Marthe K.M. Lien - Runner's World
Annonse

Marthe K.M. Lien

Fokus

Nå er det sikkelig jul i Lillehammer! Storgaten er pyntet, julepynt er oppe og snøen er kommet. Det er helt magisk! Å tilbringe før julstiden i Lillehammer burde flere gjøre, her er det sikkelig julestemning! Det eneste minuset med denne tiden er eksamen og at veiene ofte er glatte som gjør at flere løps økter må kjøres inne. Det er jeg ikke så glad for, men man må gjøre det beste ut av det!

Jeg har eksamen 9 desember og etter det er det endelig juleferie. Dagen nærmer seg og nervene kommer snikende. Dagene går til lesing og trening. Motivasjonen er ikke helt på topp, men det er nå det er viktig å holde fokus. Jeg benytter meg av mye ubevisst motivasjon og små krep i hverdagen som kan hente frem den indre gløden. For meg er det så enkelt som å skrive opp noen sitater fra mentaltrener Erik B Larssen, og henge de opp rundt i leiligheten. Jeg har de siste årene blitt veldig opptatt av positiv foring til hjernen. Mye ligger i tankene våre, og det er inspirende å se hvor mye en setning kan endre en innstilling til noe. Det er ikke alltid en handling må til for å gjøre en endring! Mye kan gjøres igjennom tankegangen vår, og hvordan vi ser på ulike situasjoner. For å oppnå et mål eller en drøm er man avhengig av å holde fokus på det som er viktig. Men hva om motivasjonen dabber av? For den vil komme og gå, og det kan være vanskelig å fokusere da. Jeg merker godt nå i eksamensperioden hvor lett det er å skifte fokus, og hvor mye lettere det er for meg å gjøre unøvdendige ting. Plutselig er det gått en, to eller tre timer og jeg har bare surret... Det samme gjelder løpingen, motivasjonen dabber av og dørstokken kan være laaaaang enkelte morninger når klokken ringer. Men for meg er disse små sitatene og setningene smågodt for hjernen min. Det er viktig å holde fokus på det som er viktig, og fore hjernen vår med positivitet. Hvorfor gidde å bry seg om hva naboen trener og hvor mye venninna de løper? Fint for de at de beveger seg og lever et liv de liker! Tørr å unn de suksess, for da blir det mye lettere for deg å oppnå suksess selv. Ha fokus på deg selv, og gjør de krepene som må til for at DU skal bli en bedre løper eller person. Drit i hva andre mener og synes. Er det egentlig noe viktig? Og er det viktig om naboen din løper mer enn deg? Det er jo kvalitenen som betyr noe. Jeg ble fortalt at det handler ikke om å løpe mest, men riktig. Hva som er riktig for en person er individuet, og derfor urelevant. Tørr å unn andre suksess, drit i hva andre gjør og ha fokus på hva som gjør deg til en bedre løper eller person. Ha fokus på det som er viktig i ditt liv. 

Nå skal jeg tilbake i psykologibøkene, og senere skal jeg unne meg en løpetur i Lillehammer sine magiske julegater. Ønsker dere en fin søndag og masse løpeglede i denne fantastiske før julstiden. Viktig å balansere treningen i fohold til skolen. Det er en del trening om dagen, og det må trenes om man skal bli bedre. Men skolen er viktigst, og kroppen kan ha godt av litt hvile. Trening skal gi overskudd, og ikke bryte ned kroppen i eksamensperioden. 9 dager igjen, så blir det fult kjør igjen! GLEDER MEG!

Følg meg gjerne på instagram for litt flere hyppige oppdateringer: Marthekmlien 

Publicerat: 2014-11-30 12:06 Kommentarer (0)



Den magiske følelsen; Runners high.

Sist uke var en veldig bra treningsuke, hvor jeg fikk lagt ned en god del timer med løpeskoene på beina. Følesen er veldig bra om dagen og endorfinene strømmer til! På torsdag deltok jeg på Nightrun arrangert av Runners World. Vi løp da 15 km igjennom Oslos gater. Det var ca 50 spreke deltakere som møtte opp, og som resulterte i en morsom og sosial løpsopplevelse. Dette var en flott måte å møte andre løpere på ,og jeg håper virkelig det blir arrangert flere ganger! :-)

På søndag hadde jeg en rolig langtur med min spreke "tante". Beina bare "fløy" avgårde. På skolen igår hadde vi om helsepsykologi og stress, vi ble vi fortalt mye om hva fysisk aktivitet kan gjøre med vår helse tilstand. For hva er egentlig helse? Er det å ikke være syk? Helse er en positiv tilstand av fysisk, sosial og mental velvære. Det finnes en lang rekke studier som viser at fysisk aktivitet har en positiv påvirkning på flere helsepåvirkelige sykdommer, og da også stress. De fleste mennesker i dag lever en hektisk hverdag hvor ofte stress kommer inn i bilde. Fysisk aktivitet kan redusere flere faktorer som kan påvirke stress i en positiv retning, og det er blitt sagt at personer som er i fysisk aktivitet vil leve lengre. Å hvem vil ikke leve lengre???? :-) Enkelte studier sier også at fysisk aktivitet kan gi bedre resultater enn psykoterapi! Dette ved hjelp av de kjente endorfinene. Disse hormonene blir utløst ved trening, og gir deg følelsen av glede, mestring, velbehag og overskudd. Dette er også årsaken til at man føler seg mer avslappet og lykkelig etter en treningsøkt. 

På søndag hadde jeg som sagt en lang rolig løpetur, og følelsen under/etter denne løpeturen har vært helt fantastisk! I dag er det tirsdag, og jeg svever enda! Fasiten: Runners high! Jeg glemte både tid og sted, beina "fløy" avgårde, og jeg ble "høy" på meg selv. Det er viktig å ikke forvente denne følelsen etter hver treningsøkt, men jeg er sikker på at ingen angrer etter litt aktivitet i hverdagen. All aktivitet vil ha en positiv påvirkning på humøret og kroppen vår. Om man ønsker å oppnå en lykkerus er det anbefalt å være i aktivitet i minimum 30 minutter, og det er også viktig å være klar over at jo hardere man trener, jo mer endorfiner blir utløst!

Så med dette ønsker jeg dere alle en fantastisk treningsuke og håper flere av dere utnytter mulighetene til å løpe ute, og nyt det! Fart og km har ingen betydning. Det viktigste er at man nyter det, og kobler av. Vi har godt av et lite avbrekk fra hverdagen, og for meg er løping selve terapien etter en lang skoledag. 

Publicerat: 2014-11-04 11:27 Kommentarer (0)



Veien mot drømmen og sesong 2015 er i gang.

I høst flyttet jeg til Lillehammer for å studere psykologi. Jeg ønsker å studere for å bli psykolog og kombinere det med løping. Som tidligere skrevet er jeg en fersk løper med null resultater, men løping gir meg så mye glede. Derfor ønsker jeg å se hvor langt denne gleden kan føre meg. Løping er en ærlig idrett som ikke har noen grenser, alt er opp til en selv og jobben som blir lagt ned. Lillehammer har unike treningsmuligheter, og man møter sprekinger overalt. Alle er veldig imøtekommende, og friluftsmulighetene er helt glimrende. Hittil trives jeg veldig godt! Jeg har nå startet oppkjøringen mot halvmaraton og sesong 2015. Denne uken består av 2 styrkeøkter, 2 intervalløkter (en kort og en lang), 1 rolig langkjøring, 1 rolig 60 min og basisøkt. 

Jeg kjører fast to intervalløkter i uken, og igår kjørte jeg en kortintervalløkt: 60sekx20, 15 sek pause. Økten var god, og beina fløyt. Jeg kan hente mye på løpsteknikken, men har slitt mye med en stiv nakke/skuldre som har gjort at jeg stivner fort i overkroppen. Derfor vil jeg fremover fokusere mer på mine svakheter slik at jeg kan forbedre meg som en løper. Styrketrening er min største svakhet, og jeg velger lett bort disse øktene for noe annet. Men det går ikke lengre! Vi alle må huske at det er de små tingene som kan utgjøre de store forskjellene! Med en økt styrke i kjerne muskulaturen og generelt i kroppen, vil man tåle å løpe fortere, samt lengre. 2 styrkeøkter i uken vil kunne utgjøre en stor forskjell, og øvelsene kan også gjøres hjemme på stuegulvet. Jeg trener en del øvelser for kjernen: mage/rygg/hofter og bekken, samt øvelser på bein. Skuldre/nakke og rygg fokuserer jeg også på. 

Eksempler på øvelser: 

1. Planke i slynge/bosuball (snu den gjerne).

2. Bekkenløft på bosuball

3. Hoftetrekk på bosuball. Ligg med beina på ballen og trekk ballen mot deg. 

4. Tåhev.

Runnersworld kommer ut med et eget styrkeprogram for løpere i neste utgave (november)! Kjøp det for flere tips :-D

Denne helgen er jeg hjemme i Sande og treningsplanen min viser: 

1 rolig langkjøring + 6x150m stigningsløp. 

1 langintervalløkt 4x9min fartslek med 60 sek gå/rolig joggepause. 

Basisøkt med friidrettsklubben Sandvin i kveld som jeg trener med. 

1 styrkeøkt + restitusjon etter intervallene.

Jeg liker ikke å ha ansvaret selv når det gjelder tilrettelegging av økter. Ettersom jeg selv ikke har nok kunnskap når det gjelder hvor mye jeg skal trene, hvor mye jeg skal hvile og hvordan jeg skal trene for å kunne nå de målene jeg har satt. Personlig anbefaler jeg alle å lage en plan eller få hjelp til å tilrettelegge noen faste økter slik at veien mot målet blir litt enklere. Når man har en treningsplan er det også lettere å komme seg på trening, ettersom man vet hva som må til for at resultatene skal komme. Resultatene kommer dessverre ikke av seg selv, og vi er nødt til å legge ned et godt styrkke arbeid nå i vinter og vår slik at sesong 2015 blir magisk!

Nå skal jeg avgårde for å kjøre en liten restitusjonsøkt etter intervallene igår, samt en styrkeøkt. Denne uken har jeg måtte gjøre litt endringer på øktene ettersom kroppen har vært sliten grunnet mye lesing samt skole. Jeg valgte derfor å reise hjem til Sande på onsdag for å la kroppen hvile litt. Trening bryter ned kroppen, mens når vi hviler bygger vi den opp igjen. Det er ikke om å trene mest, dere! Men heller om å trene smartest :-D


Håper dere alle får en fin helg! Hva skal dere trene i helgen?


Publicerat: 2014-10-24 10:57 Kommentarer (0)



Gleden av å løpe skaper mine mål.

I helgen har jeg vært hjemme hos hos mamma og pappa sammen med min lillebror. Det var utrolig deilig å komme hjem til til ordentlig mat, og noen herlige løpeturer. På lørdag hadde jeg en rolig langtur sammen med mine favoritt "tanter". Vi kom da i prat om forventninger og prestasjoner. Helt fra jeg var liten har jeg vært livredd for å ikke prestere bra nok. I mitt hode har det alltid handlet om å vinne! Jeg er et konkurransemenneske. 

Personlig har jeg høye forventninger til meg selv. Jeg har satt meg høye mål både på skolen og innen løpingen. Disse målene er dødsskumle, ettersom de er vanskelige å nå og det er en mulighet for at jeg ikke når de. Men det er da viktig at vi faktisk husker at vi alle er mennesker som både feiler og lærer. Vi lærer av feilene våre, og det er faktisk bare å prøve igjenom vi feiler. For hva er egentlig det verste som kan skje? Denne setningen sier jeg til meg selv hver eneste dag. Jeg har bestemt meg for at fra nå av skal jeg gripe hver eneste mulighet jeg får. Jeg vil utnytte livet mitt til det fulle, og jeg vil ikke bli hindret av å være redd for å ikke prestere bra nok. For jeg vil heller ikke prestere bra nok, om jeg ikke prøver. 

