Kontraster


Lørdag kveld kom jeg hjem etter 8 flotte dager på Mar de Pulpi i Spania. Landet til lett regn og 2 grader. Ved avreise fra Allicante tidligere på dagen viste leiebilen gode 27 grader.

Søndag våket vi opp til snø og sludd. Det fristet egentlig å bare dra dyna over hodet og bli liggenede hele dagen, men en solid langtur stod på planen og skulle gjennomføres før treningsuka ble komplett. Løpeturen gikk overraskende lett, tross snø, slaps og et hodet som hadde innstilt seg på sol og mange plussgrader. Utrolig hva en god kropp og positiv drive i treninga gjør med moduset hodet settes i etter noen dager med plettfritt vær.

Treningsdagene i Spania har vært bra og kroppen har blitt fylt opp med energi. Følelsen av å reise hjem med mer energi enn det man dro med er herlig. Selv om det har blitt løpt flere tøffe økter og utrolig mange kilometer finnes ikke kroppen sliten eller medtatt. Selv om ting fugerer treningsmessig er det nå i den perioden jeg er inne i, som den viktigste treningsjobben gjøres.

Det er noen uker fram til den viktige konkurransedagen, men kroppen må gjennom jevnlig julig for å klare å stå på startstrek med den balasten som trengs for å løpe fort. I påskeferien kommer jeg til å holde trykket oppe.

Med langturen i går er det en litt lettere treningsdag i dag, før det smeller til med solide økter fra i morgen.Må benytte dager med fri og gode muligheter for hvile mellom øktene. Litt hyttepåske får vi med oss og restitusjonsøkter på ski.

Med Ronnie hjemme daglig framover finnes det gode muligheter for fint treningsselskap hjemme også. Jeg setter mer og mer pris på perioden framover, der skismøreren er ferdig med den viktige jobben og kan være mer tilstede for hverdagen her hjemme.

Konkurranseplanen begynner å ta form og den 11.april smeller det endelig i gang med halvmaraton. Deretter Sentrumsløpet og en ny halvmaraton i starten av mai, før maraton skal løpes i slutten av mai med en kropp full av overskudd og energi – klar for å gjøre sitt beste.

GOD PÅSKE!

Siste utgave av Runner’s World

  • Et fysiologisk og historisk blikk på kvinner og menns løping:
  • Foregangskvinnene som brøytet vei, med blant annet Joan Benoit i spissen.
  • En mer rettferdig vurdering av kvinners prestasjonsnivå.
  • Hormonprevensjon og løping.
  • Jevi Majid: Gir løping et nytt ansikt.
  • Lina Falcke: Fra koma til maraton.
  • Karoline Bjerkeli Grøvdal: Kunsten å gi F!
  • Stor test av sportsbehåer.
  • Fastpacking: Kunsten å forflytte seg effektivt i terrenget.

Bli abonnent

Ukategorisert

En solid treningsuke


Nå er vi på plass på Mar de Pulpi i Spania. Her skal jeg tilbringe 8 dager sammen med trener Jack og treningsvenninne Runa. Vi har det flott og treningsværet er helt perfekt. For min del blir det en solid dose trening.

Jeg snitter 30 kilometer hver eneste dag, der det blir noen flere kilometer enkelte dager. Det er god blanding mellom rolige turer og harde økter, samt noe spesifikt rettet mot maraton.

Det å komme til et slikt sted og med slike omgivelser gir energi. Det er kun fokus på trening, hvile, mat og restitusjon. Det er faktisk lett å få gjort treningsjobben og selv om noen økter er verre enn andre sitter jeg igjen med et stort smil.

Formen kjennes ut til å være bra og allerede etter noen få dager har jeg kanskje gjort unna to av de “hardeste” øktene, men fortsatt kjennes kroppen og beina utrolig lette ut. Akkurat dette vet jeg kommer til å kjennes en del tyngre ut når jeg setter meg på flyet hjem på lørdag, men da kan jeg sove og slappe av.Det er ikke ille å tenke på at man kommer rett til påskeferie og forhåpentligvis litt sol hjemme også.

Jeg er inne i en tøff treningsperiode. Det er nå 10 uker og noen dager igjen til årets første maraton. Dette blir også det viktigste løpet mitt før sommeren. Før den tid vil jeg konkurrere litt i Norge og litt i utlandet.

Det som er sikkert og visst er at det kribler etter å komme i gang og det er egentlig en tilfredsstillende følelse å kjenne at formen er enda et hakk bedre enn i fjor, og da kun med vintertrening hjemme. Så noe rett går det an å gjøre hjemme i fine Hunndalen.

Akkurat i dag er det en lettere dag med kun to løpeøkter, samt noe styrke. I morgen smeller vi i gang igjen med en tøff økt på morgenen. Bare å henge i snøret og ha fokus på de rette tingene.

Slik det er nå går ting på skinner. Tilbakelagt en ny vinter uten skader eller vondter av noe slag og ingen sykdom å snakke om. Da er det ikke annet enn å være utrolig fornøyd med tingenes tilstand og fortsette å gjøre jobben som trengs for å nå nye mål og drømmer.

Så til dere som sitter hjemme og så at det falt snø på bakken i går og at det var minusgrader på morgenen i dag. Det er lett å komme seg hit til Spania med sol og gode temperaturer. Flyet går direkte fra Gardermoen til Allicante. Med en kort biltur fra flyplassen ankommer du flotte Mar de Pulpi med sine flotte fjell og supre grusveier.

Her kan dere bo i like fine leiligheter som det vi gjør nå til en billig penge. En god middag koster dere ikke mer enn 8-10 Euro, så dette kan absolutt anbefales for solhungrige Totninger og andre hjemme i Norge.

Ukategorisert

Treningshverdagen – opp og frem!


Hva gjør vi løpere og hvordan trener vi? Her gir jeg dere et innblikk i en helt vanlig treningsuke for min del. Ingen kjære mor og jeg lever i trua på at hardt arbeid vil betale seg til slutt.

Bildet er tatt av Frode Monsen

Mandag:

1.økt: Rolig morgentur løp

2.økt: Rolig løp

3.økt: Styrketrening (maks)

Tirsdag:

1.økt: Rolig morgentur løp

2.økt: Oppvarming, 12×1000 meter, nedløping

3.økt: Slyngetrening

Onsdag:

1.økt: Litt lengre morgentur løp

2.økt: Skitur

Torsdag:

1.økt: Rolig morgentur løp

2.økt: Oppvarming, 12 km progressiv løp, nedløping

3.økt: Styrketrening

Fredag:

1.økt: Rolig morgentur løp

2.økt: Skitur

Lørdag:

1.økt: Oppvarming, 15×500 meter, nedløping

2.økt: Rolig restitusjonsøkt løp

3.økt: Slyngetrening

Søndag: 1.økt: Langtur løp eller løpetur+Skitur

Mellom øktene er det vanlig skolejobbing og er i tillegg medarbeider på Torshov Sport Gjøvik. Jeg stortrives og jobber hver eneste dag for å prestere bedre. En dag blir det fullklaff!

Nå nærmer det seg løpesesong! Det er antydning til vår i lufta og delvis bare veier på Gjøvik. Tenker å legge hardøktene ut om været holder seg og forholdene ligger tilrette for det framover. Løpemølle er bra det, men det er ute det skal konkurreres… Gleder meg til å kjempe og krige med asfalten igjen. Bli med da vel!

Ukategorisert

NM på ski – en real folkefest i strålende miljø


I går gjorde jeg comeback i vanlig distanserenn i langrenn. Det var skikkelig artig – rett og slett et realt kick. Resultatet er ikke noe å skrive hjem om, men jeg ble langtfra sist. For en som ikke har rørt rulleski på 3 år og ikke har trent noe som skal tilsi å kunne gå fort på ski disse 3 årene, er det ikke mer å forlange. Ski er ferskvare som alt annet.

Så hvorfor gjør jeg dette, er det mange som har spurt om? Ski er helt fantastisk trening for løpere og skimiljøet er noe helt unikt. Tenk om friidrett og løpemiljøet bare hadde vært halvparten så bra? Jeg tror det er en grunn til at det er så mange gode skiløpere i Norge. Alle deler erfaringer med hverandre og alle trener SAMMEN. I går løp jeg en rolig kveldstur med Ingvild Flugstad Østberg, Maiken Caspersen Falla, Kathrine Harsem og Ragnhid Haga – verdens beste skijenter. Snakket og skravlet – ikke veldig mye som tilsier at de er både Olympiske mestre, verdenscup-vinnere osv. De er helt vanlige jenter, som deler av sin erfaring.

I friidrettsmiljøet har jeg ikke opplevd dette – enda. Det er få som vil dele av sin trening og det er få som vil fortelle om sine konkurranseplaner, samlingsplaner og gode økter. Hvorfor er det slik? Her har friidrettsfolk mye å lære. Tror miljøet hadde blitt større og bedre bare med små forandringer.

Jeg kommer til å gå mer på ski. Rett og slett fordi jeg synes det er artig og for meg er det motiverende i treningsarbeidet mot gode tider på maraton. Bedre O2-trening får jeg ikke og samtidig styrker det meg på alle måter. Det hjelper jo også å ha en samboer som pusher meg på områder innen ski og er flink til å overtale meg til å ta noen sjanser.

Jeg kommer ikke til å ha noen lavare ambisjoner på løpefronten. Det er løper jeg er og det er mesterskap 2 år på rad nå. Jeg har høye ambisjoner og klare mål med det jeg driver med. Løpesesengen starter for meg i år i april og maraton skal løpes – løpes raskt i mai. Innen den tid skal jeg gå litt mer på ski og jeg håper resultatene blir bedre nå etter hvert.

Jeg er bedre på lengre distanser og jeg har omtrent kun gått klassisk og er nok hakket hvassere der. I ukedagene blir det 2-3 økter på ski og 11-12 økter løp, samt 2-3 økter styrke.

Jeg trener 14 kondisjonsøkter i uka og styrke kommer i tillegg. Alle kvalitetsøkter gjennomføres med løpesko og da helst på mølla. Jeg er godt forberedt og godt trent for tiden og ser fram mot det som venter, både med ski og løpesko.

Vinteren er enda lang og målet er satt for løpesesongen 2015. Bare å brette opp ermene, holde seg frisk, rask og skadefri. Da blir 2015 et strålende år og jeg vet at 2.40.00 på maraton er en tid som skal være mulig å slå. Det er et VM-krav det trenes mot og målet er innen rekkevidde!

Som en fotnote vil jeg opgså nevne at jeg har inngått en ny sponsoravtale med de flotte folkene i Idrett Uten Alkohol. Jeg har aldri drukket alkohol og det har heller ikke min gode samboer. Det er bare et valg vi har tatt og har aldri hatt noe problemer med det. Jeg er stolt og ydmyk over å være en del av Deres flotte verdier og være en god samarbeidspartner for de fram til 2016. Så heretter vil jeg løpe og gå på ski med Idrett Uten Alkohol-logo på klærne mine.

Ukategorisert

GOD JUL OG GODT NYTT ÅR!


Året er snart ved veis ende og et nytt år står for tur. For min del stopper jeg litt opp i jula og tenker – hvor i alle dager er hele året blitt av? En dag, en uke, en måned flyr avsted uten egentlig å ha registrert at vi har skiftet fra vinter til vår og fra vår til sommer, fra en herlig sommer til en varm høst, og en høst til her vi er i dag – jul og 10 flotte kalde grader ute.

Hvor blir tiden av? Seier NM terreng Året har vært en opptur og mange gode øyeblikk! Jeg ser tilbake på en sesong fylt av mye glede, men også noen solide trøkker. Målene som var satt, ble beseiret alle som en. Alltid er håpet om å gjøre det enda litt bedre, men framgangen har vært stor de to siste årene. Det er viktig å ta alle stegene og ikke hoppe over for mange trappetrinn.

Det er lov å sette seg hårete mål. Det pirrer! Jeg må ha noe å strekke meg etter. Målene for 2015 er satt. Treninga er i full gang og planene lagt for ytterligere framgang.

Jeg vil takke de som hjelper meg på min vei og alle andre som er en enorm støtte! Tusen takk!

GOD JUL OG MED ØNSKE OM ET FREMGANGSRIKT NYTT ÅR! NYT DAGER MED FAMILIE OG VENNER!

Ukategorisert

En nødvendig sesongpause


Forrige helg løp jeg Nordisk Mesterskap i terrengløp i Finland. Ingen høydare for min del. Det viste seg at 13 dager mellom en maraton og en ny konkurranse var litt for kort. Spesielt da jeg ikke “hadde tid til” å løpe en hardøkt eller to i mellom. Da blir det lite fart og jeg stod på startstrek med en “dau” kropp. Veldig bra var det da at de andre norske løp veldig godt. Klarte å mobilisere nok til å få en sølvmedalje for lag. Greit å avslutte med det, selv om løpet var katastrofalt dårlig.

Etter løpet i Finland var det slutt – helt slutt. Både hode og kropp trenger fri. Jeg har konkurrert en del siden første helga i februar. Det har blitt 3 helmaraton, 6 halvmaraton og en del andre løp på kortere distanser. Det koster en del å være i konkurransemodus i 10 måneder. Mellom konkurransene er det viktig for en maratonløper å trene en del og derfor har det blitt lite rom for å slippe opp på trening.

Heldigvis har jeg en kropp som tåler en del trening. Jeg har aldri vært skadet, har sjelden treningsverk eller vondt etter økter og løp. Jeg vet jeg er heldig, men takker også god allsidighet fra tidlig barndom. Løp, sykkel, ski, turn, fotball og masse lek bygger en god grunnmur.

I alle år, siden ungdomsalder, har jo langrenn vært hovedidretten og jeg har løpt svært lite fra oktober til april. Dette har gjort at belastningen blir betraktelig mindre enn om jeg hadde løpt hver dag. Forrige vinter var den første sesongen med samling i varmere strøk på vinteren og lite skigåing. Det har virket bra. Årets sesong har vært den beste hittil. Har løpt ned tida på maraton med nesten 2 minutter og satt ny personlig rekord på halvmaraton. Deltatt i VM-halvamarton i København og Nordisk Mesterskap i terrengløp for Norge. Samtidig vet jeg at jeg har mye å gå på. Jeg har evaluert sesongen og sett på hva som kan bli bedre.

Jeg har en utfordrende hverdag der jeg ikke får tid til å hvile, i den forstand å hvile er å sitte hjemme eller sove. Derfor kjenner jeg at det røyner veldig på overskuddet fra tid til annen. Uansett – det er slik hverdagen er og ikke noe jeg klarer å gjøre noe med slik situasjonen er i dag. Jeg er avhengig av å jobbe og da jobbe mye, for å holde hjulene i gang med inntekt til det daglige liv. Trening tidlig morgen og ettermiddag med gjøremål mellom øktene er slik det er. For all del, jeg trives, men innser vel mer og mer at dette kan sette en stopper for videre framgang?

Jeg kommer til å legge om en god del på treninga. Jeg skal prøve å bli raskere, sterkere og litt mer spenstig. Derfor blir det ikke veldig mye maratontrening, men det er det jeg fortsatt kommer til å være – maratonløper. Det er jo mesterskap på løpende bånd de kommende sesongene og det trigger ekstra stort å se hva jeg faktisk kan klare å presse kroppen til i maratonkonkurranse. Jeg venter fortsatt på fullklaff under et løp.

Traff på en gammel kjenning av meg her om dagen. Han kom med et spørsmål som bet seg fast: “Tenk hvor god du egentlig hadde vært og kan bli, Marthe, om du bare hadde fått tid til å hvile og absorbere den treninga du legger ned?” Hmmm, ja hvem vet? Jeg gir meg ikke og uansett hvordan min hverdag er, vet jeg at en dag, ja den dagen jeg er i form og har overskudd og treffer maks på et opplegg, kommer det til å gå en del raskere enn min personlige rekord på maraton. Hardt arbeid vil alltid betale seg til slutt!

Nå er skisesongen i gang og jeg leker litt med tanken om å gå litt skirenn igjen. Jeg savner miljøet og det er fantastisk god trening for min løpesesong. Derfor tror jeg at dere ikke skal bli veldig overrasket over at jeg står på startstreken i et og annet skirenn i vinter. Ved lange skikonkurranser tester du ut egne grenser på en annen måte enn i løp. Det er bånn pinne fra start og tyning av krefter til siste slutt. En god, men tøff måte å lære på – den harde måten.

Ukategorisert