Marthe K.M. Lien - Hvordan kombinere eksamensperiode og trening? - Runner's World
Annonse

Marthe K.M. Lien

Hvordan kombinere eksamensperiode og trening?

Hei :-D

Etter 2 uker med feber, vond hals og dårlig form er jeg endelig tilbake med løpeskoene på beina. Jeg er psykologi student i Budapest, og eksamensperioden har nå begynt. Jeg har hatt 2 eksamner, men skal igjennom 7 til + en innlevering. Jeg har siste eksamen 6 juni, så det blir noen heftige uker med MYE lesing. Derfor er jeg nødt til å være smart når det gjelder treningen. Jeg er personlig altfor flink til å bare kjøre på med mye trening som har resultert i at jeg har vært syk 4 ganger siden jul.... Ikke smart! Totalbelastningen har nok blitt litt for stor med tanke på trening, skole og alt annet. Selv har jeg ganke mye erfaring med å kombinere eksamensperiode og trening ettersom jeg har studert 6 år i Norge fra før av. Men det siste året i Budapest har jeg pushet meg selv mye mer enn tidligere ettersom skolene i øst Europa krever mer enn hva jeg har opplevd i Norge. Jeg har aldri vært med på lignende kjør når det gjelder pensum, eksamner, innleveringer og fremføringer... MEN; det er verdt det, og jeg har lært vanvittig mye. Ettersom jeg har noen ås erfaring så har jeg opparbeidet meg noen tanker rundt hva det er viktig å fuksere på i eksamensperioden. Så, hva er mine tips når det gjelder kombinasjonen av trening og lesing i eksamensperioden (og ellers i året)? :-D

1. Planlegg: Prøv å lag deg en plan for du kombinerer skolen og treningen best mulig. Eksamensperioden er tøff og det blir ofte lange dager. Hvis du på forhånd vet hva du skal trene og hvilke dager så kan det være lettere å mentalt innstille seg på hva du skal og når. Planlegging er gull verdt slik at du kommer deg igjennom punsumet, og du kommer deg igjennom den treningen du skal ha. 

2. Tidspunkt: Jeg sitter gjerne med skole hele dagen, og trener på kvelden. Jeg kan gjerne kombinere to økter, men løpingen tar jeg gjerne på kvelden. Dette fordi hodet mitt fungerer best for lesing tidlig og beina mine er best på kvelden. Finn ut hva som er best for deg!  Når hodet ditt er klarest for lesing, og når beina dine fungerer best for trening. 

3. Kvalitet fremfor kvantitet: Fokuser på gode kvalitetøkter fremfor økter hver dag. Eksamensperioden er den perioden hvor du skal vise hva du er god for på skolebenken. Løping kan du fokusere på året rundt. Er jeg sliten en dag, så hviler jeg. Du blir ikke bedre til å løpe hvis du pusher deg altfor langt hver dag (trust me!!! haha). Tren smart - det er ikke han/hun som trener mest som blir best, men han/hun som trener smartest. Du skal bli bedre og ikke dårligere! 

4. Kos deg på trening: Fokuser på at treningen skal gi deg overskudd og glede i denne tøffe perioden med mye skole. Personlig liker jeg å ha god musikk på ørene, og kose meg den tiden jeg er ute. Prøv å løp i et rolig tempo og ha fokus på å samle overskudd. Dette er ikke tiden hvor du legger inn den hardeste treningsperioden... Det er skolen som er første prioritet, og treningen skal hjelpe deg til å prestere enda bedre. 

5. Tren kortere økter: Har du dårlig tid så kort ned på øktene og ha fokus på å komme deg ut å få frisk luft!! Ikke ha fokus på tid og km! 

6. Jobb mentalt: Eksamensperiode krever mye av deg psykisk og fysisk. Jeg kan fort tenke negativt når jeg ikke får trent så mye som jeg ønsker, eller hvis kroppen ikke responderer på treningen. Eksamensperioden kjører kroppen din ned i grøfta. Det er tøft å lese mange timer hver dag. Så jobb med å tenke positivt, ha fokus på hva som er best for din helse og ta heller en ekstra hvile dag om du er sliten. Minn deg selv på at dette er perioden hvor du skal prestere ditt beste på skolebenken og treningen skal være med å gjøre deg bedre! Positive tanker er gull verdt i denne perioden. Finn små ting i ukene som du kan glede deg til, og prøv å gjør treningen til en av de. Fokuser på at treningen skal være din tid hvor du ikke trenger å tenke på skolen eller noe annet. Jeg liker ofte å la løpeøktene bli den tiden på dagen hvor jeg kan dagdrømme og la alt pensum bli ligende hjemme. Minn deg selv på HVOR BRA DU ER!! Vær stolt av deg selv og det du oppnår. Du er rå!!

Håper alle dere som har eksamensperiode senker skuldrene og koser dere med en løpeøkt! Så lenge du gjør ditt beste så er det BRA NOK! Pust, og slapp av. Du kan dette! Jeg heier på dere alle sammen, og håper virkelig alle drømmene deres går i oppfyllelse!!

Til de av dere som er ferdig med eksamenskjøret, jobber eller har en annen hverdag: Ha en super helg!!! :-D Kos dere masse med løpeskoene ute i dette herlige været!!

Kategorier:
Løp 
2018-05-18 22:45, visad 1412 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerMarthe Kristine Myrhaug Lien

Jeg er fjerde års psykologistudent og ei løpeglad jente på 24 år som er oppvokst i Sande i Vestfold, men er for tiden bosatt i Budapest. Her jakter jeg på drømmen om å se hvor god jeg kan bli i lang løp, da med fokus på langdistanse ved siden av studiene. Trener mot sesong 2017. Ønsker at denne bloggen skal inspirere til løpeglede og treningsiver med et fokus på et sunt syn på løping og livet generelt. Det handler ikke om å løpe mest, men om å løpe riktig. Følg meg på instagram: Marthekmlien

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Anders Storhaug HeenMer


Våren gjør det så fristende å løpe mye! Mange øker løpsbelastningen voldsomt i løpet av noen få ... [Läs mer]

Siri Therese Flamme-LarsenMer

Jeg hører mye på lydbøker til og fra jobb, og gjerne hjemme mens jeg rydder. Og jeg tenkte det ... [Läs mer]

Eira TorsteinsenMer

Vinteren er en årstid hvor de fleste tikker inn minst én forkjølelse eller én sykdomsperiode. ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser