Wenche Wikstrøm - Med mange km i beina og noen kilo lettere nærmer Praha Maraton seg med stormskritt - Runner's World
Annonse

Wenche Wikstrøm

Med mange km i beina og noen kilo lettere nærmer Praha Maraton seg med stormskritt

Før Praha kom Sentrumsløpet og det måtte jeg jo være med på. Det er et flott og stemingsrikt løp og solen skinte i år også!

Jeg var veldig spent på form og fart når jeg stilte til start på sentrumsløpet på Lørdag.
Jeg har jo ikke akkurat trent så mye i 10 km fart den siste tiden og kroppen er ganske full av kilometer så beina var litt tunge. Men jeg tenkte som så at jeg får ta det litt pent i begynnelsen så jeg ikke går på en smell etter 5 km. Mellom 3 og 4 km kviknet kroppen min til å og jeg hadde god fart under 5 min på km frem til mål. Min slutt tid ble 49.31, det er jo ikke all verden å skryte av men det viktigste var at følelsen var god. Jeg lå på rundt 5.15 de 3 første kilometerene men klarte å holde en bedre fart og presse litt på de neste 7 kilometerene og det uten at det overhode kjentes i beina. Jeg håper dette kan bety at jeg med litt mer overskudd før Praha kan ha en kropp som føles lett og fin den 6. Mai

Jeg er veldig glad i medaljer og de mottas med stolthet uansett tid!

Det har i mange uker vært kilometer på på kilometer med løping. Jeg har fulgt mitt 18 ukers program til punkt og prikke og har i de siste dagene virkelig kjent på at jeg er litt lei. Og jeg som egentlig elsker løping..... Men nå to uker før start begynner heldigvis nedtrappingen. Antall økter opprettholdes denne uken men antall kilometer går nedover. I neste uke som er siste uken før løpet blir det korte økter på Mandag og Tirsdag før 3 dagers hvile og så 2,5 km før den store dagen!!

Jeg gleder meg stort til både å reise til selve byen Praha og få løpe martaon løpet. Jeg ser frem til å være litt turist noen dager og oppleve både løpeglede, stemning, smerte og runners high :-) Jeg har et stort mål om å kunne sette ny personlig rekord og kommer jeg under 4 timer så spretter jeg prosecco flasken! Eller forresten det skal jeg gjøre uansett tid bare jeg kommer i mål!!! Jeg har unngått alkohol hittil i April og skal ikke ta en dråpe før løpet er ferdig. Den skal iallefall ikke påvirke kroppen min i negativ retning. Så har jeg jammen meg klart å gå ned noen kilo også så da blir det litt mindre vekt å dra på rundt i gatene.
Dette har jeg klart ved å unngå sukker og karbohytrater mest mulig. Jeg har så klart fått i meg sunne karbohydrater siden jeg løper såpass mye men har prøvd å unngå de tomme og unyttige samt kjørt på med mettende proteiner! Det skal skrives under på at å gå ned i vekt selv om man løper mye ikke er en lek. Alle tror jeg kan spise hva som helst siden jeg er såpass aktiv men det kan jeg så absolutt ikke. Jeg tror kroppen er såpass smart at den prøver å holde på kiloene så godt som mulig for å opprettholde energien til all trening. Det gikk 3 uker før kroppen overga seg og jeg gikk ned litt. Er det flere som kjenner seg igjen i dette?

Jeg håper at jeg har gjort noen riktige grep frem mot dette løpet som kan gi meg en god reise i 42 km. Jeg kjenner meg iallefall i mye bedre form enn noen gang. Jeg har tror på at dette er takket være gode rolige langøkter og at jeg ikke en eneste gang under noen av intervalløktene har hengt over mølla og gispet etter luft. Jeg har fortsatt mye å hente for å bli enda bedre men jeg jeg blir aldri noen super rask løper. Det gjør ingenting for det er meg selv jeg konkurerer mot :-)

1708_adv_130_85_FM_ENG.indd

Ha en fin løpevår alle dere spreke løpere der ute!!

Hilsen Wenche

Kategorier:
Kosthold Løp Trening 
2018-04-25 19:43, visad 1041 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerWenche Wikstrøm

Jeg er en ivrig mosjonist på 43 år som er veldig glad i å bruke fritiden i løpeskoene og gjerne også i konkurranser. Jeg begynte med trening og løping for 4 år siden og vil med denne bloggen fortelle litt om hvordan hverdagen er med hårete løpe mål og en travel hverdag for en middelaldrende dame. Jeg har en spennende jobb i en mannsdominert bransje som krever sitt av både hode og tid. Løping er en fantastisk terapi i hverdagen, underveis på en løpetur har jeg løst mange utfordringer og ristet av meg mange bekymringer. Håper det blir spennende å følge meg i min hverdag i opp og nedturer mot mine store og små mål. Følg meg også gjerne på Instagram wenche_runforfun

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Bjørg Astrid JohannesenMer

Forrige helg var det løpefest her i Drøbak hvor jeg bor. Blomstermila ble arrangert med både ... [Läs mer]

Elisabeth BorgersenMer


Lite har jeg fått skrevet de siste ukene på tur men nå har jeg mye på hjertet. Det resulterte i ... [Läs mer]

Siri Therese Flamme-LarsenMer

Jeg hører mye på lydbøker til og fra jobb, og gjerne hjemme mens jeg rydder. Og jeg tenkte det ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser