Marthe K.M. Lien - Et lite tips - Runner's World
Annonse

Marthe K.M. Lien

Et lite tips

Nå er det en liten stund siden jeg har skrevet her. Dette fordi jeg blant annet har vært på en helt fantastisk jentetur til Orlando hvor opplevelsene sto på rekke og rad. Helt sinnsykt og kan virkelig anbefales for de som vil oppleve Disney world og de ulike parkene. Perfekt for hele familien! Psykologi studie krever sitt, og eksamen nærmer seg. Kroppen er ikke i form, og det har den ikke vært på en del uker. Føler jeg går i 1 gir i alt jeg gjør, og at jeg kun klarer å gjøre ting halvveis. Det tærer på psyken for ei som har så sinnsykt mange mål og drømmer. Men noe må gjøres og jeg har tatt noen valg. Prioritering handler ofte om å velge bort ting som betyr mye, fordi noe annet betyr mer... Det handler om å finne ut hva som betyr mest, og gå 110% inn for å få sukess. Heldigvis er kneet på bedringens vei, og jeg kan forhåpentligvis løpe litt utover vinteren. Det kommer til å bli en tilvendigssak, og treningen må økes gradvis. Dette er nok litt av grunnen til at kroppen er sliten og dårlig om dagen. Jeg er ikke flink nok til å lytte. Og selvom jeg fint kunne trene mange timer i uken for ett par måneder siden, så kan jeg ikke kjøre på med samme antall timer med engang jeg føler meg frisk. Hele høsten har vært preget av sykdom eller skader så nå må jeg skjerpe meg for det er kun min egen feil. Jeg må bygge meg opp gradvis og forbedrede kroppen på en enda hardere og tøffere vinter. For det blir det! Jeg løp Holmestrand halvmaraton på 1.33 i april, og målet er å knuse denne tiden på nyåret om kneet tillater det. Fokuset skal ligge på kvalitet i alle økter, og utfordre komforsonen på alle hardøkter. Det skal være vondt, og det skal koste å bli bedre.

Men et lite tips!! Husk å lytt til kroppen din, om ikke havner du på sofaen med skader eller sykdom, og det er ikke gøy! Å husk: det er ikke treningen alene som gjør at du blir sliten, men totalbelastningen da med tanke på jobb, skole, privatlivet, stress og psyken din. Ofte kan fasitsvaret på hvorfor du er sliten være så enkelt som at du stresser for mye. Det er ikke alltid du må ha trent mye eller jobbet masse for å være sliten. Noen ganger kan det faktisk være underbevisstheten din og stresset som ødelegger for deg. Det handler om å ha en balansegang i alt vi gjør! 

Nå som smertene i kneet nesten er borte så trener jeg en del øvelser for å styrke lår, og bein. Flere av øvelsene trener jeg med kun et ben, men da kun eksentrisk fase. Dette fordi forskning og teori bak eksentrisk styrketrening sier at med jevnlig og kontrollert stimulering på senen (i dette tilfelle kneet) vil stimulerer cellene inne i senen til å produsere nytt bindevev som da vil være erstatning for det ødelagte bindevevet. Det er ikke alle med jumpers knee som blir bedre gjennom eksentrisk trening. Men det er gjort flere undersøkelser som viser til at mange med denne skaden kommer tilbake til full trening uten symptomer eller med minimale symptomer. Den eksentriske delen av øvelsene gjennomføres på det kneet du har smerter i. Det vil si at du i øvelsene senker benet ned med kneet du har smerter i, for så å avlaste kneet ved å bruke begge beina til å skyve vekten opp. Øvelsene gjør jeg på begge beina. 

Tips til noen øvelser jeg trener i eksentrisk fase er:

* Ett bens knebøy

Her bruker du begge beina til å skyve deg opp, men kun kneet med smerter til å senke deg ned. Husk stabile hofter og at teknikken er riktig. Jeg bruker en speile til å se på meg selv når jeg utfører øvelsen. Bytt bein og gjør samme øvelse på kneet som også er friskt. 

* Lårcurl fremside

Senker vekten ned med kneet med smerter, begge beina til å løfte vekten opp igjen. Øvelsen utføres på begge beina. 

* Beinpress

Senker vekten ned med kneet med smerter, deretter løfte vekten opp med begge beina for å avlaste. Øvelsen utføres på begge beina. 

Det er også viktig å bruke god tid på øvelsene, og at du ikke stresser i vei med øvelsene. Du skal heller ikke presse kneet for mye hvis du har smerter. Jeg er ingen ekspert og har kun fått disse øvelsene av min trener og fyso, og dette funker for meg. Men det vil ikke si at det er fasit svaret for alle andre. Lytt til erfarende fagfolk, og ikke press kroppen om du har smerter. 

Ha en super dag dere! :-)

Kategorier:
Løp Skader Trening 
2015-10-21 12:57, visad 9883 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerMarthe Kristine Myrhaug Lien

Jeg er femte års psykologistudent og ei løpeglad jente på 24 år som er oppvokst i Sande i Vestfold, men er for tiden bosatt i Budapest. Her jakter jeg på drømmen om å se hvor god jeg kan bli i lang løp, da med fokus på langdistanse ved siden av studiene. Trener mot sesong 2017. Ønsker at denne bloggen skal inspirere til løpeglede og treningsiver med et fokus på et sunt syn på løping og livet generelt. Det handler ikke om å løpe mest, men om å løpe riktig. Følg meg på instagram: Marthekmlien

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Marthe K.M. LienMer


Hei!! Nå er det en stund siden jeg har skrevet her på bloggen. Det har skjedd vanvittig mye det ... [Läs mer]

Maria SørbøMer

Hva er det sikreste tegnet på at høsten har kommet til Oslo? Oslo Maraton. Det er litt lettere å gi ... [Läs mer]

Abelone LyngMer


Se for deg en dramatisk kystlinje med stupbratte klipper i spennene formasjoner, vakre ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser