Siri Therese Flamme-Larsen - Prioriter deg selv mer! - Runner's World
Annonse

Siri Therese Flamme-Larsen

Prioriter deg selv mer!

Noen ganger lurer jeg på om jeg er i ferd med å bli gal. Men jeg tror virkelig ikke jeg er den eneste som til tider blir småsprø av å tenke på trening. Jeg bruker mye tid på å planlegge når jeg kan trene den kommende uka. Jeg scroller i SATS appen nesten som i en nettbutikk, der jeg drømmer om alle de morsomme utfordringene jeg kunne ha vært med på. Sjekker kalenderen, legger til timer, fjerner timer. Hadde tiden bare strukket til.

Jeg jobber mye og er alenemor, så det er vel kanskje derfor jeg faktisk må planlegge en del for i det hele tatt å få trent. Men i større eller mindre grad sliter vel de fleste foreldre med tidsklemma og balansen mellom kid og egenprioritering. Jeg prøver å planlegge treningen min, så den i minst mulig grad påvirker sønnen min. Etter skolen er han gjerne sliten og da føler jeg at jeg ikke bare kan plassere han i barnepasseren på SATS. Så her er mine alternative tips for litt ekstra egentid:

Dokumentasjon av den kommende løpeturen til jobb. Har du ikke tatt bilde, har det ikke skjedd... eller hvordan var det nå?

  1. Bruk transportetappene. Løp til jobb. Løp til butikken. Løp til venner. Tenk så mange gratis kilometere du kan putte inn. Jeg har 6,5 km til jobb. Med offentlig transport og levering på skole på veien bruker jeg ca. 45 min. Hvis vi går til skolen og jeg løper videre til jobb tar turen ca. 60 minutter. Så jeg bruker jo da egentlig bare 15 minutter på å løpe 6,5 km! Win!
  2. Løp intervaller rundt fotballbanen mens barna spiller. Du slipper barnevakt og har full kontroll.
  3. Løp intervaller utenfor huset, så er du alltid i nærheten
  4. Få kidden til å sykle ved siden av mens du løper. Det kan fort bli ekstra trening om du må være dytte-hjelp i oppoverbakkene
  5. Kjøp utstyr du kan ha hjemme. Jeg har door gym for pull ups ol, balanseball, yogamatte og vekter hjemme. Drømmen er å få en egen monkey-bar på verandaen. Men det spørs om kjæresten gidder å lage det til våren. Jeg håper!
  6. Tren allsidig. Sønnen min og jeg trener en del sammen uten at han tenker over det. Vi klatrer. Da er han gjerne i veggen noen runder først. Og så sitter han med iPaden, mens jeg får klatret med en venninne. Vi står masse på alpint sammen uten at noen av oss egentlig tenker på det som trening. Og vi har styrkeøkter på gulvet i stua sammen. Han synes det er kjempemorsomt.
  7. Langrenn er jo supert for løping. Og der har jeg laget en konstruksjon jeg må si meg ganske fornøyd med. Vi bruker begge klatreselene våre med tau mellom. Jeg får en tur i mitt tempo med ekstra vekt. Han synes det er gøy fordi det går fortere enn å gå selv.
  8. Betal de (bitre!) 100 kronene for barnepass på SATS. Jeg har ikke gjort det enda, men vurderer hele tiden.

Men altså, det å bruke transportetappene høres veldig fornuftig ut. Men hvordan løser man det i praksis? Min metode er å ta med en pose med klær og håndkle som ligger i et skap på jobb. Men jeg har alltid glemt noe, så jeg ender allikevel med tung sekk full av dunjakke, sko og pc. Jeg ønsker meg ny sekk som rommer litt mer i bursdagsgave, mens jeg gleder meg til sommeren når det ikke trengs boblejakke og svære sko.

Her hadde jeg gått opp og ned bakken, mens sønnen min hadde skitrening. 

Ps: Selv om treningsuka ser full ut på forhånd hender det jeg avlyser SATS timene, dropper den løpe-økta jeg hadde planlagt og snoozer litt ekstra på vekkerklokka fremfor å løpe til jobb. Dermed tenker jeg at jeg kanskje ikke har blitt helt gal allikevel. 

Har du kanskje noen tips til tidsklemme-foreldre?

Kategorier:
Kom i gang Løp 
2018-02-10 23:57, visad 1513 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerSiri Therese Flamme-Larsen

Min kjæreste fortalte meg at jeg aldri kom til å løpe halvmaraton. Stri som jeg er bestemte jeg meg for å motbevise han. Og på veien ble jeg løpefrelst. Det førte til en stravasiøs reise preget av høy konkurranse mot meg selv og reisen er på langt nær ferdig. Som alenemor med en krevende stilling som markedsansvarlig, må jeg ofte være kreativ for å få tid til å trene det som trengs, for å delta i løpene jeg melder meg på. Men med mottoet «Adventure is out there» er det bare å kaste seg på utfordringene som kommer! På Instagram heter jeg @FruFlamme. Følg meg også gjerne på Strava.

RSS-flöde

Arkiv






Etiketter



I bloggen

Maria SørbøMer

Hurra! Endelig fikk jeg deltatt på mitt første Oslo winterrun. Det var på tide, og det var veldig ... [Läs mer]

Wenche WikstrømMer

Maraton trening krever tid men hver time er en investering. På de lange rolige løpeturene mine ... [Läs mer]

Abelone LyngMer


I april skal jeg løpe min hittil lengste distanse noen sinne. Da skal jeg løpe Österlen ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser