ASICS Sentrumsløpet blir utsett til 28. august
Foto: Eirik Førde

ASICS Sentrumsløpet blir utsett til 28. august


Idrottslaget i BUL har vurdert at smittesituasjonen i Noreg er på eit nivå som gjer det usannsynleg å kunne arrangere ASICS Sentrumsløpet den 24. april.

Pressemelding fra IL i BUL

– Vi lovde følgjarane våre å ta ei avgjersle så tidleg som mogleg og sidan vi framleis vil gjere det vi kan for å arrangere ASICS Sentrumsløpet 2021, valde vi å flytte det til ny dato, laurdag 28. august, seier Simen Wifstad, fungerande dagleg leiar i IL i BUL.

Utsette og ikkje avlyse

Det er mykje førearbeid som må til for å arrangere eit slikt løp midt i sentrum av hovudstaden. Det er difor ikkje mogleg å arrangere eit slikt løp på kort varsel ettersom ein må starte tidleg med å innhente løyver og lage avtalar med leverandørar.

– Vi må ta eit val tidleg og meiner det er vårt ansvar som arrangør å halde optimismen oppe og stå klar for å arrangere når vi igjen kan. Vi håpar andre arrangørar tenkjer på same vis og tørr å planlegge. Vi er ein frivillig organisasjon og Sentrumsløpet er ein stor del av vår identitet. Det er difor vårt mål å gjere det vi kan for å kunne arrangere i 2021, fortel Wifstad.

Vurderer ulike scenario

Det er nødvendig å sjå på mange ulike scenario for å auke sjansane for å kunne arrangere i august. Det er ein moglegheit å dele opp i puljar som er i samsvar med retningslinjene og slik sørge for ein viss avstand mellom løparane.

Det vil likevel vere avgrensa kor mange grupper ein kan dele opp i ettersom det er ein avgrensa tidsperiode ein får lov til å stenge av Oslo Sentrum.

Det er også mogleg å vurdere å sjå etter ei alternativ gate for målgang slik at ein unngår at det blir for mange folk på ein plass. I tillegg til desse strukturelle moglegheitene, er det mange andre aspekt ved arrangementet som kan justerast.

– Kva restriksjonar som gjeld i august veit vi ikkje, men vi meiner sjansane er større for at det vil vere mogleg å arrangere eit løp då, og planlegg for ulike scenario for gjennomføring. Viss ein går gjennom dette året utan ein slik type folkefest, er det veldig synd, seier Wifstad.

Sjå https://sentrumslopet.no/ for meir informasjon.

Xavier Thèvenard med On i riktig retning

Xavier Thèvenard med On i riktig retning


Det sveitsiske løpemerket On og den franske terrengultra-kongen jobber sammen for en bærekraftig løpeverden på flere måter: Xavier Thèvenard engasjerer seg i Kilian Jornets arbeid for miljøet, og han jobber tett på On i utviklingen av produkter. I dag lanseres en ny terrengsko for ultraløping – Cloudultra.

– Jeg er heldig som kan leve av sporten, og det takker jeg samarbeidspartnerne mine for, sier Xavier Thèvenard.

Franskmannen er en av verdens fremste terrengultraløpere, med til sammen seks seire i en av verdens største terrengløp, UTMB. Den imponerende løperen har nettopp inngått et samarbeid med det sveitsiske løpemerket On, men likevel er det en annen samarbeidspartner han verdsetter enda høyere.

– Min fremste samarbeidspartner er naturen, sier Xavier Thèvenard.
Foto: Jordan Manoukian

Miljøbevisst

– Min fremste samarbeidspartner er naturen. Det er her jeg tilbringer mest tid når jeg ikke sover. Det ville vært merkelig å ikke vektlegge viktigheten av naturen – ikke ta vare på den – når alle vet at den er truet, sier Xavier, og trekker frem at han er heldig som har et navn i sportsverdenen.

Selv om han mener at han ikke er noe mer legitimert til å komme med miljøoppfordringer enn andre, utnytter han likevel statusen sin til å fortelle om det som er viktig for ham, nemlig miljøet.

– Jeg er ikke eksemplarisk, men ved å gjøre små ting som fungerer for deg, kan du forandre ting til det bedre – så hvorfor ikke gjøre det? Å fly til løpekonkurranser rundt om kring er ikke lenger en prioritet for meg, siden det er så mye igjen å oppdage i fjellene i Jura og Alpene, i nærheten av der jeg bor – det er en fantastisk lekegrind, sier han.

Xavier engasjerer seg i flere miljøorganisasjoner og jobber tett med Kilian Jornet i hans stiftelse for naturvern. Foto: Jordan Manoukian.

Xavier sammenligner utendørsidretter som løping med et utstillingsvindu for naturen, og det er tydelig at han er svært engasjert. Nylig ble han involvert i Kilian Jornet Foundation, som jobber for ivaretakelse av naturen.

– Å trene i ødelagt natur henger ikke på grep. Så når Kilian Jornet fortalte meg om hans stiftelse var jeg umiddelbart interessert. Det er en glede å kunne få være stiftelsens talsperson i Frankrike. Jeg jobber også med andre miljøorganisasjoner som for eksempel Une Bouteille á la mer og Mountain Riders, i tillegg til naturreservatet i nærheten av hjemstedet mitt, forteller Xavier.

Han mener videre at alle må ta stilling til klimakrisen, uten å legge skylden på andre.
– Hvis alle mobiliserer ut ifra sine forutsetninger, og viser at miljøet er viktig for dem, kan vi håpe at politiske autoriteter gjør grep som fører oss i riktig retning, bedyrer han.

On sitt miljøarbeid passer perfekt med mine verdier, sier Xavier i valget av On som samarbeidspartner. Foto: Jordan Manoukian

Bevisst valg av sponsor

På samme måte som han er klimabevisst, er han også bevisst sine samarbeidspartnere. Xavier valgte On av flere grunner.

– Deres miljøvennlige arbeid er en av dem og passer perfekt med mine verdier. Det at jeg bor i nærheten av Ons hovedkvarter i Zürich hvor produktene utvikles er også veldig viktig. Det at jeg har kunnet jobbe sammen med dem på prosjekter som for eksempel Cyclon og andre bærekraftige prosjekter motiverer meg enormt, forteller han, og legger til at han sist men ikke minst har jeg tro på funksjonaliteten til produktene.

Outdoor-kolleksjonen er ifølge On-atleten svært grundig. Den sveitiske ekspertisen og kvaliteten synes i detaljene, mener han.

– Selv om On er et relativt ungt merke, er de flinke til å kvalitetssikre kolleksjonene for å sikre at de sikter i riktig retning. Hvert produkt vurderes og revurderes i en stadig utviklende prosess. Dynamikken er veldig positiv og alle jobber som et lag, forteller Xavier.

Mellomsålen i Cloudultra skiller seg fra de tradisjonelle, hule Cloud-elementene. Mellomsålen her utgjøres av to lag med skummaterialet CloudTec® som sammen tilbyr maks demping og komfort.

Nyheten Cloudultra – komfort etter timevis i terrenget

Under årets ISPO-messe stakk On av med hele tre priser. En av dem var for nyheten Cloudultra – en terrengsko myntet på lange løp i variert og krevende terreng.

– Jeg har testet Cloudultra en stund nå og tror den vil tilfredsstille terrengentusiaster. Det er mange interessante detaljer, og når du sammenligner skoen med andre modeller i sortimentet, ser man at mellomsålen og yttersålens utvikling er det mest suksessfulle, sier Xavier Thèvenard.

Nyheten Cloudultra kommer med mye demping og støtte slik at du skal kunne tåle mange timer med teknisk løping.

En annen ting som gjør skoen velegnet for terrengultra er en løsning kalt FlipRelease™ som er plassert ved snøresystemet på forfoten.

Alle kjenner til at føttene kan hovne opp etter et visst antall kilometer, og mange løpere tyr dermed til konkurransesko i en litt større størrelse enn de normal bruker.

FlipRelease™ løser dette enkelt med et «flip» ­– og ukomfortabelt press rundt foten reduseres umiddelbart ved at foten får større plass.

Her ser du FlipRelease™-løsningen plassert foran på snøresystemet av Cloudultra.

– Et løpemerke født i de sveitsiske alper utfordrer oss til å lage produkter som kan takle nettopp disse krevende elementene. Cloudultra gjør nettopp det, og den gir deg muligheten til å utforske ditt verdenshjørne i en helt særegen komfort, sier en av Ons grunnleggere, Olivier Bernhard.

Xavier Thèvenard er enig, og har fått med seg at On utvikler produktene sine med inspirasjon i nærmiljøet.

– Produktutviklingen er veldig kvalitativ og jeg vet at bærekraft vektlegges mer og mer – det er svært lovende.

NYHET: RW tilbyr løpekurs syv steder i landet

NYHET: RW tilbyr løpekurs syv steder i landet


Runner’s World har nettopp utdannet og sertifisert 20 nye coacher som vil holde løpekurs rundt om i landet. Første pulje er lansert og vi tilbyr i første omgang kurs på syv ulike steder. Møt coachene og se tilbudet her.

Tidligere i år lanserte vi konseptet Runner’s World Coach – et kurs som går over to kvelder og gjør deg i stand til å holde løpekurs i ditt nærmiljø. Rett og slett fordi vi ønsker å spre kunnskap og løpeglede utover det ganske land.

Kurset ble utsolgt og vi sertifiserte 20 trenere.

Nå er syv av dem klare for å holde løpekurs i intervall og intensitetsstyring den 8. april – på sitt hjemsted.

Vi er så stolte over å få presentere våre engasjerte og dyktige RW-coacher!

Første kurs: intervall og intensitet

På dette kurset får du kunnskap om metoder for å styre intensiteten når du løper. På økta lærer du om god intensitetsstyring i praksis gjennom en morsom progressiv intervalløkt!

I tillegg vil du få kunnskap om hvordan man kan designe ulike typer smarte intervalløkter, og lære om hvordan ulike metoder for å styre intensiteten på trening kan hjelpe deg å få mest mulig effekt ut av treningen din med minst mulig belastning på kroppen.

Datoen er altså 8. april, og kurset holdes på seks forskjellige steder rundt om i landet.

Ønsker du å bli en RW coach?

Vi ønsker å sertifisere flere trenere slik at vi kan tilby kurs over hele landet på sikt. Brenner du for løpeglede og formidling av god løpekunnskap?

Vi kjører en ny runde med utdanning av RW-coacher 13. og 15. april. Kurset holdes digitalt på kveldstid.

Hvordan forberede seg best mulig til vårens 10-kilometere?

Hvordan forberede seg best mulig til vårens 10-kilometere?


Det er mange veier til Rom, men å ha en god base i bunnen med mye terskeltrening er aldri feil når målet er å forbedre seg på mila. Deretter kommer farten. Her er hvordan du tilpasser deg den.

10-kilometer er i all hovedsak en aerob distanse, i den forstand at det er de aerobe prosessene som i hovedsakelig bestemmer sluttresultatet.

På alle distanser fra 1500-meter og oppover er det kondisjonen og arbeidskapasiteten som i størst grad bestemmer utfallet.

Derfor håper jeg at du har brukt de siste månedene til å skape et godt grunnlag med mye terskeltrening.

Terskeltrening som grunnlag

Som sagt i tidligere artikler foregår terskeltrening på cirka 80–85 prosent av maksimal hjertefrekvens. Dette er individuelt og til dels trenbart. Restitusjonstiden etter en terskeløkt er kortere enn en knallhard økt over terskel hvor du produserer masse melkesyre.

Antall kilometer i en terskeløkt blir også som oftest mye høyere sammenlignet med hardere økter, og danner derfor et godt grunnlag. Løper du på terskel skal du kunne ha kort pause (30–60 sekunder), eller aktiv pause (joggende), uten at du blir mer og mer sliten for hvert drag.

En måned før konkurranse

Siste måneden før et viktig løp liker jeg å vende kroppen gradvis til høyere intensitet. Er du ikke vant til å kjenne på syra, kommer det som et sjokk og du takler det dårlig. Har du hatt noen gode, solide økter i konkurransefart og raskere før du skal i ilden, stiller du mye sterkere.

I perioden før konkurranse tåler du en til to slike konkurransespesifikke økter i uka, selvfølgelig avhengig av utgangspunktet ditt.

En regel kan være at du har to dager med roligere trening, styrketrening, skadeforebyggende eller alternativ trening mellom hver konkurransespesifikke økt. Da sikrer du både at du er fullt ut restituert og du reduserer skaderisikoen.

Om du i tillegg har lurt inn stigningsløp eller kortere tempodrag i løpet av uka også i grunntreningsperioden, går denne overgangen til høyere intensitet skånsommere.

Kombinasjonsøkter

Det er heller ingen myte at kroppen fungerer bedre i hastigheter den er vant til å løpe i enn å plutselig løpe i et tempo som er uvant. Derfor er det fint å vende kroppen til dette. I starten anbefaler jeg kombinasjonsøkter hvor du løper terskel tidlig i økta for så å løpe raskere og raskere utover i økta.

Et eksempel kan være 5 x 1000 meter på terskel med 45 sekunder pause, før 3 x 1000 meter progressivt raskere over terskel med 1,5–3 minutter pause (avhengig av hvor mye det koster).

Ved å kjøre slike kombinasjonsøkter får du det beste fra to verdener: Både vedlikehold av den viktige terskeltreningen du er avhengig av i det lange løp, og en skånsom tilvenning til konkurransefarten du er nødt til å bli litt kjent med for å prestere på kort sikt i en konkurranse.

Spesifisitetsprinsippet

Etter hvert som du vender deg til høyere intensitet, bør du etter hvert kjøre økter hvor du gjennomfører 8–10 kilometer i konkurransefart i løpet av økta. Hvordan økta er designet i form av dragtid og pauser avgjør hvor mange kilometer det blir i konkurransefart.

I starten av perioden hvor du vender deg til tempo er det lurt å ha kortere, men heller relativt mange drag. Deretter øker du draglengden og går ned på antall drag.

For å bruke spesifisitetsprinsippet ønsker du selvsagt å få litt lengde på intervalldragene etter hvert, siden du må klare å løpe i høy hastighet over tid i konkurranse.

At du er kjempegod til å løpe på høy fart på 30/30-intervaller hjelper deg ikke veldig mye når du skal løpe sammenhengende i 10 kilometer på relativt høy intensitet.

30/30 intervallene kan likevel hjelpe deg til å takle høyt tempo og er derfor nyttig, men målet må være å overføre dette til lengre intervaller slik at du står distansen.

Siste uka før konkurranse

Den siste uka før konkurranse kan du godt trene cirka like mange ganger i løpet av uka som du vanligvis gjør, men tone ned øktene litt. En anbefaling er å løpe litt kortere turer og passe ekstra godt på at rolig er rolig.

Intervallene kan du enten halvere eller kutte slik at du sitter igjen med to tredjedeler av økta. Du kan øke pauselengden noe, slik at økta i seg selv virker lettere, selv om du fortsatt får den gunstige muskulære påvirkningen og fart i kroppen.

Som en regel anbefaler jeg løpefri to dager før konkurranse, men en lett løpetur med noen stigningsløp dagen før.


Les også: 12 leveregler for løperen

ASICS vil bedre verdens mentale helse med #SunriseMind

ASICS vil bedre verdens mentale helse med #SunriseMind


Den globale pandemien gjør ikke bare at den fysiske helsen vår står på spill – den utgjør også en reell risiko for verdens mentale helse. Dette har fått ASICS til å innse at noe må gjøres. De går nå tilbake til røttene og relanserer sin filosofi om at kropp og hode henger sammen – og du kan være med å bidra!

ASICS vil oppfordre mennesker til å oppleve treningens transformative kraft, ikke bare ved bruk av kroppen, men også med sjelen.

Gjennom forskning og innovasjon, og ved å støtte prosjekter som får folk til å bevege seg til fysisk og mental velvære, er ASICS forpliktet til å bevege både kropp og sjel.

SLIK KAN DU BIDRA: For hvert bilde på sosiale medier med emneknaggen #SunriseMind, donerer ASICS 20 NOK til veldedige formål med mental helse i fokus. Kom deg ut ved morgengry og husk og ta en selfie!

Tilbake til røttene

Visste du at ASICS er et akronym? Merkenavnet er en forkortelse av den latinske setningen Anima Sana In Corpore Sano. Dette kan oversettes til Sound Mind in a Sound Body.

Navnet tilsier at ASICS alltid har trodd på den positive effekten trening har for hodet.

Grunnleggeren av ASICS, Kihachiro Onitsuka, så at idrett hadde evnen til å bringe håp og løfte humøret i Japan etter krigen. Denne filosofien som ligger til grunn for ASICS’ tilblivelse kan sies å være mer aktuell enn noensinne.

Derfor går nå selskapet tilbake til røttene sine og setter «Sound Mind, Sound Body» på dagsordenen nok en gang.

Metodene er forskning og en verdensomspennende emneknagg #SunriseMind, som både skal øke bevisstheten og bidra til donasjoner til mental helse.

Forsker på mental helse og trening

I mange tilfeller er det tanken som teller, men i denne situasjonen må handling til. ASICS  har derfor konkrete planer for hvordan de skal nå sine mål.

De har nå startet et stort forskningsprosjekt med tusenvis av deltakere verden over. Studien skal kartlegge hvordan fysisk aktivitet påvirker den mentale helsen. Her vil de bruke banebrytende biometrisk teknologi for å fange den virkelige effekten trening har for hodet.

Prosjektets metoder er allerede testet ut på et knippe eliteutøvere og mosjonister, for sammenligningsgrunnlag. I prøveprosjektet fant forskerne ut at selv etter en kort treningsøkt opplevde idrettsutøverne blant annet 29 % forbedret stressmestring, i tillegg til at de følte seg hele 18 % mer avslappet. Negative følelser som frustrasjon sank over 135 % og deltakerne var 28 % mindre tilbøyelige til å ta destruktive beslutninger.

Og det stopper ikke der. Kognitivt stress, som blant annet innbefatter angst, glemsomhet og forvirring var redusert med hele 58 % etter en kort treningsøkt. Hukommelsen ble bedret med 21 %.

Forskningen fortsetter, og resultatene vil bli brukt til å utvikle fremtidige innovasjoner som booster de mentale fordelene ved trening for utøvere på alle nivåer.

ASICS-ambassadør Linn Ravn sier følgende om ASICS Novablast Tokyo (til venstre):
– Fargene gjør meg glad. Skoene veier utrolig lite, men har så mye, og følelsen av å bli «dyttet» fremover liker jeg godt. Jeg føler meg rask med Novablast på føttene.

Slik kan du også bidra

Ved å bruke soloppgang som et symbol på håp, oppfordrer ASICS folk overalt til å starte dagen med bevegelse ved soloppgang for å spre positivitet, og øke bevissthet rundt tematikken.

Fra i dag vil hundrevis av ASICS-idrettsutøvere, ambassadører og ansatte bevege seg ved soloppgang, og for hver #SunriseMind-selfie som blir delt, donerer ASICS 20 NOK til finansiering av forskning på mental helse samt finansiering av støttetjenester for mennesker som opplever mentale helseproblemer.

Bli involvert ved å:

  • Stå opp, gå ut og beveg deg ved soloppgang.
  • Ta en soloppgangsselfie og del den på Instagram, Facebook eller Twitter med emneknaggen #SunriseMind
  • For hvert #SunriseMind-bilde som deles, donerer ASICS 20 NOK til veldedige formål med mental helse i fokus .

Bli med RW og Springtime til Portugal i oktober

Bli med RW og Springtime til Portugal i oktober


Uke 42 reiser vi ENDELIG ned igjen til Algarvekysten for å løpe, nyte sola og bli kjent med andre løpere. Som vi gleder oss! Er du med? Du kan nå forhåndsreservere plass kostnadsfritt.

16.–23. oktober kan du bli med Runner’s World og Springtime på en (i fare for å virke klisjéfylt her) UFORGLEMMELIG løpeuke i Portugal.

Dette blir en treningsuke for alle, og da mener vi alle. Uansett om du løper lite eller mye, fort eller sakte – du vil føle deg hjemme her. Denne uka har et bredt spekter av treningsøkter, men ekstra fokus på løping.

Dyktige instruktører og løpeglade deltakere fra både Norge og Sverige vil møtes i Monte Gordo for en fantastisk uke.



Runner’s World-redaktør Sara Skarabot Pedersen er med som instruktør (gleder seg vilt, meldes det). I tillegg vil et par instruktører til fra RW-gjengen bli med, hvem dette blir annonseres så fort det er spikra.

 I år har vi kun kapasitet til 30 plasser på denne uka, så det kan fort bli utsolgt.

Hva består løpeuka av?

I Monte Gordo på Algarvekysten får du en treningsreise med mye løping, annen variert trening og opplevelser sammen med andre. Smarte teknikktips, raske intervaller enten på de brede og lettløpte stiene i pinjeskogen eller på friidrettsbanen, rolige langturer og de uforglemmelige morgenjoggeturene på stranden.

Mellom øktene slapper du av etter eget ønske, og du velger selv ditt eget program og tempo for uka. Vi legger til rette – du forsyner deg av vår aktivitetsbuffet!

Naturligvis tilbys det, som alle andre uker, et bredt spekter av dans, yoga og ulike typer sal- og styrketreningsøkter:

  • Morgenjogg på stranden.
  • Dedikerte løpe-økter hver ettermiddag.
  • Fullspekket program med yoga, dans og sal- og styrkeøkter i tillegg til alle løpetimene.
  • Interessante foredrag.

I tillegg blir det naturligvis et utvalg sosiale, treningsfrie aktiviteter som du kan velge å være med på.

Se eksempel på ukesprogram her.


I år bor vi på et annet hotell enn tidligere år. Hotel Dunamar ligger nede på den kilometerlange stranda. Les mer om hotellet her.

Forhåndsreservering

Nå kan du forhåndsreservere en plass helt gratis. Prisen er estimert til 11 9000 kr per pers i dobbeltrom, men prisene er ikke helt klare enda. Det som inngår i prisen er fly, shuttlebuss til hotellet, frokost og middag alle dager, flust av treningsøkter og foredrag (og minner for livet, selvfølgelig).

Når Springtime åpner billettsalget kan du velge å booke – eller velge å si ifra deg plassen din, også kostnadsfritt.


Ofte stilte spørsmål

Er jeg godt nok trent?
Svaret er ja. Alle løpeøktene nivådeles, så om du løper langturene dine på 8 min/km eller nede på 3-tallet spiller ingen rolle. Dette er på ingen måte en prestasjonscamp, men ei uke for folk som liker å løpe, trene og henge med andre treningsglade.

Kan jeg reise alene?
Svaret er ja. Mange reiser alene på disse turene. Totalt av deltakere har vi pleid å være rundt 100 fra Sverige og rundt 30 nordmenn (og vi 30 blir godt kjent for å si det sånn).

Noe annet du lurer på? Ikke nøl med å sende en e-post til sara@runnersworld.no. Hun har vært på disse turene mange ganger og skal reise nedover i oktober. Lurer du på noe vedrørende bestilling, se sidene til Springtime.