Mari Weider - Runner's World
Annonse

Mari Weider

Ny Viking Race Bootcamp!

Påskeferien starter i disse dager for de fleste av oss - og mange av oss vil bare se påskeferien som en herlig unnskyldning for både å kose oss litt ekstra med god mat, påskeegg, familie og ikke minst litt ekstra tid til trening?!?

Og hvorfor ikke da lade opp til neste Viking Race Bootcamp!

Tid: Tors 9.april kl 17-19

Sted: Tufteparken på St. hans haugen

Pris: GRATIS!

Hvem: Alle som vil kan delta

Hva: Burpees, bakkeintervaller, calisthenics i Tufteparken (egenvektstrening) og viking session med Oslo Kettlebell GYM (OKG)

Hvorfor: HVORFOR IKKE! Du møter alle de herlige menneskene som både står bak arrangementet Viking Race, du møter alle som hjelper de underveis (bl a OKG og Team Physix), du får trent med likesinnede, du garanteres  møre lår og en herlig stølhet de neste dagene og ikke minst 2 timer med latter og god stemning!

Hvordan: Du møter opp i utetreningstøy og med godt humør og vann eller annen sportsdrikke på flaske - ja og gjerne noe energi til veien hjem ;)

Hva mer: Ønsker du denne kule t-shirten så får du kjøpt den der for den latterlige prisen av 150 kr! Et must-have!

 

Aight...så da er det vel ikke mer å diskutere da - ha en strålende påske så sees vi våryre og gale til vårens vakreste eventyr i Tufteparken!

KlemMari

Publicerat: 2015-03-30 06:36 Kommentarer (0)



Sunne forbilder

Gjennom årene har det alltid eksistert forbilder, være seg skihelter, popstjerner, politisk engasjerte mennesker eller andre kjente mennesker. Forbilder i vår tid har endret seg en god del, og man trenger ikke lengre nødvendigvis være kjendis for å være et forbilde. Og man behøver ikke nødvendigvis være et sunt forbilde...

Etter flere ganger å ha gått runder med både meg selv og med Supermann har jeg valgt å beholde bloggen min - og jeg er desto mer stolt over å være her. For på tross av at jeg ikke er noen toppblogger og ikke når ut til tusenvis av mennesker - så håper jeg likevel å kunne stå frem som et sunt forbilde. Jeg vet at jeg nok ikke når ut til alle de der ute som er på jakt etter det vakre glansbildet med falske vipper, påsatte negler, hairextensions, silikonpupper og botox i panna - til det er jeg for sliten...og det er heller ikke mitt fokus. Jeg vil være ekte. Jeg vil nå ut til de der ute som trenger å se at det går an å få til det jeg klarer i en evig jakt etter den jevne balansen mellom jobb, unger, fritidsaktiviteter, lekser, matlaging, husarbeid, turnus osv. Jeg vil vise at tidsklemma til tider er nesten umulig å slå...men bare nesten. Jeg vil vise hvordan man kan klare det, og jeg vil klare det på en ekte måte.

Et par år var jeg fascinert av fitnessbransjen, jeg lukket øynene for det alle fortalte meg om hva som måtte til. Jeg liker å tro det beste om folk, jeg liker å tro at ting er ekte...men sakte men sikkert har jeg innsett at på tross av den enorme jobben folk legger ned så er ting likevel i de aller fleste tilfellene ikke ekte - og jeg følte etterhvert at fokuset blir helt feil.

Takket være Viking Race og X-run som introduserte meg til hinderløp ble en ny verden åpnet for meg, en ny verden med nye forbilder, nye sunne forbilder - og nettopp dette ønsker jeg også å være. Enn så lenge tror jeg ikke sporten er stor nok, ei heller prestisjetung nok til at den preges av juks og doping...og jeg håper vi klarer å holde den sunn. Jeg føler nok tidvis at jeg pusher de sosiale mediene vel mye med skriveriene mine - men dette brenner jeg for, og jeg vil så gjerne dele dette brennende engasjementet med dere der ute! Jeg vil dele varmen i denne sporten med dere, treningsgleden, mestringsfølelsen og suget etter neste løp og neste og neste.... Og jeg håper jeg for noen kan være et sunt og godt forbilde!

KlemMari

Publicerat: 2015-03-08 19:12 Kommentarer (0)



Kvalitet OG kvantitet

Vinterferien er over og influensaen har forlatt åstedet! Det er på tide å la energien renne over og med det skal jeg systematisere løpingen min på samme måte som jeg gjør med styrketreningen. Jeg har jo løpt endel, og forsøkt å gjøre ting rett...men som Supermann til stadighet forteller meg så er det ikke bare selve treningen som teller, men faktisk at man gjør ting rett og har kvalitet på treningen sin. For å ha den fremgangen jeg selv ønsker iår så skal jeg derfor prøve på noe nytt - nemlig følge et systematisk program iforhold til løpingen min og på denne måten forhåpentlig bli en bedre, sterkere og raskere løper.

En fortsatt viktig del av løpstreningen min kommer til å være 4 x 4 bakkeintervall! Dette har jeg fått innprentet fra flere steder at er en viktig treningsmetode for å øke hjerte- og lungekapasiteten, og på den måten bli en mer utholdene løper.

Utover dette kommer jeg hver uke til å legge inn rolige langkjøringsøkter 2-3 pr uke - og for å spare tid blir dette å gjøre på vei til jobb. Jeg har en travel hverdag med begrenset tid til trening og mye av min treningstid da blir ofte til eller fra jobb. Genial måte å trene på spør du meg, penger spart ved å ikke kjøre bil, det samme med miljøet - og ikke minst enkel og kjapp treningsøkt!

Siste del av løpetreningen min blir intervalltreninger - en blanding av raske korte intervaller, og litt raskere lengre intervaller.  Jeg vet at for å nå målene mine trenger jeg både mengdetrening for å få nok mil i beina til å løpe de lange løpene, og kvaliteten bak treningen for å bli raskere og mer utholden.

Et av virkemidlene jeg kommer til å ta i bruk som jeg ikke har gjort på lenge, er å bruke pulsbelte - skal jeg løpe rolige økter er jeg redd jeg må ned i "kjipe-tempo" og det er ikke så lett når jeg er vant til å løpe etter mottoet "jo fortere jeg løper, jo fortere kommer jeg frem!"

Programmet jeg kommer til å bruke fant jeg hos Shape-up og jeg kan bare røpe at jeg likte det jeg så - nettopp fordi jeg så at dette kan jeg klare!

Jeg vet det er mange der ute som antagelig er mye bedre på løping enn jeg noen gang kan håpe på å bli - så hvis noen har lyst til å hjelpe meg på min vei - ta gjerne kontakt med meg!

Som avslutning på denne uken har jeg fått unna en økt med raske intervaller (10 x 40/20), en langkjøring (10 km - mølle) og idag 4 x4 bakkeintervall + 25 mins rolig nedkjøring (mølle). Imorgen blir det pause og så starter jeg neste ukes program på tirsdag!

Ha en strålende uke alle sammen!

KlemMari

Publicerat: 2015-02-22 19:36 Kommentarer (0)



En hinderløpers dagbok

Hei alle sammen. Så utrolig gøy å få lov å skrive til dere. Jeg har til nå hovedsakelig skrevet om hinderløp på bloggen min – ultrababe.blogg.no – og på motivasjonssiden til Proteinfabrikken – bedretrent.no.

Men nå skal jeg endelig få en plattform å skrive på som kun dreier seg om løping og da spesielt om hinderløp. Jeg gleder meg så utrolig til å dele både treninger, motivasjon og erfaringer rundt hinderløp med dere. For å starte litt pent, tenkte jeg å bare presentere meg selv litt kort så vi blir litt kjent.

Jeg heter altså Mari og er akkurat fylt 39 år. De tallene ser ikke så pene ut på papiret kanskje, men jeg kan røpe for dere at 40 er de nye 30-årene så her er det bare å glede seg. Alder er kun et tall på papiret og ikke nødvendigvis hvordan man føler seg. I forhold til meg selv, er jeg ganske så stolt av at med to barnefødsler bak meg og rett ved målstreken til 40, så er jeg nå i mitt livs beste form! Jeg har aldri følt meg bedre, aldri løpt bedre, aldri vært så sterk som jeg er nå – ja livet er faktisk helt perfekt. Nå skal det dog sies at forskning sier vel noe om at man må kjempe litt ekstra når man blir eldre for å holde tritt med de yngre...men den utfordringen tar jeg på strak arm!

Utover å ha to barn, være gift med en brannmann (som dere etter hvert kommer til å bli kjent med som Supermann), jobbe som intensivsykepleier – så er trening min store lidenskap. Jeg har trent så godt som hele livet og løping har alltid vært en del av min pasjon. Jeg er kanskje ikke den raskeste løperen, men jeg nyter når jeg løper. Og etter et par års avbrekk med landeveissykling, er jeg nå tilbake til løpingen. Og løpingen kombinerer jeg med styrketrening. Og nå nærmer vi oss kjernen! Jeg elsker både å løpe OG å være sterk. Sammen danner det det perfekte grunnlag (har jeg funnet ut) for å bli en god hinderløputøver!

I utlandet har hinderløp eksplodert som en idrett de siste årene, og i Norge har vi endelig begynt å skjønne at dette er gøy og dette er noe vi også vil drive med! I Norge har Råskinnet kanskje vært det nærmeste vi har kommet hinderløp...eller i det minste gjørmeløp kan vi vel kalle det, men i 2013 kom Viking Race og X-run og startet hinderløpene i Norge! Jeg var med på de begge og ble bitt av basillen. Det resulterte i at jeg høsten 2013 overrasket Supermann med en farsdagsgave der vi skulle løpe vårt første Spartan Race i 2014. Jeg skal ta dere med på en reise i alle disse løpene etter hvert og fortelle om alle sammen – men min historie er så langt denne:

2013:
- X-run – lag
- Viking Race 5 km

2014:
- X-run – lag
- Viking Race 5 + 10 k m
- Toughest
- Spartan Race – Sprint/Super/Beast – Trifectamedaljen!
- Superior Race – Gøteborg

Hvis jeg sammenlikner meg med løpere i det store utland er dette en sparsom liste, men her hjemme i Norge så er det et ganske anstendig antall løp. Og flere skal det bli – og jeg gleder meg til å ta dere med på reisen!

Klem fra Mari

Publicerat: 2015-01-19 08:16 Kommentarer (0)



24 träffar Sida: Första Föreg. 1 2 3 

MerMari Weider

Dedikert hinderløper, 2 barnsmamma, intensivsykepleier og gift med Supermann. Lidenskapelig opptatt av en aktiv livsstil vel balansert med et liv verdt å nyte. Jeg gleder meg stort til å dele alle mine hinderløpopplevelser med dere, både gamle og nye – og håper dere vil være md meg på min ferd. Etter å ha trent mye forskjellig hele livet er det så utrolig deilig å endelig ha funnet min nisje. Dere kan følge meg på http://www.ocrnorway.no/ eller instagram – ocrqueen. Snap - OCRNorway

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest






I bloggen

Mari WeiderMer


Det er veldig rart med det, den følelsen man har når man plutselig innser at et av årets to store ... [Läs mer]

Lidingöloppet 2019Mer

Hei. Som en forberedning til Lidingøloppet så har jeg nå vært til Løplabbet og har fått tatt en ... [Läs mer]

Bulken og BettanMer

Nå vet ikke gutta helt hvor langt de har kommet i treningen sin. Sjekk ut episoden for uke ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser