Marthe K Myhre - Runner's World
Annonse

Marthe K Myhre

Er det mulig å få varmesjokk?

Sommeren har vært flott og jeg håper det varer – lenge. Må si det har vært varmt, usedvanlig varmt. Treninger har vært lagt til tidlig på morgenen og sent på kvelden. Noen dager har imidlertid treningen blitt “litt forsinket” og jeg har ikke fått løpt ut før kl 8.30… Da har det rett og slett blitt litt nedsatt treningsinnsats pga. det varme været. Er det mulig i Norge? Jeg synes det er flott!

Forrige fredag var jeg i Sverige og løp Kraftprovet. Et flott løp rett og slett, både med tanke på arrangementet, men også rammene rundt. Det er fantastisk fint i området. Løpet gikk sånn passe. Et godt beskrivende ord er veldig varmt. Dagene før var varme og jeg føler min kropp går i dvale. Dårlig søvn og høy puls på mange økter. Aner ikke hvorfor det er slik, men jeg takler trening i varme utrolig dårlig. Ikke svetter jeg heller, bare føler at jeg blir helt overkokt innvendig og værst går det ut over hodet. Jeg klarte å karre meg inn til en tredjeplass i løpet og fikk med meg litt svenskepenger hjem i premie. Ikke lett å få noen god følelse underveis, da jeg føler det er en kamp å komme seg til startstreken i 30 grader pluss kl 16 på ettermiddagen.

Tiden etter løpet har vært tung. Kroppen har ikke vært helt i treningsmodus og jeg har vært trøtt hver eneste morgen. Selv om jeg føler at det løsner etterhvert i øktene, har kroppen vært tung og dau å dra ut fra huset. Beina har i grunnen vært bra, men mye værre med hodet. Når frysepinnen meg velger å dusje i iskaldt vann flere ganger om dagen er det varmt, men for all del…. SOMMER ER HERLIG! Dagene der jeg fryser kommer raskt nok. Har løpt et par gode hardøkter tidlig på morgenen og det har fungert OK det.

Planene framover blir mer rettet mot maraton. Jeg starter oppkjøringa mot høstmaraton den 1.august og gleder meg veldig til å gå inn i min egen boble, der alt blir rettet mot en spesiell dag og dato. Rart med det, men det blir lett å tyne kroppen til det ytterste på de øktene som det skal tynes hardt under. Hodet liker det – å tynes… Konkurransene som løpes i nærmeste framtid blir trening og et ledd i maratontreninga. Kommer ikke til å lade noe spesielt opp til de konkurransene jeg løper, men de blir lagt inn som gode hardøkter. Kanskje som en solid maratonøkt der oppvarming og neløping blir en del av den tøffe sorten. Uansett blir det konkurranser – for jeg er litt for glad i å løpe nettopp med startnummer på brystet. Mye artig på gang og mye moro kommer! Sensommeren og høsten blir fin og framgangsrik! Opp i ringa! Jeg gleder meg!

 

Publicerat: 2014-07-27 16:47 Kommentarer (0)



En god frihelg

Frihelg - det ordet er herlig og noe som klinger veldig positivt. Jeg har løpt en del konkurranser i år og mange av de har vært lenger enn 15 km. Det er konkurranser som tærer på kroppen og som gjør at du må ta hensyn til det i dagene etter.

Konkurransene har stort sett gått veldig bra. Har løpt alle rundt 2-3 minutter raskere enn i fjor og årene før det. POSITIVT! Samtidig føler jeg at i hver eneste konkurranse har jeg hatt mer inne. Akkurat som det startet med i min første halvmaraton i februar. Der følte jeg at jeg "lett" kunne løpt 2 minutter raskere. Det samme med min maraton i Sevilla. Der vet jeg at jeg hadde løpt inn på 2.37-tallet hadde ikke magen slått seg vrang... Slik har det vel egentlig fortsatt. Uansett er framgang noe som er bra. Bare så synd at med mine 2 maraton i år har jeg egentlig vært noen minutter bedre enn det slutt-tiden tilsier. Fryktelig irriterende da tiden jeg måtte ha løpt på for å løpe i EM er 2.38. Noe jeg har vært godt nok til, men som resultatlista ikke viser. Dette gjør meg bare ekstra motivert og fryktelig gira i dagens treningsarbeid. Det er lett å presse seg det lille ekstra, det er lett å løpe så du nesten havner i grøftekanten på hardøktene. I en maraton til høsten skal jeg vise at framgangen også kan vises på resultatlistene. Målet er 2.35-2.36 og det skal jeg jammen meg kjempe hardt for.

Denne helga er det konkurransefri, men absolutt ikke treningsfri. Varme sommerdager er flotte treningsdager. Lett å stå opp og løpe en god hardøkt i dag tidlig og lett å løpe en restitusjonsøkt nå i kveld. Viktigheten nå er bare det å klare og holde kroppen på pluss-siden med overskudd. Med mer fri, mer hvile og søvn, riktig fokus på kosthold og restitusjon, virker det som om det også går lettere. For det er hvile og nok søvn som har vært langt på minussiden fram til juli. Da blir heller ikke overskuddet og de gode resultatene slik de bør være. Hjelper ikke å legge ned god trening hvis ikke kroppen er på pluss-siden i konkurranser. Fort noen minutter å hente her.

Så fram til de neste konkurransene og viktige hendelsene, er overskudd min største prioritet. VIKTIG å huske på!

Publicerat: 2014-07-12 21:33 Kommentarer (0)



Noen synes det er lett, andre sliter litt mer

Jeg snakker om å få tid og finne lyst til å trene i ferien. Mange sliter med å holde de fine rutinene vedlike, da vi får fri fra jobb og skole. Vi sover litt lenger på morgenen etter å ha vært oppe litt for sent om kvelden. Vi bruker lenger tid på alt vi vanligvis gjør unna i en fei, da vi har faste tider for avreise og tidspunkt å holde. Plutselig er det ettermiddag før vi nesten har rukket og gjort noe mer enn å suse rundt.

Det er LOV! Vi trenger avbrekk og vi trenger dager der det ikke skjer noe. Ferie er avslapning og tid til å gjøre ting vi ellers ikke har så god tid til i hverdagen. Som å sove om morgenen til vi våkner av oss selv. Spise frokost lenge og vel med venner og familie. Det er kjempe deilig. Vi reiser på ferie og nyter late dager ved stranda, på hytta på fjellet eller ved sjøen. Priviligerte som kan nyte noen dager og uker med fri.

For de av dere som trener jevnlig og har satt dere et mål med treninga, kan slike dager også gnage på samvittigheten. Stadig er det sammenkomster og opplevelser vi ikke ønsker “å gå glipp av”. Selvfølgelig skal vi prioritere alt det sosiale og ferieaktivitetene som familie og venner ønsker å ha oss med på, og som vi selv ønsker å delta på. Men når skal og kan vi få tid til å trene?

Jeg slår et slag for tidlige morgenøkter eller økter som kan utføres på vei til eller fra steder vi skal til. Hva med å komme seg opp litt før på morgenen, mens de andre sover. Få gjennomført en time med løpesko på morgenen før frokost. Dette må bare prøves, for jeg er sikker på at dette er en aktivitet som lett kan gjennomføres av mange. Det er mange fordeler ved å legge treninga til morgenen. Du er uthvilt og klar for litt pust og pes. Ofte er det mer behagelig temperatur og veldig ofte lite trafikk og støy. Du kan nyte deg selv, naturen og stillheten. Etter løpeturen kan du spise en lang og god frokost sammen med de andre, velvitende at du har gjennomført dagens trening og kan være med på alt av gjøremål og aktiviteter de andre skal.

Hvis ikke morgenøkter faller i smak, kan økter til eller fra et sted være en fin mulighet. Skal dere i middag hos noen som bor et stykke unna, ta løpeskoene, sykkelen eller rulleski fram til stoppestedet. Effektivt og miljøvennlig på samme tid. For mange er det også lettere å motivere seg, da det er en eksakt strekning for turen og at stoppestedet er det stoppestedet som ender økta. Her kan hver og en enkelt forlenge økta med en lenger vei, eller gjøre økta mer spennende med å legge inn full spurt til ulike skilt. Strekningen kan legges opp til en progressiv langtur, naturlig intervall eller mer definert intervall med oppvarming, antall intervalldrag med eksakt lengde på dragene med pauser og nedtrapping. Bare fantasien setter grenser for hva man kan gjennomføre.

Uansett ambisjonsnivå og mål med treninga er sommeren perfekt for aktivitet og trening. Vi har mye tid til å hente oss inn igjen og dagene er lange i forhold til lyset. Har du trent noen dager i uka før ferien og vil fortsette med det til høsten, er noe aktivitet bedre enn ingenting. Trening er ferskvare.

Selv synes jeg det er lett å trene på sommeren – veldig lett. Mer fri og mange fine turmuligheter. Det er dager som jeg må tvinges inn igjen og avslutte en økt lenge før jeg egentlig kunne pga. treningsfasiliteter, vær og temperatur. Er jeg på hytta må jeg ta meg selv i nakken. Det er et treningseldorado. Milevis med flotte grusveier å løpe på. Alt til sin tid. Jeg har et program å følge og jeg ønsker framgang med det jeg driver med. Akkurat nå kunne jeg ha løpt hardøkt hver dag.

Husk at all aktivitet er bedre enn ingenting og sommeren er til for å nytes. Ferie er noe alle trenger!

Publicerat: 2014-07-06 15:18 Kommentarer (0)



MerMarthe Katrine Myhre

Langdistanseløper med maraton som favorittdistanse, men vil bli raskere på de kortere distansene. Bor i Hunndalen, rett utenfor Gjøvik. Et treningsparadis både sommer og vinter. Her er det lett å finne seg godt tilrette og leke seg gjennom de mest utfordrende treningsøktene. Her kommer jeg til å skrive om trening og mye annet spennende som gjør livet godt å leve. Jobber som lærer og skriver litt for ulike magasiner. Løper i verdens beste klær fra CRAFT SPORTSWEAR NORGE og med sko fra SAUCONY NORGE Egen blogg: http://www.marthemyhre.no/

RSS-flöde



Mest lest




Kategorier

  1. » Trening


I bloggen

Thea Foss BækkevoldMer

September er her og høstens mange herlige løpe nærmer seg. Før den tid vil jeg imidlertid ta dere ... [Läs mer]

Lidingöloppet 2019Mer

Hei. Som en forberedning til Lidingøloppet så har jeg nå vært til Løplabbet og har fått tatt en ... [Läs mer]

Eira TorsteinsenMer

Tirsdags morgen forrige uke tikket det inn en mail fra magasinets redaktør, Sara. Mailen inneholdt ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser