Når ting plutselig blir litt mer alvor…


//Inneholder sponsede produkter//

God morgen alle sammen.

Takk og lov for at vi fortsatt er i januar måned og det er leeeenge igjen (!) til sesongstart – ja med unntak av ekstremløpet Tough guy om nøyaktig 8 dager da… Jeg har fortsatt lang tid til å trene opp både kondisjon, tempo og bakkestyrke, jeg har god tid på å utvikle grep og teknikk – og ikke minst holde kroppen skadefri med diverse fine øvelser.

Husker dere jeg skulle i et spennende møte på mandag…og så ble det skjøvet til torsdag – vel torsdag kunne jeg altså etter litt orientering rundt på House of Oslo, sjekke inn på Skins headquarters! Møte var avtalt med de to herlige gutta Johan og Roger. Jeg hadde vel sett for meg en liten tjitt-tjatt, men da det var over – begynte alvoret. Det kjentes litt ut som et jobbintervju…og det er lenge siden jeg har vært på jobbintervju…det var ikke de klassiske spørsmålene om gode og dårlige egenskaper…men jaggu ikke langt unna.

– så var skjer med OCR_queen da?

– hva kan du gi oss?

– hva er planene dine i år?

– hva kan du prestere?

– kan du vinne?

osv osv…æhhhhhhhhhh svett i henda! Men med god støtte fra Supermann og et brennende engasjement for sporten som jeg håper tidvis skinte igjennom – fikk jeg etter ca 1,5 timer en hight five og «velkommen til team Skins-Norge«! Og to gode klemmer da!

Wow – shit just got real! Om jeg har hatt press på meg selv, så har jeg det ihvertfall nå. Men som jeg har sagt til dere før, og det holder jeg ved – jeg tør ikke sette mål for sesongen – ikke annet enn at jeg skal trene for å bli en bedre og sterkere hinderløper. Så får vi se hva det kan bringe med seg – jeg vet nemlig at veldig veldig mange andre jenter der ute også trener som bare det – og det er maaaange bra folk der ute! Men engasjementet mitt – ja det skal du lete lenge etter!

Og større motivasjonsfaktor skal du lete lenge etter. Men først skal jeg komme meg gjennom Tough guy – men håper jo seff jeg kan klare å gjøre de litt stolte allerede nå!

BTW…jeg sa det skulle bli litt endringer på OCRNorway.no – jeg har nemlig nå begynt å introdusere OCRNorway-bloggerne – og da jeg sto opp etter nattevakt hadde jaggu Supermann skrevet sitt første blogginnlegg – om det er noen som kan slå meg i sitt engasjement for hinderløp, ja så er det denne mannen. Han er denne ukens atlet – og du kan lese innlegget hans HER! Jeg vil anbefale det – han er en bra fyr altså (åpenlyst…siden jeg er gift med han da 😉

Ha en herlig lørdag!

KlemMari

Siste utgave av Runner’s World

  • Test av 7 trådløse øreplugger.
  • Kjell Magnar Berli: Fra blodpropp til fjelltopp!
  • Jakob Ingebrigtsen: «Jeg føler jeg har vunnet alle gymtimene i mitt liv.»
  • Naviger rett i den digitale treningsverdenen.
  • 99 løp i Norge i 2020!
  • Paris Marathon: Hva bør du gjøre – og spise – etter løpet?
  • Hvordan trene når du har barna annenhver uke?
  • Alternativ trening – hva sier forskningen?

Bli abonnent


Gårsdagens cheatday!


Snille coachen min som har satt opp treningsprogram til meg så godt han kan utifra to turnusliv og to små jenter som stadig gjør mer og mer etter skolen – er litt av et puslespill og akkurat denne uken her var et lite mareritt. Så på tross av at han gjorde så godt han kunne, har jeg allerede stokket litt om på øktene – jeg tror jeg har grønt lys til det, så lenge jeg fullfører uken!

Tirsdag sto det egentlig fri på planen min (eller slalåm egentlig da), men siden det passet meg sånn tok jeg rolig langtur da og så hadde jeg «fri» igår istedet. Men siden jentene skulle trimme selv havnet jeg på sats…med løftesko…og sugen på litt god gammeldags sirkeltrening – jeg var på lillestrøm og der elsker jeg å lage meg små sirkeltreninger og gårsdagens Cheatday så slik ut:

– skulderrehab/oppvarming

– sirkel med: Markløft/boxjump/kettlebell swing

– nedtrekk enarms

– taulek

– rygghev

– stående roing

Som dere ser jobber jeg mye med ryggen. Jeg er avhengig av å ha en sterk rygg både i jobben min, ifht hinderløp og ifht skuldrene mine. Jeg fikk beskjed her i høst om at skulderskaden min var blitt ytterligere forverret/smertefull pga manglende styrke i øverste del av rygg. Så cheatdayen min kom nok ryggen til gode – og jeg var superhappy happy jente!

Det er lenge siden jeg har trent boxjump nå, det kjentes stivt og tungt ut de første hoppene, men med gradvis øking via vektskiver – endte jeg tilslutt på personal best igår og den følelsen er helt himmelsk – du krøker deg sammen, strekker ut, satser og flyyyyyyr! Herregud så gøy! Jaggu skal det bli mye boxjump bak i hagen til sommeren gitt!

Da er det snart på tide å løpe ut døren, to økter i dag, en laaaaaang rolig løpetur, en styrkeøkt i kveld – og midt i mellom der et møte i Oslo og feiring av Supermann! Han har fått sin gratulasjon på OCRNOrway.no idag <3

Ha en herlig dag alle!

KlemMari

Et lite tips fra meg


//sponset innlegg//

God morgen

Jeg har bare lyst til å komme med et lite tips til dere. Jeg har skrevet om dette før på bloggen min, men gjentar det gjerne en gang til for jeg ser at nå er jeg igang med dette selv igjen.

Med det nye programmet mitt ser jeg at jeg er igang med litt lengre mølleøkter igjen, bare de to første øktene denne uken har vært på 60 minutter. Ikke at det er så himla lang økt med tanke på dere som løper i timesvis, men for meg er det lenge nok. Og når jeg løper lengre økter blir jeg også mer sliten, og trenger mer energi. Ekspertene sier vel at man ikke trenger energi første timen man løper, men jeg liker uansett tanken på at kroppen jevnlig får i seg litt ekstra og at dette kan hjelpe på både ytelsesevnen og restitusjonen. I tillegg ønsker jeg å være en sterk løper, jeg ønsker på best mulig måte å beholde muskelmassen min på tross av at jeg løper mer og mer nå.

For å sikre meg dette har jeg laget meg min egen mix jeg pleier å ha på mølla når jeg løper. Produktene fåes kjøpt hos Proteinfabrikken, men du kan helt sikkert finne tilsvarende produkter andre steder eller lage din egen mix med andre ting.

Men jeg bruker følgende:

BCAA med mango/appelsin

BCAA anbefales for å påvirke muskelvekst og kan brukes både før og under trening. Akkurat dette merket som er avbildet under er proteinfabrikken sitt eget og finnes i 5 smaker. Og jeg var veldig positivt overrasket da jeg testet de, gode på smak og med bra kvalitet på innholdet

Cell-Max med appelsin eller sitron

Cell-max er kongen av restitusjon etter trening (men jeg bruker det altså også under trening av og til). Fyller opp Kreatin og glykogenlagrene (gir muskelvolum og energi) på rekordtid og gir optimale forhold for rask muskelvekst. Inneholder kreatin, BCAA, L-glutamin, karbohydrater og protein peptider og mineraler og antioksidanter.

Ok folkens – det var bare litt reklame fra min side, men også et godt råd. Produktene er sponset, men som jeg har nevnt mange ganger før, jeg reklamerer kun for det jeg står inne for, og disse produktene kommer jeg selv aldri til å slutte med.

God løpetur!

KlemMari

Sone 3 løping = lykke på jord


Pling sa det i mailboksen min da ukens program dumpet ned til meg søndag ettermiddag!

Som vanlig var det 5 løpeøkter til meg (+ evt en lengre gåtur), og jeg kan ikke nekte for at jeg hoppet litt i sofaen av lykke da jeg så intervaller (jeg elsker intervaller) OG sone 3 i samme setning! Yess – en kjapp sjekk av sonene mine fortalte meg at jeg kunne få lov til å få nesten 160 i puls! Lykke på jord, da måtte jeg da kunne klare å få til et nogenlunde tempo ut av den økten i det minste!

