Marthe K.M. Lien - Veien mot drømmen og sesong 2015 er i gang. - Runner's World
Annonse

Marthe K.M. Lien

Veien mot drømmen og sesong 2015 er i gang.

I høst flyttet jeg til Lillehammer for å studere psykologi. Jeg ønsker å studere for å bli psykolog og kombinere det med løping. Som tidligere skrevet er jeg en fersk løper med null resultater, men løping gir meg så mye glede. Derfor ønsker jeg å se hvor langt denne gleden kan føre meg. Løping er en ærlig idrett som ikke har noen grenser, alt er opp til en selv og jobben som blir lagt ned. Lillehammer har unike treningsmuligheter, og man møter sprekinger overalt. Alle er veldig imøtekommende, og friluftsmulighetene er helt glimrende. Hittil trives jeg veldig godt! Jeg har nå startet oppkjøringen mot halvmaraton og sesong 2015. Denne uken består av 2 styrkeøkter, 2 intervalløkter (en kort og en lang), 1 rolig langkjøring, 1 rolig 60 min og basisøkt. 

Jeg kjører fast to intervalløkter i uken, og igår kjørte jeg en kortintervalløkt: 60sekx20, 15 sek pause. Økten var god, og beina fløyt. Jeg kan hente mye på løpsteknikken, men har slitt mye med en stiv nakke/skuldre som har gjort at jeg stivner fort i overkroppen. Derfor vil jeg fremover fokusere mer på mine svakheter slik at jeg kan forbedre meg som en løper. Styrketrening er min største svakhet, og jeg velger lett bort disse øktene for noe annet. Men det går ikke lengre! Vi alle må huske at det er de små tingene som kan utgjøre de store forskjellene! Med en økt styrke i kjerne muskulaturen og generelt i kroppen, vil man tåle å løpe fortere, samt lengre. 2 styrkeøkter i uken vil kunne utgjøre en stor forskjell, og øvelsene kan også gjøres hjemme på stuegulvet. Jeg trener en del øvelser for kjernen: mage/rygg/hofter og bekken, samt øvelser på bein. Skuldre/nakke og rygg fokuserer jeg også på. 

Eksempler på øvelser: 

1. Planke i slynge/bosuball (snu den gjerne).

2. Bekkenløft på bosuball

3. Hoftetrekk på bosuball. Ligg med beina på ballen og trekk ballen mot deg. 

4. Tåhev.

Runnersworld kommer ut med et eget styrkeprogram for løpere i neste utgave (november)! Kjøp det for flere tips :-D

Denne helgen er jeg hjemme i Sande og treningsplanen min viser: 

1 rolig langkjøring + 6x150m stigningsløp. 

1 langintervalløkt 4x9min fartslek med 60 sek gå/rolig joggepause. 

Basisøkt med friidrettsklubben Sandvin i kveld som jeg trener med. 

1 styrkeøkt + restitusjon etter intervallene.

Jeg liker ikke å ha ansvaret selv når det gjelder tilrettelegging av økter. Ettersom jeg selv ikke har nok kunnskap når det gjelder hvor mye jeg skal trene, hvor mye jeg skal hvile og hvordan jeg skal trene for å kunne nå de målene jeg har satt. Personlig anbefaler jeg alle å lage en plan eller få hjelp til å tilrettelegge noen faste økter slik at veien mot målet blir litt enklere. Når man har en treningsplan er det også lettere å komme seg på trening, ettersom man vet hva som må til for at resultatene skal komme. Resultatene kommer dessverre ikke av seg selv, og vi er nødt til å legge ned et godt styrkke arbeid nå i vinter og vår slik at sesong 2015 blir magisk!

Nå skal jeg avgårde for å kjøre en liten restitusjonsøkt etter intervallene igår, samt en styrkeøkt. Denne uken har jeg måtte gjøre litt endringer på øktene ettersom kroppen har vært sliten grunnet mye lesing samt skole. Jeg valgte derfor å reise hjem til Sande på onsdag for å la kroppen hvile litt. Trening bryter ned kroppen, mens når vi hviler bygger vi den opp igjen. Det er ikke om å trene mest, dere! Men heller om å trene smartest :-D


Håper dere alle får en fin helg! Hva skal dere trene i helgen?


Kategorier:
Løp 
2014-10-24 10:57, visad 9840 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerMarthe Kristine Myrhaug Lien

Jeg er femte års psykologistudent og ei løpeglad jente på 24 år som er oppvokst i Sande i Vestfold, men er for tiden bosatt i Budapest. Her jakter jeg på drømmen om å se hvor god jeg kan bli i lang løp, da med fokus på langdistanse ved siden av studiene. Trener mot sesong 2017. Ønsker at denne bloggen skal inspirere til løpeglede og treningsiver med et fokus på et sunt syn på løping og livet generelt. Det handler ikke om å løpe mest, men om å løpe riktig. Følg meg på instagram: Marthekmlien

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Angelika SverdrupMer


Forrige uke deltok jeg i to små, lokale løp i Ålesund. Det er noe eget med disse løpene. Treffer ... [Läs mer]

Thea Foss BækkevoldMer

Reklame:   Lørdag 11. mai var det duket for Holmenkollstafetten og jeg skulle ned til hovedstanden ... [Läs mer]

Maria SørbøMer

Det var fredag, og jeg var på vei til byen med mannen. Vi skulle på teater og kose oss med et glass ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser