Marthe K Myhre - Runner's World
Annonse

Marthe K Myhre

Treningshverdagen - opp og frem!

Hva gjør vi løpere og hvordan trener vi? Her gir jeg dere et innblikk i en helt vanlig treningsuke for min del. Ingen kjære mor og jeg lever i trua på at hardt arbeid vil betale seg til slutt.

Bildet er tatt av Frode Monsen

Mandag:

1.økt: Rolig morgentur løp

2.økt: Rolig løp

3.økt: Styrketrening (maks)

Tirsdag:

1.økt: Rolig morgentur løp

2.økt: Oppvarming, 12×1000 meter, nedløping

3.økt: Slyngetrening

Onsdag:

1.økt: Litt lengre morgentur løp

2.økt: Skitur

Torsdag:

1.økt: Rolig morgentur løp

2.økt: Oppvarming, 12 km progressiv løp, nedløping

3.økt: Styrketrening

Fredag:

1.økt: Rolig morgentur løp

2.økt: Skitur

Lørdag:

1.økt: Oppvarming, 15×500 meter, nedløping

2.økt: Rolig restitusjonsøkt løp

3.økt: Slyngetrening

Søndag: 1.økt: Langtur løp eller løpetur+Skitur

Mellom øktene er det vanlig skolejobbing og er i tillegg medarbeider på Torshov Sport Gjøvik. Jeg stortrives og jobber hver eneste dag for å prestere bedre. En dag blir det fullklaff!

Nå nærmer det seg løpesesong! Det er antydning til vår i lufta og delvis bare veier på Gjøvik. Tenker å legge hardøktene ut om været holder seg og forholdene ligger tilrette for det framover. Løpemølle er bra det, men det er ute det skal konkurreres… Gleder meg til å kjempe og krige med asfalten igjen. Bli med da vel!

Publicerat: 2015-02-22 22:13 Kommentarer (0)



NM på ski - en real folkefest i strålende miljø

I går gjorde jeg comeback i vanlig distanserenn i langrenn. Det var skikkelig artig – rett og slett et realt kick. Resultatet er ikke noe å skrive hjem om, men jeg ble langtfra sist. For en som ikke har rørt rulleski på 3 år og ikke har trent noe som skal tilsi å kunne gå fort på ski disse 3 årene, er det ikke mer å forlange. Ski er ferskvare som alt annet.

Så hvorfor gjør jeg dette, er det mange som har spurt om? Ski er helt fantastisk trening for løpere og skimiljøet er noe helt unikt. Tenk om friidrett og løpemiljøet bare hadde vært halvparten så bra? Jeg tror det er en grunn til at det er så mange gode skiløpere i Norge. Alle deler erfaringer med hverandre og alle trener SAMMEN. I går løp jeg en rolig kveldstur med Ingvild Flugstad Østberg, Maiken Caspersen Falla, Kathrine Harsem og Ragnhid Haga – verdens beste skijenter. Snakket og skravlet – ikke veldig mye som tilsier at de er både Olympiske mestre, verdenscup-vinnere osv. De er helt vanlige jenter, som deler av sin erfaring.

I friidrettsmiljøet har jeg ikke opplevd dette – enda. Det er få som vil dele av sin trening og det er få som vil fortelle om sine konkurranseplaner, samlingsplaner og gode økter. Hvorfor er det slik? Her har friidrettsfolk mye å lære. Tror miljøet hadde blitt større og bedre bare med små forandringer.

Jeg kommer til å gå mer på ski. Rett og slett fordi jeg synes det er artig og for meg er det motiverende i treningsarbeidet mot gode tider på maraton. Bedre O2-trening får jeg ikke og samtidig styrker det meg på alle måter. Det hjelper jo også å ha en samboer som pusher meg på områder innen ski og er flink til å overtale meg til å ta noen sjanser.

Jeg kommer ikke til å ha noen lavare ambisjoner på løpefronten. Det er løper jeg er og det er mesterskap 2 år på rad nå. Jeg har høye ambisjoner og klare mål med det jeg driver med. Løpesesengen starter for meg i år i april og maraton skal løpes – løpes raskt i mai. Innen den tid skal jeg gå litt mer på ski og jeg håper resultatene blir bedre nå etter hvert.

Jeg er bedre på lengre distanser og jeg har omtrent kun gått klassisk og er nok hakket hvassere der. I ukedagene blir det 2-3 økter på ski og 11-12 økter løp, samt 2-3 økter styrke.

Jeg trener 14 kondisjonsøkter i uka og styrke kommer i tillegg. Alle kvalitetsøkter gjennomføres med løpesko og da helst på mølla. Jeg er godt forberedt og godt trent for tiden og ser fram mot det som venter, både med ski og løpesko.

Vinteren er enda lang og målet er satt for løpesesongen 2015. Bare å brette opp ermene, holde seg frisk, rask og skadefri. Da blir 2015 et strålende år og jeg vet at 2.40.00 på maraton er en tid som skal være mulig å slå. Det er et VM-krav det trenes mot og målet er innen rekkevidde!

Som en fotnote vil jeg opgså nevne at jeg har inngått en ny sponsoravtale med de flotte folkene i Idrett Uten Alkohol. Jeg har aldri drukket alkohol og det har heller ikke min gode samboer. Det er bare et valg vi har tatt og har aldri hatt noe problemer med det. Jeg er stolt og ydmyk over å være en del av Deres flotte verdier og være en god samarbeidspartner for de fram til 2016. Så heretter vil jeg løpe og gå på ski med Idrett Uten Alkohol-logo på klærne mine.

Publicerat: 2015-02-04 16:51 Kommentarer (0)



MerMarthe Katrine Myhre

Langdistanseløper med maraton som favorittdistanse, men vil bli raskere på de kortere distansene. Bor i Hunndalen, rett utenfor Gjøvik. Et treningsparadis både sommer og vinter. Her er det lett å finne seg godt tilrette og leke seg gjennom de mest utfordrende treningsøktene. Her kommer jeg til å skrive om trening og mye annet spennende som gjør livet godt å leve. Jobber som lærer og skriver litt for ulike magasiner. Løper i verdens beste klær fra CRAFT SPORTSWEAR NORGE og med sko fra SAUCONY NORGE Egen blogg: http://www.marthemyhre.no/

RSS-flöde



Mest lest




Kategorier

  1. » Trening


I bloggen

Anders Storhaug HeenMer


Under løping er musculus gluteus medius helt sentral for å opprettholde stabiliteten i hoften og ... [Läs mer]

Bulken og BettanMer

Nå vet ikke gutta helt hvor langt de har kommet i treningen sin. Sjekk ut episoden for uke ... [Läs mer]

Askild Vatnbakk LarsenMer

Om litt over tre uker løper jeg Hardangerjøkulen ultra. Det er et nytt løp på kalenderen, og har ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser