Funker rødbet juice på utholdenhetstrening?


Jeg har lenge vært veldig nysgjerrig på rødbeten. Jeg drakk det over en liten periode for 1 år siden men så stoppet jeg opp. Smaken er så som så! Å selvom det finnes flere artikler som påpeker at rødbet juice skal gi en positiv boost innen utholdenhetstrening, så er det lett å bli litt skeptisk. Rødbeten er den av alle rotgrønnsaker som har mest antioksidanter, og inneholder en del smarte byggesteiner som vi mennesker trenger. Blant annet: jern, kalsium, magnesium og kalium. Røbeten er også rik på fiber. 

Det som gjør rødbeten ekstra spesiell for mennesker som driver med ulike grener av utholdenhetstrening er at rødbeten er rik på nitrater som øker volumet av nitrogenoksid (NO) i kroppen. Nitrogensid er en gass som virker som et signalstoff på cellene våre, og som øker opptaket av både oksygen og næringsstoffer til cellene våre. Nitrogensid får også blodårveggene våre til å slappe mer av, og bedrer blodsirkulasjonen i kroppen vår. Derfor vil man kunne løpe fortere eller holde på lengre ved inntak av rødbet juice eller rødbet. Rødbet har derfor en positiv presentasjonsfremmende effekt.  Det er blitt gjort flere ulike studier på nettopp dette. Et studie som ble gjort baserte seg på 8 menn som drakk 0,5l rødbet juice, og en placebo gruppe som ikke fikk tildelt rødbet juice. Etter begge gruppene hadde trent samme treningsmengde viste det seg at placebo gruppen var mye mer sliten enn gruppen som hadde drukket 0,5l rødbet juice før hver treningsøkt. Den samme konklusjonen er vist til ved en test av mennesker som løpe en 5 km konkurranse. Her var det en placebo gruppe, og en gruppe som drakk rødbet juice. Gruppen som drakk rødbet juice hadde en 5% økning i prestasjon målt i tid. Utvalget besto av friske menn og kvinner. Det er også påvist at vanlige mosjonister vil ha en større effekt av rødbet juice iforhold til toppidrettsutøvere. Hvorfor det er slik har jeg ikke funnet ut, men konklusjonen er at flere studier mener at rødbet juice vil ha en positiv prestasjonsfremmende effekt for mennesker som driver med ulike typer av utholdenhetstrening. 

For å få effekt av vanlig rødbet juice sier enkelte at man er nødt til å drikke opp mot 0,5l hver dag, men det finnes også andre alternativer. Et alternativ er shot fra Beet it sport. Denne inneholder 98% konsentrert rødbet juice. Siden den er konsentrert trenger man derfor ikke å drikke 0,5l som man må om man skal få effekt av vanlig rødbet juice. 

Jeg har de siste dagene prøvd ut litt ulike smoothier med rødbet i, men det er fort gjort å få litt «jord» smak om du tar for mye i. Jeg har også gått i innkjøp av Helios sin rødbet juice. Jeg er veldig glad i alt som kan gjøre meg litt bedre, for det handler om å trene smart, og ikke overdrive! Alle små faktorer som du kan gjøre ved siden av treningen er positive. For selve trenigen er kjempe viktig, men det er alt du gjør ved siden av treningen som kosthold, søvn, restitusjon og skadeforebyggende som vil utgjøre den lille forskjellen som gjør deg enda bedre! 

Har dere prøvd rødbet juice, og har dere noen erfaringer dere vil dele med meg? Hva tenker dere om at rødbet juice kan ha en positiv prestasjonsfremmende effekt? Gleder meg til å høre hva dere tenker 🙂

Ha en fin treningshelg! Spre litt løpeglede 😀

Siste utgave av Runner’s World

  • Test av 7 trådløse øreplugger.
  • Kjell Magnar Berli: Fra blodpropp til fjelltopp!
  • Jakob Ingebrigtsen: «Jeg føler jeg har vunnet alle gymtimene i mitt liv.»
  • Naviger rett i den digitale treningsverdenen.
  • 99 løp i Norge i 2020!
  • Paris Marathon: Hva bør du gjøre – og spise – etter løpet?
  • Hvordan trene når du har barna annenhver uke?
  • Alternativ trening – hva sier forskningen?

Bli abonnent


LØPEMAT: Grønn smoothie


Jeg er en person som får fort dilla på ting.. En periode spiste jeg kun havregrøt HVER dag, samme gjaldt cottage cheese blandet med yoghurt. Å nå har jeg fått dilla på smoothie. Heldigvis er det ikke det verste å ha dilla på ettersom du kan pimpe den med mange ulike ingredienser. Kun din egen fantasi som kan sette stopper for smaken! 

Forje helg ble jeg syk, og har ligget med feber siden da. Formen er mye bedre nå, så håper derfor å komme i gang med treningen ganske så snart. Men riktig næring er viktig uansett! Tenkte derfor å komme med et tips til en gode smoothie blanding: 

Grønn smoothie:

-> Frossen banan, mango og ananas

-> Ca 1 cm ingefær 

-> En håndfull spinat

-> Vaniljeyoghurt

-> Evt saft av lime.

-> Kokosmelk/melk, jeg har noen ganger blandet begge.

Evt søtning. Kan også tilsette havregryn for mer næring. 

Dette er min favoritt! 

Hvis du bytter ut frossen banan, mango og ananas med bær, blir den også veldig god. Prøv dere frem og kom gjerne med tilbakemeldinger!

Har dere noen gode smoothie oppskriter jeg burde prøve?

Følg meg på Instagram: Marthekmlien 

Ukategorisert

Nå satser jeg


I will fight for it. I will not give up. I will reach my goal, & absolutely nothing will stop me. 

I hele høst har jeg manglet en viktig brikke i treningen min. En indre drivkraft til å gi det lille ekstra. Den indre drivkraften som gjør at adrenalinet kjører berg og dalbane i blodårene mine når jeg tenker på målet. Den forsvant når jeg ble skadet, og jeg har brukt hele høsten på å finne den igjen. Motgang gjør deg sterkere, sier jeg. Men motgang kan også ta knekken på motivasjonen. For hva er motivasjon? Motivasjon er en samlebetegnelse på faktorer som setter i gang og som styrer atferden til mennesker og dyr. Og vi er avhengig av motivasjon for å kunne få sukess i lengden. Alle kan dra på jobb og gjennomføre arbeidsoppgavene. Alle kan dra på trening og bevege seg en time. Men det er den indre drivkraften og motivasjonen som gjør at vi gir en liten ekstra innsats på jobben eller på trening. Det er den indre drivkraften og motivasjonen som kan gjøre oss litt bedre for hver dag, og som tilslutt fører oss til suksess. 

Men nå er jeg klar. Det har tatt meg over 5 måneder å finne den. Høsten har vært kjip på mange måter, men det jeg har bestemt meg for er at ingenting skal stå i veien nå. Å det beste av alt er at det finnes ingen fasitsvar på livet. Du kan gjøre akkurat hva du vil, men utfallet blir basert på de valgene du tar og motivasjonen bak valgene. I bunn og grunn handler det om hvor stor lyst du har på å få til noe.

I 2016 og månedene fremover kommer fokuset mitt til å være på det som betyr noe for meg. Jeg kommer til å prioritere ting som for andre kanskje ikke er riktig, men det er uvensentlig. Vi er mennesker, og vi lever i en verden som er grotesk på mange måter. Men det er da desto viktigere at vi tørr å unne andre suksess. Smil til hverandre, og hvis litt mer omsorg. Det er så lite som skal til for å få en annen persons dag til å bli litt bedre. Jeg tror dette henger mye sammen med den indre drivkraften og motivasjonen. For hvis du selv har lyst på noe, og er villig til å jobbe beinhardt for å få det til. Er sikker på dine egne valg, og deg selv. Så vil det automatisk være lettere å unne andre suksess fordi du vet hvor mye jobb som ligger bak. Og viktigste av alt, hvor sterk psyke som står bak. 

Så dere, hva er det som motiverer dere? Hva er det som gjør at dere gir en liten ekstra innsats i hverdagen? Og viktigst av alt, hva er det som gjør deg glad?

Jeg er lei av å gjøre ting halvveis, og jeg er lei av den personen jeg har vært i høst. Så dere, nå satser jeg! 2016 skal bli legendarisk og ingenting kan stoppe meg. 

Bli med på WinterRun testløp i morgen!!


Det er ikke mye som slår den følelsen du får av å løpe rundt i Oslos gater en sen desemberkveld, med flere andre som er minst like glad i å løpe som deg! Snøen lyser opp den ellers ganske mørke tiden, og det er stjerneklart! Magien sprer seg rundt, og julen nærmer seg. 

I morgen går startskuddet for det første av to testløp som Runner’s World og Icebug arrangerer før selve WinterRun arrangeres 6 februar. Alle som deltar i morgen er med i trekningen av 3 startnummere til selve løpet 6 februar, samt et par Icebug løpesko til en verdi av 1700 kr. I tillegg vil det være 30% avslag på Icebug og andre utvalgte løpevarer på Sport1 butikken i storgaten. Jeg anbefaler dere alle til å møte opp utenfor Sport1 butikken i Storgaten i morgen kl 18, og bli med på en skikkelig løpefest! 

Dere skal løpe igjennom selve løypen som blir løpt 6 februar og den er på ca 5 km. Deltakelsen er gratis, og det eneste dere må ta med dere er godt humør, løpesko og klær til å løpe ute. Dere får servert varm suppe etter løpet, og dere kan la ting ligge i butikken mens dere løper. Det vil være ulike grupper som løper slik at tempoent skal passe for alle.

Denne kvelden kommer til å bli helt fantastisk og jeg kunne virkelig ønske jeg kunne deltatt selv. Men jeg sitter med siste eksamen og kan derfor ikke delta. Men jeg gleder meg veldig til neste testløp, og til selve løpet 6 februar. 

Derfor håper jeg at flest mulig av dere møter opp i morgen og sprer litt løpeglede i Oslos gater!!!

Min treningsplan uke 47


Ny uke, nye muligheter! I dag våknet vi opp til snø her i Lillehammer. Nå er julen snart her, og det er kun 2 uker til første eksamen. Tiden går fort, og snart er enda et semester her i Lillehammer over. I dag starter jeg opp med ny treningsplan mot sesong 2016. Spent på hvordan kneet vil fungere, men jeg gleder meg veldig til å trene litt mer.

Denne uken vil treningsplanen se slik ut: 

Mandag: Økt 1: 60 min rolig løp. Økt 2: Oppvarming på sykkel + eksentriske benøvelser. 

Tirsdag: Styrke +30 min løp (Instruktør på elixia) 

Onsdag: Økt 1: Intervall 7×4 min, 1 min pause. Økt 2: eksentriske benøvelser 

Torsdag: Styrke + 30 min løp eller 60 min sykkel 

Fredag: Basistrening

Lørdag: 60 min rolig langtur løp.

Søndag: Langtur sykkel 

Denne planen er satt opp av min trener og ut ifra mine mål for neste sesong. Samtidig er jeg fortsatt skadet, og må derfor bygge opp kroppen gradvis. Jeg må trene mer styrke pga skaden (jumpersknee), og siden det er det som har fungert hittil for meg. Hvis jeg får smerter under løpe øktene avbryter jeg økten og setter meg heller på sykkelen. Det er viktig å ha tålmodighet, og lytte til kroppen! Det handler om å trene smart, og hele tiden tenke kvalitet. 

Løpeøkten på lørdag var rolig med innlagte drag, deilig å la beina rulle litt igjen. Å fortsatt ha litt kondis etter 3 mnd med minimal løpstrening. 

Hva skal dere trene denne uken? Og hvis dere vil ha et litt mer innblikk i min hverdag så følg meg gjerne på instagram: Marthekmlien eller snapchat: Marthekmlien

Ha en super uke dere!!! Håper dere sprer masse løpeglede 😀 

En som inspirerer meg.


Dagene flyr avsted, og jeg har nå startet på et ordentlig treningsopplegg igjen. Kneet er bedre, men kjenner smerter enkelte dager. Det gjelder å ha tålmodighet (noe jeg IKKE eier…) og lytte til kroppen. Jeg skal starte med 3 løpsøkter i uken, 2 langturer og 1 intervalløkt de første 3 ukene. Dette for å se hvordan kneet responderer. Ved siden av dette blir det mye styrke, core og sykling. Jeg er veldig motivert om dagen! Jeg liker å ha litt motgang, det gjør meg mer lysten på resultater. Å jeg vet at suksess vil smake så mye bedre om veien har vært litt tøff. Dessuten fungerer det ikke å grave seg ned. Man må finne de små gledene i hverdagen ,og bruke de for alt det er verdt. Livet er bra, og jeg blir motivert av å tenke på at jeg former mitt eget liv helt alene. Valgene vi tar i hverdagen vil prege fremtiden vår, og det er helt opp til deg hva du vil gjøre! Så hva er poenget med å fokusere på det negative da? Du kan jo gjøre og bli hva du vil 🙂 

Jon Marius, verdens beste lillebror og treningskompis.

Jeg trener mye mer styrke enn hva jeg har gjort tidligere, noe som jeg egentlig ikke synes er så altfor gøy. Men heldigvis har jeg noen gode treningsvenner som kan pushe meg litt ekstra. Jeg trener mest alene, men styrketrening liker jeg å trene med noen andre. En av de er min lillebror, Jon Marius. Han inspirerer meg veldig! Han er dedikert, målrettet og gir seg ikke før han må.  Jeg glemmer ikke første gangen jeg trente styrke med han ,og han gav meg KLAR beskjed om at:  «Du SKAL ha vondt når vi er ferdig, og vi er ikke ferdig før du er så sliten at du ikke orker å løfte mer!». Var ikke så veldig høy i hatten når han sa det og jeg lå med benkpress stangen over meg ,og armene ristet når jeg løftet 30 kg. Men han klarer å få frem det beste i meg, og han er flink til å pushe meg helt til jeg ikke orker mer. Men det som gjør meg mest inspirert er hvor målrettet og sterk mentalt han er. Han gir seg ALDRI før han er helt dø, og selvom han ikke har noe lyst til å gjennomføre – så gjør han det. Dette fordi han vet at i lengden så vil det være verdt det. Å det er inspirerende! Jeg er veldig stolt over å ha han som lillebror!  I tillegg er det deilig å ha en som virkelig bryr seg. Jeg er heldig som har en familie som alltid pusher meg, støtter meg og bryr seg om meg. Uansett hva det er og hva jeg velger så støtter de meg. Og der er Jon Marius en viktig brikke. Han har alltid tro på meg, og han gir meg ærlige tilbakemeldinger. Han bryr seg, og han er rettferdig. Han er med meg på treninger og han kjefter på meg om jeg sniker meg unna ting. Han vet at ingenting kommer gratis, og han jobber beinhardt for å nå målene sine. Jeg er sikker på at han også kunne gjort det meget bra innen løping, men han er ikke blitt bitt av den basillen enda. Han gjennomførte Birken i sommer på en svært god tid og det med null løpstrening. Kun fotballtrening 2 ganger i uken og styrketrening. Det irriterer vettet av meg som trener løping. Men er det en jeg unner suksess på alle områder så er det han. Han er den mest omsorgsfulle, rettferdige og viljesterke gutten jeg kjenner. Han er virkelig en bra lillebror og treningskompis! Gleder meg allerede til å komme hjem til Sande og bli pushet igjen.  

I morgen har jeg to økter på planen:

Økt 1: styrke med Mina kl 07.15 Dette gleder jeg meg veldig til! Mina er også en favoritt å trene med så det må bare bli en bra økt!              Økt 2: Kl 17. 75 min sykkel. 

I helgen skal jeg ha en langtur på sykkel, styrkeøkt og løpsøkt om kneet er i orden. Det er svært mye skole nå om dagen ettersom det kun er 3 uker til eksamen, så nå gjelder det å ha fult fokus på alle områder. Men det er deilig å være ordentlig i gang med treningen, og i tillegg være så motivert som jeg er om dagen. Jeg er veldig giret på å gjøre mitt beste, og se hvor langt det holder. Drømmer er til for å nåes, og det skal jeg bevise 🙂

Hva skal dere trene i helgen? Og er det noen der ute som har tips når det gjelder gode sykkelruller ,og om det er en god investering? Jeg vurderer å investere i en sykkelrulle som jeg kan bruke i vinter. 

Ha en super helg!!! 😀