Marthe K.M. Lien - Mine tips til alternativ trening og skadeforebygging. - Runner's World
Annonse

Marthe K.M. Lien

Mine tips til alternativ trening og skadeforebygging.

Hei!

Da har jeg kommet tilbake til Budapest etter 10 dager på ferie hjemme i Norge. Det trengte jeg virkelig! Skoledagene i Budapest er helt annerledes enn i Norge, og vi har en mye tøffere hverdag enn det jeg hadde når jeg studerte i Norge. Derfor var det veldig godt å komme hjem til familien, få trent ordentlig, sett venner og slappet av! Så nå er kroppen ladet, og hodet klar for ny omgang med mye skole :-D

Jeg fikk trent en del i påsken både med løpesko og ski. Jeg er ikke så god på ski men jeg ser på det som veldig bra alternativ trening. De siste to årene har jeg slitt masse med skader og, har derfor lært at det er vikitig å få lagt inn alternative økter. Dette er økter jeg pleier å kjøre når jeg trener alternativt:

- Ellipse: super trening som ikke er like belastende som feks løping. Her kan man få opp pulsen betraktelig. Man kan både kjøre langtur og intervall. Intervall er nok min favoritt ettersom ellipse fort kan bli kjedelig i lengden. 

- Løpe i vann: Løping i vann er super trening, og et svært godt alternativ ved skader. Kjør gjerne intervaller!

- Sykkel: Nå som våren begynner å komme er det yppelig å dra frem sykkelen og kjøre noen langturer på den. Går også kan å legge inn drag i feks bakker.

- Ski: Ski er noe jeg bare har fått mer og mer gleden av de siste årene. Tidligere hatet jeg virkelig ski, men nå de siste 3 årene har jeg fått smaken på det. Super trening for hele kroppen, og enda bedre å kunne få brukt kroppen ute i den vakre naturen i Norge!! Vi er så heldige som bor i et så vakkert land!

Yoga/bevegelighetstrening: Dette er viktig trening dere! Jeg tror veldig mange fort får skader (inkludert meg selv) fordi man har for stiv/stram muskulatur, noe som bidrar til at man blir ekstra utsatt for skader. Derfor er det viktig å bruke litt tid etter hver økt på tøying, og prøv å legg inn litt yoga/bevegelighetstrening hver uke. 

- Basistrening, fokus på kjernemuskalturen: Jeg er veldig fan av basis styrke som baserer seg på hele kroppen. Enkle styrke øvelser hvor man bruker egen kroppsvekt. Fokus på kjernemuskalturen!! En sterk kjernemuskulatur er super viktig uansett hva man trener. Styrketrening gir deg muligheten til å utvikle deg som løper, og gir deg også muligeten til å bli en bedre/sterkere løper. Sannsynligheten for skader minker ettersom kroppen blir bedre rustet til å takle belastningen man utsetter kroppen for under løpeøkter. 

Så dere: Husk å tren alternativt ved siden av løping. Løping kan fort bli for gjensidig og jeg tror det er viktig at vi er litt smarte med tanke på skadeforebygging. Jeg er også veldig bevisst på skovalget mitt, og massere muskalturen rundt lår/legger. God variasjon, riktig/nok/sunt kosthold, nok søvn og riktig intensitet på øktene er også viktige faktorer ved skadeforebygging. Jeg har ofte fått en smell når jeg har økt treningsbelastningen for fort, eller trent for mye på feil intensitet. Derfor anbefaler jeg virkelig å ikke bare kjøre i gang med masse trening, men heller øke belastningen gradvis. Prøv å hold deg unna lapskausøkter, det er ikke smart!!! Trust me! Jeg er altfor god på å bare sette musikk på ørene, og la beina fly avgårde. Å det tjener man ingenting på, det er bare tull! Tren smart - la de rolig øktene være ROLIGE, og kjør heller på under intervallene! :-)

Håper dere får en fantastisk uke :-D Tren smart, gjør bevegelighetstrening og husk kjernemuskalturen!! 


2018-04-04 21:57, visad 1177 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerMarthe Kristine Myrhaug Lien

Jeg er fjerde års psykologistudent og ei løpeglad jente på 24 år som er oppvokst i Sande i Vestfold, men er for tiden bosatt i Budapest. Her jakter jeg på drømmen om å se hvor god jeg kan bli i lang løp, da med fokus på langdistanse ved siden av studiene. Trener mot sesong 2017. Ønsker at denne bloggen skal inspirere til løpeglede og treningsiver med et fokus på et sunt syn på løping og livet generelt. Det handler ikke om å løpe mest, men om å løpe riktig. Følg meg på instagram: Marthekmlien

RSS-flöde

Arkiv






Etiketter



I bloggen

Bjørg Astrid JohannesenMer

Nå er det april! Det er vår og klart for sesongens første løp! På lørdag løper jeg Sentrumsløpet i ... [Läs mer]

Marthe K MyhreMer


En stor utfordring er å balansere hvile, restitusjon og et evigvarende ønske om å trene og å bli ... [Läs mer]

Eira TorsteinsenMer

Vinteren er en årstid hvor de fleste tikker inn minst én forkjølelse eller én sykdomsperiode. ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser