Marthe K Myhre - Runner's World
Annonse

Marthe K Myhre

Sliten eller SLITEN?

Alle har vært slitne flere ganger. Sliten etter en treningsøkt, en konkurranse, en tøff periode eller en hard dag på jobb eller skole. Det er helt greit og det er helt normalt. Noe hadde vært galt om en ikke hadde kjent seg sliten av og til.

Hva er egentlig forskjellen på det å være sliten og SLITEN, skikkelig sliten og på tide å dra i bremsen? Jeg har slitt veldig og sliter vel fremdeles med å kjenne forskjellen. Sliten etter trening og konkurranser har jeg vært ofte. Det samme har hendt etter jobb og skole. De fredagene du bare lander i sofaen og sovner klokka 19.00. Det har skjedd mange ganger. Men da har jeg "bare" vært sliten etter en lang uke, der alt går slag i slag. 

Så hva er forskjellen på "greit" sliten og "ikke-greit" sliten? De dagene du våkner opp og skal egentlig ut på en treningsøkt, men det å stå opp virker som et enormt prosjekt. Eller når du kjenner deg konstant sliten, tunge bein, dårlig matlyst og sover dårlig. Da er det på tide å dra i bremsen. I godt over et år hadde jeg det slik. Hver intervalløkt og konkurranse var et mareritt. Jeg hadde blytunge bein og en kropp som skrek etter hvile, men fortsatt bare å kjøre på. Sove lite og hvile enda mindre. En ond sirkel ballet på seg. Jeg måtte jo bare, skulle bare... Flink pike får til alt og skal bare gjøre det.

En dag så sier det stopp, enten at kroppen selv bare krasjlander eller at noen andre må fortelle deg at - nå er det på tide å gjøre noe med det. 

For min del ble jeg fortalt. Jeg måtte få høre det ansikt til ansikt at du er i ferd med å kjøre deg helt i senk og lenger ned enn det. Det var på tide å lytte til det kroppen faktisk trengte. 

For min del ble det et endepunkt. Jeg hvilte, jeg tok et oppgjør med meg selv, jeg sov, sov og sov.... Etter en stund kom energien tilbake - sakte, men sikkert. Treningsmengden ble redusert, planene lagt bort og friheten over å styre selv og bruke av min egen tid- når jeg ville - det var befriende. 

Nå er det som å fly. Det er godt å være sliten når jeg skal være sliten. Da må man hvile og fylle opp. Ta konsekvensen av det. Til tider er vi maskiner og kroppen tåler vanvittig mye, men vi lever bare en gang, og livet er for kort til å ikke gjøre det beste ut av hver eneste dag og mulighet vi får. Grip den og ta den - gjennomfør det! 

Publicerat: 2016-02-23 16:19 Kommentarer (0)



Mitt "hemmelige" våpen

Jeg liker ikke ordet doping, eller alle andre former for inntak av medikamenter, eller bruk av andre metoder for å bedre en idrettsutøvers eller et dyrs konkurransedyktighet på en kunstig måte.

For min del har jeg allikevel et "hemmelig" våpen i det å få mer ut av trening og få bedre resultater i konkurranser.

Det "hemmelige" våpenet heter rikelig med mat til riktig tid og ofte nok, samt restitusjon og hvile. Så enkelt og lett kan "alle" tenke, men for meg har det vært et stort problem.

Jeg har trent og konkurrert i mange år med altfor lite næring, for mye trening og lite hvile. Reultatet av det har vært en totalt utkjørt kropp og hundervis av treningstimer egentlig helt uten mål og mening, totalt uten utbytte. Tross dette har resultatene til tider vært ganske bra.

Det er først i det siste det riktige fokuset med mat, hvile og restitusjon har blitt enklere å gjennomføre og effekten av trening har dermed blitt bedre.

(Bildet er tatt av Frode Monsen, www.sportsmanden.no)

Framgangen er merkbar og energien blir bedre og bedre. Det samme med positiviteten i hodet og kroppen. Mat, hvile, restitusjon, trening og resultater henger sammen. De beste er ofte de beste på alle disse områdene også.

For meg jobber jeg stadig for å bli bedre og få alt på stell, fortelle meg sjøl om at skal en bli bedre må alle detaljer bli bedre. Hele tiden optimalisere i en travel hverdag med jobb og trening. Når rekker jeg å hvile, når rekker jeg å spise, når rekker jeg å ta 10 minutter helt off.

Dette er ofte enklere for toppidrettsutøverne som ikke trenger å ha fokus på jobb for å få økonomien til å gå rundt. For min del teller hvert eneste minutt i forhold til riktige valg til riktig tid.

Jeg må utnytte alle ledige stunder til å gjøre det beste ut av hverdagne. Jeg planlegger, legger plan for dagen og gjennomfører etter beste evne, selv om det alltid dukker opp noen uforutsette ting.

Så nok mat, nok hvile og god nok restitusjon er alfa og omega for mine resultater og mine fremganger. Har jeg dette på stell er det minutter å hente både på halvmaraton og maraton. Full klaff kommer og jeg gleder meg til å dra utnytte om mitt "hemmlige" våpen.

Publicerat: 2016-02-07 10:42 Kommentarer (0)



Gå på ski i vinter

Langrenn er en av de fineste utholdenhetsidrettene som fins. Litt av årsaken til dette er at det å gå på ski for det meste foregår i skogen, et stykke fra biltrafikk og bebyggelse. Dette gir store muligheter for variasjon og opplevelser. Samtidig kan en komme et stykke avgårde på ski og ikke holde seg i det samme området hele tiden.

Langrenn er en skånsom idrett for kroppen. Her får man ikke alle slagene i beina, slik man har i løping. Klassisk og skøyting er to gode teknikker som gir god variasjon for blant annet løpere.

Jeg er glad jeg har bakgrunn som langrennsløper og at jeg har gått på ski fra jeg var lita jente. Langrenn er en teknisk idrett og for å få fullgodt utbytte av langrennsturene er en viss teknikk avgjørende. 

Det er helt suverent å bruke langrenn som god utholdenhetstrening vinterstid. Jeg bytter gjerne ut langturene på beina med langturer på ski. Heller det enn å løpe på dårlige forhold og løpe på seg uvaner, eller å løpe to timer inne på mølla. 

For meg er det heller ikke fjernt å legge inn noen konkurranser på ski eller hardøkter. Å gå sammenhengende distanser på ski er veldig god O2-trening, men også skikkelig moro. Å få brukt både armer og bein er noe annet enn å bare bruke beina. 

Så for alle løpere, kom dere ut på ski. Det gir en herlig følelse av flyt og det er balsam for løpebeina. Hvorfor bare løpe og løpe og løpe på vinteren og kanskje bli småskadet, når en kan bytte ut noen av turene med langrennski? 

For min del går jeg både 1-2-3-4 økter i uka på ski og det har ikke jeg tatt skade av... 

GOD TUR!

Publicerat: 2016-02-04 16:17 Kommentarer (0)



MerMarthe Katrine Myhre

Langdistanseløper med maraton som favorittdistanse, men vil bli raskere på de kortere distansene. Bor i Hunndalen, rett utenfor Gjøvik. Et treningsparadis både sommer og vinter. Her er det lett å finne seg godt tilrette og leke seg gjennom de mest utfordrende treningsøktene. Her kommer jeg til å skrive om trening og mye annet spennende som gjør livet godt å leve. Jobber som lærer og skriver litt for ulike magasiner. Løper i verdens beste klær fra CRAFT SPORTSWEAR NORGE og med sko fra SAUCONY NORGE Egen blogg: http://www.marthemyhre.no/

RSS-flöde



Mest lest




Kategorier

  1. » Trening


I bloggen

Anna Tien Nguyen-SkaretMer


Det handler om tid, det handler om overskudd, det handler om prioriteringer og det handler om mål ... [Läs mer]

Anders Storhaug HeenMer


Under løping er musculus gluteus medius helt sentral for å opprettholde stabiliteten i hoften og ... [Läs mer]

Thea Foss BækkevoldMer

Reklame:   Lørdag 11. mai var det duket for Holmenkollstafetten og jeg skulle ned til hovedstanden ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser