Bli inspirert av Norseman-vinneren

Bli inspirert av Norseman-vinneren


Allan Hovda er en av Norges beste triatleter og vinner av Norseman 2014. Torsdag 16. april klokken 18.00 deler han sine aller beste treningstips med deg når Runner’s World og Polar inviterer til seminar. Der vil du få mer kunnskap om puls, periodisering, intensitesstyring og ikke minst motivasjon. Du vil lære hva pulsklokken kan hjelpe deg med, hvordan treningen din bør planlegges og hvordan du skal lære kroppen din bedre å kjenne.

Inspirerende og motiverende
Fremgangen til Allan Hovda skyldes ikke talent, men motivasjon, målrettethet og treningsglede. Som vinner av Norseman 2014 og norsk rekordholder på Ironman Hawaii har han tatt et langt steg fra der han var for seks år siden. Da kunne han overhodet ikke svømme, hadde aldri syklet lengre en seks mil og hadde ingen bakgrunn fra utholdenhetsidrett. Hør hans inspirerende historie og få hans beste treningstips til hvordan 2015 kan bli din aller beste sesong.

Seminaret inkluderer også en løpeøkt med Allan etter endt foredrag. Det legges opp til lett oppvarming rundt Sognsvann, etterfulgt av intervalltrening. Økten blir tilpasset alle nivåer. Det er garderober og oppbevaringsmuligheter.

Førstemann til mølla
Seminaret med Allan arrangeres på Olympiatoppen i Oslo torsdag 16. april klokken 18.00. Det er bergenet totalt to timer. Du melder deg på via skjemaet nederst i denne artikkelen.
Prisen er 400 kroner per stykk. Alle som får plass vil få tilsendt mer betalingsinformasjon.
RABATT: Hvis du melder på deg selv og en venn samtidig får dere begge 75 kroner i rabatt. Det vil si 325 kroner per stykk. Påmeldingen må da skje samtidig ved at begge personer legges inn i skjemaet under.
Vi har satt en grense på 50 deltakere, så de første 50 som melder seg på og senere betaler er sikret plass.

Siste utgave av Runner’s World

  • Våre varme favoritter til vinterløpinga.
  • Simen Holvik tar oss gjennom Spartathlon-eventyret.
  • Bli kjent med den allsidige, sosiale, energiske løperen Hilde Aders.
  • Magnus Winther Warvik måtte bære hjem etter sin første maraton. Nå har han løpt hver dag i over syv år, og konkurrerer så ofte han kan.
  • Stor Island-guide: Hvor bør du løpe, hvilke løpegrupper bør du oppsøke, hvilke løp bør du sjekke ut.
  • RWs møllefavoritter: Kom deg gjennom vinteren med våre øktforslag og møllehacks.
  • Bli din egen trener i vinter! Askild Vatnbakk Larsen guider deg gjennom stegene slik at du kan lage ditt eget, bærekraftige og effektive treningsopplegg.
  • Fysioterapeut Eli Anne Dvergsdal gir deg råd til hva du bør gjøre hvis en skade vender tilbake.
  • Abelone Lyng har løpt Icebug Xperience langs Bohuslänkysten.
  • Kan sterk mat gjøre deg til en sterkere løper? Ernæringsfysiolog Silje Fjørtoft tar en titt på de nyeste chilistudiene.

Les magasinet digitalt her!


Er du en utstyrsnerd?

Er du en utstyrsnerd?


Hvis du brenner for løping og utstyr, og mener selv du kan formidle et budskap på en god måte, da er kanskje du en som vi ønsker å knytte kontakt med. Vi søker nemlig etter frilansere med en genuin interesse og nyskjerrighet for nytt utstyr/produkter relevant til løping.

Synes du dette høres interessant ut oppfordrer vi deg til å fylle ut skjemaet under.

Som frilanser bør du ha lett for å komme i kontakt med mennesker, være typen som stiller spørsmål, og du bør kunne lytte og like å skrive. Fotografering er en del av jobben. Det er også en fordel å ha noe kunnskaper om trening og fysisk aktivitet.

Vi ønsker å knytte til oss frilansere over hele Norge.
Fyll ut skjemaet under så tar vi kontakt med deg hvis det blir aktuelt.

3 raske tips for deg som vil øke tempoet

3 raske tips for deg som vil øke tempoet


1. Angrip motbakkene
Bruk korte, raske steg og dra knærne litt høyere opp enn det du gjør på flatt underlag. Hjelp til skikkelig med armpendlingen. Tenk at du drar deg opp bakken med armene. Gjør ditt beste for å ikke senke tempoet når du kommer til toppen.

Les mer: Treningsprogram for mars

2. Stopp ikke for tidlig
Studier har vist at hjernen setter en stopp før kroppen er sluttkjørt. Når du nærmer deg slutten på en langtur må du overbevise deg selv om at det finnes mer drivstoff i tanken.

Les mer: Hva skal du gjøre mellom intervallene

3. Øk mer og mer
Hvis du virkelig vil presse kroppen under en konkurranse, så legger du inn fartsøkninger på ti sekunder og opp til ett minutt – og gå deretter tilbake til konkurransefarten din. Tempoøkninger kan forbedre løpesteget og styrke selvtilliten din.

Les også: Bli sterk og rask i motbakkene

Spesialtilbud nå i helgen

Spesialtilbud nå i helgen


EcoTrail arrangeres nå for første gang i Norge. Dette blir et helt unikt arrangement med målgang ved Operaen i Oslo.

Vi tilbyr nå våre lesere og følgere hele  30% rabatt på startavgiften. Dette tilbudet gjelder kun fredag 27. februar til søndag 1. mars.

For å melde deg med med denne rabatten følger du instruksene nedenfor:

1. Link: https://topptid.no/myreg/info/1116

2. Bruk kupongkode RWNOR_566 i kassen

Fra sentrum og ut i naturen
23. mai går startskuddet for dette unike løpet. Et løp på sti og grusvei, nær byen og med naturopplevelser i kø. Målgang ved Operaen i Bjørvika. Dette er hva du kan oppleve som deltaker i historiens første ecoTrail Oslo.
– Vi vil vise at det er mulig å løpe i naturen i storbyen, sier arrangementsleder Tomas Pinås.

Les også: Fra null til ultra – du kan også løpe langt

Som deltaker vil du oppleve naturperlene og de kulturelle godbitene rundt Oslo, samtidig som du løper. I Oslo vil starten gå fra Operaen, og løypa vil bevege seg rundt hovedstaden før den også ender opp ved Operaen. Det vil bli en unik opplevelse for alle som deltar. Alle kan delta i ecoTrail, og du kan velge mellom distansene 18km, 45km og 80km. Alle distansene går i mål ved Operaen i Oslo.
Mer info, løypekart og påmelding finner du på www.ecotrailoslo.com.

Nytt i Norge
EcoTrail er et internasjonalt konsept utviklet i Frankrike. Løpet arrangeres nå i Paris og Brussel, og i 2015 kommer ecoTrail til Oslo, Stockholm, Milano og Barcelona.
– Ecotrail er et løp som beveger seg i de grønne lungene i europeiske storbyer. 90 prosent av løypa går på stier og grusvei, og hele tiden i nærheten av storbyen. Mange er nok ikke klar over hvilke natur- og løpsopplevelser vi har rett utenfor sentrum. I dette løpet får deltakerne oppleve mange utrolig flotte steder rundt hovedstaden, sier Pinås.

Les også: Langløperens beste treningsråd

Etablert internasjonalt
EcoTrail er allerede etablert i Paris og i Brüssel. I 2015 kommer løpet til Oslo, Barcelona og Milano. I Paris deltar over 10.000 løpere hvert år. Løpet beveger seg i de grønne lungene i europeiske storbyer. EcoTrail Oslo er et CO2-nøytralt løp med en sterk miljøprofil. Løpet går i front med miljøfokus under store arrangementer, mens man samtidig kan nyte både de urbane og naturlige områdene i Oslo. Det implementerer en solid miljøpolicy og fremmer «sporløs» adferd med spesiell vekt på reduksjon av karbonavtrykk, biodiversitet og bevaring av historiske og kulturelle verdier.
Ecotrail Oslo vil gi hele overskuddet fra arrangementet til inntekt for den veldedige organisasjonen Right To Play.
– Vi øremerker midler fra deltageravgiftene og sponsorinntekter, samt etablerer ulike ambassadør og treningsprogram frem mot løpet, sier Pinås.
Mer info, løypekart og påmelding finner du på www.ecotrailoslo.com

Vant du Mizuno-utstyr?

Vant du Mizuno-utstyr?


Veldig mange søkte om å bli Mizuno-modell, og arbeidet med å finne frem til fire modeller har vært svært tidkrevende. Det var mange gode søknader.
Bildene fra fotoshooten får du se i aprilutgaven til Runner’s World.

Modellene
De fire som ble valgt ut til å være modeller har allerede vært med på fotoshoot, og vi garanterer at bildene ble meget kuule. Du må vente til aprilutgaven med å se hvem de fire ble.

Artikkelen hvor vi søkte etter modeller finner du her: Vi søker fire Mizuno-modeller

Vinnere av gavekort
Mizuno ønsker å takke alle som sendte inn en søknad til å være modell, og stiller derfor med to utstyrspakker på 2000 kroner hver.
Vi har trukket ut to vinnere ved å få to vilkårlige tall på www.random.org. Disse tallene matchet vi med et excel-ark hvor alle søkere lå, i den rekkefølgen søknaden kom inn. Hver søker har sitt tall ut fra hvilken rad de ligger i.

Vinnerne av utstyrspakke ble:
Mette Rooth, Oslo
Astrid Hveding, Buskerud
Begge vinnere blir kontaktet.

Bli med på workshop for løpere

Bli med på workshop for løpere


Vet du hvorfor og hvordan du burde trene styrke for å bli en bedre løper? Runners World og Redcord inviterer til workshop hvor du får lære hvordan du kan bli en bedre, sterkere og mindre skadeutsatt løper.

Dette var noe av det deltakerne sa etter forrige seminar:
– Her får du en klar tilbakemelding på om du er så sterk som du tror at du er.
– Lærerikt og direkte nyttig som suplement til løpetreningen.
– Flere av øvelsene avdekket svakheter som jeg ikke visste om. Jeg lærte gode øvelser for løping som jeg vil bruke.

Fysisk sterk, utholdende, optimal kraftutvikling og fri for skader. Fire sentrale punkter som alle løpere ønsker å ha maksimalt utbytte av. Det kan du få til ved hjelp av slyngetrening, og sammen med Redcord gir Runner’s World deg en innføring i slyngenes mange muligheter, og hvordan dette kan være med å utvikle løpingen din.

Påmelding
Meld deg på via skjemaet nederst i denne artikkelen. Informasjon om betaling sendes senere direkte til deltakerne.

Tidspunkt
Workshop: 11. mars klokken 18.00 – 20.30

Sted
Lokalene Redcord Clinic Lysaker rett utenfor Oslo sentrum

Pris
Pris per pers er 450 kroner. Det er kun 20 plasser på kurset, så vær tidlig ute med din påmelding.

Spesialtilbud
Det vil presenteres et spesialtilbud fra Redcord for alle deltakerne under seminaret.

Sterk kjerne
Henrik Pay er fysioterapeut, trener og spesialist i slyngebehandling, -trening og -testing. På seminaret gir han en teoretisk og praktisk gjennomgang av slyngetrening for løpere.
– Slyngetrening er meget god styrketrening for løpere. En sterk kjernemuskulatur er viktig for balanse og stabilitet, god holdning og optimal kraftoverføring slik at du får mer kraft i løpssteget, sier Henrik Pay.

Seminaret gir deg kunnskap
• Optimalisering av kraftutvikling og riktig aktivering av stabiliseringsmuskulatur Forebygging av smerter, kramper og overbelastningsskader
• Forbedring av muskelstyrke og -kontroll
• Treningsprogram med funksjonelle og effektive øvelser med høy overføringsverdi til løping På seminaret vil du få 45 minutter med teori og muligheten til å stille spørsmål til Henrik Pay. Deretter tar vi 15 minutter pause, før seminaret fortsetter med 1,5 timer i slyngene. Da får du teste ut øvelser under veiledning av flinke instruktører.