Siri Therese Flamme-Larsen - 5 tips for å komme igang med løpingen - Runner's World
Annonse

Siri Therese Flamme-Larsen

5 tips for å komme igang med løpingen

Jeg fikk en melding fra en venninne jeg tidligere har trent mye med. Line ble inspirert av å lese om løpingen min og lurte på om jeg hadde noen tips for å komme igang. Jeg vet hun har psyken til å pushe seg selv ettersom vi tidligere spilte Roller Derby sammen. Skal du drive med kontaktsport må du være sterk både fysisk og psykisk. Jeg tror aldri jeg har trent så mye som det året jeg var på B-laget til Oslo roller derby. Men selv om man blir testet på utholdenhet for å være kvalifisert for kamper er treningen en ganske annen enn løping. Du får ikke nødvendigvis kilometrene gratis, selv om du er godt trent. Min venninne har nå kommet igang med løpingen, og jeg kjenner jeg blir så stolt av henne når jeg får melding om hvor langt hun har klart å løpe. I juni skal vi løpe Sommernattsløpet sammen og jeg håper jeg får overbevist henne om et lengre løp etter det.


Her er mine tips for å komme igang:


1. Les eller hør boka "Life's to short to go so f*cking slow"

Denne boka er så inspirerende. Susan røyker, drikker for mye, hater å trene og hater alle som trener. Hennes vennskap med Carlos endrer henne til en triatlet, men ikke uten motstand og kamp. Boka er en sann historie og gir en tro på at vi alle kan klare det “umulige”. Boka er både søt og hjerteskjærende og vil jeg påstå at du får problemer med å legge den fra deg.


2. Sett deg høye mål

Meld deg på et løp som er lenger enn du tror du klarer å løpe. Noe du blir skikkelig stolt av å gjennomføre. Om det er 10k eller 21k er opp til deg. Eller kanskje du blir så inspirert av boka at du kjører på med et triatlon?


3. Er du konsistent, er du halvveis

Annonser målet ditt høyt og offentlig til venner og kollegaer. Har du sagt det til andre, har du en indre forpliktelse til å stå for det du har sagt. Vi har det iboende i oss å se opp til mennesker som er konsistente i hva de sier og gjør. Inngår du en treningsavtale med en venn, skal det mer til å droppe treningen, enn om du bare tenker at du burde tatt en løpetur.


4. Invester i et par nye joggesko.

Stikk til Löplabbet eller andre som har peiling på løping. Har du for gamle sko, sko med feil dropp eller størrelse vil det ødelegge gleden og kroppen.


5. Logg det du gjør

Jeg bruker Polar flow og Strava. Fordelen med å supplere Polar sin app med Strava er at jeg der kan sammenligne egen innsats med tidligere turer på samme rute. Har jeg en tung dag, hender det at jeg går tilbake et år i loggen. Når jeg ser forskjellen i tid brukt hjelper det som regel på hva jeg tenker om dagens innsats, da jeg faktisk har blitt raskere, selv om det ikke alltid føles sånn.


6. Den perfekte spillelista

Det er ikke alle som liker å høre på musikk mens de løper, men for meg er det virkelig det som driver meg videre. Det hender jeg har lyst til å synge høyt og legger inn litt dansing som ingen ser. Musikken får meg til å smile når musklene dør av melkesyre. Jeg har to ulike spillelister jeg vanligvis bruker når jeg løper. Den ene har jeg laget av musikk som har 180 BPM (beats per minute). Den hjelper meg å holde stegfrekvensen oppe. Her må jeg advare om i overkant mye P4 hits. Men rytmen funker veldig godt. Spillelista kan du følge her: 180 BPM


Den andre lagde jeg til Oslo halvmaraton, med mye variert motiverende musikk. Hvem får ikke lyst til å gasse på litt ekstra til “Freestyler av Bomfunk MC”. “Dra til hælvete” av Beranek er unektelig en sang som var god å ha opp mot St. Hans haugen. Resten av lista finner du her: Marathon FTW

På toppen av Oslo med musikk på øret :)

Lykke til med løpingen og del gjerne dine egne tips!

Løpehilsen fra Siri @FruFlamme

Kategorier:
Kom i gang Løp 
2018-04-02 14:46, visad 2029 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerSiri Therese Flamme-Larsen

I 2017 ble jeg utfordret i at jeg aldri kom til å løpe halvmaraton. Stri som jeg er bestemte jeg meg for å motbevise det. Og på veien ble jeg løpefrelst. Det førte til en stravasiøs reise preget av høy konkurranse mot meg selv og reisen er på langt nær ferdig. Som alenemor med en krevende stilling som markedsansvarlig, må jeg ofte være kreativ for å få tid til å trene det som trengs, for å delta i løpene jeg melder meg på. Men med mottoet «Adventure is out there» er det bare å kaste seg på utfordringene som kommer! På Instagram heter jeg @FruFlamme. Følg meg også gjerne på Strava.

RSS-flöde

Arkiv






Etiketter



I bloggen

Wenche WikstrømMer

Det har nå gått veldig lang tid siden forrige blogginnlegg og mye har skjedd siden det. En uke ... [Läs mer]

Anders Storhaug HeenMer


Våren gjør det så fristende å løpe mye! Mange øker løpsbelastningen voldsomt i løpet av noen få ... [Läs mer]

Marthe K MyhreMer


Jeg legger meg helt flat. Det er altfor lenge siden jeg har skrevet her og i det hele tatt, "gjort ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser