Marthe K Myhre - Det viktige i hverdagen! - Runner's World
Annonse

Marthe K Myhre

Det viktige i hverdagen!

Kostholdet er en av de tingene jeg har mest fokus på i min hverdag. Jeg har gått en hard skole og har hatt mange nedturer i forhold til mat og kropp, uansett er det mulig å komme sterkt ut av et slikt forvrengt liv. Det er faktisk mulig å komme veldig mye sterkere ut av det - du må bare tro på det selv.

For min del starter noen dager med en løpetur før frokost. Alt er veldig avhengig av hvilke treningsøkter jeg skal ha den aktuelle dagen. For at jeg skal klare å løpe 10-15 kilometer før frokost er jeg avhengig av å ha spist jevnt og godt, samt avsluttet med en solid og god kveldsmat. Uansett om jeg ikke spiser frokost før den aktuelle turen, drikker jeg alltid noe med næring og spiser en banan. Da jeg kommer inn igjen etter turen som tar meg maks 1 time og 15 minutter, er det rett inn til en solid frokost. Før dagens plikter kaller.

Andre dager da jeg har mulighet for en god hardøkt, er det selvfølgelig en bra matmengde som jeg inntar på morgenen. Jeg er av den typen som liker å gjøre unna de harde øktene, som dagens første økt. Før langturer er det også viktig med god og riktig mengde mat.

En annen ting jeg har stort fokus på er restitusjonsmåltid. Det ligger alltid en energibar/restitusjonsbar fra YT og venter på meg ved døre. Den legger jeg der da jeg løper ut på økter. Den går ned på høykant før dusjen venter. Hvilken type økt jeg har hatt, spiller ingen rolle. Det er like viktig med restitusjon!

For oss som trener to økter hver eneste dag, er nok mat, riktig mat og nok drikke utrolig viktig. Trening bryter ned kroppen. Det er det som skjer mellom øktene som bygger opp og gjør kroppen klar for nye treninger. Får kroppen for dårlig og for lite næring, fortsetter kroppen å brytes ned. Det hjelper svært lite å trene 20 timer i uka hvis ikke kroppen får mat til å bearbeide treninga og gi den byggesteiner som bedrer form og muskler. Husk at hjertet er en muskel som trenger næring for å yte bedre og pumpe blod rundt i kroppen. Finnes ikke noe sunn logikk i å "slanke" hjerte med for lite mat, samtidig som du trener som en gal for å stadig bli bedre...

Så mitt kosthold kan se ut som dette:

Frokost: Brødskiver med ost, skinke, leverpostei, samt kokt eller stekt egg.

Trening: Hardøkt, oppvarming+10x1000 meter+nedløping

Restitusjon: YT restitusjonsbar

Lunsj: Brødskiver med pålegg, samt 2 egg

Mellommåltid: Yoghurt og korn+banan

Trening: 10 km rolig

Restitusjon: YT restitusjonsbar

Middag: Pasta, laks, grønnsaker

Kvelds: Yoghurt og korn eller brødskiver + banan/frukt

Dette er en helt vanlig dag. Jeg er mye på farten og har alltid med meg niste. Har funnet ut at hvis jeg slurver med kostholdet blir resultatene deretter. Du blir hva du spiser. Mye trening og en aktiv hverdag krever mye energi - faktisk mer enn du tror. Det er mange mosjonister der hjemme som spiser for lite i forhold til sin hverdag med familie, jobb og trening. Spis mer enn det dere tror!

Jeg har opplevd ofte at maten jeg spiser begynner å krangle i magen under løp og konkurranser. Derfor har jeg prøvd meg fram med hva jeg tåler og ikke tåler i forhold til trening. Grovt sett så tåler ikke magen min for grovt brød med for mye fiber. Dette førte til vond mage og dostopper. Jeg baker ofte brød selv og nå er oppskrifta forandret med litt ulike meltyper. Ellers så spiser jeg veldig mye av disse varene som jeg har bilder av under. Det viktigste av alt er å få i seg nok mat. Uten mat og drikke - duger helten ikke! Dette er helt sant og noe jeg har erfart så altfor godt på kroppen og psyken. Lev i nuet!

Det desidert beste å drikke. Olden er og blir frisk og godt!

Polarbrød med fullkorn. Utrolig godt og noe magen min tåler veldig godt. Lett å ha med. Anbefales!

Fløytemysost fra Synnøve Finden er noe jeg spiser hver dag. Tar til og med med meg på turer til utlandet.

Pasta fra Jacobs Utvalgte.

 YT energibar. God og utrolig lett å ha med seg der du måtte ferdes. Her går det med 2 om dagen.

Det eneste kosttilskuddet jeg tar. Dette virker og holder meg frisk! Anbefales! Spiser du ikke fisk 3 dager i uka er dette et godt tilskudd.

Det beste kornet å ha i yoghur. Masse god næring fra AXA. Min favoritt!


2014-06-18 21:36, visad 7586 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerMarthe Katrine Myhre

Langdistanseløper med maraton som favorittdistanse, men vil bli raskere på de kortere distansene. Bor i Hunndalen, rett utenfor Gjøvik. Et treningsparadis både sommer og vinter. Her er det lett å finne seg godt tilrette og leke seg gjennom de mest utfordrende treningsøktene. Her kommer jeg til å skrive om trening og mye annet spennende som gjør livet godt å leve. Jobber som lærer og skriver litt for ulike magasiner. Løper i verdens beste klær fra CRAFT SPORTSWEAR NORGE og med sko fra SAUCONY NORGE Egen blogg: http://www.marthemyhre.no/

RSS-flöde



Mest lest




Kategorier

  1. » Trening


I bloggen

Thea Foss BækkevoldMer

Reklame:   Lørdag 11. mai var det duket for Holmenkollstafetten og jeg skulle ned til hovedstanden ... [Läs mer]

Anna Tien Nguyen-SkaretMer


| innholder sponsede produkter fra ASICS | Ny og hemmelig fødsel Jeg har tidligere sammenlignet ... [Läs mer]

Bulken og BettanMer

Nå vet ikke gutta helt hvor langt de har kommet i treningen sin. Sjekk ut episoden for uke ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser