Maria Sørbø - Runner's World
Annonse

Maria Sørbø

Ecotrail - løpetur og trenigsfokus med Didrik Hermansen

Onsdag denne uken inviterte Anton sport Bogstadveien og Ecotrail til foredrag med ultraløper Didrik Hermansen, men først løp vi en liten time sammen, og foredraget; det fikk vi høre på mens vi spiste en veldig god suppe.

En bra kveld med andre ord. Veldig moro å delta på slike eventer hvor man møter andre løpeglade mennesker, hilser på Instagramvenner, deler løpeerfaringer og historier og ikke minst får løpt samtidig.

Fotograf: Geir Bjerkestrand (funwithrun)

Kristin og jeg skal løpe Ecotrail 80 k sammen 

Løpeturen gikk opp og rundt Frognerparken, og ned og rundt Slottsparken. Noen ekstra sløyfer for å få den lang nok. Pratetempo. En sosial løpetur, akkurat slik jeg husker Ecotrail i fjor. Jeg har kun løpt et ultraløp, og det var da. Jeg løp 80 km. Det var en annerledes opplevelse for meg at alle pratet med hverandre i løypa. Det har man stort sett ikke tid til på kortere distanser. Det var superhyggelig. Ecotrailopplevelsen gav mersmak, og jeg har meldt meg på igjen i år - også denne gangen på 80 km.

Jeg snakket med flere som har meldt seg på ulike distanser på Ecotrail, blant annet en dame som begynte å løpe i høst. Hun gikk rett på sak og startet med et bakkeløp. Nylig gjennomførte hun et 10 km løp og nå har hun meldt seg på 21 km på Ecotrail. Det er så bra det. Løpegleden er på plass. Både inspirerende, og veldig imponerende.

Vi fikk altså gleden av å høre på Didrik Hermansen, Norges beste ultraløper. Han snakket blant annet om trening, skader og skadeforebygging. Han traff spikeren på hodet hele tiden. Jeg kjente meg igjen i masse, og det tror jeg flere andre også gjorde. Valg som vi løpere gjør på godt og vondt, som feks hvor lett det er å sluntre unna viktige styrke/tøyeøvelser fordi man heller vil bruke tiden på nok en løpetur eller at vi "bare" skal løpe hjem selv om vi kjenner at vi får vondt når vi løper. (Der har jeg syndet flere ganger) Da er det som Didrik sier viktig å lytte til kroppen og stoppe opp. Gå i stedet for å løpe, selv om det måtte ta 4 timer å komme seg hjem.

Fotograf: Geir Bjerkestrand (funwithrun)

I forbindelse med skader la jeg ekstra merke til at han sa flere ganger: Du kan trene selv om du er skadet, så lenge du ikke trigger skaden eller har vondt. Det er vakker sang i ørene til en skadet løper som ikke orker tanken på løpepause tenker jeg. Man trenger ikke å legge seg på sofaen. Man kan trene alternativt, eller kanskje det holder å finne en annen løpeform enn man pleier. Løper du mest flatt til vanlig, kan kanskje bakketrening fungere i skadeperioden.

Variasjon er alltid bra og skadeforebyggende. Nå som vinteren er her kan langrenn være en skånsom treningsform å avlaste løpekroppen med. Det er også den rette tiden til å investere i litt ekstra styrke og tøyeøvelser selv om det noen ganger oppleves kjedelig. Det er en viktig investering før løpesesongen begynner for fullt. April måned er en kritisk måned for mange løpeben når våren er på plass for fullt, og vi dundrer avgårde på asfalten igjen. Det er smart å bruke tiden nå på å ruste seg til det, og ikke minst fortsette jevnt og trutt med øvelsene ellers i året også.

Et enkelt forebyggende tips fra Didrik til kontorrotter som meg er å jobbe mer stående. Jeg tok til meg alt som ble sagt og sto mer enn 25 % av dagen i går. Jeg har hørt noe om at hvis man klarer å gjøre noe nytt 21 dager på rad så blir det en vane. Det gjenstår å se, men jeg VET - og jeg så det enda klarere i går - at min rygg og nakke ikke har det bra 8 timer om dagen på den kontorstolen. Et annet genialt tips, det er bedre med 15 ett minutts pauser om dagen (hvor du tøyer og bøyer litt) enn EN 15 minutters pause. Noe å tenke på :)

Vi fikk gode treningstips, og råd til hvordan man kan gjennomføre Ecotrail på en bra (les overlevelig for meg som skal løpe 80) måte uansett hvilken distanse man har valgt. Hovedbudskapet er at man må jobbe for å nå målene sine, og man må som regel ofre noe også. På de lengste distansene bør man ha en del kilometer i banken på forhånd hvis man skal stå på startstreken med en god følelse, og da kan en av tingene man må ofre være lange sovemorgener i helgene. Ihvertfall hvis man har familie. For å holde seg inne med dem er det greit å starte tidlig så man har litt igjen av dagen etter treningsturen :)

Jeg sugde til meg hvert ord. Jeg synes foredraget var superinspirerende og nyttig, og ikke minst ble det servert med en god porsjon humor. Jeg fikk bakoversveis av ting Didrik fortalte som er naturlig for han, som feks: "De gangene jeg har treningsturer på over 6 mil ... " 6 mil!! De gangene?? Hvor ofte gjør du det? Jeg skjønner at han gjør det ofte. Han er jo Norges beste ultraløper, men det høres så vilt ut. Eller, "Jeg har trent Ecotrail traseen flere ganger". Tanken på å ta de 80 som en treningstur gjør meg svimmel. Han snakket også om 6 mils turer på tredemølle. Da hadde nok rullegardinen gått ned hos meg, men det er så kult å høre at det går an. Helt overjordisk spør du meg.

Didrik sitt forslag til treningsprogram på de forskjellige distansene på Ecotrail ligger på Ecotrail sin Facebookside.

Løpetreff som dette gav også mersmak. Ingen tvil om at alle var på samme planet her, og det var moro :-)

Nå er det bare å glede seg til Ecotrail. Har du meldt deg på? Distansene man kan velge mellom er 10 km, 21 km, 30 km, 50 km og 80 km. Bli med :-)

Maria

Publicerat: 2019-02-15 10:28 Kommentarer (0)



På god vei ut av dvalen - noen av mine løpemål for 2019!

Nå har det gått en stund siden sist. Jeg føler jeg nesten har ligget litt i dvale. Etter maraton i Valencia 2. desember måtte jeg bare ha løpepause. Jeg var mett av løping, løpevondter, fysioterapeuttimer og alt som følger med. Det var deilig å bare ta fri i desember. Jeg hadde et par løpeturer hjem fra jobb og en styrketime eller to på SATS, men det var alt.

Julen feiret jeg på hytta. Grunnet syvsoving fikk vi ikke så mange timer med lys, men vi fikk noen fine skiturer. Det var deilig å lade batteriene.

Ingen nyttårsforsetter. Det tror jeg ikke særlig på. Jeg har mer tro på gode vaner, og det å trene har blitt en rutine som jeg egentlig ikke faller ut av lenger. Selv ikke med noen ukers pause. Jeg var derimot veldig motivert for å trene igjen i januar.

Lange løpeturer har det ikke blitt enda. Det går stort sett i turer hjem fra jobben og ulike intervalløkter på SATS. Langturene nå foregår på ski, og det er helt fantastisk. Veldig skånsomt og fint for den trøblete kroppen med variasjon. Barna er også så flinke på ski, og det at noe av treningen kan skje sammen med familien er toppen av lykke. Selv om vi er på tur teller alle milene med dem som trening for meg. Jeg opplever også at barna kan være i stand til å gå fra meg til tider, så det er jammen ikke bare søndagstempo sammen med dem. Puh!

Styrke ... Styrke .... Styrke ... Styrke er min svakhet! Men jeg trenger det. Jeg liker å delta på timer som crosstraining og bodypump, men fysioterapeuten som jeg fortsatt får oppfølging av innimellom mener at tung styrke med få repitisjoner kunne fungert for blant annet min vrange setemuskel. Jeg er ikke komfortabel i styrkerommet. Jeg har gått til PT før, og hadde en periode litt taket på det, men det begynner å bli en stund siden, og jeg kan virkelig med hånden på hjertet si at det har jeg falt ut av. Jeg har nå spurt om en veiledningstime, og vil etterhvert gå til PT. Det er nok flere enn meg som føler det på akkurat samme måte, så tenkte at det er fint å kunne dele den følelsen.

2019 består av mange morsomme mål. Her er noen av dem:

  • Sentrumsløpet - Like sikker i kalenderen som julaften. Det morsomste 10 km løpet på jord. Jeg og #høgepålivet jentene er superklare for vårens første løpeeventyr. 
  • Ecotrail 80 k - Sissel og jeg har stadig på oss supermanntrøyer, og det ingenting som skal til for at vi klarer å påvirke hverandre til å melde oss på alt mulig. Litt skummelt egentlig. Hva blir det neste? Ecotrail 80 gjorde vi i fjor sier vi litt sånn eplekjekt, men det er jo ingen garanti for at det neste blir like eventyrlig som sist. Plutselig pisker sidelengs regnvær oss i fjeset, men da får vi prøvd det også. Her er egentlig det største målet å ikke gå på en like stor skosmell som i fjor. Mannen fikk bakoversveis da vi flyttet i sommer og så samlingen. Har så jeg klarer meg en stund :) Ser frem til Ecotrail 80 k med STOR GLEDE. 10-12 timer i marka bruker jeg gjerne lørdagen på. 
Sissel og jeg - sammen er vi dynamitt 
    • 3 dagers løp på Hardangervidda - Her har ikke jeg kontrollen. Det har mine #høgepålivet venninner Sissel og Hanne. Jeg fikk dette i 40 års gave, og bare storgleder meg til å henge på disse terrengdamene. Det går rykter om 10 mil på tre dager. Dette blir en opplevelse. 
    • Oslo maraton - Halvmaraton vel og merke. Elsker den distansen, og det går ikke an å ikke være til stede under Oslo maraton, så den er bankers. 
    • Amsterdam maraton - Vet dere hva? Vi er 15 (!!) #høgepålivet jenter som drar til Amsterdam i oktober. Hva mer kan man ønske seg? I Amsterdam er det både helmaraton, halvmaraton og 8 km, og vi representerer alle distansene med flere løpere. For en inkluderende by å løpe maraton i. Med flere distanser er alle med, og ingenting er bedre. Dette blir helt konge. Jeg må bare prøve å trene smart mot maratonmålet slik at jeg ikke går på veggen like tidlig som i Valencia for det skremte vettet av meg. Egentlig ønsker jeg å finne noen maraton som jeg kan løpe som en treningsøkt. Ble ikke så skremt at jeg slutter å løpe maraton da. Tvert imot. Jeg vil løpe langt lenge. 

    Det kommer mer, men alt er ikke bestemt. Jeg gleder meg til et nytt løpeår, og håper du gjør det samme :)

    Maria :)

    Publicerat: 2019-02-03 21:47 Kommentarer (0)



    MerMaria Sørbø

    Jeg er 41 år, mamma til to og gift med en fin, men travel mann. Jeg elsker å løpe, og har funnet ut at til tross for all verdens tidsklemme så får man tid til det hvis man vil. Jeg bor i paradis, nærmere bestemt helt inntil markagrensen i Oslo. Den dagen vi flyttet dit så sa jeg til mannen min; blir vi ikke sporty her så blir vi det aldri! Klapp på skulderen til oss for at vi ble det! I tillegg til min store løpeglede deler jeg interessen for skiturer og turer på bena i naturen og fjellet med familien. Hovedmålet er å ta godt vare på helsa, og det er heldigvis mange morsomme måter å gjøre det på. Følg meg gjerne her på Runners World hvis du vil se hvordan. Jeg kommer til å skrive om min treningshverdag, løpene jeg deltar på og nye mål som jeg setter meg. Jeg håper du lar deg inspirere. Jeg gleder meg! Instagram: mariasorbo

    RSS-flöde

    Arkiv






    Etiketter



    I bloggen

    Angelika SverdrupMer


    Ny opplevelse i helgen; deltakelse i motbakkeløpet Saudehornet Rett Opp, i Ørsta. Det starter ved ... [Läs mer]

    Abelone LyngMer


    Del to av Jotunheimeventyret gikk på stier som er mer løpevennlige enn den første. For jovisst ... [Läs mer]

    Lidingöloppet 2019Mer

    Hei kjære løpevenn! Årets lengste løpemål er unnagjort, 17. august sto jeg på startstreken delvis ... [Läs mer]

    Følg Runner's World fb_symbol

    Påmelding nyhetsbrev

    Annonser
    Annonser
    Annonser