Mine tips til alternativ trening og skadeforebygging.


Hei!

Da har jeg kommet tilbake til Budapest etter 10 dager på ferie hjemme i Norge. Det trengte jeg virkelig! Skoledagene i Budapest er helt annerledes enn i Norge, og vi har en mye tøffere hverdag enn det jeg hadde når jeg studerte i Norge. Derfor var det veldig godt å komme hjem til familien, få trent ordentlig, sett venner og slappet av! Så nå er kroppen ladet, og hodet klar for ny omgang med mye skole 😀

Jeg fikk trent en del i påsken både med løpesko og ski. Jeg er ikke så god på ski men jeg ser på det som veldig bra alternativ trening. De siste to årene har jeg slitt masse med skader og, har derfor lært at det er vikitig å få lagt inn alternative økter. Dette er økter jeg pleier å kjøre når jeg trener alternativt:

Ellipse: super trening som ikke er like belastende som feks løping. Her kan man få opp pulsen betraktelig. Man kan både kjøre langtur og intervall. Intervall er nok min favoritt ettersom ellipse fort kan bli kjedelig i lengden. 

Løpe i vann: Løping i vann er super trening, og et svært godt alternativ ved skader. Kjør gjerne intervaller!

Sykkel: Nå som våren begynner å komme er det yppelig å dra frem sykkelen og kjøre noen langturer på den. Går også kan å legge inn drag i feks bakker.

Ski: Ski er noe jeg bare har fått mer og mer gleden av de siste årene. Tidligere hatet jeg virkelig ski, men nå de siste 3 årene har jeg fått smaken på det. Super trening for hele kroppen, og enda bedre å kunne få brukt kroppen ute i den vakre naturen i Norge!! Vi er så heldige som bor i et så vakkert land!

–  Yoga/bevegelighetstrening: Dette er viktig trening dere! Jeg tror veldig mange fort får skader (inkludert meg selv) fordi man har for stiv/stram muskulatur, noe som bidrar til at man blir ekstra utsatt for skader. Derfor er det viktig å bruke litt tid etter hver økt på tøying, og prøv å legg inn litt yoga/bevegelighetstrening hver uke. 

Basistrening, fokus på kjernemuskalturen: Jeg er veldig fan av basis styrke som baserer seg på hele kroppen. Enkle styrke øvelser hvor man bruker egen kroppsvekt. Fokus på kjernemuskalturen!! En sterk kjernemuskulatur er super viktig uansett hva man trener. Styrketrening gir deg muligheten til å utvikle deg som løper, og gir deg også muligeten til å bli en bedre/sterkere løper. Sannsynligheten for skader minker ettersom kroppen blir bedre rustet til å takle belastningen man utsetter kroppen for under løpeøkter. 

Så dere: Husk å tren alternativt ved siden av løping. Løping kan fort bli for gjensidig og jeg tror det er viktig at vi er litt smarte med tanke på skadeforebygging. Jeg er også veldig bevisst på skovalget mitt, og massere muskalturen rundt lår/legger. God variasjon, riktig/nok/sunt kosthold, nok søvn og riktig intensitet på øktene er også viktige faktorer ved skadeforebygging. Jeg har ofte fått en smell når jeg har økt treningsbelastningen for fort, eller trent for mye på feil intensitet. Derfor anbefaler jeg virkelig å ikke bare kjøre i gang med masse trening, men heller øke belastningen gradvis. Prøv å hold deg unna lapskausøkter, det er ikke smart!!! Trust me! Jeg er altfor god på å bare sette musikk på ørene, og la beina fly avgårde. Å det tjener man ingenting på, det er bare tull! Tren smart – la de rolig øktene være ROLIGE, og kjør heller på under intervallene! 🙂

Håper dere får en fantastisk uke 😀 Tren smart, gjør bevegelighetstrening og husk kjernemuskalturen!! 

Siste utgave av Runner’s World

  • Test av 7 trådløse øreplugger.
  • Kjell Magnar Berli: Fra blodpropp til fjelltopp!
  • Jakob Ingebrigtsen: «Jeg føler jeg har vunnet alle gymtimene i mitt liv.»
  • Naviger rett i den digitale treningsverdenen.
  • 99 løp i Norge i 2020!
  • Paris Marathon: Hva bør du gjøre – og spise – etter løpet?
  • Hvordan trene når du har barna annenhver uke?
  • Alternativ trening – hva sier forskningen?

Bli abonnent

Ukategorisert

Neste mål; 21 km i Budapest i september.


Hei!!! 😀

De siste 2 årene har jeg slitt mye med skader og sykdom. Jeg har derfor fått testet tålmodigheten og viljestyrken min ganske greit…. Tiltross for at jeg nå den siste uken har ligget syk med feber og sår hals, så er det lenge siden jeg har vært så motivert som jeg i dag! 😀 Hvorfor???? Jo fordi jeg endelig har bestemt meg for å løpe 21 km igjen!!!! 😀 Første gang jeg løp 21 km var i Holmestrand for 2 år siden, og da begynte også skademarerittet. Men nå føler jeg meg endelig klar for å trene ordentlig mot et mål igjen, og det gleder jeg meg veldig til! Derfor har jeg bestemt meg for å løpe 21 km her i Budapest i september!  I den forbindelse tenker jeg at det hadde vært artig å dele min vei mot dette halvmaratonet, og hvordan jeg skal trene mot det. Jeg kommer til å rådfører meg med min klubb; IL Sandvin, og min trener for å stå best mulig forberedet på den startstreken! MEN; er det en ting jeg har lært de siste to årene så er det bedre å ha kvalitet over kvantitet. Å at det handler om å trene smartest og ikke mest. Lytt til din egen kropp, og bruk hodet!

I ukene fremover kommer jeg til å ha fokus på en del lange rolig økter, intervalløkter (lange nå i starten), og en del styrke/basis trening. Jeg må bli sterkere i kjernemuskulaturen, og generelt i hele kroppen. Jeg ønsker å bli sterkere, og raskere! Det viktigste for meg er å klare å kombinere treningen på best mulig måte ved siden av skolen. Jeg har lange skoledager hver dag som krever mye energi, og jeg ønsker derfor å få mest mulig igjen for treningen jeg legger ned. Jeg vil derfor prøve å få lagt inn styrkeøkter i fritimene, og løpingen vil skje før eller etter skolen. 

Jeg tror grunnen til at jeg har slitt så mye med skader er fordi jeg alltid har trent mye «lapskaus», og jeg er altfor glad i å bare løpe avgårde. Dette har ikke kroppen min taklet så godt og det har resultert i mye skader. Jeg vet at det er fler enn meg som går på den feilen om igjen og om igjen, og derfor ønsker jeg å dele min vei mot målet her. Så kanskje vi kan inspirere hverandre til å trene smartere? 😀 Kroppen trenger rolig økter, og kroppen trenger tid til å restituere seg! Så hovedfokuset mitt blir å ha fokus på at de rolige øktene SKAL være rolige, og ha mer fokus på styrke treningen. 

Men jeg vet at å trene mot 21 km, 10 km, 42 km eller andre løp krever motivasjon, og enkelte dager er mye tyngere enn andre. Så kanskje vi kan hjelpe hverandre mot målet?Hva er deres mål? Å hvordan skal dere fokusere og trene mot målet? Hva tenker dere er avgjørende for å få utnyttet tiden på treningen best mulig?

Jeg håper virkelig vi kan inspirere hverandre, heie på hverandre og hjelpe hverandre til å bli bedre løpere! 😀 Ha en fantastisk uke! 

Ukategorisert

Tips: behold motivasjonen gjennom vinteren


Hei! 🙂 

Jeg har nå vært hjemme i Norge i ca 14 dager, og har virkelig fått testet meg på både masse snø og is. Å jeg må ærlig innrømme at vinteren ikke er min favoritt årstid, og at motivasjonen innimellom kan svikte litt. Ikke alltid like fristende å komme seg ut i -10 grader, snøvær og mørkt… Derfor har jeg satt meg ned for å skrive noen tips som pleier å fungere for meg når motivasjonen dabber av 🙂 

1. Et klart mål eller klare ambisjoner: For meg handler det om å ha et klart mål som jeg kan jobbe mot under vinterperioden. Mitt mål er å slå min egen pers på 21 km. Et mål fungerer ofte for meg som den sterkeste motivasjonsfaktoren. Da blir det alltid mye lettere å komme meg ut på trening, og jeg kan bruke målet som en motivasjonsfaktor under de hardeste intervallene. Jeg vet at jobben jeg legger ned nå vil bety mye når jeg står på startstreken, og det har alltid vært en viktig faktor for meg å alltid gjøre mitt beste. Jeg ønsker å være så godt forberedt som jeg kan være til løpet. Derfor vil et klart mål, og klare ambisjoner være den viktigste faktoren for meg når det gjelder å holde motivasjonen oppe iløpet av vinteren.  

2. Delmål! Ved å teste deg selv underveis gjennom vinteren mot målet vil du hele tiden få gode tilbakemeldinger om hvordan du ligger ann i forhold til målet ditt. Samtidig har du også tid til å forbedre treningen eller redusere treningen om du ikke får svarene du ønsker. God konkurransetrening er også viktig for å klare å yte maks. Lite tips; Winterrun er et supert løp som jeg virkelig anbefaler. Det er til Lørdag 3 februar, og du kan fortsatt melde deg på!!! Det er både 5 og 10 km! Gå inn på; www.winterrun.com  

3. Avtal løpeturer med andre: For meg har det alltid vært mye enklere å komme seg ut på løpeturer når jeg har noen andre å dele turene med. Det finnes ikke noe bedre enn å kombinere løping, skravling og vakker natur! Det er også mye vanskeligere å avlyse en løpeavtale om du skal løpe med noen andre når du vet de forventer at du skal være med. 

4. Kle deg godt med riktig utstyr: En annen viktig faktor om vinteren er å kle seg riktig og godt. Finn ut hvor mye klær du må bruke for å holde varmen, men samtidig ikke svette ihjel. Finn gode løpesko, og pigger om det er nødvendig. Jeg personlig løper aldri med pigger, men enkelte dager kunne nok det vært lurt. 

5. Musikk: For meg er det viktig å ha bra musikk som gir meg energi på turene jeg har alene. Det gir meg motivasjon, og jeg ender alltid opp med å løpe rundt som en smilende energisk jente. Mine topp tre sanger nå er: 

– The heat (i wanna dance with somebody) – ralph felix. 

– Faded (tiesto`s deep house remix) – alan walker. 

– For you (&rita ora) – liam payne. 

6. Søvn & riktig næring: Jeg slet lenge med både D viatmin mangel og B12 mangel, og har derfor lært hvor viktig riktig næring er! Jeg sov flere timer hver dag, og var nesten alltid trøtt. Søvn vil være avgjørende for motivasjonen din, og uten nok søvn vil det være vanskelig å opprettholde en god treningsperiode. Søvn og riktig næring er avgjørende for at kroppen skal få restituert seg, og bygd seg opp enda bedre! Prøv å oppretthold en riktig døgnrytme som fungerer for deg, og spis godt med næringsrik mat. 

7. Last ned strava eller en annen app hvor du kan loggføre treningen din: Eller om du heller ønsker å benytte en treningsdagbok på dataen eller skrive i en egen bok – gjør det! For meg er det litt ekstra motiverende og morsomt å se tilbake på tidligere treningsøkter, eller å få et klart bilde over treningen du har gjort som har fungert eller ikke. Viktig å loggføre for å kunne analysere jobben du har gjort og hva du kan forbedre fremover. 

8. Ha det gøy! Til syvende og sist skal løping være gøy. Hvis du har for høye ambisjoner, eller forventninger til deg selv; senk skuldrene og gi deg selv litt fri. Husk at det aller viktigste er at du liker det du driver med, og at det vil være den viktigste faktoren for å opprettholde motivasjonen. Det er vanskelig å trene mot en mål om du virkelig ikke brenner for det. Det er viktig å kose seg på veien, le og smile 😀

Håper noen av disse tipsene kan hjelpe deg til å opprettholde motivasjonen gjennom vinteren. Kanskje du har noen tips til meg? Legg gjerne igjen en kommentar 😀

Ha en super løpeuke!!! 


Ukategorisert

Tørr du å være med på en utfordring?


Hei, og godt nyttår alle sammen!!! 😀

Nå er det en god stund siden jeg skrev her sist, og MYE har skjedd. Den største forandringen er at jeg har flyttet til Budapest for å studere. Jeg trives veldig godt, men har virkelig fått testet min egen komforsone de siste månedene. Derfor har treningen blitt nedprioritert den siste tiden, men heldigvis begynner jeg å komme ordentlig i gang igjen nå. Jeg har vært mye plaget av skader de siste 2 årene, men nå føler jeg meg faktisk 100% bra igjen. Derfor har jeg veldig lyst til å dele mine planer og mål for 2018 med dere. Håper å motivere noen der ute å bryte ut av komforsonen, og leve litt ekstra i 2018. For som jeg liker å si; det er utenfor komforsonen magien skjer. Å det er virkelig sant!! 

Så, dere lurer kanskje på hvorfor jeg er i Budapest?

I sommer havnet jeg i et dilemma hvor jeg måtte velge mellom å ofre ALT for min største drøm, eller å gi opp. Jeg valgte å satse alt, og dro derfor til Budapest. Jeg kommer aldri til å glemme de følelsene som blomstret opp på flyet 3 september 2017. Frykt, redsel og nervøsitet blandet med glede, lykke og sommerfugler i magen. Jeg viste at valget jeg tok kunne gjøre meg til verdens lykkeligste jente, men samtidig hadde jeg en ekkel følelse inni meg som sa at jeg kanskje ikke kom til å klare å gjennomføre en utdanning i utlandet. Jeg har aldri vært noe god i språk, og heller aldri likt å snakke engelsk. Jeg har alltid vært hun jenta som har fått alle andre til å snakke engelsk, og jeg har vel egentlig ungått alle situasjoner hvor jeg har måtte snakket et annet språk enn norsk. Men nå skulle jeg plutselig flytte til utlandet og ha 11 fag med forelesninger flere ganger i uken, 8 eksamener, 3 innleveringer og 1 presentasjon på engelsk! Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har jobbet hardere psykisk og fysisk med meg selv som i det siste halvåret, men jeg har heller aldri vært lykkeligere. Jeg har bevist for meg selv at dette klarer jeg, og viktigst av alt; jeg turte. 

Å hvor vil jeg med dette?

Jo, jeg tror vi alle er altfor pinglete. Vi er for opptatte av hva alle andre mener eller tror. Vi glemmer oss selv i prosessen. For hva er det egentlig du vil? Hva er det du alltid har hatt lyst til å gjøre, men aldri turt? Vil du løpe 21 km i København, men tørr ikke fordi du selv føler at du ikke er i god nok form. Da synes jeg du skal minne deg selv på «ja, vi kan i de fleste tilfeller alltid bli bedre, men vi må begynne et sted».  Livet er simpelt – du må tørre å leve det, eller så flyr det avgårde uten deg ombord. Det er opp til deg. Du har et valg, vil du gjøre en endring eller ikke? Og viktigste av alt; skal du la være å prøve fordi du er redd for å feile? Eller skal du faktisk ta på deg de løpe skoene, melde deg på løpet og stelle deg på startstreken? For vet du hva, jeg er sikker på at du klarer det. Det er hundrevis av folk som har gjort det før deg, så hvorfor skal ikke du klare det da? Jeg tror vi må tørre å bryte ut av komforsonen vår litt flere ganger, og huske at vi nå lever i et samfunn hvor ordet perfekt får mer og mer plass. Å jeg velger å tro at hvis vi alle tørr å vise litt mer ærlighet, glede, medmenneskelighet og ikke minst; kjærlighet, så kanskje vi kan skape et litt bedre samfunn og verden hvor folk føler tørr å leve. Ordet perfekt burde ikke finnes, fordi ingen er perfekte. Alle har feil, og alle kan ikke vinne OL gull, bo i et slott eller ha den råeste jobben. Jeg tror vi fort glemmer hva lykke handler om. For meg handler lykke om å ha en god selvfølelse og ha det bra med meg selv. Ha tro på det jeg gjør, vise kjærlighet til de rundt meg, heie på andre, tørre å satse på drømmen min, og ikke minst så ønsker jeg å se hvor fort jeg kan løpe. Å jeg er sikker på at om vi alle gjør en litt større innsats på å hjelpe hverandre, unne hverandre suksess, følge vår egen drøm og gi litt mer faen i hva alle andre mener – så vil livet til hver enkelt bli bedre. Vi er vår egen lykkesmed, og det er ditt ansvar å skape din egen lykke. Valget er ditt, og jeg tror hvis vi alle tørr å vise litt mer sårbarhet, ærlighet og kjærlighet så kanskje vil flere mennesker tørre å bryte den komforsonen litt oftere. Livet er aldri dans på roser, og det kommer det heller aldri til å bli. Kanskje det derfor er enda viktigere at vi faktisk heier på hverandre, og ikke drar hverandre ned? Jeg mener, vi kan aldri vise nok kjærlighet, og noe så lite som et smil kan virkelig gjøre dagen til hvem som helst litt bedre. 

Så, min utforing til alle der ute er å gå utenfor komforsonen! Meld deg på et løp du har drømt om å løpe, og smil til menneskene du møter. Du er så bra, og du vil klare å gjennomføre løpet lett. Vet du hvorfor? Fordi du turte, og det er utefor komforsonen magien skjer! Å hvis du på veien mot løpet klarer å vise litt mer glede, ærlighet og medmenneskelighet, så har du klart noe mer enn bare å gjennomføre et løp – du har også heiet frem noen andre. Å for meg er det virkelig rørende – at vi sammen kan bli bedre. For husk; alle lever en kamp der ute som du kanskje ikke ser med engang.

Vi må bli flinkere til å spre kjærlighet rundt oss.


Hei 😀

Nå som vi er inne i et nytt år er det vel flere enn meg som reflekterer litt over det som har skjedd, og det som muligens kommer til å skje. For meg er dette et vanvittig spennende år hvor noen av mine største drømmer kan gå i oppfyllelse. Jeg er inne i det siste semesteret på bacheloren i Lillehammer, og målet videre er å søke meg inn i Danmark slik at jeg kan bli utdannet klinisk psykolog. Jeg har også satt meg noen hårete mål innenfor løpingen, og ser veldig frem til treningsleir i påsken med klubben min Il Sandvin.

I tillegg har jeg kapret en veldig lærerik og spennende jobb på Lier psykiatriske. Jobber med vanvittig dyktige folk, og jeg har lært vanvittig mye av både de som jobber der men også av pasientene. Jeg føler meg veldig priviligert og heldig som har muligheten til å kombinere denne jobben med studiet mitt. Å det er mange inntrykk som har satt sine spor. Men er det en ting som har brent seg fast i meg enda hardere enn tidligere så er det: Uansett hvor langt nede du er, og hvor mørkt det er rundt deg. Så må du aldri gi deg. Det er mye lettere sagt enn gjort, men du har et valg. Bruk det fornuftig. Spre kjærlighet rundt deg og lev. Å viktigst av alt: TA VARE PÅ HVERANDRE. 

Vi burde bli flinkere til å smile til hverandre, og gi hverandre komplimenter. Unne hverandre suksess, og glede. Istedenfor å hele tiden konkurrere med hverandre, så burde vi heller senke skuldrene og spre de positive følelsene vi har. For dere? Hva er størst av alt? Jo kjærligheten. Å hva skjer om vi faktisk legger bort mobilen i et par miutter på bussen eller på gaten, og smiler til hverandre? Jo du kan faktisk gjøre en persons dag minneverdig. Det er så lite som skal til! Jeg tror vi må bli flinkere til å ta vare på hverandre, og smile. Visste du at et smil faktisk kan senke stressnivået i kroppen din? 

Det er sammen vi kan gjøre en endring! Samfunnet krever så vanvittig mye av oss, og vi ser daglig elendighet rundt oss. Å det du leser om, det skjer faktisk. Å hvis ikke vi står i mot det sammen, og tar vare på hverandre. Så bidrar vi til at det blir enda mer grusomhet der ute. Kjærlighet dere, det er alt! Gi hverandre en klem, og si det du føler. Ikke la misunnelse eller negativitet ødelegge. Ikke gi deg selvom du ikke får til målet ditt på første forsøk. Men sett deg opp på hesten igjen, og gi alt du har. Å hvis du gjør det, samtidig som du er snill mot de rundt deg. Så lover jeg deg at du en dag får til drømmen din. For hvorfor skal ikke du få det til?

Du er bra nok. Vi alle er bra nok. Vi må bare huske å minne hverandre på det! 

Jeg har testet Polar M200!!! Ny pulsklokke på markedet.


Jeg har vært så heldig at jeg har fått testet en ny pulsklokke som kom på markedet for ca 1 1/2 mnd siden. Polar M200 kom ut i butikkene 1 desember og er en relativt enkel pulsklokke som måler pulsen ved håndleddet. Dette er Polar’s tredje generasjon av denne type pulsklokke, og den er realtivt forenklet i forhold til mange av Polar’s andre toppmodeller. Klokken kan tilby GPS, aktivitetsmåling og forhånds innlagte sportsprofiler. 

Det enkle er ofte det beste, sier man. Å det har Polar hatt i bakhodet når de lanserte denne klokken. Dette er en klokke som skal nå ut til løpere og andre aktive som ønsker en enkel klokke som gir de mest nødvendige opplysningene. Men det er også en klokke som man kan bruke i hverdagen generelt som en aktivitetsklokke. 

Jeg har nå testet denne klokken aktivt i ca 6 uker, og har skrevet et test rapport for Runner’s World som kommer ut i det kommende bladet nå i Februar (1/17). Jeg anbefaler alle som ikke er abonnenter, og enten bli det eller å kjøpe bladet i butikk. Bladet kommer med en utfyllende rapport hvor jeg personlig deler mine egne meninger om Polar M200. Noe jeg tror vil være til hjelp for mange som er usikre på om hvilke klokke de skal kjøpe basert på dagens marked. Prisen på klokken ligger på ca 1500 kr, noe som er en gunstig pris for en pulsklokke i dagens marked. Så jeg anbefaler alle å lese denne testen i Runner’s World!