Og enda morsommere – på slutten av uken fikk jeg lov til å kjøre en hardøkt! Best mulig tid og gjerne sone 4 (!) store deler av økten! Holy! Og utover dette fikk jeg faktisk lov å bevege meg litt ut av sone 1 – så Robin – jeg er happy nå!

Jeg måtte stokke litt om på dagene, og derfor kom intervalløkten på mandagen. Helt fin start på uken altså. Jeg var spent på hvilket tempo jeg kunne komme meg opp i – intervallene skulle vare i 8 minutter – og jeg tippet kanskje jeg kunne klare 12 km/t, men ville teste ut 11 km/t først. Og vet dere – der holdt jeg meg perfekt innen grensen gitt. jeg fikk 4 fine topper, og koste meg underveis, sliten ja, men absolutt overkommerlig. En skikkelig godøkt!

Til ære for en god kollega – bare digger det bildet her 😉

Som vanlig avsluttet jeg (jaja jeg tar det på slutten av økten jeg da) med litt tøy og bøy, jeg må si jeg hater mountainclimberen (eller yoga plex), men jeg kjenner at jeg virkelig har godt av dette. Målet er å få gjort unna denne tøy og bøy økten hver dag – selv på treningsfrie dager…og som jeg sier til Supermann, man kan ikke være perfekt med en gang, men jeg jobber med saken. Så altså – tøying nr 1/7 er i boks!

Det er nå under to uker til vi skal løpe Tough guy igjen i Wolverhampton, jeg er klar, men samtidig skjønner jeg ikke helt hvorfor i all verden vi skal gjøre dette en gang til?!?! Vi klarte oss jo fint ifjor…så hvorfor utsette seg for dette igjen…må være en slags sånn syk galskap som driver oss. Blir nok en helt rå opplevelse igjen…og jeg gleder meg seff…men må jo si jeg tok meg i å kjenne litt på det da jeg sto og leste gjennom blekka til Mr Mouse igår…det er kommet nye regler, nye hindre…så noe nytt vil det altså bli. Og vi som løper i front squad MÅ løpe en viss rute (hindrene her er så store at man faktisk kan ta flere løsninger på ulike hindre) for å få godkjent. Hvis ikke blir vi diskvalifiserte…det hadde jo vært katastrofe! Uansett…gleder meg til å treffe Sarah igjen fra Tyskland – vi møttes under Spartan i fjor høst og vi skal løpe sammen nå i Wolverhampton – blir superkos!

Aight – det blir litt endringer på OCRNorway.no iløpet av de neste dagene – jeg håper dere kommer til å synes det er gøy – så stikk gjerne innom og sjekk ut siden vår! 

KlemMari

…jepp så henger jeg her da…ordre fra sjefen! Blir skikkelig mør i armene!

Avslutter denne treningsuken i -25 herlige grader


Når klokken ringer 0515, og du kjenner på skuldrene at det trekker og er kjølig – har man bare lyst til å trekke dyna over hodet og bli der. Men du vet at løpetøyet ligger klart, sekken er pakket – og det går faktisk ikke noen buss til jobben…ei heller står bilen i garasjen!

OG…ikke minst har jeg gledet meg til å løpe idag, nettopp fordi jeg får lov å bevege meg opp i sone 3 idag! Det vil for meg si puls opp til nesten 160! Såååååååååå herlig og så befriende!

…må dog si at skuffelsen sto litt i taket da jeg endelig kom meg avgårde. Antrekket besto av thermaltoppen til Skins, dressen jeg skal løpe i Wolverhampton med, en mellomjakke, en goretexjakke, ørevarmere, buff, ullvotter med vindvotter utenpå og ullsokker + løpesekken min med frokost, lunsj og skiftetøy i. Puh…bare å bevege seg er en treningsøkt i seg selv, og resultatet – alt for høy puls (igjen) på selv latterlig lavt tempo. Men nå skal det jo sies at med 25 minusgrader så er det visst tillatt med lavere tempo og man skal visst oppnå ok treningseffekt likevel. Garmin bekrefter dette og gir meg en 4,1 i treningseffekt da økten er ferdig.

Oppsummeringen over uken er jeg tross alt fornøyd med. Jeg har følt at det kanskje ikke har vært så mye trening, men det er det geniale med å føre nøye dagbok – man ser tilslutt at man har hatt en ok uke. Det ble nesten 4 mil løping tilsammen, 5 løpeøkter hvorav 3 ga treningseffekt mellom 3-4, og 2 restitusjonsøkter.

Jeg er superspent på hva neste uke skal bringe og gleder meg til mailen med treningsprogrammet kommer. Jeg vet ihvertfall at jeg skal en tur på sats solli imorgen og leke apekatt med ei flott jente. I tillegg har jeg et spennende lunsjmøte som jeg håper bærer frukter!

Aight – da må dere bare ha en herlig dag – jeg skal ha min daglig tøy og bøysession – målet i tillegg til å bli en bedre løper, er også å bli en mer smidig løper. Og her er det jaggu en jobb som skal gjøres!

KlemMari

Ps…må nesten få lov til å komme med en liten snikreklame og! (sponset link) – idag kom endelig nye varer til Treningsshop – en tights jeg har ventet så lenge på. Den ser rådigg ut og kommer fra OMPU. Ompu er virkelig et stort merke innen hinderløp, og det er ikke uten grunn, den er superdigg å ha på, og jeg gleder meg som en unge til å teste de!

lurer på om ikke denne skal bli med til Wolverhampton ja…

Sone-1 løping #frustrasjon


Som jeg skrev til dere har jeg som mål i 2016 å bli en bedre løper. Så enkelt, ferdig snakka! Jeg vet erfaringsmessig at det er veldig fort gjort å dra på seg skader, sesongen 2014 var preget av smerter fra plantar fascitt, en for brå overgang til mølle i høst + harde intervaller ga meg både smerter i ankelen på samme fot som jeg har plantar fasciten samt korsryggsmerter. Så man skal ha respekt for løping. Derfor ble jeg så glad da jeg fikk melding fra Robin om at han kunne tenke seg å hjelpe meg på min vei.

Robin Amundsen er en av Norges beste hinderløpere, men han har også «god» erfaring om skader man kan få fra løping, og har derfor mye fokus på rett styrketrening til løpere + skadeforebyggende trening. Og i tillegg har han peil på løpetrening. Han skal støtte meg nå i en måned og hjelpe meg i å skjønne hvordan jeg skal legge opp treningen videre. Jeg vil få et nytt treningsprogram fra uke til uke – og han er sjefe, jeg gjør som sjefen sier.

Meeeeeeeeeen det er vel en grunn til at disse folka kaller seg coacher og ikke bare personlige trenere – for dette krever sin mann eller kvinne. Jeg er vant til å løpe etter egen maskin + styrer intervalløktene mine selv. Nå skal en annen person fortelle meg hvordan jeg skal trene…og mye av treningen skal foregå i sone 1!

Er dere klar over hva trening i sone 1 er??? FRUSTRERENDE!!! Hensikten med å ta denne fine flotte testen på NIMI var jo å få fastsatt treningssonene våre, finnne lakttatgrenser og kunne legge opp en mer effektiv trening! Så da må jeg bare få banket inn i hue mitt, hvordan det kan være treningseffektivt å gå/løpe til jobb. Løpe er forsåvidt helt feil…for jogge veeeeldig sakte er mer rett. Og kommer det en fartsdump i veien…ja da må man være obs…det er fascinerende hvor lite helling som skal til før pulsen stiger! Og etter mine soner skulle jeg altså ikke over 130 på min vei til jobb idag…»Hold sonen!» står det på planen min idag…med utropstegn bak 😉 Første løpeturen min i sone 1 fail’a jeg bigtime – havnet på 140 i snittpuls…idag var jeg litt flinkere og havnet på 134 i snittpuls. Ødela løpet litt siste 500 meter da jeg hadde kun 2 minutter på meg til å rekke jobben i anstendig tid….

Så coach Robin…takk og lov for at du slipper meg opp i sone 3 imorgen! Det skal bli en fryd og en glede!

KlemMari

Bare noen tanker fra meg denne helgen…av og til tar man 2 skritt frem og 5 tilbake…jeg vet ikke helt hvor jeg er på stigespillet mitt akkurat nå…time will show…