Trude Håland - 3.39.59, del 10 - Mental styrke - Runner's World
Annonse

Trude Håland

3.39.59, del 10 - Mental styrke

– Jeg plukker deg opp lørdag morgen klokka 8. Vi skal ut å løpe et par timer i terrenget. Det blir med ei annen dame også. Hun er på ditt nivå.

Nja. Jo. Nei. Vet ikke helt. Det var ikke slik jeg hadde sett for meg lørdag morgen. Jeg har jo planlagt langtur søndag morgen og hadde vel en rolig og behagelig 10-12 km-tur sånn tidlig lørdag formiddag. Og terreng - nei det kan jeg ikke. Jeg liker ikke terreng, for det assosieres umiddelbart med bakker. Og bakker liker jeg som kjent ikke, selv om jeg nokså raskt blir beroliget med at man skal gå i de bratteste partiene. Men likevel - terrengløp?

Nja. Jo. Nei. Vet ikke helt.

Huff og huff, nei dette vil jeg ikke. Dette kan jeg ikke.

Jeg har vært på intervalløkt, og prosjektleder Kathrine har trent sammen med meg. Nå sitter vi og tøyer ut litt lengre borte, der hvor den høye musikken ikke er fullt så høy og det går an å prate.

Mental trening og mental styrke er temaet.

– Jeg tror mental styrke er undervurdert. Det finnes eksempler på personer som sikkert er bedre fysisk trent, eller i hvert fall har bedre fysiske forutsetninger for å prestere, som ikke når samme resultat som de som har hodet på rett sted underveis. Altså underveis i konkurransen, sier prosjektlederen, og ber meg tenke etter og finne ut hva jeg bruker for å stålsette meg når jeg føler det butter i mot under et maraton.

Du har ikke løpt maraton før du har løpt fra Maraton til Athen - the authentic one. Bakke etter bakke. Det tok aldri slutt. Da hjalp det å tenke på noe som hadde vært enda mer ubehagelig.

– Hvilke verktøy bruker du? Hvilke tanker gjør du deg for ikke å gi etter for å falle inn i komfortsonen?

Selv har prosjektlederen besteget Kilimanjaro og følt tretthet - ekte tretthet - på kroppen. Den følelsen trekker hun ofte fram når det svir i lårene og leggene nærmer seg krampestadiet.

– Jeg må finne noe nytt, nå har jeg brukt Kilimanjaro i to år, og det har mista mesteparten av effekten. Jeg må finne meg et verktøy som funker, sier hun, og refererer ærlig til en halvmaraton-opplevelse for et par uker siden.

– Første gang jeg hadde lyst å slippe 1.30-ballongen gjorde jeg det. Det skjer svært sjelden. Som oftest tenker jeg inni meg at jeg aldri skal gi opp, men denne gangen lot jeg ballongen seile forbi uten å mobilisere. fordi jeg i utgangspunktet tenkte jeg hadde en dårlig dag og lot det styre prestasjonen.

Jeg innrømmer at også jeg trigges av dette med mental trening. Det kan være lett å flåse av, men jeg tror det spiller en viktigere rolle enn folk flest kanskje tror. Hittil har jeg, som prosjektlederen, brukt situasjoner jeg opplevde som svært ubehagelige, til å holde meg oppe når jeg har lyst å stikke av fra løypa fordi det går litt trått.

4 måneder og nesten 5 kg skiller disse to bildene. Har måttet bruke det bildet til høyre flere ganger når jeg har hatt lyst å stupe oppi chipsposen.

I lengden tror jeg det blir for lettvint å bare bruke ukomfortable settinger. Man må trene på å tenke mer positivt. Mental trening, tror jeg, er ferskvare.

Hvordan holde fokus, hvordan gjennomføre som ønsket og planlagt selv om den berømte dagsformen ikke spiller på lag. Hvordan bruke egne og andres forventninger til noe positiv? Hvordan få ned høye skuldre og mestre nervøsitet - i hvert fall få den ned på nivå som er fornuftig og nødvendig.

Det må øves opp.

Så kan man spørre seg om hvofor Martin Ødegaard så sinnssykt god i en alder av 15 år? Fordi han har det både i hodet og beina. Fordi jeg tror han har en utsøkt evne til å stenge alt annet enn fotball ute.

Jeg bare antar at Martin Ødegaard er sterk i hodet, minst like sterk i hodet som han er god med ballen. Nesten, i hvert fall.

Mental styrke er selvsagt for enkelte, det er medfødt. Andre må trene på denne biten, som de trener fysisk.

De som er mentalt godt rustet, bryr seg ikke om dagsform - tror jeg. De tenker ikke idet de står opp at dette kanskje ikke er dagen for ny pers eller at de bommer for åpent mål. De trør ut av senga, spiser frokosr, kommer seg av gårde - og løper, og scorer når de kommer alene med keeper, uten å tenke så mye mer over det.

 Kanskje er det der hemmeligheten ligger?

På vei ut av treningssenteret der vi ruslet mot bilen, var lørdagens terrengtur ikke glemt fra prosjektlederens side. Hun trakk fram tvilen min og mente jeg har mye å hente på å endre fokus fra «Nei, terrengløp er ikke helt mi greie, det kan dere ha for dere selv», til «Jeg har sikkert godt av en rolig tur på et annet underlag enn asfalt».

– Hva er adressen? Jeg stiller inn GPS-en og henter deg klokka 8 lørdag morgen. See you.


2015-09-09 07:51, visad 5832 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerTrude Håland

Treningsglad tvillingmor, som alltid har drevet med fysisk aktivitet. Har treårig faglærerutdanning i kroppsøving fra Norges idrettshøgskole, og jobbet som lærer i ti år, før jeg ble journalist. Har vært aktiv håndballspiller på nest øverste nivå, og har siden 1998 jobbet som salinstruktør på SATS. Er nok over gjennomsnittet interessert i treningstøy, og nye løpssko står alltid høyt på prioriteringslista. Om løpinga: Etter å ha løpt etter innfallsmetoden i et par tiår, bestemte jeg meg for å delta i mitt første halvmaraton høsten 2010. Siden har jeg vært hekta på langdistanseløping og har 15 halvmaraton, 14 maraton samt to ultraløp (6-timersløp) på samvittigheten. Løper mellom 50-70 km hver uke, med variasjon i økter og intensitet. Jeg løper fordi jeg blir glad av det, rett og slett. Hva skriver jeg om: Treninga fram mot årets maratondeltakelser, intervalløkter, den «ordinære» hverdagsløpinga, treningsglede, motivasjon og siste nytt på treningstøy- og løpsskofronten. Mine mål for 2015: Maraton i Paris, Bergen, Stavanger, Amsterdam, Firenze ogUndheim, sette ny personlig rekord på maraton (3.50.18), halvmaraton (1.41.29) og 10 km (45.56). Delta i et ultraløp og flere lokale konkurranser, varierende i lengde.

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





I bloggen

Askild Vatnbakk LarsenMer

Om litt over tre uker løper jeg Hardangerjøkulen ultra. Det er et nytt løp på kalenderen, og har ... [Läs mer]

Angelika SverdrupMer


Forrige uke deltok jeg i to små, lokale løp i Ålesund. Det er noe eget med disse løpene. Treffer ... [Läs mer]

Eira TorsteinsenMer

Tirsdags morgen forrige uke tikket det inn en mail fra magasinets redaktør, Sara. Mailen inneholdt ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser