Marthe K.M. Lien - Runner's World
Annonse

Marthe K.M. Lien

Fokus

Nå er det sikkelig jul i Lillehammer! Storgaten er pyntet, julepynt er oppe og snøen er kommet. Det er helt magisk! Å tilbringe før julstiden i Lillehammer burde flere gjøre, her er det sikkelig julestemning! Det eneste minuset med denne tiden er eksamen og at veiene ofte er glatte som gjør at flere løps økter må kjøres inne. Det er jeg ikke så glad for, men man må gjøre det beste ut av det!

Jeg har eksamen 9 desember og etter det er det endelig juleferie. Dagen nærmer seg og nervene kommer snikende. Dagene går til lesing og trening. Motivasjonen er ikke helt på topp, men det er nå det er viktig å holde fokus. Jeg benytter meg av mye ubevisst motivasjon og små krep i hverdagen som kan hente frem den indre gløden. For meg er det så enkelt som å skrive opp noen sitater fra mentaltrener Erik B Larssen, og henge de opp rundt i leiligheten. Jeg har de siste årene blitt veldig opptatt av positiv foring til hjernen. Mye ligger i tankene våre, og det er inspirende å se hvor mye en setning kan endre en innstilling til noe. Det er ikke alltid en handling må til for å gjøre en endring! Mye kan gjøres igjennom tankegangen vår, og hvordan vi ser på ulike situasjoner. For å oppnå et mål eller en drøm er man avhengig av å holde fokus på det som er viktig. Men hva om motivasjonen dabber av? For den vil komme og gå, og det kan være vanskelig å fokusere da. Jeg merker godt nå i eksamensperioden hvor lett det er å skifte fokus, og hvor mye lettere det er for meg å gjøre unøvdendige ting. Plutselig er det gått en, to eller tre timer og jeg har bare surret... Det samme gjelder løpingen, motivasjonen dabber av og dørstokken kan være laaaaang enkelte morninger når klokken ringer. Men for meg er disse små sitatene og setningene smågodt for hjernen min. Det er viktig å holde fokus på det som er viktig, og fore hjernen vår med positivitet. Hvorfor gidde å bry seg om hva naboen trener og hvor mye venninna de løper? Fint for de at de beveger seg og lever et liv de liker! Tørr å unn de suksess, for da blir det mye lettere for deg å oppnå suksess selv. Ha fokus på deg selv, og gjør de krepene som må til for at DU skal bli en bedre løper eller person. Drit i hva andre mener og synes. Er det egentlig noe viktig? Og er det viktig om naboen din løper mer enn deg? Det er jo kvalitenen som betyr noe. Jeg ble fortalt at det handler ikke om å løpe mest, men riktig. Hva som er riktig for en person er individuet, og derfor urelevant. Tørr å unn andre suksess, drit i hva andre gjør og ha fokus på hva som gjør deg til en bedre løper eller person. Ha fokus på det som er viktig i ditt liv. 

Nå skal jeg tilbake i psykologibøkene, og senere skal jeg unne meg en løpetur i Lillehammer sine magiske julegater. Ønsker dere en fin søndag og masse løpeglede i denne fantastiske før julstiden. Viktig å balansere treningen i fohold til skolen. Det er en del trening om dagen, og det må trenes om man skal bli bedre. Men skolen er viktigst, og kroppen kan ha godt av litt hvile. Trening skal gi overskudd, og ikke bryte ned kroppen i eksamensperioden. 9 dager igjen, så blir det fult kjør igjen! GLEDER MEG!

Følg meg gjerne på instagram for litt flere hyppige oppdateringer: Marthekmlien 

Publicerat: 2014-11-30 12:06 Kommentarer (0)



Alt er mulig.

Jeg har hele livet blitt fortalt at jeg kan klare akkurat hva jeg vil, så lenge jeg jobber hardt nok for det. Med det mener jeg at vi mennesker er skapt for å kunne bryte grenser og tørre å satse litt. Jeg tror man må tørre å utfordre komforsonen sin, og bryte den for å oppleve magi. Livet er for kort til å ikke ta sjanser, og jeg tror faktisk alt er mulig, så lenge man har troen selv. For om vi skal bli bedre løpere, eller en bedre venn/samboer/kjæreste, eller bli bedre på skolen eller på jobben. Må vi ikke da gjøre endringer som faktisk utfordrer oss som mennesker ,og som gjør at vi må pushe komforsonen vår? Å hva skjer når man går utenfor den? Jo man opplever som oftest magi, og selvsikkerhet. Livet er ikke lett, og det er helt greit å drite seg ut innemellom. Vi er mennesker alle sammen, og vi gjør alle feil. Jeg kunne ønske at vi alle turte å satse litt mer, bryte litt barrierer og ikke ta oss selv alt for høytidlig. Personlig har jeg en komforsone som er iriiterende! Helt ærlig så ødelegger komforsonen min alt for mye for meg. I dag løp jeg 7x4 min intervall, og denne hadde jeg utsatt et par dager. Hvorfor? Jo fordi jeg gruer meg alltid til intervaller fordi jeg er redd for at jeg ikke skal løpe bra nok... Helt latterlig! Når den siste 4 minutteren var løpt var jeg like glad som jeg alltid er etter disse vonde intervallene, og følelsen var topp. Jeg lo av meg selv, og irriterte meg over at jeg alltid skal bruke så mye tid på å "grue" meg til de øktene. Jeg tenker og analyserer altfor mye... Jeg vil så gjerne yte mitt beste og jeg vil så gjerne oppnå drømmen min, og det ødelegger noen ganger for meg. Drømmen min gjør at jeg må tråkke langt utenfor komforsonen min, og det er ubehagelig. Men, jeg har bestemt meg: ALT ER MULIG. Og jeg gir meg ikke før jeg har prøvd. 

Jeg ønsker at vi alle skal senke disse teite forventningene våre litt, ikke droppe målet eller drømmen. Men heller kose oss litt mer på veien, ikke problematisere enkelte økter eller tanker mer enn nødvendig. Vi løper vel fordi vi liker det, og fordi vi føler det gir oss noe? Løping skal være en drivkraft, ikke noe vi opplever som ubehaglig og som ikke gir oss noe. Og den kjente komforsonen, kanskje vi skal tørre å utfordre den litt mer med en postiv innstilling? Vi blir jo ikke bedre om vi ikke tørr å utfordre oss selv litt, og vi vokser jo på erfaringer. Hva er det værste som kan skje? Om intervalløkten ikke går like bra som forrige gang, hva så? VI LØP IALLEFALL, og det er jo bra nok i seg selv!  Ikke fokuser på det negative, ikke fokuser på det som KAN gå alt. For det er faktisk ikke fakta, det er en TANKE. Og hva har det å si? Vil skje? Det vet vi ikke før vi har prøvd, og hvorfor bruke unødvendig energi på å fokusere på det da? 

Jeg gleder meg til å knyte på meg løpeskoene nå. Jeg skal bryte komforsonen min med en postiv energi, og legge fra meg de negative tanke og fokusere på det positive. Hvis jeg ikke har troa, hvem har troa da? La oss leve litt, nyte løpeturene litt mer og satse litt mer. Tørr å vær litt gal, ta litt sjanser du ikke tar hver dag. Grensen er der DU vil den skal være! Tørr å tenk:

"I'm going to succed because i'm crazy enough to think i can"

Nyt helgen og ta sjansen. Smil og kos dere, vær litt høy på dere selv og tørr å si: ALT ER MULIG. 

Publicerat: 2014-11-15 11:53 Kommentarer (0)



Den magiske følelsen; Runners high.

Sist uke var en veldig bra treningsuke, hvor jeg fikk lagt ned en god del timer med løpeskoene på beina. Følesen er veldig bra om dagen og endorfinene strømmer til! På torsdag deltok jeg på Nightrun arrangert av Runners World. Vi løp da 15 km igjennom Oslos gater. Det var ca 50 spreke deltakere som møtte opp, og som resulterte i en morsom og sosial løpsopplevelse. Dette var en flott måte å møte andre løpere på ,og jeg håper virkelig det blir arrangert flere ganger! :-)

På søndag hadde jeg en rolig langtur med min spreke "tante". Beina bare "fløy" avgårde. På skolen igår hadde vi om helsepsykologi og stress, vi ble vi fortalt mye om hva fysisk aktivitet kan gjøre med vår helse tilstand. For hva er egentlig helse? Er det å ikke være syk? Helse er en positiv tilstand av fysisk, sosial og mental velvære. Det finnes en lang rekke studier som viser at fysisk aktivitet har en positiv påvirkning på flere helsepåvirkelige sykdommer, og da også stress. De fleste mennesker i dag lever en hektisk hverdag hvor ofte stress kommer inn i bilde. Fysisk aktivitet kan redusere flere faktorer som kan påvirke stress i en positiv retning, og det er blitt sagt at personer som er i fysisk aktivitet vil leve lengre. Å hvem vil ikke leve lengre???? :-) Enkelte studier sier også at fysisk aktivitet kan gi bedre resultater enn psykoterapi! Dette ved hjelp av de kjente endorfinene. Disse hormonene blir utløst ved trening, og gir deg følelsen av glede, mestring, velbehag og overskudd. Dette er også årsaken til at man føler seg mer avslappet og lykkelig etter en treningsøkt. 

På søndag hadde jeg som sagt en lang rolig løpetur, og følelsen under/etter denne løpeturen har vært helt fantastisk! I dag er det tirsdag, og jeg svever enda! Fasiten: Runners high! Jeg glemte både tid og sted, beina "fløy" avgårde, og jeg ble "høy" på meg selv. Det er viktig å ikke forvente denne følelsen etter hver treningsøkt, men jeg er sikker på at ingen angrer etter litt aktivitet i hverdagen. All aktivitet vil ha en positiv påvirkning på humøret og kroppen vår. Om man ønsker å oppnå en lykkerus er det anbefalt å være i aktivitet i minimum 30 minutter, og det er også viktig å være klar over at jo hardere man trener, jo mer endorfiner blir utløst!

Så med dette ønsker jeg dere alle en fantastisk treningsuke og håper flere av dere utnytter mulighetene til å løpe ute, og nyt det! Fart og km har ingen betydning. Det viktigste er at man nyter det, og kobler av. Vi har godt av et lite avbrekk fra hverdagen, og for meg er løping selve terapien etter en lang skoledag. 

Publicerat: 2014-11-04 11:27 Kommentarer (0)



MerMarthe Kristine Myrhaug Lien

Jeg er femte års psykologistudent og ei løpeglad jente på 24 år som er oppvokst i Sande i Vestfold, men er for tiden bosatt i Budapest. Her jakter jeg på drømmen om å se hvor god jeg kan bli i lang løp, da med fokus på langdistanse ved siden av studiene. Trener mot sesong 2017. Ønsker at denne bloggen skal inspirere til løpeglede og treningsiver med et fokus på et sunt syn på løping og livet generelt. Det handler ikke om å løpe mest, men om å løpe riktig. Følg meg på instagram: Marthekmlien

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Elisabeth BorgersenMer


Synes nesten jeg må begynne med et skikkelig ‘hei!’. Det har gått lenge uten noen oppdatering fra ... [Läs mer]

Askild Vatnbakk LarsenMer

Løping er ikke bra for knærne! Enig? Vi har fått høre denne påstanden mange ganger, og som regel ... [Läs mer]

Eira TorsteinsenMer

Hei alle travle løpere! I en travel hverdag i et travelt liv er det nok flere som må la treningen ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser