og kjerne, ca 1 time. Kjørte knebøy, lårcurl, tåhev, bakside lår med bosuball og ulike øvelser på kjerne. Avsluttet økten med 1 time yoga. 

Onsdag 9/11: Intervall: 15×1 min + 20×45/15. Jeg er så heldig at jeg får kjøre løpetimer på Elixia Lillehammer hver onsdag 17.30. Derfor startet jeg økten min med 15×1 min, før jeg kjørte time med medlemmer på elixia. Hadde tunge bein denne dagen. Ikke veldig overraskende ettersom jeg kjørte styrke dagen før.

Torsdag 10/11: Kjørte 10 km rolig på mølla med innlagte drag. Hadde veldige gode bein, og en del overskudd. Avsluttet med 1 time pilates. 

Fredag 11/11: Fri. 

Lørdag 12/11: 10x3min under terskel. Hadde veldig gode bein, og følte jeg kunne løpt mye lengre. Lå under terskel, og fikk en veldig bra økt. 

Søndag: 13/11: 1 time på mølla med innlagte drag. Gode bein i dag også. 

Jeg har følte jeg har hatt mye overskudd denne uken. Har vært en del støl, og viste ikke at man kunne bli så støl av yoga! Så der fikk jeg meg en overraskelse. Jeg har slitt mye med en betennelse i leggen i høst men, har merket svært lite til den under løpeøktene heldigvis. Så endelig fremgang! 

Jeg starter på nytt program i morgen, og tenkte jeg skulle legge ut dette i løpet av uken hvis dette kan være av interesse? 

Ha en fantastisk uke dere! 

Er du fornøyd med livet ditt?


Hva vil du? Hva må du gjøre for å få det til? Og hvor mye er du villig til å ofre for å få det til? Dette er grunnleggende spørsmål du kan stille deg i forkant av alt du gjør. Du har mange ulike valgmuligheter, og hvilket valg du velger baserer seg ofte på holdningene dine, eller hvor mye du har lyst til å få til noe. Valgene kan dra oss i ulike retninger, og noen ganger føre oss på villspor. Men jeg tror ofte at hovedfaktoren til at folk havner på villspor handler om usikkerhet. Da mener jeg at vi mennesker ofte er redde for å skille oss ut, eller å gå i mot bølgen. Vi har vokst opp med janteloven, og det å skryte av seg selv ofte blir forbundet med negativitet. Men hvis du ikke har tro på deg selv, hvem har troen på deg da? Å hvorfor skal ikke du få til noe som andre har fått til? 

Livet er bingo. Livet er et spill. Livet er risiko. Uansett hvilket valg du tar, så har det et positivt eller negativt utfall. Du er ikke alene. Millioner av mennesker streber etter å ta valg. «Skal jeg ta meg en løpetur eller ikke?» «Skal jeg lage lasagne eller taco til middag?» «Hvordan utdanning skal jeg ta?» «Liker jeg han eller ikke?»  Hadde du hatt fasitsvaret, og visst fremtiden din, så hadde ikke valget vært så vanskelig. Vi søker lykke, og vi søker trygghet. Vi ønsker å ha det bra. Å det er ofte her problemene oppstår. For vi vet ikke utfallet. Vi vet ikke om valget vi tar vil gjøre oss lykkelige. Å vi er livredde for usikkerhet. Dessutten lever vi ofte etter mottoet «etter deg». Vi skylder på at vi ikke har tid, eller mulighet akkurat nå, og finner på unnskyldninger for å unngå ubehagelighetene. Men er det ikke litt rart at vi basert på vår usikkerhet og frykt, ikke tørr å ta de valgene som vi brenner mest for? 

Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg har til nå vært redd for å skille meg ut. Å jeg har vært usikker rundt hvilket valg jeg skal ta. Jeg bruker mye krefter på å bekymre meg over ting som jeg ikke har et fasitsvar på, og jeg stresser over ting som er utenfor min kontroll. Jeg er livredd for fremtiden, og jeg er livredd for å ta feil valg. Å derfor har jeg lett for å ta de valgene som virker tryggest, eller som vennene mine tar. For da har jeg jo tryggheten. Men den tryggheten gir meg ingenting. For jeg er fortsatt like sulten på noe mer. Jeg er aldri fornøyd, og det tror jeg er fordi holdningene mine da ikke lyser igjennom atferden. 

Men nå legger jeg alle kortene på bordet, også satser jeg alt fremover. Jeg skal gi alt, og hvis det ikke går. Så prøvde jeg. Jeg gjorde ALT jeg kunne, og jeg levde. For det er det jeg ønsker. Jeg ønsker å leve, og jeg ønsker å følge drømmene mine. Jeg gidder ikke å følge strømmen lengre. Jeg vil ikke leve et liv som jeg kun kan stå 90% for. Å jeg er ikke enig i at du må ha de perfekte kvalitetene for å nå igjennom nåøyet. Jeg tror det handler om viljestyrke. Du har et valg, og det handler om hvor mye du er villig til å ofre for å få det til. Hvor sterk er du? Hvor tålmodig er du? Og hvor villig er du til å få det livet du ser på som ditt drømmeliv? For det er ingen andre enn du som kan gjøre jobben. For det er jo ditt valg. Du må velge det selv. Ingen kan kaste deg på sjøen, da blir alt verre. Du må velge å oppe uti selv, og du må lære deg å svømme. Det kommer bølger, men det er dine erfaringer og måten du takler de på som gjør hvor fort du kommer deg over bølgene. Å vet du hva? Du kan få det til hvis du vil.

Livet er som poker. Du kan safe hele veien, eller du kan satse. Gjør det som gjør deg lykkelig. Du lever en gang så gjør livet ditt legendarisk og minneverdig. Ikke la andre ta det ifra deg. Du er sterkere enn du tror, og det er ingenting å frykte i de tingene du er redd for.