4 april 2015 skal jeg løpe Holmestrand halvmaraton. Dette er en merkedato for meg. Denne dagen skal jeg løpe et ordentlig halvmaraton hvor jeg ønsker å prestere bra, veldig bra! Når jeg tenker på denne datoen så kiler det i magen min, og jeg bruker det som en motivasjonsfaktor på de grusomme intervallene. Jeg ønsker at ALT skal stemme denne dagen, for løping er ikke enkelt. Godfølelsen og overskuddet kommer ikke av seg selv under et løp. Man er avhengig av å lade opp riktig både når det gjelder trening og nok restitusjon, men også nok næring og væske. Tidligere i år løp jeg birken, dette endte i fiasko grunnet dehydrering. Jeg hadde ikke gjort "jobben min" bra nok, og endte derfor i grøften... Enkelt og greit: jeg var ikke god nok! Jeg kunne gravd meg ned da, for følelsen av å ikke prestere når jeg virkelig ville var grusom.. Men jeg velger å ta lærdom av denne feilen, og heller satse videre. Vi gjør alle feil, og livet er for kort til å ikke utnytte de mulighetene vi får og ta fatt på drømmene våre.

Gleden av å være ute i naturen og kunne løpe er fantastisk. Godfølelsen kommer ikke av seg selv, men jeg tror vi skaper mye av den ved å senke forventningene vi har til oss selv. Vi må nyte mer, og ikke ha så ekstreme forventninger til å prestere hver eneste dag. Løping er enkelt: et par løpesko og du er klar. Løping gir meg personlig så mye, og bare gleden av å være i fysisk aktivitet er en stor bonus etter en lang skoledag. Fysisk aktivitet gir meg energi til hverdagen, og jeg presterer bedre på alle området etter en løpetur. Ingen dager like, og dørstokken er ofte tung. Men jeg vet at når jeg kommer meg ut, kjenner luften herje og hører asfaltlyden fra joggeskoene så er jeg lykkelig! Vi skaper vår egen lykke og glede, og for å kunne nyte de små øyeblikkene er vi nødt til å gripe hver eneste mulighet og heller senke forventningene litt. Jeg ønsker å bruke gleden av å løpe, og har derfor utfordret meg selv til å ta et steg utenfor komfortsonen min. 

Jeg har derfor satt meg disse målene for 2015: 

* Holmestrand halvmaraton 4 april. 

* Birkebeinerløpet i juni. 

* Oslo halvmaraton i september. 

Flere løp kommer i tillegg, men disse er hovedmålene. 

Med dette ønsker jeg å inspirere dere alle til å knyte på dere løpeskoene, og sett dere et mål. I løpet av 2015 tar vi sats, og prøver oss på dette målet. Ta en sjans! Ha tro på dere selv, nyt livet og kos dere på løpeturene. Senk forventningene og nyt godfølelsen av å være i aktivitet. Da vil prestasjonene og tidene komme av seg selv. Dere er alle vinnere om dere tør å satse! Så hva er målene deres???


Følg meg gjerne på instagram: Marthekmlien.

Publicerat: 2014-10-13 11:26 Kommentarer (0)



34 träffar Sida: Första Föreg. 1 2 3 4 

MerMarthe Kristine Myrhaug Lien

Jeg er femte års psykologistudent og ei løpeglad jente på 24 år som er oppvokst i Sande i Vestfold, men er for tiden bosatt i Budapest. Her jakter jeg på drømmen om å se hvor god jeg kan bli i lang løp, da med fokus på langdistanse ved siden av studiene. Trener mot sesong 2017. Ønsker at denne bloggen skal inspirere til løpeglede og treningsiver med et fokus på et sunt syn på løping og livet generelt. Det handler ikke om å løpe mest, men om å løpe riktig. Følg meg på instagram: Marthekmlien

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Marthe K.M. LienMer


Hei!! Nå er det en stund siden jeg har skrevet her på bloggen. Det har skjedd vanvittig mye det ... [Läs mer]

Maria SørbøMer

Hva er det sikreste tegnet på at høsten har kommet til Oslo? Oslo Maraton. Det er litt lettere å gi ... [Läs mer]

Abelone LyngMer


Se for deg en dramatisk kystlinje med stupbratte klipper i spennene formasjoner, vakre ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser