Evaluering av 4 uker med løpecoach


Kjære Robin!

4 uker går fort. For fort synes jeg! Men likevel synes jeg vi har kommet et godt stykke på veien. Du har fått meg så langt ut av komfortsonen som noen noen gang har klart. Men det er en rar ut-av-komfortsonen-følelse. For som regel har effektiv trening for meg hvert preget av høy puls, masse svette, nær-dødenopplevelser, kvalme, smerte osv. Men din ut av komfortsonen har handlet om å få meg til å skjønne at trening ikke nødvendigvis må gjøre vondt. Snarere tvert imot! De to første ukene våre sammen var preget av mye frustrasjon – jeg var frusterert i hodet mitt, og psyket meg ut og ned på løpeturene mine. Jeg kunne løpe i 60 minutter og nesten ha lyst til å gråte. Jeg visste det var under en måned igjen til første konkurransen min, og jeg følte alt treningen min som jeg hadde lagt ned ble brutt ned. Jeg følte jeg ikke trente, og trodde alt var bortkastet. Frustrasjonen min preget nok bloggingen min, og du fikk nok noen frustrerte meldinger. «Du er en som må bremses!» var svarene jeg fikk, noe som ikke gjorde frustrasjonen mindre. Jeg ville jo heller trene mer! Mye vil ha mer har alltid vært mottoet!

Men de første ukene gikk forbi, vi nærmet oss første konkurranse, og jeg ble sluppet litt opp i soner, jeg fikk til og med en terskeløkt rett før konk. Også en rar følelse, tidligere har jeg trodd at man skulle ta det pent og rolig de siste dagene før konkurranser, men istedet fikk jeg en digg intervall økt for å få fart på beina – det gjorde underverker for psyken min også – og i tillegg sto jeg uthvilt og klar på startstreken til sesongens første konkurranse. Jeg løp med pulsklokka mi, bare for gøy, og for å følge litt med på tid og avstander. De første 5 km ble gjennomført i sone 5, så ikke rart jeg var sliten. Men etterhvert som hindrene kom, falt også pulsen og jeg fikk igjen spruten i beina. Du skrev til meg idag Robin, at et at målene dine var å få meg til å kjenne formen min og ikke bare løpe slavisk på puls. Morsomt er det da å se at når man føler man er klar til å løpe hardt igjen, så stemmer det bra med pulsen. Og de siste 300 meterne til mål kan jeg takke Supermann, Órn og Håkon for  – «kom igjen Mari!» og «Hu jenta foran deg er nr 5 Mari!» – kommentarene fikk meg til å gire opp, gi det lille ekstra og parkere den jenta i siste bakke! Deilig! Sesongstarten endte som 9 beste jente, 241 overall og jeg vant min aldersgruppe som målet var! Formen min var visst ikke blitt ødelagt likevel.

Foruten å få meg til å forstå hvordan man skal trene kondisjonstrening, har du også fått meg til å henge mye Robin. Jeg vet jo hvor viktig det er, men det er liksom noe med det, når man får et program satt opp som man skal følge, og ser at hoveddelen som skal fokuseres på er grepsstyrke, kjernemuskler og bein. Her må jeg nok innrømme at jeg må legge inn litt ekstra på resten av kroppen også, jeg har noen svakheter som må passes på at ikke oversees, men sum a summarum skal jeg klare å få til en finfin balanse med hjemmetrening og trening på sats – som forhåpentlig gjør meg til en sterkere hinderløper mot sesongstart om noen måneder.

Det siste vi har jobbet med Robin har vært tøying og løpsspesifikke øvelser som skulle få meg til å bli en sterkere, smidigere og raskere løper. Her har jeg nok mest å jobbe videre med – den berømte A-skip-en og B-skip-en tror jeg at jeg trenger personlig veiledning på 😉 men jeg kjenner at tøyingen gjør godt. Og det beste her er at jeg for det første blir pushet til å gjøre dette mer, og at det er øvelser jeg kjenner fra før. Så deilig å få en bekreftelse på at det jeg kjenner gjør godt for kroppen også er riktig.

Jeg fikk melding fra deg idag Robin om hvordan coachingen har vært – bra, dårlig, hva kunne vært gjort annerledes? Vel – jeg er meget godt fornøyd! For det første har jeg fått nytt program hver søndag så jeg har fått tid til å sette meg inn i det jeg skal gjennom uken som kommer, noe har jeg av og til måttet stokke om, og det har pushet meg litt ekstra – jeg har gjennomført økter jeg egentlig ikke «har hatt tid til». Det har vært godt å ha en å snakke med underveis, det har vært godt å ha deg på chat-en. Du har svart meg raskt og støttet meg på hvordan formen har vært. Det er godt å ha en som står bak meg, backer meg opp, pusher meg, setter meg på plass når jeg trenger det, og å ha en som roser meg og ønsker meg lykke til når jeg skulle konkurrere. Det kjennes bra ut. Jeg har også underveis fått korte snutter med teori når jeg har vært på mitt vrangeste, og det er viktig for å skjønne hvorfor man gjør som man gjør. Jeg er en person som må vite hva jeg driver med, for å godta det jeg skal gjøre.

Men jeg ble altså tatt på sengen idag. Jeg hadde forberedt meg på at idag var det sikkert rolig langkjøring og ga beskjed til Supermann at jeg skulle ut og løpe i sone 1, men en dobbeltkontroll hos deg – ga meg stikk motsatt beskjed – «Hvis beina er gode nok til det, så kan du kjøre 4 x 8 min på terskel!» Wohooooo – lykkelig jente dro avgårde til sats, for jeg må innrømme at jeg er nok en intervalljente som koser meg glugg ihjel på mølla, selvom det gjør aldri så vondt underveis!

Jeg har lært mye på disse ukene, jeg har kommet langt mentalt, jeg har kjent på relativt store treningsmengder (for meg) på kroppen, jeg har kjent på hvor mye tid og krefter det koster å bli god på løping – men jeg er ikke skremt – jeg vil ha mer, jeg vil bli bedre, sterkere, raskere, smidigere – ja jeg vil kort sagt løpe videre med deg Robin!

Tusen takk for 4 bra uker – nå er det full fokus mot Strong Viking, Nederland, 19 km og masse heftige hinder i midten av mars – og ikke minst skal verdens beste team på tur, Supermann, Mona, du og jeg – det blir rått!

KlemMari

PS. til dere som har fulgt meg disse 4ukene – om dere trenger en liten ekstra push ut av komfortsonen, lyst på litt ekstra motivasjon, lyst til å få litt ekspertise inn i treningen deres så kan jeg absolutt anbefale å prøve en coach en kortere eller lengre periode!

Siste utgave av Runner’s World

  • Test av 7 trådløse øreplugger.
  • Kjell Magnar Berli: Fra blodpropp til fjelltopp!
  • Jakob Ingebrigtsen: «Jeg føler jeg har vunnet alle gymtimene i mitt liv.»
  • Naviger rett i den digitale treningsverdenen.
  • 99 løp i Norge i 2020!
  • Paris Marathon: Hva bør du gjøre – og spise – etter løpet?
  • Hvordan trene når du har barna annenhver uke?
  • Alternativ trening – hva sier forskningen?

Bli abonnent


Påmeldt 2017!


Hei alle sammen!

Da var det jaggu gjort gitt. Jeg er hjemme igjen, ren og pen, negler skrubbet, hår vasket, tøy hengt opp til tørk og det meste har mirakuløst blitt ganske så rent igjen. Jeg har så mye å fortelle dere, men foreløpig er jeg litt i en liten boble – som vanlig er kræsjet med hverdagen som en front-mot-front på motorveien – og det var derfor takknemlig med denne meldingen på facebook:

Beste gaven jeg kunne fått på en mandag ihvertfall! Wolverhampton we will be back i 2017! Jeg klarer nesten ikke å vente! Tusen takk kjæresten min – du er bare best og vet hva en OCR-jente ønsker seg! (ikke diamanter ihvertfall…)

Opdateringer finner dere også på OCRNorway og jaggu har jeg ikke kommet meg på snap og – OCRNorway

KlemMari

Ps…jeg vet ikke helt plasseringen min enda – men jeg vet ihvertfall at jeg ikke gjorde skam på det norske fine flagget jeg løp med! Og det er kult!

Konkurranseintervaller!


Idag var siste økt på planen fra Coach Robin. Selvom jeg nå begynner å bli overbevist om hvordan man skal trene, både etter opplæring fra coachen, dobbeltkontroll hos andre kyndige og + litt egenlektyre – så kan jeg jo ikke si annet enn at jeg digger digger digger å bli sluppet opp i sone 4. Jeg tenkte jeg skulle opp i en 12 km/t…og var bare ûberhappy da jeg faktisk rotet til det første draget og fant ut at jeg måtte skru mølla opp på hele 14,5 km/t! Planen var 4 x 1 km i sone 4, og jeg endte da opp med 4 godkjente drag + et halvveis! Wohoooo – det kjentes veldig veldig godt! Så en styrkeøkt i kveld og rolig sone 1 til jobb imorgen! Så er det pause og reise på lørdag – og POW -TOUGH GUY 2016 på søndag! Kjenner jeg begynner å glede meg nå! 

Btw…testet ut noen nye sokker fra Ronhill også som kanskje skal med – sliter med å finne sko til neoprensokkene mine, og da er Supreme sokken til Ronhill et godt alternativ, teknisk kombinert med ull, med ekstra varming på tå og hæl. Vi får se – jeg har jo på ingen måte begynt å pakke en truse til turen engang, så ikveld og imorgen må jeg begynne å finne frem litt stæsj!

Det er ikke så mye mer å si – dagen idag er definitivt mye bedre enn gårsdagen – den kan egentlig bare puttes i do – eneste positive bare den digge styrkeøkte på kvelden og bamseklemmen fra Supermann når jeg kom hjem fra jobb. Noen dag er er bare sånn…ja dere vet…ikke bare har man stått opp med feil bein – men man har faktisk tatt salto og tryna ut av senga! Så takk for at dagen idag er mye bedre!

Håper dere har en herlig dag og!

KlemMari

Ps…siden dagen igår var så dritt – gikk jeg glipp av DETTE flotte innlegget til Coach Robin! Her kan du lese alt om trening i de ulike sonene – jeg synes det er så spennende å dykke inn i denne verden og sluker alt jeg kan få rått. Har virkelig skjønt at jeg har gjort veldig mye feil i min trening så langt – og gleder meg til å fortsette å trene mye mer målrettet enn jeg noengang har gjort!

Wow -for en start på uken! #runnershigh


Hei alle sammen!

For en fantastisk start på uken dette har vært. 2 av 6 økter er allerede iboks, og jeg må si meg superfornøyd. Ja faktisk måtte jeg skryte litt av meg selv til coachen igår, for hadde jeg ikke hatt han og et fastspikret programm, hadde jeg helt sikkert funnet på en halvvlunken unnskyldning for ikke å løpe igår. Jeg hadde nemlig en aldri så liten plan om å forsøke å komme meg ut på en løpetur etter nattevakt igår, men må jo innrømme at det gjorde ganske så vondt i vilja – og jeg er veldig god på finne på unnskyldninger. Jeg har jo stadig vekk ting som både «skulle» og «burde» vært gjort. Men da Supermann plutselig sa «Da rekker jeg en tur på sats før du og karoline skal gå da…vil du være med?» Og jeg hørte jentene var godt igang med lek oppe i 3 etg – og visste at de strengt tatt ikke kom til å savne meg første timen ihvertfall – ja så var det bare å hoppe i treningstøyet. Og en drøy time senere var ukens første økt over!

 

Når jeg skal ut og løpe på morgenkvisten, er jeg nøye med å gjøre klart absolutt alt kvelden før, det er nemlig ikke fritt for at det kan være litt kjip stemning når klokka ringer 0510…men et par snoozer senere og litt omrokkering av tankene, så er det bare å hoppe ut, helle i seg litt frokost og slenge sekken på ryggen. Og idag var det forbausende enkelt! Kroppen var utrolig nok proppfull av energi, og det kjentes så bra ut. Det hjalp nok på at det var 2,8 plussgrader da jeg dro avgårde – det er på ingen måte en temperatur jeg ønsker av januarmåned, men herlighet så deilig det er å kun løpe i en vintertights, thermogenser og en løpejakke. Man kjenner seg 10 kg lettere og beina bare flyr. Idag skulle jeg holde meg i sone 1-2 første halvdel av turen, og i sone 2-3 i andre halvdel av turen, og det kjentes godt ut. Jeg holdt ikke så hakkanes gæli tempo første del, og andre del av turen kunne jeg til og med småjogge opp en lang bakke uten å vippe ut av sonen. Digg!!! Måtte jaggu sende melding til coachen idag tidlig og – høy som en pære på løpeadrenalin – men det er lenge siden siste jeg har kjent skikkelig på runners high følelsen – så det var deilig å ha den på besøk igjen!

Ukens plan består av både progressive økter, intervaller og lek i ulike soner – og dette er økter jeg til vanlig liker å ta kontrollert på mølle. Denne uken kommer nok ikke det til å skje, da det passer seg best med morgenturer nå. Så her skal jeg få brynet meg skikkelig, og tvinges ut av komfortsonen – men hey – helgens konkurranser er IKKE noe A4 mølleøkt, så tror det kommer til å passe helt perfekt jeg!

Bring it – resten av uka – jeg er klar for deg!

KlemMari

ps…stikk innom og les Coach Robin sitt innlegg på OCRNorway idag da vel!

 

«Skal du bli god kan vi ikke chille vet du!»


…sitat slutt fra coachen. Jeg satte nemlig et lite spørsmålstegn da han sa at løpemengden og intensiteten var satt ned denne uken. Jeg er vel kanskje ikke enig – men HEY – jeg klager ikke!!! Jeg vet det er noen av dere som gjerne ville at jeg skal legge ut hele treningsplanen min, men det får jeg dessverre ikke gjort, både fordi den er laget spesielt til meg, og fordi det er et program som coach Robin har satt sammen. Men etter 3 uker nå kan jeg absolutt anbefale han om du vil bli både en bedre løper og en bedre hinderløper. Og han kjører med meget anstendige priser!

Men uansett…denne uken skal jeg altså ha 6 (!) løpeøkter – hvorav ukens siste er Konkurranse! Søndag 31.januar er det nemlig duket for Tough guy 2016! 30 års jubileum og mye spennende kommer sikkert til å skje! Resten av uken er litt ymse økter, jeg må nok jobbe hardt og stokke litt for å få til alle, men den som vil får også til! …håper jeg! Jeg har i løpet av uken 1 løp i sone 1, et progressivt løp der jeg får snuse på sone 3, et intervall-løp opp i sone 4 (Yeah), et 8 km’s løp i sone 1-2 og en rolig økt. I tillegg skal jeg ha noen styrkeøkter og til og med en sirkeløkt…så ja – vi får bare se hvordan dette går. Har en følelse av at det kan bli pretty tight – men mye kan også gjøres på stuegulvet!

Det har vært en temmelig hard måned for meg nå, med veldig mye jobbing, og jeg kjenner at nå skal det bli utrolig deilig å få normalisert livet litt igjen, få tilbake overskuddet, få sovet nok, spist riktig og få tilbrakt litt mer tid med jentene igjen (ja og supermann – vi har vel strengt tatt ikke delt seng på over en måned nå nesten…gotta love turnusarbeid liksom!)

Til de av dere som har fulgt med på facebooksiden til OCRNorway.no så ser dere at det nå går en farsott med vinter-burpees – jeg kan jo seriøst ikke kalle meg OCR_queen på insta, slenge ut en sånn utfordring og ikke gjøre den selv – så mål for idag er kun en ting – komme meg ut på løpetur og legge inn noen vinterburpees på min vei!

Ha en herlig uke folkens!

KlemMari

Ps…det har blitt litt mer blogging fra meg enn dere kanskje er vant med – jeg føler jeg nå har litt mer matnyttig å blogge om og er derfor litt mer aktiv – liker dere eller blir det for mye? Let me know!

Lørdag kveld @the gym! #svettefest


//inneholder sponsede produkter//

God morgen alle sammen 😉

Av og til må man bare ofre litt for å få til det man vil og ønsker. Det er klart det fristet meg bigtime å bli i sofakroken hos supermann igår – kose meg der med Mesternes mester og sjokolade som var kjøpt anledning lørdag kveld. …jeg tror nok Supermann ble litt lei seg innerst inne da jeg spurte hvilket vaktlag som var på…ja for når sats er stengt og det kun finnes en mølle i kjelleren på jobben min – da er det risikosport å gamble på at den er ledig. Dessuten savner jeg Pit’en på Lørenskog. Jeg har jo vært der og trent i så mange år nå, og liker meg veldig godt der. Og heldige meg så var rett lag på vakt og en liten chat senere så fikk jeg grønt lyst til å låne mølle…utrolig var det ikke så stor konkurranse om å bruke møllla akkurat kl 2030 lørdag kveld 😉

Men løpeprogram var fastsatt og jeg ryker allerede på en økt i minus denne uken, så å gå glipp av konkurranseoppkjøringsøkta var helt uaktuelt! Jeg hadde nemlig fått lov å ha en økt som skulle fungere som oppkjøring mot neste helgs konkurranse og jeg skulle ligge i sone 4 det meste av tiden! I love it – en kjapp kontroll – yess, puls tillatt opp til 170!!! Det fine med å ha Robin som coach er at han er tilgjengelig nesten døgnet rundt og en kjapp chat med han og, så fant vi ut at det skulle bli intervaller! Yess, yess, yess – endelig! For jeg skal ikke stikke under en stol at jeg både har savnet puls i sone 4 OG intervaller! Og nå fikk jeg begge deler en lørdag kveld og da var det faktisk verdt å svikte supermann og sofaen hjemme for å kose meg på mølla! (unnskyld Martin…- glad i deg for det da <3)

…og jeg fikk med meg Mesternes mester 😉

Og siden det var konkurransemodus som skulle trigges så hoppet jeg like godt oppi de nye konkurransetightsene mine fra Skins også – sorte med rosa striper – perfekt for disse gjørmeløpene mine, er liksom ikke vits å ødelegge de fine med mønster når man skal krype rundt i gjørma! Og vet dere – de funket gull gitt! Det som er så fantastisk med Skins er at du trekker de på deg og der blir de sittende! Etter 8 intervalldrag på 14 km/t måtte jeg ikke rette på tightsen en gang – og det er slike tights jeg må ha når jeg skal løpe. Om det er trening eller konkurranser – jeg orker ikke tights som kryper ned og må slepes på plass igjen!

Eneste negative med økten var at garminklokka mi bestemte seg for å svikte meg…så ifølge den hadde jeg løpt i drøye to mins eller noe…arghhh, en kjapp oppretting i Garmin connect så var ting på plass igjen, men likevel – sånne nykker kan den spare seg for! Og bare for å være litt ekstra ekkel mot meg så har den registrert kilometerne mine for uken, men ikke registert denne siste økten, slik at Supermann fortsatt leder over meg i ukeskonkurransen vår…og jeg mener er det konkurranse så er det! Og da er det maks irriterende når den gjør sånne ting 🙁

Idag skulle jeg egentlig ha hatt en rolig 7 km, ser ikke helt at jeg skal klare å få det til…så da får jeg nøye meg med at jeg fikk en ekstra styrkeøkt denne uken. I løpet av dagen dumper neste ukes program ned i posten – jeg har fått en sneakpeak på at jeg får en hard økt til før konkurransen på søndag – og DET kan jeg like 😉

KlemMari