Marthe K.M. Lien - Runner's World
Annonse

Marthe K.M. Lien

Treningsdagbok uke 5.

Jeg er nå inne i 3 uker med mye trening. Som tidligere skrevet er planen skrevet av min friidrettstrener og tilpasset meg og mine behov. Jeg er nødt til å prioritere bort enkelte ting som for andre ikke alltid er like riktig, men jeg vil veldig gjerne prestere best mulig fremover. Å da må jobben gjøres og noe ofres. 

Mandag 26/1: Rolig langtur. Løp i 90 min på mølla og ble totalt 16 km. Beina var lette og minuttene gikk fort. Det er ikke alltid like gøy på løpe på mølla, men det er glatt ute så da blir øktene lagt inn. Med god musikk så går alt. 

Tirsdag 27/1: Økt 1: 10 km rolig løp. Vekkeklokken ringte 07 og jeg var ute døren 07.30. Før disse øktene spiser jeg ikke frokost, men passer på å få i meg væske. Deretter passer jeg på å gå rett i dusjen etter økten, og deretter spiser en god posjon havregrøt! :-) Det var ganske kaldt denne morningen ettersom jeg løp ute i Lillehammer ,men med mye klær ble det en god økt. Jeg har en tendens til å løpe de rolige øktene litt for fort, men følte her at jeg hadde litt bedre kontroll. Ettersom jeg har en del økter de neste ukene er nøkkelen å løpe de rolige øktene rolig slik at kroppen orker hardøktene. Økt 2: Styrke. Trente styrke med ei venninne på gym+ i Lillehammer, og det ble en bra økt. Vi trente styrke på bein, litt overkropp og kjerne. Lettere å gjennomføre disse styrkeøktene med andre, ettersom jeg ikke synes styrke er like gøy. Passer på å kjøre øvelser som går på bekken, hofter, mage og rygg. Jeg har et bekken som sklir ut av stilling så kjerne er ekstremt viktig for meg. 

Onsdag 28/1: Kortintervall 15x300 m. Denne økten ble ikke kjørt før 20.30 men beina var ok. Litt seigt men det løsnet etter noen 300m. Jeg er ikke veldig glad i kortintervaller, men sa meg fornøyd med en ok fart. Blir godt å få litt mer fart i disse beina. 

Anbefaler virkelig disse boston boost adidas skoene! Jeg løper de fleste intervallene mine i disse, og beina flyr avgårde! 

Torsdag 29/1: Økt 1: 40 min rolig. Stive bein etter styrke på tirsdag og kortintervaller dagen før. Klarte å holde en ok rolig fart, men var sliten. Leggene var super stive men de løsnet litt utover økten. Økt 2: Styrke. Trente det samme som på tirsdag, men hadde noen ekstra øvelser på bakside lår. Økten ble bra, men beina var fortsatt veldig slitne. 

Fredag 30/1: Økt 1:Langintervall 10x4min med 45 sek pause. Denne økten var jeg veldig spent og nervøs for. Jeg er ikke veldig glad i intervaller, ettersom jeg alltid vil slå meg selv. Noe som i grunn er veldig tullete. Ble positivt overrasket, og fikk veldig gode tegn på at jeg mest sannsynlig er på riktig vei. Økt 2: Basistrening med friidretten. Basistrening er favoritten min og det var like morsomt som det pleier å være. Basistrening er utrolig viktig innenfor alle idretter, og jeg synes denne treningen er noe av det bedre. Eksempler på øvelser vi gjør er: "trillebår", "froskehopp", "stupe kråke med partner over hverandre", ulike plankevarianter, "spurt og spenst hopp mens en holder igjen" og mye annet moro. 

Lørdag 31/1: I dag skal jeg varme opp i 15 min, og deretter løpe 8 km i tempo. Spent på denne økten ettersom jeg løp intervall igår, og var sliten på kvelden. Satser på det går fint :-D

Søndag 1/2: I morgen skal jeg løpe 75 min rolig og avslutte med 6x150 m stigningsløp. Alle øktene mine blir på mølla grunnet glatt føre og snø. Da blir det viktig å ha god musikk! Denne økten skal være rolig, og jeg skal ikke fokusere på km, men kun tid. 

Fokuset mitt denne uken og fremover kommer til å være å få i meg nok og riktig næring, samt være flink til å få nok søvn! Det er bare tull å trene om man ikke får i seg nok næring! Følesen er god om dagen, men fortsatt mye jobb å gjøre. Men jeg er klar; Bring it!!! Som jeg sier; det umulige er faktisk mulig :-D

Publicerat: 2015-01-31 11:02 Kommentarer (0)



Denne ukens treningsprogram.

Godt nyttår alle sammen!

Nå er jeg tilbake i Lillehammer og klar for et nytt semester. Det forje gikk bra, så blir spennende å se hva dette året vil utrette. Men en ting er sikkert; vi er våre egne lykkesmeer så bra - det SKAL det bli :-) 

Jeg har ligget syk en uke nå. Kjepp høy som jeg var skrøt jeg til hele familien at jeg ikke skulle bli smittet av de, samt løp en litt hardøkt og ble kald. Noe som resulterte i sykdom. Godt vi lærer av våre egne feil! Men nå er jeg heldigvis mye bedre å klar for hard trening ,og mye skole de neste månedene. Mitt første mål nærmer seg og jeg kjenner sommerfuglene kommer snikende. Det er 3 måneder igjen. Jeg er faktisk døds nervøs allerede, og forventningene mine er høye. Nå skal jeg bare senke skuldrene og ha det gøy fremover! Dette må bare bli bra!!  Forje uke hadde jeg en god økt der beina bare fløy avgårde. Farten var ikke skyhøy og jeg er langt unna en god form. Men det er deilig å kjenne beina bare fly av seg selv, og kjenne overskuddet komme snikende.  11 april er første mål - holmestrand halvmaraton. Målet mitt er å kunne stå på den start streken og vite jeg har gjort alt JEG kan gjøre for å være så godt forberedt som jeg kan være. Hva som vil stå på tidtakningen etter 21 km vet jeg ikke, men det er kanskje like greit. Det er mye som skal klaffe og flere faktorer spiller inn. 

Denne uken ser treningsprogrammet mitt slik ut:

Mandag: 60 min løp

Tirsdag: Økt 1: 10 km rolig. Økt 2: Styrke.

Onsdag: Langintervall 7x6 min. 45 sek pause. 

Torsdag: Økt 1: 40 min rolig. Økt 2: Styrke.

Fredag: Rolig langtur

Lørdag: Langintervall 3 x 5 km. 

Søndag: fri. 

Nå håper jeg virkelig forkjølsen slipper taket slik at jeg får trent bra denne uken! Er så lei av å ligge på sofaen, og gleder meg bare til å bevege meg litt. 

Men nå skal jeg ut å løpe! Ønsker dere alle en super uke og gode treningsøkter! La oss gjøre 2015 til tidenes år. Påtide å gjøre drømmene til virkelighet nå! :-)

Publicerat: 2015-01-12 11:00 Kommentarer (0)



MerMarthe Kristine Myrhaug Lien

Jeg er femte års psykologistudent og ei løpeglad jente på 24 år som er oppvokst i Sande i Vestfold, men er for tiden bosatt i Budapest. Her jakter jeg på drømmen om å se hvor god jeg kan bli i lang løp, da med fokus på langdistanse ved siden av studiene. Trener mot sesong 2017. Ønsker at denne bloggen skal inspirere til løpeglede og treningsiver med et fokus på et sunt syn på løping og livet generelt. Det handler ikke om å løpe mest, men om å løpe riktig. Følg meg på instagram: Marthekmlien

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Maria SørbøMer

Endelig kom helgen jeg hadde gledet meg til i nesten et helt år. I fjor fikk jeg den sprekeste og ... [Läs mer]

Abelone LyngMer


I sammarbeid med Visit Sweden og Västsverige For straks to uker siden hadde jeg en herlig ... [Läs mer]

Thea Foss BækkevoldMer

September er her og høstens mange herlige løpe nærmer seg. Før den tid vil jeg imidlertid ta dere ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser