Siri Therese Flamme-Larsen - Runner's World
Annonse

Siri Therese Flamme-Larsen

Vær redd, kvinne!

Jeg hører mye på lydbøker til og fra jobb, og gjerne hjemme mens jeg rydder. Og jeg tenkte det ville være mye å lære av “Runners World Complete Book of Running”. Etter å ha hørt noen timer om tips og skader skvetter jeg litt til når det kommer et kapittel om “Womens running”. Jaja, hva kan Amby Burfoot tilføre meg av løpetips, som ikke gjelder for menn? Hvordan min fysikk er annerledes enn en mann, slik at jeg bør trene på en litt annen måte? Eller kanskje informasjon om hvordan kvinner kan gå ned i vekt ved å løpe. Vi vet jo alle at dette er det eneste kvinner egentlig er opptatt av…

Du kan si jeg var ganske negativt innstilt til kapittelet. Men det toppet faktisk alle forventninger om hvor idiotisk det er at en mann skal skrive tips om hva kvinnelige løpere trenger. Nå skal det sies at boken antakeligvis er skrevet utifra et amerikansk perspektiv, der ting er noe annerledes enn i Norge. Men come on….


Amby Burfoot kommenterer bakerst i hvert kapittel i boka. Så jeg har valgt å kommentere bak hvert punkt i kapittelet for kvinner som løper. (spørsmål og svar er noe kortet ned. Du kan gjerne lese hele kapittel 13 her)


Spørsmål:  Er det noe kvinner bør ha med seg når hun løper, som hun kan bruke om noen truer henne?

Ambys påstand: Kvinner bør løpe med selvforsvarsspray og alarm. Dette hjelpe de ut av vanskelige situasjoner, men også få de til å føle seg tøffere.

Siris svar: Hvis jeg alltid skulle ha løpt med spray og alarm ville jeg også alltid ha tenkt at jeg befant meg i en farlig situasjon ved å løpe. Jeg tror dette hadde fått meg til å virke mer redd enn tøff...


Spørsmål:  Burde løpere ha med penger og identifikasjon?

Ambys påstand: Kvinnelige løpere bør ha med seg litt penger, i tilfelle de vil løpe til en telefonboks å ringe etter hjelp.

Siris svar: Godt å være forberedt på det verste, si.


Spørsmål:  Bør løpere bruke hodetelefoner?

Ambys påstand: Kast de! Mange kvinner har kommet til meg å sagt at de føler seg så selvsikre når de hører på egen musikk. Vel, når du har de på kan det være at du ikke får de 3-4 meterne med forsprang som utgjør forskjellen på om du klarer deg eller ikke. Alt fordi du ikke kunne høre den farlige fyren komme.

Siris svar: Dette ansvarliggjør offeret. Jeg vet det har vært flere ute, også i Skandinavia å advart kvinner mot å løpe med hodetelefoner. I noen settinger kan jeg være enig i at det kan være greit å droppe de. Men å si at å bruke hodetelefoner er det samme som å takke seg selv om du blir overfalt, no way!


Spørsmål:  Når på dagen burde kvinner løpe?

Ambys påstand: Tidlig på morgenen. For da er de farlige mennene fortsatt i senga.

Siris svar: Nå var det jo faktisk kl 10.20 at en kvinne ble forsøkt dratt inn i en bil ved Sogsvann. Mulig noen overfallsmenn er A-mennesker?  Slike tilfeller er heldigvis ekstremt sjeldne i Norge og ikke noe jeg kan gå (eller løpe) rundt å være redd for hver gang jeg tar meg en tur.


Spørsmål:  Hva om en farlig mann prøver å tvinge deg med inn i bilen sin. Og han har en pistol? Hvordan skal du reagere?

Ambys påstand: Først av alt, du må aldri bli med inn i bilen. Gjør du det er det over. Ted Bundy plukket opp ofrene sine i en bil. Dahmer brukte en bil. Gacy brukte en bil. De brukte alle biler. Og alle kvinnene, hvis kropper ble funnet i skogsområder, de var ikke ute på tur i skogen. De ble tatt med i bil. Du må løpe unna. Jo mer tid overfallsmannen har med deg, dess mer kontroll har han.

Siris svar: Ok, her måtte jeg faktisk spole tilbake å le litt.


Spørsmål:  Men hva med pistolen? Vil du ikke risikere å bli skutt?
Ambys påstand: So what? Tro meg, hvis du blir med i bilen er du død. Hvis du løper har du en 50% sjanse for å bli truffet. Og hvis du blir truffet har du 50% sjanse for å bli alvorlig skadet og 50% sjanse for å bli drept. Vel, det er bare 12,5% sjanse for å bli drept. Ganske gode odds sammenlignet med å bli med i bilen.

Siris påstand: Makan til dramatisk påstand! Jeg tror jeg satt på t-banen å måpte når jeg hørte dette. Med et smil. Noen ting blir bare så far off at man ikke klarer å forholde seg seriøst til det.


Spørsmål: Hvordan vil du beskrive en kvinnelig løper som presenterer seg selv som et vanskelig mål?

Ambys påstand: Hun ser selvsikker ut. Hun løper med hodet opp og ser rett frem. Hun har ikke høretelefoner. Hun har med seg spray og alarm og legger merke til alt og alle.

Siri’s svar: Det høres skikkelig slitsomt ut å skulle være den perfekte kvinnelige løper, som alltid er forberedt og ikke ser ut som et lett mål. Mulig jeg må vurdere mer mølle fremover?


Ambys siste ord i dette kapittelet er en anbefaling om at kvinner bør løpe i grupper. Og for all del, ikke løp i skogen alene. Løp gjerne med en mann. Løp gjerne med han de dagene han skal løpe litt roligere, så du klarer å følge tempoet hans.


Kapittelet for kvinner har altså ikke et eneste tips som går på kvinners fysikk og løping. Hele kapittelet går på hvordan du kan unngå å bli kidnappet eller voldtatt på løpetur. Det er klart jeg tar noen forhåndsregler når jeg løper, som å ikke løpe i skogen alene på kvelden. Men det er mer fordi jeg er mørkeredd enn fordi jeg tror det står en bil å venter på å kidnappe meg. Med pistol… Etter dette kapittelet leverte jeg boka tilbake (fordelen med Audible, liker du ikke boka, kan du levere den tilbake). Jeg var både overrasket og provosert.


Så, hvilke forhåndsregler tar du for ikke å ende opp som offeret til Ted Bundy?


Publicerat: 2018-04-04 09:00 Kommentarer (0)



5 tips for å komme igang med løpingen

Jeg fikk en melding fra en venninne jeg tidligere har trent mye med. Line ble inspirert av å lese om løpingen min og lurte på om jeg hadde noen tips for å komme igang. Jeg vet hun har psyken til å pushe seg selv ettersom vi tidligere spilte Roller Derby sammen. Skal du drive med kontaktsport må du være sterk både fysisk og psykisk. Jeg tror aldri jeg har trent så mye som det året jeg var på B-laget til Oslo roller derby. Men selv om man blir testet på utholdenhet for å være kvalifisert for kamper er treningen en ganske annen enn løping. Du får ikke nødvendigvis kilometrene gratis, selv om du er godt trent. Min venninne har nå kommet igang med løpingen, og jeg kjenner jeg blir så stolt av henne når jeg får melding om hvor langt hun har klart å løpe. I juni skal vi løpe Sommernattsløpet sammen og jeg håper jeg får overbevist henne om et lengre løp etter det.


Her er mine tips for å komme igang:


1. Les eller hør boka "Life's to short to go so f*cking slow"

Denne boka er så inspirerende. Susan røyker, drikker for mye, hater å trene og hater alle som trener. Hennes vennskap med Carlos endrer henne til en triatlet, men ikke uten motstand og kamp. Boka er en sann historie og gir en tro på at vi alle kan klare det “umulige”. Boka er både søt og hjerteskjærende og vil jeg påstå at du får problemer med å legge den fra deg.


2. Sett deg høye mål

Meld deg på et løp som er lenger enn du tror du klarer å løpe. Noe du blir skikkelig stolt av å gjennomføre. Om det er 10k eller 21k er opp til deg. Eller kanskje du blir så inspirert av boka at du kjører på med et triatlon?


3. Er du konsistent, er du halvveis

Annonser målet ditt høyt og offentlig til venner og kollegaer. Har du sagt det til andre, har du en indre forpliktelse til å stå for det du har sagt. Vi har det iboende i oss å se opp til mennesker som er konsistente i hva de sier og gjør. Inngår du en treningsavtale med en venn, skal det mer til å droppe treningen, enn om du bare tenker at du burde tatt en løpetur.


4. Invester i et par nye joggesko.

Stikk til Löplabbet eller andre som har peiling på løping. Har du for gamle sko, sko med feil dropp eller størrelse vil det ødelegge gleden og kroppen.


5. Logg det du gjør

Jeg bruker Polar flow og Strava. Fordelen med å supplere Polar sin app med Strava er at jeg der kan sammenligne egen innsats med tidligere turer på samme rute. Har jeg en tung dag, hender det at jeg går tilbake et år i loggen. Når jeg ser forskjellen i tid brukt hjelper det som regel på hva jeg tenker om dagens innsats, da jeg faktisk har blitt raskere, selv om det ikke alltid føles sånn.


6. Den perfekte spillelista

Det er ikke alle som liker å høre på musikk mens de løper, men for meg er det virkelig det som driver meg videre. Det hender jeg har lyst til å synge høyt og legger inn litt dansing som ingen ser. Musikken får meg til å smile når musklene dør av melkesyre. Jeg har to ulike spillelister jeg vanligvis bruker når jeg løper. Den ene har jeg laget av musikk som har 180 BPM (beats per minute). Den hjelper meg å holde stegfrekvensen oppe. Her må jeg advare om i overkant mye P4 hits. Men rytmen funker veldig godt. Spillelista kan du følge her: 180 BPM


Den andre lagde jeg til Oslo halvmaraton, med mye variert motiverende musikk. Hvem får ikke lyst til å gasse på litt ekstra til “Freestyler av Bomfunk MC”. “Dra til hælvete” av Beranek er unektelig en sang som var god å ha opp mot St. Hans haugen. Resten av lista finner du her: Marathon FTW

På toppen av Oslo med musikk på øret :)

Lykke til med løpingen og del gjerne dine egne tips!

Løpehilsen fra Siri @FruFlamme

Publicerat: 2018-04-02 14:46 Kommentarer (0)



MerSiri Therese Flamme-Larsen

I 2017 ble jeg utfordret i at jeg aldri kom til å løpe halvmaraton. Stri som jeg er bestemte jeg meg for å motbevise det. Og på veien ble jeg løpefrelst. Det førte til en stravasiøs reise preget av høy konkurranse mot meg selv og reisen er på langt nær ferdig. Som alenemor med en krevende stilling som markedsansvarlig, må jeg ofte være kreativ for å få tid til å trene det som trengs, for å delta i løpene jeg melder meg på. Men med mottoet «Adventure is out there» er det bare å kaste seg på utfordringene som kommer! På Instagram heter jeg @FruFlamme. Følg meg også gjerne på Strava.

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Abelone LyngMer


(Sponset innlegg: Inov-8) For tiden er det tettstedet Jokkmokk langt oppe i det svenske Lappland ... [Läs mer]

Marthe K MyhreMer


Hodet har veldig mye å si i forhold til hvordan vi har det, og hva vi gjør i hverdagen. Hvordan vi ... [Läs mer]

Eira TorsteinsenMer

Hei dere! Søndag 30. september deltok jeg på rosasløyfe-løpet i Tromsø sammen med mange andre ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser