Maratonmamma - Ecotrail - her er ruta - Runner's World
Annonse

Maratonmamma

Ecotrail - her er ruta

80 km. Fra Elgsletta til Oslo Sentrum. På stier, grusveier og asfalt gjennom Nordmarka og byen.

Ecotrail nærmer seg! Nå er det bare en dag igjen!

I fjor løp jeg 80 km, og i forkant blogget jeg om ruta. I år stiller jeg på 45 km (dersom forkjølelsen slipper taket).

Her kommer bloggen om fjorårets forberedelser. Vær obs på at det er gjort noen endringer på mer eller mindre alle distanser.

Først fra bloggen om strekningen Grønland - Holmenkollen, de første 35 kilometerne...

"I ukene før løpet har jeg løpt hele traseen to ganger - fordelt på fire treningsturer. Det hjelper veldig på å kjenne løypa. Iallefall for en kontrollfrik som meg. Når du vet hva som kommer takler du det bedre.

Her er beskrivelse av de første 35 km på Ecotrail Oslo. Denne delen av løypa er det kun deltakerne på 80 km som løper.

***

0-35 km

Første langtur tok løpevenninne Line og jeg fatt på første del av 80 km-traseen. Her er det start ved Vaterlandsparken, så da startet vi der. Vi følger GPS-spor på pulsklokka, og setter igang.

Vaterlandsparken-Nydalen: De første 12 kilometerne er asfalt, og etterhvert grusvei. Vi følger Akerselva opp hele veien til Nydalen - og deretter mot Maridalsvannet. Det går først svakt oppover, på asfalt. Vi går i de verste bakkene. Dette er et parti der iallefall jeg kommer til å ta det rolig. Du skal ta det rolig i starten, tenker jeg. Både fordi det er tidlig på morran, og det er tidlig i løpet. Og det er mye oppover.

Nydalen-Maridalsvannet: Så kommer vi til Nydalen, og der starter grusveien opp mot Maridalsvannet. Her var det litt vanskelig å finne rett vei, men vi fant da frem etterhvert. På løpsdagen er det garantert så godt merket at det ikke er et problem. Ved drikkevann-anlegget går løypa inn på en liten snutt blåsti, og deretter et langt strekke med grusveier rundt vannet (men høyt over).

Dette er et flott område, der du i perioder har fantastisk utsikt mot Maridalsvannet, og andre perioder er mer inne i skauen. Det går litt opp og ned, men mest flatt og nedover.

Maridalen: Du passerer Sander Gård, og følger Greveveien. Denne strekningen har noe asfalt.

På treningsturen begynner det å snø tett her, så denne strekningen ble en utfordring ;-) Men det er flatt og greit.

Ved Maridalen skole starter klatringen. Her er det bare å stoppe skravlingen, for du trenger den pusten du har ;-) Det går opp, opp, opp. Når du nærmer deg toppen: Ta deg tid, snu deg og se utsikten. Da skjønner du hvor høyt oppe du er.

Maridalen-Fagervann: Etterhvert flater det mer ut og du nærmer deg Fagervann og Hønefoten. Jeg fant aldri helt ut hvor Hønefoten var, om det var før eller etter Fagervann. Dette er betegnet som det mest tekniske stipartiet. Men det er ikke slik at dette området stikker seg særlig ut som et vanskelig område. Det er kanskje fordi jeg løp KRS Ultra for noen uker siden i ganske krevende terreng ;-)

Ved Fagervann tar vi en liten drikkepause. Og vi må ta noen bilder. Det er flott her! Vi møter også en lokal løper som blir ganske imponerte når han hører at vi skal løpe 80 km. Han holder seg til max halvmaraton. Så rimelig høye i hatten løper vi videre. Og her går det i et ganske greit sig frem til Kamphaug.

Fagervann-Sognsvann: Etterhvert kommer du ut av stiene og inn på grusvei. Du skal i retning Skjærsjøen, og etterhvert mot Sognsvann. Dette er en veldig lettløpt del av løypa, men beina kan bli tunge på grusveiene etter alle kilometerne inne i marka.

Sognsvann-Holmenkollen: Fra Sognsvann følger du veien mot Vettakollen, passerer Båntjern, og drar videre mot Frognerseteren - og Holmenkollen.

Denne delen av løypa likte jeg godt, spesielt fra Vettakollen mot Frognerseteren. Du følger blåsti, og det er idyllisk. Og de gangene jeg har løpt der: Nesten folketomt.

Vær obs på at det er en ganske drøy stigning rett før Frognerseteren. Da gjelder det å tenke positivt: På toppen her blir det MAT! For det er jo som kjent drikke- og matstasjon på Holmenkollen. Og for oss som løper 80 km har vi jo da "bare" 45 km igjen.

Blogginnlegget Ecotrail 80 km - 8 dager igjen leser du i sin helhet her.

***

Så følger beskrivelsen av veien videre fra Holmenkollen til mål:

"Her er en rapport fra strekningen Holmenkollen - Operaen, som i praksis utgjør 45 km-distansen. Og strekningen dekker også 30 km og 18 km.

Første turen tok jeg sammen med min gode løpevenninne Line. Hun hadde lastet ned GPS-spor på pulsklokken, og det var betryggende for jeg husket jo ikke ruta helt.

45 km starter fra Holmenkollen

Den første lille biten her er asfalt. Og det går oppover. Og oppover. Stort sett hele veien opp til Tryvann. Her stiger du totalt 538 meter. Men du får en nedoverbakke også underveis, også den på asfalt.

På toppen bærer det ned igjen, og bortsett fra en drøy oppoverbakke i Sørkedalen er resten av ruta (stort sett) nedover.

Fra Tryvann løper du ned på siden av slalombakkene, på brede grusveier. Det er et lite parti med sti før du igjen kommer på asfalt mot bunnen av Wyller. Her løper du gjennom et koselig og stille nabolag. I fjor var det en del heiing her. Artig å treffe på folk :-)

Fra bunnen av Wyllerløypa er det cirka 3,5 km til Sørkedalen landhandel. Her blir det en drikkestasjon. Før du kommer dit er det et langt strekke som Line og jeg syntes ble litt kjedelig, men det hjalp å være to ;-)

Og det blir asfalt et lite stykke til, frem til klubbhuset til Sørkedal IF. Her starter 30 km.

Ganske umiddelbart etter at du har passert klubbhuset bærer det oppover igjen. Det er duket for en 3 kilometer lang stigning på grusvei. De sprekeste løper opp deler eller hele veien. Jeg går. Powerwalk.

Det som har funket bra på treningsturene er å spise litt enten i bakken eller rett før, slik at maten får roet seg litt i magen før du løper videre.

Når du nærmer deg toppen av denne stigningen får du fin utsikt. Og det begynner å gå nedover, så litt opp igjen, og så nedover igjen.

Og du kommer etterhvert inn på mer blåsti.

Det veksler noe mellom sti og grusvei, og dette er en fin del av løypa - synes jeg.

Etterhvert kommer du til Østernvann. Og som så mange andre vann i marka, er det et flott sted. Her er det fristende å ta seg tid til litt fotografering, selv om man er med på et løp ;-)

Fra Østernvann går ferden inn på blåsti igjen. Det går litt opp og ned, men mest nedover - til Fossum og klubbhuset der. Ny drikkestasjon. Her starter 18 km-distansen.

(Og PS: Det er toalett på klubbhuset på Fossum.)

Først kommer et flatt parti frem mot veien ned til Bogstadvannet. Så bærer det nedover, og dette er et svært lettløpt parti. Du løper et lite stykke langs vannet, så et lite asfaltstrekke, og SÅ: Endelig Lysakerelven.

Det er sti av varierende bredde, bredest er det på Oslo-siden - og det er på denne siden du løper fra enden av Bogstadvannet til Grini Mølle.

Så bærer det over på Bærums side av elven frem til Bærumsveien. Her skal du opp på veien, følge den noen få meter, løpe inn på stien igjen, under veien i en tunnel - og så over på Oslo-siden igjen den siste biten av elven.

Lysakerelven er superflott å løpe langs, på begge sider. Dersom det er vått i løypa kan det bli ganske gjørmete enkelte steder her. Men tar du det rolig går det greit, og flere steder er det rekkverk å holde seg fast i.

Det kan også bli ganske trangt på de smale stiene, spesielt på 18 km. Og når de raskeste løperne tar igjen de mer langsomme kan det være smart å være på tilbudssiden og tre til siden og slippe raskere krefter frem.

Den siste etappen er det asfalt ned til CcVest, Lysaker brygge, og videre til Sollerudstranda. Her er det flatt og fint, og du får en liten pause fra asfalten på det området som på løpemunne heter Ullerns riviera, før du kommer ut mot Bygdøy, Aker Brygge - og endelig til Operaen.

Her blir det nok mye luntende vraltejogg å se - iallefall fra meg ;-)

Den siste biten med asfalt er ca 9 km, så her er det greit å ha sko som tåler det. Det vil si, det gjelder å ha sko som gjør at beina tåler belastningen ;-)

Målgang er bak Operaen. Jeg håper å rekke frem før de stenger ;-)

PS! Les racemanualen for informasjon om løpet.

Og PS! (igjen) Ruta er gjengitt etter GPS-spor som ligger på Ecotrail Oslos sider. Med forbehold om at det kan komme endringer i ruta...

Blogginnlegget Fra Holmenkollen til Operaen kan du lese i sin helhet her.

GOD TUR OG LYKKE TIL!


2017-05-19 13:11, visad 4999 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerMaratonmamma

Nordlending (født 1971) bosatt i Bærum. Trebarnsmor og frilansjournalist, som blogger om løping og livet – i den rekkefølgen. Ble hektet på løping høsten 2012. Jeg har oppdaget at stahet og utholdenhet er min styrke, og har dermed en hang til lange løp. Medlem i Romerike Ultraløperklubb. Trener variert, og har deltatt i løp som varierer i lengde mellom 5-80 km, de fleste i terreng. Jeg er løpetrener i Tren For Livet, og kjører løpekurs på Jar i Bærum. I tillegg tilbyr jeg onlinekurs for dere som bor et stykke unna. Det er utrolig inspirerende å kunne motivere andre, og det er en sterk drivkraft i løpingen. Bloggen min ligger også på liselysfjord.wordpress.com. På Instagram, Snapchat og Twitter heter jeg også Maratonmamma.

RSS-flöde

Arkiv





I bloggen

Hilde BuflodMer


Nydelig på Amager strand. Man behøver ikke ta treningsfri selv om det er ferietid, men den ene uken ... [Läs mer]

Marthe K MyhreMer


GOD SOMMER!! Mye har skjedd siden sist og det har blitt løpt noen konkurranser. Heldigvis har de ... [Läs mer]

Carina ØglændMer


Som løper støter man forholdvis ofte på skadeproblematikk. For min del har det vært få klassiske ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser