Marthe K.M. Lien - Runner's World
Annonse

Marthe K.M. Lien

Veien mot drømmen og sesong 2015 er i gang.

I høst flyttet jeg til Lillehammer for å studere psykologi. Jeg ønsker å studere for å bli psykolog og kombinere det med løping. Som tidligere skrevet er jeg en fersk løper med null resultater, men løping gir meg så mye glede. Derfor ønsker jeg å se hvor langt denne gleden kan føre meg. Løping er en ærlig idrett som ikke har noen grenser, alt er opp til en selv og jobben som blir lagt ned. Lillehammer har unike treningsmuligheter, og man møter sprekinger overalt. Alle er veldig imøtekommende, og friluftsmulighetene er helt glimrende. Hittil trives jeg veldig godt! Jeg har nå startet oppkjøringen mot halvmaraton og sesong 2015. Denne uken består av 2 styrkeøkter, 2 intervalløkter (en kort og en lang), 1 rolig langkjøring, 1 rolig 60 min og basisøkt. 

Jeg kjører fast to intervalløkter i uken, og igår kjørte jeg en kortintervalløkt: 60sekx20, 15 sek pause. Økten var god, og beina fløyt. Jeg kan hente mye på løpsteknikken, men har slitt mye med en stiv nakke/skuldre som har gjort at jeg stivner fort i overkroppen. Derfor vil jeg fremover fokusere mer på mine svakheter slik at jeg kan forbedre meg som en løper. Styrketrening er min største svakhet, og jeg velger lett bort disse øktene for noe annet. Men det går ikke lengre! Vi alle må huske at det er de små tingene som kan utgjøre de store forskjellene! Med en økt styrke i kjerne muskulaturen og generelt i kroppen, vil man tåle å løpe fortere, samt lengre. 2 styrkeøkter i uken vil kunne utgjøre en stor forskjell, og øvelsene kan også gjøres hjemme på stuegulvet. Jeg trener en del øvelser for kjernen: mage/rygg/hofter og bekken, samt øvelser på bein. Skuldre/nakke og rygg fokuserer jeg også på. 

Eksempler på øvelser: 

1. Planke i slynge/bosuball (snu den gjerne).

2. Bekkenløft på bosuball

3. Hoftetrekk på bosuball. Ligg med beina på ballen og trekk ballen mot deg. 

4. Tåhev.

Runnersworld kommer ut med et eget styrkeprogram for løpere i neste utgave (november)! Kjøp det for flere tips :-D

Denne helgen er jeg hjemme i Sande og treningsplanen min viser: 

1 rolig langkjøring + 6x150m stigningsløp. 

1 langintervalløkt 4x9min fartslek med 60 sek gå/rolig joggepause. 

Basisøkt med friidrettsklubben Sandvin i kveld som jeg trener med. 

1 styrkeøkt + restitusjon etter intervallene.

Jeg liker ikke å ha ansvaret selv når det gjelder tilrettelegging av økter. Ettersom jeg selv ikke har nok kunnskap når det gjelder hvor mye jeg skal trene, hvor mye jeg skal hvile og hvordan jeg skal trene for å kunne nå de målene jeg har satt. Personlig anbefaler jeg alle å lage en plan eller få hjelp til å tilrettelegge noen faste økter slik at veien mot målet blir litt enklere. Når man har en treningsplan er det også lettere å komme seg på trening, ettersom man vet hva som må til for at resultatene skal komme. Resultatene kommer dessverre ikke av seg selv, og vi er nødt til å legge ned et godt styrkke arbeid nå i vinter og vår slik at sesong 2015 blir magisk!

Nå skal jeg avgårde for å kjøre en liten restitusjonsøkt etter intervallene igår, samt en styrkeøkt. Denne uken har jeg måtte gjøre litt endringer på øktene ettersom kroppen har vært sliten grunnet mye lesing samt skole. Jeg valgte derfor å reise hjem til Sande på onsdag for å la kroppen hvile litt. Trening bryter ned kroppen, mens når vi hviler bygger vi den opp igjen. Det er ikke om å trene mest, dere! Men heller om å trene smartest :-D


Håper dere alle får en fin helg! Hva skal dere trene i helgen?


Publicerat: 2014-10-24 10:57 Kommentarer (0)



Gleden av å løpe skaper mine mål.

I helgen har jeg vært hjemme hos hos mamma og pappa sammen med min lillebror. Det var utrolig deilig å komme hjem til til ordentlig mat, og noen herlige løpeturer. På lørdag hadde jeg en rolig langtur sammen med mine favoritt "tanter". Vi kom da i prat om forventninger og prestasjoner. Helt fra jeg var liten har jeg vært livredd for å ikke prestere bra nok. I mitt hode har det alltid handlet om å vinne! Jeg er et konkurransemenneske. 

Personlig har jeg høye forventninger til meg selv. Jeg har satt meg høye mål både på skolen og innen løpingen. Disse målene er dødsskumle, ettersom de er vanskelige å nå og det er en mulighet for at jeg ikke når de. Men det er da viktig at vi faktisk husker at vi alle er mennesker som både feiler og lærer. Vi lærer av feilene våre, og det er faktisk bare å prøve igjenom vi feiler. For hva er egentlig det verste som kan skje? Denne setningen sier jeg til meg selv hver eneste dag. Jeg har bestemt meg for at fra nå av skal jeg gripe hver eneste mulighet jeg får. Jeg vil utnytte livet mitt til det fulle, og jeg vil ikke bli hindret av å være redd for å ikke prestere bra nok. For jeg vil heller ikke prestere bra nok, om jeg ikke prøver. 

4 april 2015 skal jeg løpe Holmestrand halvmaraton. Dette er en merkedato for meg. Denne dagen skal jeg løpe et ordentlig halvmaraton hvor jeg ønsker å prestere bra, veldig bra! Når jeg tenker på denne datoen så kiler det i magen min, og jeg bruker det som en motivasjonsfaktor på de grusomme intervallene. Jeg ønsker at ALT skal stemme denne dagen, for løping er ikke enkelt. Godfølelsen og overskuddet kommer ikke av seg selv under et løp. Man er avhengig av å lade opp riktig både når det gjelder trening og nok restitusjon, men også nok næring og væske. Tidligere i år løp jeg birken, dette endte i fiasko grunnet dehydrering. Jeg hadde ikke gjort "jobben min" bra nok, og endte derfor i grøften... Enkelt og greit: jeg var ikke god nok! Jeg kunne gravd meg ned da, for følelsen av å ikke prestere når jeg virkelig ville var grusom.. Men jeg velger å ta lærdom av denne feilen, og heller satse videre. Vi gjør alle feil, og livet er for kort til å ikke utnytte de mulighetene vi får og ta fatt på drømmene våre.

Gleden av å være ute i naturen og kunne løpe er fantastisk. Godfølelsen kommer ikke av seg selv, men jeg tror vi skaper mye av den ved å senke forventningene vi har til oss selv. Vi må nyte mer, og ikke ha så ekstreme forventninger til å prestere hver eneste dag. Løping er enkelt: et par løpesko og du er klar. Løping gir meg personlig så mye, og bare gleden av å være i fysisk aktivitet er en stor bonus etter en lang skoledag. Fysisk aktivitet gir meg energi til hverdagen, og jeg presterer bedre på alle området etter en løpetur. Ingen dager like, og dørstokken er ofte tung. Men jeg vet at når jeg kommer meg ut, kjenner luften herje og hører asfaltlyden fra joggeskoene så er jeg lykkelig! Vi skaper vår egen lykke og glede, og for å kunne nyte de små øyeblikkene er vi nødt til å gripe hver eneste mulighet og heller senke forventningene litt. Jeg ønsker å bruke gleden av å løpe, og har derfor utfordret meg selv til å ta et steg utenfor komfortsonen min. 

Jeg har derfor satt meg disse målene for 2015: 

* Holmestrand halvmaraton 4 april. 

* Birkebeinerløpet i juni. 

* Oslo halvmaraton i september. 

Flere løp kommer i tillegg, men disse er hovedmålene. 

Med dette ønsker jeg å inspirere dere alle til å knyte på dere løpeskoene, og sett dere et mål. I løpet av 2015 tar vi sats, og prøver oss på dette målet. Ta en sjans! Ha tro på dere selv, nyt livet og kos dere på løpeturene. Senk forventningene og nyt godfølelsen av å være i aktivitet. Da vil prestasjonene og tidene komme av seg selv. Dere er alle vinnere om dere tør å satse! Så hva er målene deres???


Følg meg gjerne på instagram: Marthekmlien.

Publicerat: 2014-10-13 11:26 Kommentarer (0)



Ny start og hårete mål

Velkommen til min blogg, og mitt første innlegg her på Runner’s World, veldig morsomt og utfordrende! Jeg ønsker med denne bloggen å vise glede, treningsiver og 100% satsing mot å løpe fortere og lengre. Men også inspirere dere til å aldri gi opp drømmen. For veien kommer til å være hard og lang, men vi kan klare akkurat hva vi vil, så lenge vi aldri gir oss.

Jeg er ei løpeglad jente fra Sande i Vestfold på 22 år, som fortiden er bosatt i Lillehammer. De siste to årene har jeg blitt bitt av løpebasillen og målet videre er å trene mot halvmaraton. Veien videre kommer til å bli lang og tøff med mye glede og smerte, noe jeg ønsker å dele og diskutere med dere. Jeg er helt fersk innen løping, og har ingen resultater å vise til. Men personlig mener jeg det viktigste er å ha det gøy og løpe med hjerte. Når jeg løper er jeg fri, og jeg angrer aldri. Jeg mener løping har gjort meg til en sterkere og bedre person både privat, på skolen og som menneske. Jeg har satt meg noen hårete mål og tider innen halvmaraton, men jeg tenker som Willi Railo sa «Jeg MÅ tørre å tape, for å kunne vinne». Mål skal være hårete og ikke lette å nå, men realistiske. Det er viktig at man har tro på seg selv, og tør å bryte barrierer. Det finnes altfor mange der ute som fokusere på alt dem IKKE kan gjøre, istedenfor det man kan gjøre.
Vi må tørre å tenke:

1.    Jeg er offensiv
2.    Jeg tør å tape
3.    Jeg tørr og vinne
4.    Jeg angriper

Tatt av Willi Railo.

Jeg lever etter noe Erik Bertrand Larssen skrev i boken Mental trening; «Sikt mot månen, om du bommer så havner du blant stjernene» Så jeg kommer til å gi full gass og sikte mot månen. Er dere med meg? Sammen kan vi komme akkurat så langt vi vil!
Bildet under er fra løpetur i central park tidligere i høst. Fantastisk sted å løpe.

Publicerat: 2014-10-07 09:02 Kommentarer (0)



MerMarthe Kristine Myrhaug Lien

Jeg er femte års psykologistudent og ei løpeglad jente på 24 år som er oppvokst i Sande i Vestfold, men er for tiden bosatt i Budapest. Her jakter jeg på drømmen om å se hvor god jeg kan bli i lang løp, da med fokus på langdistanse ved siden av studiene. Trener mot sesong 2017. Ønsker at denne bloggen skal inspirere til løpeglede og treningsiver med et fokus på et sunt syn på løping og livet generelt. Det handler ikke om å løpe mest, men om å løpe riktig. Følg meg på instagram: Marthekmlien

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Askild Vatnbakk LarsenMer

Om litt over tre uker løper jeg Hardangerjøkulen ultra. Det er et nytt løp på kalenderen, og har ... [Läs mer]

Maria SørbøMer

Endelig var årets høydepunkt her. Maratontur med de beste #høgepålivet jentene, og denne gangen ... [Läs mer]

Marthe K.M. LienMer


Hei!! Nå er det en stund siden jeg har skrevet her på bloggen. Det har skjedd vanvittig mye det ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser