Marthe K.M. Lien - Funker rødbet juice på utholdenhetstrening? - Runner's World
Annonse

Marthe K.M. Lien

Funker rødbet juice på utholdenhetstrening?

Jeg har lenge vært veldig nysgjerrig på rødbeten. Jeg drakk det over en liten periode for 1 år siden men så stoppet jeg opp. Smaken er så som så! Å selvom det finnes flere artikler som påpeker at rødbet juice skal gi en positiv boost innen utholdenhetstrening, så er det lett å bli litt skeptisk. Rødbeten er den av alle rotgrønnsaker som har mest antioksidanter, og inneholder en del smarte byggesteiner som vi mennesker trenger. Blant annet: jern, kalsium, magnesium og kalium. Røbeten er også rik på fiber. 

Det som gjør rødbeten ekstra spesiell for mennesker som driver med ulike grener av utholdenhetstrening er at rødbeten er rik på nitrater som øker volumet av nitrogenoksid (NO) i kroppen. Nitrogensid er en gass som virker som et signalstoff på cellene våre, og som øker opptaket av både oksygen og næringsstoffer til cellene våre. Nitrogensid får også blodårveggene våre til å slappe mer av, og bedrer blodsirkulasjonen i kroppen vår. Derfor vil man kunne løpe fortere eller holde på lengre ved inntak av rødbet juice eller rødbet. Rødbet har derfor en positiv presentasjonsfremmende effekt.  Det er blitt gjort flere ulike studier på nettopp dette. Et studie som ble gjort baserte seg på 8 menn som drakk 0,5l rødbet juice, og en placebo gruppe som ikke fikk tildelt rødbet juice. Etter begge gruppene hadde trent samme treningsmengde viste det seg at placebo gruppen var mye mer sliten enn gruppen som hadde drukket 0,5l rødbet juice før hver treningsøkt. Den samme konklusjonen er vist til ved en test av mennesker som løpe en 5 km konkurranse. Her var det en placebo gruppe, og en gruppe som drakk rødbet juice. Gruppen som drakk rødbet juice hadde en 5% økning i prestasjon målt i tid. Utvalget besto av friske menn og kvinner. Det er også påvist at vanlige mosjonister vil ha en større effekt av rødbet juice iforhold til toppidrettsutøvere. Hvorfor det er slik har jeg ikke funnet ut, men konklusjonen er at flere studier mener at rødbet juice vil ha en positiv prestasjonsfremmende effekt for mennesker som driver med ulike typer av utholdenhetstrening. 

For å få effekt av vanlig rødbet juice sier enkelte at man er nødt til å drikke opp mot 0,5l hver dag, men det finnes også andre alternativer. Et alternativ er shot fra Beet it sport. Denne inneholder 98% konsentrert rødbet juice. Siden den er konsentrert trenger man derfor ikke å drikke 0,5l som man må om man skal få effekt av vanlig rødbet juice. 

Jeg har de siste dagene prøvd ut litt ulike smoothier med rødbet i, men det er fort gjort å få litt "jord" smak om du tar for mye i. Jeg har også gått i innkjøp av Helios sin rødbet juice. Jeg er veldig glad i alt som kan gjøre meg litt bedre, for det handler om å trene smart, og ikke overdrive! Alle små faktorer som du kan gjøre ved siden av treningen er positive. For selve trenigen er kjempe viktig, men det er alt du gjør ved siden av treningen som kosthold, søvn, restitusjon og skadeforebyggende som vil utgjøre den lille forskjellen som gjør deg enda bedre! 

Har dere prøvd rødbet juice, og har dere noen erfaringer dere vil dele med meg? Hva tenker dere om at rødbet juice kan ha en positiv prestasjonsfremmende effekt? Gleder meg til å høre hva dere tenker :-)

Ha en fin treningshelg! Spre litt løpeglede :-D

Kategorier:
Kosthold Løp 
2016-02-05 12:03, visad 10554 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerMarthe Kristine Myrhaug Lien

Jeg er femte års psykologistudent og ei løpeglad jente på 24 år som er oppvokst i Sande i Vestfold, men er for tiden bosatt i Budapest. Her jakter jeg på drømmen om å se hvor god jeg kan bli i lang løp, da med fokus på langdistanse ved siden av studiene. Trener mot sesong 2017. Ønsker at denne bloggen skal inspirere til løpeglede og treningsiver med et fokus på et sunt syn på løping og livet generelt. Det handler ikke om å løpe mest, men om å løpe riktig. Følg meg på instagram: Marthekmlien

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Marthe K MyhreMer


Mange snakker om det å være et talent og god allerede som ung. Andre beskrives som et ... [Läs mer]

Anders Storhaug HeenMer


Under løping er musculus gluteus medius helt sentral for å opprettholde stabiliteten i hoften og ... [Läs mer]

Lidingöloppet 2019Mer

Hei. Nå har det gått noen uker siden sist jeg skrev. Da var det slutten av august og jeg hadde ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser