Det eneste som betyr noe.


Løping er glede for meg. Tørre å utfordre kroppen, kjenne endorfinene gå løpsk og la tankene fly avgåre. La beina rulle, smile vokse frem i ansiktet, svetten renne og kroppen jobbe. Visualisere alle de drømmene du ønsker å oppnå og ha tro på de. Lykkefølelsen av å være i bevegelse enten ute eller inne. Puste inn frisk luft, høre vinden ta tak i trærene og kjenne du faktisk lever. Muskelfibrene mobiliserer seg ,og hjertepumpa står i. Følelsen av å kunne gjennomføre et langt løpt eller en beinhard økt ,og at kroppen faktisk tåler det. Beina løper avstede, og det kjennes ut som å fly. Det kjennes så lett og enkelt ut. Følelsen av å være helt alene, men å kunne overvinne alt av motstand. Gleden av å ha vondt, men vite kroppen tåler smerten. Det er det ene øyeblikket kroppen, musklene og sjelen samarbeider og er i balanse som betyr alt. Det er den følelsen jeg lever og trener for. Gleden av å utfordre kroppen, kjenne mestring og nå et mål. Det er den gode gamle gleden bak treningen som er drivkraften. Glem tider, km, utstyr, tester og resultater. Det er treningsgleden som er drivkraften. Det er det eneste som betyr noe. Det er gleden løping gir meg som motiverer meg til å fortsette, og som driver meg videre til å aldri gi opp. Løping betyr glede.

Lykkelig jente etter 90 min rolig på mølla. 

Hva er løpeglede for deg?

Siste utgave av Runner’s World:

Runner's World nr. 8 2019

Bli abonnent


Treningsdagbok uke 5.


Jeg er nå inne i 3 uker med mye trening. Som tidligere skrevet er planen skrevet av min friidrettstrener og tilpasset meg og mine behov. Jeg er nødt til å prioritere bort enkelte ting som for andre ikke alltid er like riktig, men jeg vil veldig gjerne prestere best mulig fremover. Å da må jobben gjøres og noe ofres. 

Mandag 26/1: Rolig langtur. Løp i 90 min på mølla og ble totalt 16 km. Beina var lette og minuttene gikk fort. Det er ikke alltid like gøy på løpe på mølla, men det er glatt ute så da blir øktene lagt inn. Med god musikk så går alt. 

Tirsdag 27/1: Økt 1: 10 km rolig løp. Vekkeklokken ringte 07 og jeg var ute døren 07.30. Før disse øktene spiser jeg ikke frokost, men passer på å få i meg væske. Deretter passer jeg på å gå rett i dusjen etter økten, og deretter spiser en god posjon havregrøt! 🙂 Det var ganske kaldt denne morningen ettersom jeg løp ute i Lillehammer ,men med mye klær ble det en god økt. Jeg har en tendens til å løpe de rolige øktene litt for fort, men følte her at jeg hadde litt bedre kontroll. Ettersom jeg har en del økter de neste ukene er nøkkelen å løpe de rolige øktene rolig slik at kroppen orker hardøktene. Økt 2: Styrke. Trente styrke med ei venninne på gym+ i Lillehammer, og det ble en bra økt. Vi trente styrke på bein, litt overkropp og kjerne. Lettere å gjennomføre disse styrkeøktene med andre, ettersom jeg ikke synes styrke er like gøy. Passer på å kjøre øvelser som går på bekken, hofter, mage og rygg. Jeg har et bekken som sklir ut av stilling så kjerne er ekstremt viktig for meg. 

Onsdag 28/1: Kortintervall 15×300 m. Denne økten ble ikke kjørt før 20.30 men beina var ok. Litt seigt men det løsnet etter noen 300m. Jeg er ikke veldig glad i kortintervaller, men sa meg fornøyd med en ok fart. Blir godt å få litt mer fart i disse beina. 

Anbefaler virkelig disse boston boost adidas skoene! Jeg løper de fleste intervallene mine i disse, og beina flyr avgårde! 

Torsdag 29/1: Økt 1: 40 min rolig. Stive bein etter styrke på tirsdag og kortintervaller dagen før. Klarte å holde en ok rolig fart, men var sliten. Leggene var super stive men de løsnet litt utover økten. Økt 2: Styrke. Trente det samme som på tirsdag, men hadde noen ekstra øvelser på bakside lår. Økten ble bra, men beina var fortsatt veldig slitne. 

Fredag 30/1: Økt 1:Langintervall 10x4min med 45 sek pause. Denne økten var jeg veldig spent og nervøs for. Jeg er ikke veldig glad i intervaller, ettersom jeg alltid vil slå meg selv. Noe som i grunn er veldig tullete. Ble positivt overrasket, og fikk veldig gode tegn på at jeg mest sannsynlig er på riktig vei. Økt 2: Basistrening med friidretten. Basistrening er favoritten min og det var like morsomt som det pleier å være. Basistrening er utrolig viktig innenfor alle idretter, og jeg synes denne treningen er noe av det bedre. Eksempler på øvelser vi gjør er: «trillebår», «froskehopp», «stupe kråke med partner over hverandre», ulike plankevarianter, «spurt og spenst hopp mens en holder igjen» og mye annet moro. 

Lørdag 31/1: I dag skal jeg varme opp i 15 min, og deretter løpe 8 km i tempo. Spent på denne økten ettersom jeg løp intervall igår, og var sliten på kvelden. Satser på det går fint 😀

Søndag 1/2: I morgen skal jeg løpe 75 min rolig og avslutte med 6×150 m stigningsløp. Alle øktene mine blir på mølla grunnet glatt føre og snø. Da blir det viktig å ha god musikk! Denne økten skal være rolig, og jeg skal ikke fokusere på km, men kun tid. 

Fokuset mitt denne uken og fremover kommer til å være å få i meg nok og riktig næring, samt være flink til å få nok søvn! Det er bare tull å trene om man ikke får i seg nok næring! Følesen er god om dagen, men fortsatt mye jobb å gjøre. Men jeg er klar; Bring it!!! Som jeg sier; det umulige er faktisk mulig 😀

Denne ukens treningsprogram.


Godt nyttår alle sammen!

Nå er jeg tilbake i Lillehammer og klar for et nytt semester. Det forje gikk bra, så blir spennende å se hva dette året vil utrette. Men en ting er sikkert; vi er våre egne lykkesmeer så bra – det SKAL det bli 🙂 

Jeg har ligget syk en uke nå. Kjepp høy som jeg var skrøt jeg til hele familien at jeg ikke skulle bli smittet av de, samt løp en litt hardøkt og ble kald. Noe som resulterte i sykdom. Godt vi lærer av våre egne feil! Men nå er jeg heldigvis mye bedre å klar for hard trening ,og mye skole de neste månedene. Mitt første mål nærmer seg og jeg kjenner sommerfuglene kommer snikende. Det er 3 måneder igjen. Jeg er faktisk døds nervøs allerede, og forventningene mine er høye. Nå skal jeg bare senke skuldrene og ha det gøy fremover! Dette må bare bli bra!!  Forje uke hadde jeg en god økt der beina bare fløy avgårde. Farten var ikke skyhøy og jeg er langt unna en god form. Men det er deilig å kjenne beina bare fly av seg selv, og kjenne overskuddet komme snikende.  11 april er første mål – holmestrand halvmaraton. Målet mitt er å kunne stå på den start streken og vite jeg har gjort alt JEG kan gjøre for å være så godt forberedt som jeg kan være. Hva som vil stå på tidtakningen etter 21 km vet jeg ikke, men det er kanskje like greit. Det er mye som skal klaffe og flere faktorer spiller inn. 

Denne uken ser treningsprogrammet mitt slik ut:

Mandag: 60 min løp

Tirsdag: Økt 1: 10 km rolig. Økt 2: Styrke.

Onsdag: Langintervall 7×6 min. 45 sek pause. 

Torsdag: Økt 1: 40 min rolig. Økt 2: Styrke.

Fredag: Rolig langtur

Lørdag: Langintervall 3 x 5 km. 

Søndag: fri. 

Nå håper jeg virkelig forkjølsen slipper taket slik at jeg får trent bra denne uken! Er så lei av å ligge på sofaen, og gleder meg bare til å bevege meg litt. 

Men nå skal jeg ut å løpe! Ønsker dere alle en super uke og gode treningsøkter! La oss gjøre 2015 til tidenes år. Påtide å gjøre drømmene til virkelighet nå! 🙂

Endelig juleferie.


Endelig er det juleferie. Jeg hadde min siste eksamen 9 desember i psykologi, og det var helt magisk å ta toget hjem til Sande. Jeg har juleferie nesten 1 måned, så denne tiden skal jeg virkelig utnytte! Nå har jeg gått et halvt år på psykologi studie, og det er helt sykt hvor fort tiden har gått. Disse 3 månedene har hatt oppturer og nedturer. Jeg har fått gode venninner, skapt mange nye gode minner, startet på et studie som er utrolig spennende og fått lagt en god del kilometer bak meg. Dette halvåret har gått utrolig fort, og jeg ser frem til neste semester! MEN, Herregud, nå er det BARE 4,5 mnd til Holmestrand halvmaraton og jeg kjenner sommerfuglene sprer seg utover magen når jeg tenker på det. De siste 14 dagene har jeg kun trent et par økter grunnet vond beinhinne og eksamen. Det er surt å ikke kunne trene, men det er viktig å lytte til kroppen. Trening bryter ned kroppen, og når ting ikke fungerer så er det helt greit å roe ned. Restitusjon gjør oss bedre, og noen ganger trenger kroppen et lite avbrekk. Jeg er en rastløs sjel, og klarer som regel ikke å sitte rolig i mer enn et par timer. Men hvile og nok næring er like viktig som selve treningen! Skal man bli bedre må man trene på svakthetene ,og da er hvile også en kvalitet som må forbedres. 

Hyggelig å komme hjem til hunden min Loui.

Jeg gruer meg litt til 2015, og til å løpe de ulike løpene. Jeg er som en 10 åring. Vil klare alt med engang og vil gjerne klare mer enn det også. Men så enkelt er det dessverre ikke. Jobben må gjøres, og tiden fremover kommer til å gå utrolig fort. Fokuset må være på de riktige tingene!  I julen skal jeg fokusere mye på mengde, og få inn en del kvalitetsøkter. Når jeg er hjemme i Sande trener jeg med friidrettsklubben; IL Sandvin. Virkelig en klubb jeg er glad jeg er medlem av. Ellers trener jeg på Spenst Sande, hvor jeg også jobber. Løpingen i julen kommer til å bli preget av mye rolig langturer, 2 intervalløkter og 2 styrkeøkter. Jeg må fokusere på å løpe de rolige turene enda roligere, for her er jeg dårlig. Jeg bare løper avgårde og synger til de ulike sangene. Folk må tro jeg er gal der jeg smiler og mimer mens jeg løper. Men det er virkelig fritid for meg! Å bare kunne la beina rulle og ha den nyeste sangen til Taylor Swift på full rulle. Haha! I går fikk jeg løpt en langtur på 30 km med spreke «tante» Janne, så nå føler jeg standarden for juleferien er satt. I dag skal jeg løpe 60 min rolig, og muligens ha litt styrke. Jeg får program tilsendt hver 4 uke av treneren i Sandvin. For å få fremgang er det lurt å ha en plan, og jeg er veldig glad for at jeg får så god hjelp som jeg gjør. Blir veldig spennende å se hvordan utfallet blir om noen måneder! Jeg er faktisk veldig nervøs allerede!! Men om man ikke satser og prøver så får man aldri vite utfallet, og det er en sjanse jeg er villig til å ta. 

Spreke Tante Janne 😀

Tenk at det er Jul dere!!:-D Jeg synes det er heeeeelt magisk, og jeg klarer ikke å slutte å smile. Jeg unner dere alle en helt fantastik tid og jeg har et ønske til dere: Ta med dere en venn, kjæreste, søsten, mor eller far ,og ta dere en kveldtur med hodelykt nå i julen. Å høre snøen knase til skoene er virkelig julestemning! 

Å en lite spørsmål; jeg skal kjøpe meg Oakley briller! Veldig lyst på radarlock! Hvem anbefaler dere? 

Fokus


Nå er det sikkelig jul i Lillehammer! Storgaten er pyntet, julepynt er oppe og snøen er kommet. Det er helt magisk! Å tilbringe før julstiden i Lillehammer burde flere gjøre, her er det sikkelig julestemning! Det eneste minuset med denne tiden er eksamen og at veiene ofte er glatte som gjør at flere løps økter må kjøres inne. Det er jeg ikke så glad for, men man må gjøre det beste ut av det!

Jeg har eksamen 9 desember og etter det er det endelig juleferie. Dagen nærmer seg og nervene kommer snikende. Dagene går til lesing og trening. Motivasjonen er ikke helt på topp, men det er nå det er viktig å holde fokus. Jeg benytter meg av mye ubevisst motivasjon og små krep i hverdagen som kan hente frem den indre gløden. For meg er det så enkelt som å skrive opp noen sitater fra mentaltrener Erik B Larssen, og henge de opp rundt i leiligheten. Jeg har de siste årene blitt veldig opptatt av positiv foring til hjernen. Mye ligger i tankene våre, og det er inspirende å se hvor mye en setning kan endre en innstilling til noe. Det er ikke alltid en handling må til for å gjøre en endring! Mye kan gjøres igjennom tankegangen vår, og hvordan vi ser på ulike situasjoner. For å oppnå et mål eller en drøm er man avhengig av å holde fokus på det som er viktig. Men hva om motivasjonen dabber av? For den vil komme og gå, og det kan være vanskelig å fokusere da. Jeg merker godt nå i eksamensperioden hvor lett det er å skifte fokus, og hvor mye lettere det er for meg å gjøre unøvdendige ting. Plutselig er det gått en, to eller tre timer og jeg har bare surret… Det samme gjelder løpingen, motivasjonen dabber av og dørstokken kan være laaaaang enkelte morninger når klokken ringer. Men for meg er disse små sitatene og setningene smågodt for hjernen min. Det er viktig å holde fokus på det som er viktig, og fore hjernen vår med positivitet. Hvorfor gidde å bry seg om hva naboen trener og hvor mye venninna de løper? Fint for de at de beveger seg og lever et liv de liker! Tørr å unn de suksess, for da blir det mye lettere for deg å oppnå suksess selv. Ha fokus på deg selv, og gjør de krepene som må til for at DU skal bli en bedre løper eller person. Drit i hva andre mener og synes. Er det egentlig noe viktig? Og er det viktig om naboen din løper mer enn deg? Det er jo kvalitenen som betyr noe. Jeg ble fortalt at det handler ikke om å løpe mest, men riktig. Hva som er riktig for en person er individuet, og derfor urelevant. Tørr å unn andre suksess, drit i hva andre gjør og ha fokus på hva som gjør deg til en bedre løper eller person. Ha fokus på det som er viktig i ditt liv. 

Nå skal jeg tilbake i psykologibøkene, og senere skal jeg unne meg en løpetur i Lillehammer sine magiske julegater. Ønsker dere en fin søndag og masse løpeglede i denne fantastiske før julstiden. Viktig å balansere treningen i fohold til skolen. Det er en del trening om dagen, og det må trenes om man skal bli bedre. Men skolen er viktigst, og kroppen kan ha godt av litt hvile. Trening skal gi overskudd, og ikke bryte ned kroppen i eksamensperioden. 9 dager igjen, så blir det fult kjør igjen! GLEDER MEG!

Følg meg gjerne på instagram for litt flere hyppige oppdateringer: Marthekmlien 

Alt er mulig.


Jeg har hele livet blitt fortalt at jeg kan klare akkurat hva jeg vil, så lenge jeg jobber hardt nok for det. Med det mener jeg at vi mennesker er skapt for å kunne bryte grenser og tørre å satse litt. Jeg tror man må tørre å utfordre komforsonen sin, og bryte den for å oppleve magi. Livet er for kort til å ikke ta sjanser, og jeg tror faktisk alt er mulig, så lenge man har troen selv. For om vi skal bli bedre løpere, eller en bedre venn/samboer/kjæreste, eller bli bedre på skolen eller på jobben. Må vi ikke da gjøre endringer som faktisk utfordrer oss som mennesker ,og som gjør at vi må pushe komforsonen vår? Å hva skjer når man går utenfor den? Jo man opplever som oftest magi, og selvsikkerhet. Livet er ikke lett, og det er helt greit å drite seg ut innemellom. Vi er mennesker alle sammen, og vi gjør alle feil. Jeg kunne ønske at vi alle turte å satse litt mer, bryte litt barrierer og ikke ta oss selv alt for høytidlig. Personlig har jeg en komforsone som er iriiterende! Helt ærlig så ødelegger komforsonen min alt for mye for meg. I dag løp jeg 7×4 min intervall, og denne hadde jeg utsatt et par dager. Hvorfor? Jo fordi jeg gruer meg alltid til intervaller fordi jeg er redd for at jeg ikke skal løpe bra nok… Helt latterlig! Når den siste 4 minutteren var løpt var jeg like glad som jeg alltid er etter disse vonde intervallene, og følelsen var topp. Jeg lo av meg selv, og irriterte meg over at jeg alltid skal bruke så mye tid på å «grue» meg til de øktene. Jeg tenker og analyserer altfor mye… Jeg vil så gjerne yte mitt beste og jeg vil så gjerne oppnå drømmen min, og det ødelegger noen ganger for meg. Drømmen min gjør at jeg må tråkke langt utenfor komforsonen min, og det er ubehagelig. Men, jeg har bestemt meg: ALT ER MULIG. Og jeg gir meg ikke før jeg har prøvd. 

Jeg ønsker at vi alle skal senke disse teite forventningene våre litt, ikke droppe målet eller drømmen. Men heller kose oss litt mer på veien, ikke problematisere enkelte økter eller tanker mer enn nødvendig. Vi løper vel fordi vi liker det, og fordi vi føler det gir oss noe? Løping skal være en drivkraft, ikke noe vi opplever som ubehaglig og som ikke gir oss noe. Og den kjente komforsonen, kanskje vi skal tørre å utfordre den litt mer med en postiv innstilling? Vi blir jo ikke bedre om vi ikke tørr å utfordre oss selv litt, og vi vokser jo på erfaringer. Hva er det værste som kan skje? Om intervalløkten ikke går like bra som forrige gang, hva så? VI LØP IALLEFALL, og det er jo bra nok i seg selv!  Ikke fokuser på det negative, ikke fokuser på det som KAN gå alt. For det er faktisk ikke fakta, det er en TANKE. Og hva har det å si? Vil skje? Det vet vi ikke før vi har prøvd, og hvorfor bruke unødvendig energi på å fokusere på det da? 

Jeg gleder meg til å knyte på meg løpeskoene nå. Jeg skal bryte komforsonen min med en postiv energi, og legge fra meg de negative tanke og fokusere på det positive. Hvis jeg ikke har troa, hvem har troa da? La oss leve litt, nyte løpeturene litt mer og satse litt mer. Tørr å vær litt gal, ta litt sjanser du ikke tar hver dag. Grensen er der DU vil den skal være! Tørr å tenk:

«I’m going to succed because i’m crazy enough to think i can»

Nyt helgen og ta sjansen. Smil og kos dere, vær litt høy på dere selv og tørr å si: ALT ER MULIG. 

Ukategorisert