Marthe K.M. Lien - Den magiske følelsen; Runners high. - Runner's World
Annonse

Marthe K.M. Lien

Den magiske følelsen; Runners high.

Sist uke var en veldig bra treningsuke, hvor jeg fikk lagt ned en god del timer med løpeskoene på beina. Følesen er veldig bra om dagen og endorfinene strømmer til! På torsdag deltok jeg på Nightrun arrangert av Runners World. Vi løp da 15 km igjennom Oslos gater. Det var ca 50 spreke deltakere som møtte opp, og som resulterte i en morsom og sosial løpsopplevelse. Dette var en flott måte å møte andre løpere på ,og jeg håper virkelig det blir arrangert flere ganger! :-)

På søndag hadde jeg en rolig langtur med min spreke "tante". Beina bare "fløy" avgårde. På skolen igår hadde vi om helsepsykologi og stress, vi ble vi fortalt mye om hva fysisk aktivitet kan gjøre med vår helse tilstand. For hva er egentlig helse? Er det å ikke være syk? Helse er en positiv tilstand av fysisk, sosial og mental velvære. Det finnes en lang rekke studier som viser at fysisk aktivitet har en positiv påvirkning på flere helsepåvirkelige sykdommer, og da også stress. De fleste mennesker i dag lever en hektisk hverdag hvor ofte stress kommer inn i bilde. Fysisk aktivitet kan redusere flere faktorer som kan påvirke stress i en positiv retning, og det er blitt sagt at personer som er i fysisk aktivitet vil leve lengre. Å hvem vil ikke leve lengre???? :-) Enkelte studier sier også at fysisk aktivitet kan gi bedre resultater enn psykoterapi! Dette ved hjelp av de kjente endorfinene. Disse hormonene blir utløst ved trening, og gir deg følelsen av glede, mestring, velbehag og overskudd. Dette er også årsaken til at man føler seg mer avslappet og lykkelig etter en treningsøkt. 

På søndag hadde jeg som sagt en lang rolig løpetur, og følelsen under/etter denne løpeturen har vært helt fantastisk! I dag er det tirsdag, og jeg svever enda! Fasiten: Runners high! Jeg glemte både tid og sted, beina "fløy" avgårde, og jeg ble "høy" på meg selv. Det er viktig å ikke forvente denne følelsen etter hver treningsøkt, men jeg er sikker på at ingen angrer etter litt aktivitet i hverdagen. All aktivitet vil ha en positiv påvirkning på humøret og kroppen vår. Om man ønsker å oppnå en lykkerus er det anbefalt å være i aktivitet i minimum 30 minutter, og det er også viktig å være klar over at jo hardere man trener, jo mer endorfiner blir utløst!

Så med dette ønsker jeg dere alle en fantastisk treningsuke og håper flere av dere utnytter mulighetene til å løpe ute, og nyt det! Fart og km har ingen betydning. Det viktigste er at man nyter det, og kobler av. Vi har godt av et lite avbrekk fra hverdagen, og for meg er løping selve terapien etter en lang skoledag. 

Kategorier:
Løp 
2014-11-04 11:27, visad 9712 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerMarthe Kristine Myrhaug Lien

Jeg er femte års psykologistudent og ei løpeglad jente på 24 år som er oppvokst i Sande i Vestfold, men er for tiden bosatt i Budapest. Her jakter jeg på drømmen om å se hvor god jeg kan bli i lang løp, da med fokus på langdistanse ved siden av studiene. Trener mot sesong 2017. Ønsker at denne bloggen skal inspirere til løpeglede og treningsiver med et fokus på et sunt syn på løping og livet generelt. Det handler ikke om å løpe mest, men om å løpe riktig. Følg meg på instagram: Marthekmlien

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Anna Tien Nguyen-SkaretMer


Det handler om tid, det handler om overskudd, det handler om prioriteringer og det handler om mål ... [Läs mer]

Angelika SverdrupMer


Forrige uke deltok jeg i to små, lokale løp i Ålesund. Det er noe eget med disse løpene. Treffer ... [Läs mer]

Thea Foss BækkevoldMer

Reklame:   Lørdag 11. mai var det duket for Holmenkollstafetten og jeg skulle ned til hovedstanden ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser