Marthe K.M. Lien - Runner's World
Annonse

Marthe K.M. Lien

Tips: behold motivasjonen gjennom vinteren

Hei! :-) 

Jeg har nå vært hjemme i Norge i ca 14 dager, og har virkelig fått testet meg på både masse snø og is. Å jeg må ærlig innrømme at vinteren ikke er min favoritt årstid, og at motivasjonen innimellom kan svikte litt. Ikke alltid like fristende å komme seg ut i -10 grader, snøvær og mørkt... Derfor har jeg satt meg ned for å skrive noen tips som pleier å fungere for meg når motivasjonen dabber av :-) 

1. Et klart mål eller klare ambisjoner: For meg handler det om å ha et klart mål som jeg kan jobbe mot under vinterperioden. Mitt mål er å slå min egen pers på 21 km. Et mål fungerer ofte for meg som den sterkeste motivasjonsfaktoren. Da blir det alltid mye lettere å komme meg ut på trening, og jeg kan bruke målet som en motivasjonsfaktor under de hardeste intervallene. Jeg vet at jobben jeg legger ned nå vil bety mye når jeg står på startstreken, og det har alltid vært en viktig faktor for meg å alltid gjøre mitt beste. Jeg ønsker å være så godt forberedt som jeg kan være til løpet. Derfor vil et klart mål, og klare ambisjoner være den viktigste faktoren for meg når det gjelder å holde motivasjonen oppe iløpet av vinteren.  

2. Delmål! Ved å teste deg selv underveis gjennom vinteren mot målet vil du hele tiden få gode tilbakemeldinger om hvordan du ligger ann i forhold til målet ditt. Samtidig har du også tid til å forbedre treningen eller redusere treningen om du ikke får svarene du ønsker. God konkurransetrening er også viktig for å klare å yte maks. Lite tips; Winterrun er et supert løp som jeg virkelig anbefaler. Det er til Lørdag 3 februar, og du kan fortsatt melde deg på!!! Det er både 5 og 10 km! Gå inn på; www.winterrun.com  

3. Avtal løpeturer med andre: For meg har det alltid vært mye enklere å komme seg ut på løpeturer når jeg har noen andre å dele turene med. Det finnes ikke noe bedre enn å kombinere løping, skravling og vakker natur! Det er også mye vanskeligere å avlyse en løpeavtale om du skal løpe med noen andre når du vet de forventer at du skal være med. 

4. Kle deg godt med riktig utstyr: En annen viktig faktor om vinteren er å kle seg riktig og godt. Finn ut hvor mye klær du må bruke for å holde varmen, men samtidig ikke svette ihjel. Finn gode løpesko, og pigger om det er nødvendig. Jeg personlig løper aldri med pigger, men enkelte dager kunne nok det vært lurt. 

5. Musikk: For meg er det viktig å ha bra musikk som gir meg energi på turene jeg har alene. Det gir meg motivasjon, og jeg ender alltid opp med å løpe rundt som en smilende energisk jente. Mine topp tre sanger nå er: 

- The heat (i wanna dance with somebody) - ralph felix. 

- Faded (tiesto`s deep house remix) - alan walker. 

- For you (&rita ora) - liam payne. 

6. Søvn & riktig næring: Jeg slet lenge med både D viatmin mangel og B12 mangel, og har derfor lært hvor viktig riktig næring er! Jeg sov flere timer hver dag, og var nesten alltid trøtt. Søvn vil være avgjørende for motivasjonen din, og uten nok søvn vil det være vanskelig å opprettholde en god treningsperiode. Søvn og riktig næring er avgjørende for at kroppen skal få restituert seg, og bygd seg opp enda bedre! Prøv å oppretthold en riktig døgnrytme som fungerer for deg, og spis godt med næringsrik mat. 

7. Last ned strava eller en annen app hvor du kan loggføre treningen din: Eller om du heller ønsker å benytte en treningsdagbok på dataen eller skrive i en egen bok - gjør det! For meg er det litt ekstra motiverende og morsomt å se tilbake på tidligere treningsøkter, eller å få et klart bilde over treningen du har gjort som har fungert eller ikke. Viktig å loggføre for å kunne analysere jobben du har gjort og hva du kan forbedre fremover. 

8. Ha det gøy! Til syvende og sist skal løping være gøy. Hvis du har for høye ambisjoner, eller forventninger til deg selv; senk skuldrene og gi deg selv litt fri. Husk at det aller viktigste er at du liker det du driver med, og at det vil være den viktigste faktoren for å opprettholde motivasjonen. Det er vanskelig å trene mot en mål om du virkelig ikke brenner for det. Det er viktig å kose seg på veien, le og smile :-D

Håper noen av disse tipsene kan hjelpe deg til å opprettholde motivasjonen gjennom vinteren. Kanskje du har noen tips til meg? Legg gjerne igjen en kommentar :-D

Ha en super løpeuke!!! 


Publicerat: 2018-01-31 14:46 Kommentarer (0)



Tørr du å være med på en utfordring?

Hei, og godt nyttår alle sammen!!! :-D

Nå er det en god stund siden jeg skrev her sist, og MYE har skjedd. Den største forandringen er at jeg har flyttet til Budapest for å studere. Jeg trives veldig godt, men har virkelig fått testet min egen komforsone de siste månedene. Derfor har treningen blitt nedprioritert den siste tiden, men heldigvis begynner jeg å komme ordentlig i gang igjen nå. Jeg har vært mye plaget av skader de siste 2 årene, men nå føler jeg meg faktisk 100% bra igjen. Derfor har jeg veldig lyst til å dele mine planer og mål for 2018 med dere. Håper å motivere noen der ute å bryte ut av komforsonen, og leve litt ekstra i 2018. For som jeg liker å si; det er utenfor komforsonen magien skjer. Å det er virkelig sant!! 

Så, dere lurer kanskje på hvorfor jeg er i Budapest?

I sommer havnet jeg i et dilemma hvor jeg måtte velge mellom å ofre ALT for min største drøm, eller å gi opp. Jeg valgte å satse alt, og dro derfor til Budapest. Jeg kommer aldri til å glemme de følelsene som blomstret opp på flyet 3 september 2017. Frykt, redsel og nervøsitet blandet med glede, lykke og sommerfugler i magen. Jeg viste at valget jeg tok kunne gjøre meg til verdens lykkeligste jente, men samtidig hadde jeg en ekkel følelse inni meg som sa at jeg kanskje ikke kom til å klare å gjennomføre en utdanning i utlandet. Jeg har aldri vært noe god i språk, og heller aldri likt å snakke engelsk. Jeg har alltid vært hun jenta som har fått alle andre til å snakke engelsk, og jeg har vel egentlig ungått alle situasjoner hvor jeg har måtte snakket et annet språk enn norsk. Men nå skulle jeg plutselig flytte til utlandet og ha 11 fag med forelesninger flere ganger i uken, 8 eksamener, 3 innleveringer og 1 presentasjon på engelsk! Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har jobbet hardere psykisk og fysisk med meg selv som i det siste halvåret, men jeg har heller aldri vært lykkeligere. Jeg har bevist for meg selv at dette klarer jeg, og viktigst av alt; jeg turte. 

Å hvor vil jeg med dette?

Jo, jeg tror vi alle er altfor pinglete. Vi er for opptatte av hva alle andre mener eller tror. Vi glemmer oss selv i prosessen. For hva er det egentlig du vil? Hva er det du alltid har hatt lyst til å gjøre, men aldri turt? Vil du løpe 21 km i København, men tørr ikke fordi du selv føler at du ikke er i god nok form. Da synes jeg du skal minne deg selv på "ja, vi kan i de fleste tilfeller alltid bli bedre, men vi må begynne et sted".  Livet er simpelt - du må tørre å leve det, eller så flyr det avgårde uten deg ombord. Det er opp til deg. Du har et valg, vil du gjøre en endring eller ikke? Og viktigste av alt; skal du la være å prøve fordi du er redd for å feile? Eller skal du faktisk ta på deg de løpe skoene, melde deg på løpet og stelle deg på startstreken? For vet du hva, jeg er sikker på at du klarer det. Det er hundrevis av folk som har gjort det før deg, så hvorfor skal ikke du klare det da? Jeg tror vi må tørre å bryte ut av komforsonen vår litt flere ganger, og huske at vi nå lever i et samfunn hvor ordet perfekt får mer og mer plass. Å jeg velger å tro at hvis vi alle tørr å vise litt mer ærlighet, glede, medmenneskelighet og ikke minst; kjærlighet, så kanskje vi kan skape et litt bedre samfunn og verden hvor folk føler tørr å leve. Ordet perfekt burde ikke finnes, fordi ingen er perfekte. Alle har feil, og alle kan ikke vinne OL gull, bo i et slott eller ha den råeste jobben. Jeg tror vi fort glemmer hva lykke handler om. For meg handler lykke om å ha en god selvfølelse og ha det bra med meg selv. Ha tro på det jeg gjør, vise kjærlighet til de rundt meg, heie på andre, tørre å satse på drømmen min, og ikke minst så ønsker jeg å se hvor fort jeg kan løpe. Å jeg er sikker på at om vi alle gjør en litt større innsats på å hjelpe hverandre, unne hverandre suksess, følge vår egen drøm og gi litt mer faen i hva alle andre mener - så vil livet til hver enkelt bli bedre. Vi er vår egen lykkesmed, og det er ditt ansvar å skape din egen lykke. Valget er ditt, og jeg tror hvis vi alle tørr å vise litt mer sårbarhet, ærlighet og kjærlighet så kanskje vil flere mennesker tørre å bryte den komforsonen litt oftere. Livet er aldri dans på roser, og det kommer det heller aldri til å bli. Kanskje det derfor er enda viktigere at vi faktisk heier på hverandre, og ikke drar hverandre ned? Jeg mener, vi kan aldri vise nok kjærlighet, og noe så lite som et smil kan virkelig gjøre dagen til hvem som helst litt bedre. 

Så, min utforing til alle der ute er å gå utenfor komforsonen! Meld deg på et løp du har drømt om å løpe, og smil til menneskene du møter. Du er så bra, og du vil klare å gjennomføre løpet lett. Vet du hvorfor? Fordi du turte, og det er utefor komforsonen magien skjer! Å hvis du på veien mot løpet klarer å vise litt mer glede, ærlighet og medmenneskelighet, så har du klart noe mer enn bare å gjennomføre et løp - du har også heiet frem noen andre. Å for meg er det virkelig rørende - at vi sammen kan bli bedre. For husk; alle lever en kamp der ute som du kanskje ikke ser med engang.

Publicerat: 2018-01-13 19:20 Kommentarer (0)



MerMarthe Kristine Myrhaug Lien

Jeg er femte års psykologistudent og ei løpeglad jente på 24 år som er oppvokst i Sande i Vestfold, men er for tiden bosatt i Budapest. Her jakter jeg på drømmen om å se hvor god jeg kan bli i lang løp, da med fokus på langdistanse ved siden av studiene. Trener mot sesong 2017. Ønsker at denne bloggen skal inspirere til løpeglede og treningsiver med et fokus på et sunt syn på løping og livet generelt. Det handler ikke om å løpe mest, men om å løpe riktig. Følg meg på instagram: Marthekmlien

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Maria SørbøMer

Mange ganger har jeg tenkt at løpeformen er best i september etter en lang vår og sommer med mye ... [Läs mer]

Mari WeiderMer


Siste innlegget mitt var faktisk om et løpeløp på tross av at det er ting jeg helst styrer unna. ... [Läs mer]

Angelika SverdrupMer


Fire dager før Ålesund Maraton skadet jeg ryggen på styrketrening. Det var vanskelig å gå etterpå, ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser