Wenche Wikstrøm - Mitt treningsprogram frem til maraton konkurranse - Runner's World
Annonse

Wenche Wikstrøm

Mitt treningsprogram frem til maraton konkurranse

Hei alle sammen!

Dette blogginnlegget kommer litt senere enn planlagt siden uken som har vært har blitt snudd veldig på hodet. Min Pappa døde forrige Lørdag morgen. Jeg var på løpebåndet da jeg fikk beskjeden og jeg løp og løp mens tårene sprutet i en god del kilometer før jeg reiste hjem. Pappa har kjempet med en sjelden demens sykdom i 16 år som har gitt han selv en grusom uro og oss rundt han mange vonde og tøffe dager. Så selv om det er trist å miste Pappa så er det så inderlig godt at han har fått ro og evig hvile. Uken har derfor vært litt tøff og jeg har valgte å stå over Oslo Winterrun. Jeg velger heller lade batteriene med en rolig lang løpetur og skitur. Smile til livet gjør jeg uansett. 

Og så som jeg skrev etter forrige blogginnlegg så skal jeg skrive om mitt 18 ukers løpeprogram mot maraton. Jeg legger ut de 2 første ukene her og forklarer godt rundt disse. De kommende ukene vil da komme etterhvert og i god tid før 2 uker er omme!

Uke 1:

Mandag: Alternativt. Dette er som oftest dagen etter en langøkt så derfor tar jeg det veldig rolig. Jeg pleier å ta 30 minutter elipse (crosstrainer) og så er jeg med på en BodyBalance gruppetime for å få strekt ut samt trent smidighet, styrke og balanse. 

Tirsdag: Rolig 5 km løp. Lav aerob sone. Jeg trener også styrketrening denne dagen. Det er for eksempel utfall, hiptrust, roing, armypress, kjerneøvelser etc. 

Onsdag: Fartslek. Høy terskel sone. Jeg tar denne på mølle.
Start med 15 minutter jogg som oppvarming deretter 4 stigningsløp hvor du løper i ca. 80 meter opp mot intervallfarten du skal ha. Deretter løper du 1 min - 2 min - 3 min x 3. Pause mellom settene er 5 minutter jogg, pause mellom dragene er halvparten av dragene. 

Torsdag: Rolig 5 km løp. Lav aerob sone. 

Fredag: Treningsfri

Lørdag: 7 km maratonfart. Terskel sone. Start med 15 min jogg oppvarming deretter 7 km i din maraton konkurransefart. Jeg bruker også 2% stigning på mølle. 

Søndag: Rolig langtur 16 km. Lav aerob sone. 

Uke 2: 

Mandag: Samme som uke 1 men varierer noen ganger med roing istedenfor elipse.

Tirsdag: Rolig 5 km som Tirsdag i uke 1 samt styrketrening.

Onsdag: HLT. Oppvarming 15 minutter jogg. Løpe deretter 30 minutter i din maraton konkurransefart med 2% stigning på mølla. Høy terskel sone. Jogg 15 minutter til slutt.

Torsdag: Rolig 5 km som Torsdag uke 1

Fredag: Treningfri

Lørdag: 8 km maratonfart. Gjør på samme måte som Lørdag i uke 1.

Søndag: Rolig langtur 18 km. Lav aerob sone.

Lengden på øktene vil øke utover i programmet for så å trappe litt ned igjen når konkurransen nærmer seg. Dette programmet er satt opp til meg ut i fra min form. Nå har jeg brukt dette før så nå legger jeg på litt km her og der i begynnelsen også for å få litt mer mengde. Men jeg trenger ikke hardere. Alle km jeg legger på er rolige km. Det er viktig. Bare send meg spørsmål om noen har noen! Håper dere vil følge meg videre. 

Da ønsker jeg alle som skal løpe Oslo Winterrun lykke til i morgen. Jeg kommer sterkere tilbake!! Legger til slutt ved et bilde av min Pappa fra juleaften 2017. Dette er en av de fineste og roligste besøkene jeg og Mamma har hatt hos han!

Ha en fin løpe og treningshelg alle sammen.
Nyt livet og det å være frisk og sterk!!

Hilsen Wenche

Kategorier:
Løp Trening 
2018-02-02 20:04, visad 1511 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerWenche Wikstrøm

Jeg er en ivrig mosjonist på 42 år som er veldig glad i å bruke fritiden i løpeskoene og gjerne også i konkurranser. Jeg begynte med trening og løping for 4 år siden og vil med denne bloggen fortelle litt om hvordan hverdagen er med hårete løpe mål og en travel hverdag for en middelaldrende dame. Jeg har en spennende jobb som daglig leder i en mannsdominert bransje som krever sitt av både hode og tid. Løping er en fantastisk terapi i hverdagen, underveis på en løpetur har jeg løst mange utfordringer og ristet av meg mange bekymringer. Håper det blir spennende å følge meg i min hverdag i opp og nedturer mot mine store og små mål. Følg meg også gjerne på Instagram wenche_runforfun

RSS-flöde

Arkiv






Etiketter



I bloggen

Maria SørbøMer

Hurra! Endelig fikk jeg deltatt på mitt første Oslo winterrun. Det var på tide, og det var veldig ... [Läs mer]

Wenche WikstrømMer

Maraton trening krever tid men hver time er en investering. På de lange rolige løpeturene mine ... [Läs mer]

Abelone LyngMer


I april skal jeg løpe min hittil lengste distanse noen sinne. Da skal jeg løpe Österlen ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser